matematykaszkolna.pl
od czego sie zabrać? Arab: Do wykresu funkcji y=ax2 + bx + c należy punkt P=(2,−3) i dla x=4 funkcja osiąga największą wartośćy=6. a) napisz wzór tej funkcji w postaci ogólnej b)narysuj wykres funkcji f(X) c) dla jakich argumentów funkcja jest malejąca d)podaj zbiór wartośći funkcji
22 sty 16:02
22 sty 16:04
Arab: dzięki
22 sty 16:08
Arab: a) to będzie y=−2(x−3)+4 ?
22 sty 16:09
Arab: ja to po swojemu zrobiłem i niewiem czy dobrze zacząłem to tak: y=a(x−p)2+q −4=a(1−3)2+4 −4=a*4+4 −4=a8/: − 4 a=−2 a= −2 p= 4 q= 3 y=−2(x−3)+4
22 sty 16:12
Arab: i to wszystko z pkt a) czy jescze coś?
22 sty 16:13
5-latek: Przeciez masz inne dane U Ciebie y=a(x−4)2+6 Podstawiamy punkt P do rownania i mamy −3=a(2−4)2+6 wylicz z tego a
22 sty 16:18
Arab: y=a(x−p)2+q −3=a(2−4)2+6 −3=a4+6 −3=a10/: − 3 a= −3.33
22 sty 16:23
Arab: y= − 3.33(x−3)+4
22 sty 16:23
Arab: 5latek daj jakieś przykłady rozwiąże sobie emotka
22 sty 16:25
5-latek: Znowu licealista nie unie liczyc a*4+6 ≠a10 Licz jeszcze raz to
22 sty 16:27
Arab: −3
22 sty 16:35
Arab: chodzi mi o to czy dobrze zaczynam rozwiązywać pkt a)
22 sty 16:36
5-latek: −3=4a+6 −3−6=4a −9=4a to a =
22 sty 16:37
Arab: −0,4
22 sty 16:40
Arab: pewnie tak nie może zostać
22 sty 16:41
5-latek: Nie zalamuj mnie emotka Popraw to czty tam jest napisane −10=4a ze piszsesz a=−4/10 czy jest napisane −9=4a ?
22 sty 16:43
Arab: sorki muszę sie bardziej skupić −2,25
22 sty 16:48
5-latek:
 9 
czyli a=−

 4 
mamy wyliczone a wiec nasza funkcja bedzie miala taka postac
 9 
y=−

(x−4)2+6
 4 
Z tej postaci maz przejsc na postac ogolna y=ax2+bx+c maz wnawiasie wzor skroconego mnozenia wiec najpierw wykonaj to mnozenie w nawiasie a potem
 9 
to co masz w nawiasie pomnoz przez −

 4 
22 sty 16:55
Arab: y= −2,25(x−3)+6
22 sty 16:56
Arab: to co podałem to jest nadal postać iloczynowa ?
22 sty 16:57
5-latek: A skad to wziales ? (x−4)2= napisz to ile ? (przeciez znasz wzor (a−b)2= a2−2ab+b2
22 sty 16:59
5-latek: Post 16:56 to zadna postac Bylaby to postac kanoniczna gdybys napisal tak y=−2,25(x−3)2+6 Ale to nie nasza postac kanoniczna nasa wyglada tak
 9 
y=−

(x−4)2+6
 4 
22 sty 17:05
Arab: x2−8x+16
22 sty 17:06
Arab: zgadza sie sorki rozwiązuje 3 zadania na raz
22 sty 17:06
5-latek: To rozwiazuj jedno a dobrze Tak zgadza sie
 9 
Teraz (x2−8x+16)*(−

)+6 ile to jest policz i dostaniesz wtedy postac ogolna
 4 
22 sty 17:13
5-latek: No co tak dlugo liczysz to ?
22 sty 17:20
Arab: −9/4+x2+18x−30
22 sty 17:25
Arab: ?
22 sty 17:28
5-latek:
 9 
y=−

x2+18x+30 to jest postac ogolna
 4 
czyli mamy zakonczony punkt a) Teraz punkt b) wspolrzedne wierzcholka juz znasz bo to xw=4 i yw=6 Teaz z postaci ogolnej wylicz miejsca zerowe funkcji
22 sty 17:32
Arab: oj niewiem
22 sty 17:35
22 sty 17:44
Arab: post 17:32 z tej naszej postaci ogólnej obliczam delte ?
22 sty 17:46
5-latek: Tak tylko tam ma byc −30 na koncu a nie +30
22 sty 17:49
Arab: delta to 524?
22 sty 17:56
5-latek: Nie .za duza
 9 
y= −

x2+18x−30
 4 
delta b2−4*a*c
 9 
delta = 182−4*(−

*(−30)= policz
 4 
22 sty 18:03
Arab: jaka ci delta wyszła?
22 sty 18:12
5-latek: Δ=54
22 sty 18:14
Arab: ile ci wyszło x1 i x2?
22 sty 18:19
5-latek: ten przyklad to chyba wymyslony na dobicie 54=18*3= 18*3= 6*3*3= 36 Licz x1 i x2
22 sty 18:21
5-latek: rysunek
 −18−36 4 
x1=

=(−18−36)*(−

)
 
 18 

 4 
 18 
 −18+36 4 
x2=

= (−18+36*(−

 
 18 

 4 
 18 
Policz to w przyblizeniu tak to bedzie wygladac dla mnie to nie dziwne ze tak bedzie . Ale zobacz moze zle przepisales dane
22 sty 18:37
Arab: x1 1 i 1/9 x2 2 i 1/9
22 sty 18:40
Arab: to nie do tego sry
22 sty 18:40
Arab: możemy sobie darować wiem jak to obliczać,ten pkt na paraboli ile wynosi?
22 sty 18:42
5-latek:
 1 
Jeden p;ierwiastek by sie mnie wiecej zgadzal ale to 11

to nie
 9 
Jeszce raz sprawdz dane w zadaniu . Moze sie pomyliles przy przepisywaniu
22 sty 18:45
5-latek: Ten punkt na paroboli to jest jej wierzcholek . Miales go juz podanego w tresci zadania tzn tam gdzie piszse ze dla x=4 funkcja osiaga najwieksza wartosc y=6
22 sty 18:47
Arab: łeb mnie już pęka od tego rozwiązywania mam pomysł może to wszystko od nowa tylko że podasz inne dane ?
22 sty 18:48
5-latek: I zobacz ze wyszlo tak samo na wykresie wiec wszystkie obliczenia sa dobre
22 sty 18:49
Arab: w sumie chyba tak
22 sty 18:50
Arab: szczerze to tobie sie to nie nudzi takie rozwiązywanie ?
22 sty 18:50
5-latek: Pewnie ze juz tak emotka To rozwiaz to zadanie dla P(1,−4) i dla x=3 osiaga najwieksza wartosc y=4 Rozwiazuj
22 sty 18:53
Arab: −2(x−3)2 +4 z nawiasu licze poprzez wzór skróconego tak
22 sty 19:00
5-latek: tak Wiec teraz napisz rownanie ogolne tej funkcji tak jak to robilismy
22 sty 19:03
Arab: (x2−6x+16)*(−2)+6
22 sty 19:04
Arab: −2x2+12x+26
22 sty 19:08
5-latek: Przeciez nie masz tych danych co poprzednio to po co je wstawiasz masz przeciez −2(x−3)2+4 i to rozwiazuj
22 sty 19:08
5-latek: 19:08 zle
22 sty 19:09
Arab: −2x2+12x+26 no i to mi wyszło
22 sty 19:10
Arab: jak ten nawias szybko obliczyć?
22 sty 19:10
5-latek: Napisalem CI ze zle ile to jest (x−3)2 ?
22 sty 19:11
5-latek: https://matematykaszkolna.pl/strona/55.html patrz tu i szukaj wzoru
22 sty 19:12
Arab: x2−6x+9
22 sty 19:16
5-latek: I teraz eby CI sie nie mylilo to (−2) wstawimy przed nawias (mozesz tak zrobic bo mnozenie jest przemienne czyli y= (−2)(x2−6x+9)+4 to y= dalej Ty i mala uwaga (caly zcas powinni sie pisac y= bo to jest funkcja
22 sty 19:19
5-latek: CO do przemiennosci mnozenia to wiesz ze a*b=b*a czyli np 3*4=4*3
22 sty 19:22
Arab: y=−2x2+16x+(−14)
22 sty 19:22
Arab: jest ok?
22 sty 19:25
5-latek: Prawie emotka y=−2x2+12x−14 (+i − daja minus i −2*−6=12
22 sty 19:27
Arab: zgadza sie mistrzu y= −2x2+12x−14 to jest nasza postać ogólna czyli pkt a już jest
22 sty 19:29
5-latek: Teraz trzeba narysowac wykres Zeby narysowac wykres funkcji kwadratowej to potrzeba nam znac jej 3 punkty a mianowicie Wsporzedne wierzcholka (tu juz znamy ) i miejsca zerowe o ile istnieja Wykres nie musi byx dokladny tak jak komputerze ale w miare dokladny Wiec policz miejsca zerowe .
22 sty 19:33
Arab: te pkt to (3,4)
22 sty 19:34
5-latek: Tak to sa wspolrzedne wierzcholka
22 sty 19:36
Arab: rysunekramiona w dół
22 sty 19:40
Arab: co ja tera odjebałem xd
22 sty 19:40
Arab: y= −2x2+12x−14 takie pytanko a= −2 czy 2
22 sty 19:42
5-latek: Policzone x1 i x2 ? A jkaie miales a przy postaci kanonicznej ? ILe bylo rowne ? Wiec jak ramiona ?
22 sty 19:44
Arab: zaraz będzie wszystko
22 sty 19:45
Arab: −2 więc w dół
22 sty 19:46
Arab: x1=7 x2=−1
22 sty 19:50
5-latek: Zle sa policzine miejsca zerowe y=−2x2+12x−14 wypisujemy wspolczynniki a=−2 b=12 i c=−14 Przy obliczniu delty ja np liczby ujemne biore w nawias (bedzie mniej pomylek delta = b2−4*a*c dellta = 122−4*(−2)*(−14)delta = policz
22 sty 19:54
Arab: delta=256 inaczej 16
22 sty 19:58
Arab: x1=7,5 x2=−0,5
22 sty 20:03
Arab: co dalej?
22 sty 20:06
5-latek: Jest dalej zle Delta = 122−4*(−2)*(−14) delta = 144 tearaz patrz i ucz sie (czy bedzie (+) cz (−) widzisz po co te nawiasy dalem zobacz (−2)*(−14)=28 to juz widze i teraz te 28 mnoze przez (−4) czy li 28*(−4)= −112 Wyszlo nam −112 wiec delta = 144−112= policz
22 sty 20:09
Arab: 32
22 sty 20:10
Arab: zaraz będzie x1 i x2
22 sty 20:11
Arab: x1=11 x2=20
22 sty 20:14
5-latek: To jest dalej zle Pokaz jak liczysz
22 sty 20:22
5-latek: ile bedzie pierwiastek z delty ? Moze nie liczysz pierwiastka we wzorze na x1 i x2 ?
22 sty 20:23
Arab: x1=−12−32/−4=−44/−4=11
22 sty 20:24
Arab: tak wgl to do której masz czas?
22 sty 20:26
5-latek: Tak wlasnie podejrzewalem ze robisz. Zaraz mokra sciera po glowie. Przeciez x1=
 −b−Δ −b+Δ 

To samo x2=

 2a 2a 
Masz we wzorze pierwiastek z delty a nie delte Ile wynosi 32= to mozna rozlozyc ladnie
22 sty 20:30
Arab: 4 pierw z 2
22 sty 20:34
5-latek: Dobrze teraz licz x1 i x2 (ale tutaj po kolei chce widziec jak liczysz
22 sty 20:36
Arab: x1= −12−√32/−4= − 12−(3√2)/−4
22 sty 20:41
Arab: x1= −12−√32/−4= − 12−(4√2)/−4
22 sty 20:42
5-latek: Teraz jest dobrze ale mozemy to znacznie uproscic
 −12−42 
x1=

w liczniku wyciagmy (−4) przed nawias i dostaniemy
 −4 
−4(3+2 

a po skroceniu dostaniemy x1=3+2
−4 
Zobacz to dobrze i napisz ile bedzie wynosil x2
22 sty 20:49
Arab: 2+√2
22 sty 20:53
5-latek: Zle Jeszcze raz licz
22 sty 20:57
Arab: ile to jest ?
22 sty 21:05
Arab: ale mnie oczy napierdalają
22 sty 21:05
5-latek: A napisz czemu jest rowne x2 tak jak pisales x1
22 sty 21:06
5-latek: NIe uzywaj takich slow na forum emotka
22 sty 21:06
Arab: przepraszam jestem troche podirytowany tym tyle siedzieć przy zadaniu
22 sty 21:13
5-latek: Chciales sie nauczyc emotka Nie ma nic bez bólu Pisz to drugie rozwiazanie
22 sty 21:14
Arab: do której masz czas ja jeszcze mam 3 zadania troche mniejsze do rozwiązania
22 sty 21:15
5-latek: Moze jeszcze z godzine pobede Jesli nie pilne na jutro to moze skoncz to zadanie
22 sty 21:17
Arab: oj pilne
22 sty 21:19
Arab: 12√2
22 sty 21:19
5-latek: Dobrze napiszse CI
 −12+42 −4(3−2) 
x2=

=

= po skroceniu (−4) w liczniku i mianowniku = 3−2
 −4 −4 
22 sty 21:22
5-latek: Przeanalizuj sobie te zapisy przyda sie potem
22 sty 21:22
Arab: ok
22 sty 21:23
Arab: więc co teraz
22 sty 21:24
Arab: :(
22 sty 21:39
5-latek: Pisz nastepne zadania na forum . Zawsze ktos pomoze .
22 sty 21:41
Arab: oki
22 sty 21:44
5-latek: rysunekChciales tamto zadanie dokonczyc? c) dla jakich argumentow funkcja jest malejaca ? W jakim przedziale funkcja ta maleje? (patrz na os OX
22 sty 21:48
Arab: jasne wypiłem kawe można jechać dalej
22 sty 21:50
Arab: −nieskończenie,3 maleje 3,nieskończenie+ rośnie
22 sty 21:52
5-latek: To jest wykres tej funkcji (zrobilem go tutaj w programie ) Argumenty to sa xsy (czyli dla jakich xow ta funkcja maleje?
22 sty 21:53
5-latek: Post 21:52 . No co Ty?
22 sty 21:54
Arab: − nieskończoność do 4 rośnie od 4 do nieskończnośći maleje
22 sty 21:58
5-latek: Mowilem ze masz odzcytac z osi OX a nie OY
22 sty 22:02
5-latek: To jedno Po drugie to nalezy to zapisac jako przedzial czyli x nalezy < dokoncz
22 sty 22:03
Arab: 0,3 rośnie 3,nieskoń maleje
22 sty 22:05
5-latek: No dobrze . Nie dobije Cie rosnie (−oo,3> maleje (<3,oo)
22 sty 22:08
Arab: ( i > jak to sie stosuje?
22 sty 22:11
5-latek: Zobacz ze wykres tej funkcji schodzi w dol d) zbior wartosci Jest tak jezeli a<0 czyli ramiona paraboli w dol to ZWf=(−oo, Yw> jesli a>0 zcyli ramiona paraboli w gore to ZWf= <yw,oo) Zbior wartosci odczytujemy po osi OY Napisz jaki bedzie tu zbior wartosci tej funkcji
22 sty 22:13
Arab: − nieskończoność do 4 rośnie od 4 do nieskończnośći maleje
22 sty 22:15
Arab: czy to jest dobrze?
22 sty 22:22
5-latek: Ten post 22:15 to czego mialo dotyczyc ?
22 sty 22:23
Arab: zbiór wartośći OY
22 sty 22:24
5-latek: Przeczytaj jeszcze raz post 22:13 Jkaie u nas bylo a (czy a<0 czy a>0 Wiec napisz jaki jest zbior wartosci tej funkcji ZWf=
22 sty 22:27
Arab: ZW f=(−oo,4>
22 sty 22:31
5-latek: rysunekDla a>0 na zielono masz zaznaczone jak odczytujesz zbior wartosci
22 sty 22:33
5-latek: rysunekDla a<0 masz zaznaczony na niebiesko jak odzczytujesz
22 sty 22:36
Arab: (oo,9>
22 sty 22:36
5-latek: Post 22:31 dobrze Patrz ile postow zeby zrobic zadanie ktore sie powinno zrobic w 10 −15 minut emotka
22 sty 22:37
Arab: 121 wow jaki jest rekord?
22 sty 22:39
5-latek: Na rysunkach pokazalem CI tylko jak jest roznica w zbiorze wartosci przy a<0 i a>0
22 sty 22:39
Arab: 137 przed chwilą f5 dałem
22 sty 22:39
5-latek: Ponad 300 postow chyba
22 sty 22:40
22 sty 22:40