matematykaszkolna.pl
planimetria bezendu: https://matematykaszkolna.pl/forum/247595.html skąd taka proporcja ?
23 kwi 23:11
Marcin: Przecież masz tam wytłumaczone emotka
23 kwi 23:23
bezendu: Nie kumam właśnieemotka
23 kwi 23:25
23 kwi 23:27
Mila: Wyjaśniłam.
23 kwi 23:28
bezendu: Widziałem emotka
23 kwi 23:31
Mila: Zrozumiałeś?
23 kwi 23:32
bezendu: rysunek Tak. Teraz zostało mi ostatnie zadania z Pazdro i mam zrobiony już cały ten zbiór. Tylko to jedno którego nie umiem zrobić: W trójkącie równoramiennym ABC, |AC|=|BC|, mamy dane |AB|=|CD|=8cm, gdzie CD jest wysokością tego trójkąta. Zakreślono okrąg o średnicy AC. Punkty A. C oraz punkty przecięcia okręgu z podstawa trójkąta i ramieniem BC wyznaczają czworokąt wpisany w okrąg a. Wykonaj rysunek b. Oblicz pole czworokąta wpisanego w okrąg
23 kwi 23:38
bezendu: ?
23 kwi 23:56
Marcin: rysunekPytanie do Mili: Mogę sobie bez problemu 'wrzucać' zadania do układu współrzędnych i podstawiać normalnie punkty, tak jak np tu? B=(4;−1) A=(−4;−1) C=(0;7). czy nie bardzo? Wybacz bezendu spam emotka
23 kwi 23:57
Mila: Rysunek dobry, okrąg przechodzi przez Punkt D, bo AC jest średnicą , a kąt ADC jest prosty, więc jest wpisany w ten okrąg. Możesz obliczyc pole ΔABC, ∡A=∡B=α ( Δrównoramienny⇒kąty przy podstawie równe) ∡A+∡E=180 Suma kątów przeciwległych w czworokącie wpisanym w okrąg W takim razie: ∡E=180 − α ⇒∡DEB=α jako kąt przyległy Masz ΔDBE o kątach α przy boku EB.⇔ ΔDBE∼ΔABC w skali , no właśnie znajdź, jeszcze chwilę będę, to sprawdzę, albo podpowiem.
24 kwi 00:04
Mila: Marcin, masz dobrze.
24 kwi 00:05
Marcin: Ok, dziękuję emotka Ale czy mogę takim rysunkiem z tego cokolwiek liczyć? emotka Bo z rysunku od razu widać, że np promień okręgu to będzie 25. To można oczywiście wyliczyć podstawiając te punkty, ale obawiam się że miałbym na to 0pktemotka
24 kwi 00:11
bezendu: PΔABC=32 PADC=16 Czy trójkąt DBE jest równoboczny ?
24 kwi 00:12
Mila:
 8 
Nie może byc równoboczny bo tgα=

=2,
 4 
Jest równoramienny i to Ci wystarczy. Jest podobny do ΔABC. Zlokalizuj ramiona i podstawę
 AC 
Skala podobieństwa k=

(ramię do ramienia)
 DB 
PΔDBE=k2*32
24 kwi 00:18
bezendu: DBE jest równoramienny ?
24 kwi 00:19
Mila: Dobranoc, walczcie razem z Marcinem.emotka
24 kwi 00:19
bezendu: Dobranoc... Powalczę sam jeszcze ponad 100 zadań....ehh
24 kwi 00:20
Marcin: Dobrej nocy Milu emotka
24 kwi 00:21
Marcin: beznedu. skoro ABC ≈ DBE, to musi być równoramienny emotka
24 kwi 00:21
bezendu: Ja jakoś tego nie widzę.. Powtarzam, że nie umiem planimetrii a uczyłem się jej całe wakacje
24 kwi 00:23
Marcin: No ale przecież ich podobieństwo oznacza, że mają takie same kąty. Więc tak musi być emotka
24 kwi 00:25
Eta: emotka
24 kwi 00:28
bezendu: Eta bo
24 kwi 00:29
Eta: emotka emotka?
24 kwi 00:31
bezendu: Po maturze jak będzie dobrze napisana to się skuszę na jedno...
24 kwi 00:32
Eta: rysunek ΔABC ~ ΔDBE z cechy (kkk)
 4 1 1 
k=

=

, k2=

 45 5 5 
 1 
P(DBE)=

*32
 5 
 32 
P(ADEC)= 32−

= ......
 5 
i po bólu emotka
24 kwi 00:41
bezendu: Skąd wiesz, że odcinek DE=4 ?
24 kwi 00:43
Eta: Nie osłabiaj mnie emotka Skoro ma równe miary kątów przy podstawie.... to jest równoramienny o ramionach dł. 4
24 kwi 00:45
bezendu: Kat <B i kąt ∡A są takie same jak dla mnie. ''Nie osłabiaj mnie'' za późno
24 kwi 00:47
Eta: Chodzi o trójkąt DBE..... ,że też jest równoramienny
24 kwi 00:52
bezendu: ok to już wywnioskowałem
24 kwi 00:53
Eta: No i więcej poprawnych wniosków emotka
24 kwi 00:54
bezendu: za wolno to wszystko do mnie dociera
24 kwi 00:56
Eta: Wierzę w Ciebieemotka zdasz maturę na 100%
24 kwi 00:57
bezendu: Bardzo bym chciał emotka
24 kwi 00:57
Eta: W tym roku będzie łatwa emotka
24 kwi 00:58
bezendu: Wszystkie matury od 2010 do 2013 robiąc zrobiłem bezbłędnie nawet planimetrię. Może być trudna tylko żeby dowodzik był prosty emotka
24 kwi 01:00
bezendu: jesteś jeszcze ?
24 kwi 01:02
bezendu: W trójkąt równoramienny ABC , w którym |AC | = |BC | , |∡ACB | = 1200 , wpisano okrąg, którego promień ma długość r . Oblicz długości boków trójkąta
24 kwi 01:06
bezendu: ?
24 kwi 01:26
Hugo: bezbłędnie i nie napiszesz matury na 100 ? czarowałeś mnie na GG
24 kwi 01:27
Eta:
 4 
|AB|=2r(2+3) , |AC|=|BC|=r(2+

3)
 3 
Licz... (leniu) emotka
24 kwi 01:27
bezendu: Hugo co Ty bierzesz ?
24 kwi 01:31
bezendu: Eta wytłumacz na dobranoc, proszę ?
24 kwi 01:33
bezendu: oprócz rysunku to nic tu nie mamemotka
24 kwi 01:39
zombi: rysunekWystarczy?
24 kwi 01:46
Eta: rysunek Z trójkątów "ekierek" 30,60,90
 2r3 r 
|OC|=

( lub z f. tryg.

=sin60o
 3 |OC| 
|CD|=r+|OC|= ...... |BC|= 2*|CD| =........ |DB|=|CD|*3=.......
24 kwi 01:51
bezendu: Dziękuję.
24 kwi 10:31
bezendu: Dany jest trójkąt równoramienny ABC , w którym |AC | = |BC | = b i |AB | = a . Punkty M i N są rzutami środka podstawy AB trójkąta na ramiona BC i AC . Wyraź pole czworokąta ABMN za pomocą a i b .
24 kwi 13:43
bezendu: ?
24 kwi 18:24
Mila: rysunek Masz zaznaczone kąty, nie lubisz podobieństwa, to może licz z proporcji trygonometrycznych.
24 kwi 18:42
bezendu: Dobrze.
24 kwi 19:02
Mila: To są dość koszmarne obliczenia.
24 kwi 19:03
Mila: Może lepiej zając się bardziej prawdopodobnym zadaniem z geometrii? No, ćwicz dalej charakter.
24 kwi 19:10
bezendu: Bardziej prawdopodobnymi tzn jakimi ? Trapezy ?
24 kwi 19:11
Piotr 10: Chcesz trapezik to masz Dlugosci ramion trapezu opisanego na okregu sa rowne c=4 , d=8. Środkowa trapezu dzieli go na dwa trapezy z ktorych mniejszy ma pole trzy razy mniejsze od pola danego trapezu. Wyznacz dlugosci podstaw danego trapezu.
24 kwi 19:27
Mila: To ,jak piszemy rozw. zadania z 13:43 w ramach ćwiczenia biegłości w rachunkach?
24 kwi 20:15
bezendu: Odpuszczam tę zadania, skoro one nie są maturalne. W wakacje sobie wrócę do tego..
24 kwi 20:18
Mila: To jakie zadania teraz robisz?
24 kwi 20:21
bezendu: Arkusze kończę, a im bliżej tym mniej motywacji..
24 kwi 20:22
Mila: Może więcej nerwów ?, to normalne. Pisz problemy.
24 kwi 20:53
bezendu: Ja się nie denerwuję emotka No może troszkę ale to tylko ze względu na planimetrię
24 kwi 20:54
bezendu: Nadal nie rozumiem tych średnich.
24 kwi 21:10
Mila: To pisz zadanko.
24 kwi 21:14
bezendu: To już pisałem, chodzi o ten romb co kiedyś wstawiałem.
24 kwi 21:15
Mila: Zadanie z rombem zalicza się do trudnych, Ty niektórych zależności nie widzisz na rysunku, może popracuj nad tym, aby wyciagac wnioski z danych, wróć do problemów . Niekoniecznie do wszystkich naraz.
24 kwi 21:22
bezendu: Zadanie z rombem pochodzi ze zbioru Pazdro..
24 kwi 21:23
Mila: Wiem, w podręczniku III klasa− Kurczb, Świda ( z oficyny Pazdro) jest wyprowadzony wzór. Nie powiem Ci jakim sposobem, bo przelotnie spojrzałam już dość dawno.
24 kwi 21:35
bezendu: Akurat w swojej edukacji nie korzystałem z tego podręcznikaemotka
24 kwi 21:40
bezendu: Kąty ostre trójkąta ABC o polu S mają miary |∡A | = α , |∡B | = β . Oblicz długości boków AB i BC tego trójkąta.
24 kwi 21:45
kyrtap : z układu pojedź
24 kwi 21:50
Mila: rysunek Podpowiedź. 1)Tw. sinusów
 1 
2) P=

c*a*sinβ
 2 
24 kwi 21:54
bezendu:
 a 
U{b}[sinB}=

co mi to daje ?
 sinα 
24 kwi 21:55
Mila: Masz obliczyć a i c, to skorzystaj z tego związku:
c a 

=

sin(α+β) sinα 
Oblicz c i podstaw do wzoru
 1 
S=

*a*c*sinβ
 2 
24 kwi 22:05
bezendu: csinα=asin(α+β)
 asin(α+β) 
c=

 sinα 
Teraz już chyba powinno wyjść
24 kwi 22:09
bezendu: Dziękuję, wyszło poprawnie ale po jakich męczarniach...
24 kwi 22:14
Mila: Nie przesadzaj.
24 kwi 22:18
bezendu: Nie przesadzam.
24 kwi 22:21
24 kwi 22:25
bezendu: Proszę bardzo to zdanie już robiłem https://matematykaszkolna.pl/forum/247392.html
24 kwi 22:28
Mila: 3) Albo tak: α+β+γ=180 w ΔABC α+β<180 /:2
1 1 

α+

β<90 ⇒90o<∡APB<180o
2 2 
24 kwi 22:35
Mila: 4) Na okręgu o promieniu 2cm opisano trójkąt prostokątny, którego przeciwprostokątna ma długość 10cm. Oblicz pole i obwód tego trójkąta.
24 kwi 22:36
bezendu: w trójkącie ABC mamy dane: |AC| = √3 i kąt ACB to 900. Przez wierzchołek C poprowadzono prostą, która utworzyła z bokiem AC kąt 600 i przecięła bok AB w punkcie D tak, że |AD| : |DB| = 1:3. Oblicz długość boków AB i BC oraz odcinka CD.
24 kwi 22:37
24 kwi 22:37
bezendu: 4) widziałem na forum, robiłem na kartce ale nie pisałem bo za dużo wpisywanie było boki 6 i 8
24 kwi 22:39
zawodus: dwa wzory emotka
24 kwi 22:39
bezendu: w którym ?
24 kwi 22:41
Mila: Dziękuję Eta. Masz zrobić tak, aby było mało pisania. Pomyśl. I nie liczyć długości boków! Pamiętaj , że punkty styczności okręgu są jednakowo odległe od wierzchołków kata.
24 kwi 22:43
zawodus: już zrobione więc w żadnym emotka
24 kwi 22:43
Eta: emotka
24 kwi 22:44
bezendu: Ja się cieszę, że wgl zrobiłem już nie chodzi o sposób emotka
24 kwi 22:44
Eta:
24 kwi 22:45
Mila: No, to wcale mi się nie podoba, że w Twoim sposobie jest dużo obliczeń. No to zobacz jak tam Eta rozwiązała, chwilę zadumy Ci zalecam. (Czas to pieniądz podobno)
24 kwi 22:49
bezendu: Planimetrię zostawiam na koniec. Dojść jakoś do celu potrafi wielu,ale najkrótszą drogą nieliczni mogą.
24 kwi 22:56
bezendu: A wracając do zadania 22:37 ?
24 kwi 22:58
Mila: P ΔCDB=3*PΔADC ( maja wspólną wysokość a stosunek podstaw 3), stąd obliczysz a
24 kwi 23:17
bezendu: spróbuje
24 kwi 23:18
Mila: Jak?
24 kwi 23:37
Mila: Narysuj rysunek z oznaczeniami.
24 kwi 23:38
bezendu: rysunek Tyle umiem..
24 kwi 23:43
Mila: No nie jest zgodne z treścią. Sprawdź, czy dobrze przepisałeś treść zadania, bo mi się nic nie zgadza. AD: DB=1: 3. no to nie jest tak na rysunku.
25 kwi 00:02
bezendu: w trójkącie ABC mamy dane: |AC| = √3 i kąt ACB to 900. Przez wierzchołek C poprowadzono prostą, która utworzyła z bokiem AC kąt 600 i przecięła bok AB w punkcie D tak, że |AD| : |DB| = 1:3. Oblicz długość boków AB i BC oraz odcinka CD.
25 kwi 00:04
bezendu: dobranoc
25 kwi 00:13
zawodus: Bezendu twój rysunek jest całkowicie inny Jakbyś go w lusterku odbił emotka
25 kwi 07:35
Piotr 10: Czy tresc jest dobra ? Bo u mnie z rysunku wynika, ze IADI > IDBI , a to chyba falsz jakis. Bo przeciez
AD 1 

=

DB 3 
IDBI=3*IADI A tutaj , ze IDBI > IADI
25 kwi 09:16
Mila: Właśnie mam Piotrze podejrzenie, że błąd w treści.
25 kwi 18:01
Piotr 10: Tutaj jest rozwiązanie rumpka https://matematykaszkolna.pl/forum/144156.html Ale ta tama treść, dzięki za odpowiedź emotka
25 kwi 18:02
Mila: Może powinno być? "Przez wierzchołek C poprowadzono prostą, która utworzyła z bokiem AC kąt 30o " Albo "Przez wierzchołek C poprowadzono prostą, która utworzyła z bokiem BC kąt 60o "
25 kwi 18:24
zawodus: No i co dobra treść czy nie?
25 kwi 18:26
bezendu: Szukałem i w innym arkuszu jest przez wierzchołek C, ale w arkuszu jest tak jak podałem..
25 kwi 18:26
Mila: Skąd masz ten arkusz?
25 kwi 18:32
bezendu: Znaleziony kiedyś na internecie.
25 kwi 18:37
Mila: A jaka tam jest odpowiedź? To może rozwiąż takie zadanie: W trójkącie ABC mamy dane: |AC| = 3 i kąt ACB to 900. Przez wierzchołek C poprowadzono prostą, która utworzyła z bokiem AC kąt 30o i przecięła bok AB w punkcie D tak, że |AD| : |DB| = 1:3. Oblicz długość boków AB i BC oraz odcinka CD.
25 kwi 18:45
bezendu: Nie ma odpowiedzi.
25 kwi 18:45
Mila: To rozwiąż moją wersję.
25 kwi 18:52
bezendu: Do tego zadania mój rysunek jest odpowiedni ?
25 kwi 19:00
Mila: boki źle opisane, kąty dobrze.
25 kwi 19:10
bezendu: rysunek
25 kwi 19:16
Mila: ΔADC i ΔCDB mają wspólna wysokość (opuszczoną na AB) i |DB|=3*|AD|⇔ 3*PΔADC=P ΔCDB |CD|=d, |CB|=a
 1 1 
3*

*3*d*sin30o=

*d*a*sin60o
 2 2 
Działaj dalej sam.
25 kwi 20:18
bezendu: Tylko żebym jeszcze wiedział skąd się to wzięło
25 kwi 20:26
Mila:
 1 
PΔADC=

*x*h
 2 
 1 
P ΔCDB=

*3x*h⇔
 2 
PΔADC 
1 

*x*h
2 
 1 

=

=

P ΔCDB 
1 

*3x*h
2 
 3 
25 kwi 20:30
bezendu: Dziękuję, ale to chyba za trudne dla mnie.
25 kwi 20:38
Mila: rysunek No nie żartuj. Przecież umiesz obliczać pole trójkąta na różne sposoby. AD=2 DB=6 Ile razy pole ΔCDB jest większe od pola ΔADC?
25 kwi 20:59
bezendu: Umiem i co z tego wynika ? A do żartów do nawet nastroju nie mam.
25 kwi 21:00
Mila: ΔADC ma pole 3 razy mniejsze od pola ΔCDB . Tak samo jest w Twoim zadaniu. Liczymy pola tych Δ ze wzoru :
 1 1 1 3*CD 
PΔADC=

*AC*CD*sin30o=

*3*CD*

=

 2 2 2 4 
 1 1 3 CD*CB*3 
P ΔCDB=

*CD*CB*sin60o=

*CD*CB*

=

 2 2 2 4 
CD*CB*3 3*CD 

=3*

4 4 
|CB|=3 Dalej |AB|2=(3)2+32
25 kwi 21:18
bezendu: |AB|=12
25 kwi 21:34
Mila: |AB|=12=23
25 kwi 21:59
bezendu: fakt.
25 kwi 22:00
bezendu: ? Może skończmy to zadanie, bo nie chcę się już kompromitować
25 kwi 22:28
Mila: A masz problem ze skończeniem? Oblicz x,
25 kwi 23:04
bezendu: Moim problem jest słowo−Planimetria. Już dokończyłem, dziękuję.
25 kwi 23:13
Mila: emotka
25 kwi 23:13
bezendu: Już nie będę robił tych zadań, bo się tylko stresuję i spać potem przez to nie mogę.
25 kwi 23:16
5-latek: bezendu spojrz tu i napisz albo tak jak napisales ostatnio albo jak chcesz to podam Ci emalia
25 kwi 23:18
25 kwi 23:18
bezendu: Napisałem i czekam na odpowiedź.
25 kwi 23:19
bezendu: A tak wracając do zadania, trzeba koniecznie z podobieństwa ?
25 kwi 23:22
Mila: W jakim zadaniu to podobieństwo?
25 kwi 23:25
bezendu: W tym co wstawiłem podobieństwo trójkątów
25 kwi 23:25
5-latek: Zaraz spojrze na poczte .
25 kwi 23:26
Mila: Bezendu z której godziny wpis?
25 kwi 23:51
bezendu: 20:30
26 kwi 00:00
Mila: Tam nie ma podobieństwa, tylko badałam iloraz pól.
26 kwi 00:03
bezendu: To już wgl nie rozumiem.
26 kwi 00:04
Mila: Dobranoc.emotka
26 kwi 00:07
bezendu: Zadanie zrobione, bez żadnych skali i porównywania. Twierdzenie sinusów+twierdzenie cosinusów emotka
27 kwi 18:34
Mila: I bardzo dobrze.
27 kwi 18:36
bezendu: Trochę to zajęło, ale zrobione.
27 kwi 18:43