matematykaszkolna.pl
Wyznacz x, jeżeli liczby x - 3, 10, 2x + 8 są kolejnymi wyrazami ciągu arytmetyc bestqueen2: Witam, próbuję pomóc synowi w rozwiązaniu zadań na zaliczenie matematyki w szkole dla dorosłych. Staram się korzystać z pięknie przez Pana opracowanych materiałów, ale i tak błądzę − niestety.... Zadań jest pięć, a 4. brzmi tak: Wyznacz x, jeżeli liczby x − 3, 10, 2x + 8 są kolejnymi wyrazami ciągu arytmetycznego. Skorzystałam z przykładów i obliczyłam tak: 10 = U (x − 3) + (2x + 8) : 2 więc x = 5 Czy tak jest dobrze? Dziękuję za pomoc!
15 cze 14:05
zero: 2a2 = a1 + a3 20 = 3x + 5 3x = 15 x = 5
15 cze 14:42
bestqueen2: Dziękuję z odpowiedź. Widzę, że wynik jest ten sam, ale droga inna... skąd ten wzór?
15 cze 15:19
15 cze 15:23
zero:
 a1 + a3 
a2 =

/*2
 2 
2a2 = a1 + a3
15 cze 15:27
bestqueen2: Teraz rozumiem wielkie dzięki i dziękuję za cierpliwość...
15 cze 15:43
daras: a pozostałe 4 ?
15 cze 15:47
bestqueen2: Jedno jest już wstawione wyżej. Pozostałe wpiszę tylko mam kłopoty z wpisywaniem.... 1. Oblicz: a) 8 x 2 do potęgi 1/2 x 2 do potęgi −2 = b) w liczniku: 2 x 5 do potęgi 20 − 5 do pot.18 w mianowniku 25 do pot. 9
15 cze 15:59
zero: a syn nie może sam wpisać
15 cze 16:06
bestqueen2: Tak się składa, że jest drugą dobę w pracy...., więc próbuję mu pomuc − matki tak mają, jeżeli wiesz o czym mówię...
15 cze 16:11
5-latek: Nie chce byc w tym momencie niemily ale niech syn ruszy swoje 4 litery i sam zacznie korzystac z forum Jesli syn chodzi do szkoly dla doroslych to oznacza ze Ty masz ponad 50 lat(albo wiecej (wiec by mu pomoc sam musisz miec duzo wiadomosci . jest tak ? Wydaje mi sie ze to jednak Ty chodzisz do tej szkoly zaocznie i potrzebujesz rozwiazan . Mam racje? Nie ma w tym nic zlego ze chcesz miec srednie wyksztalcenie (moze obecna praca Ciebie do tego zmusza
15 cze 16:11
5-latek: A jednak nie sam tylko sama musisz miec duzo wiadomosci Zeby nie bylo zycze CI powodzxenia w nauce . Ja tez sie ucze a swoje lata mam emotka
15 cze 16:14
bestqueen2: Tak, mam przeszło 50 lat i jestem dość inteligentną osobą, więc wracam do swoich już trochę zmurszałych zasobów. Trochę to dziwne, że 25 − latek podszywał się pod matkę, nie uważacie... Jeżeli nie chcenie pomóc − wasze prawo... ale po co niemiłe komentarze?
15 cze 16:15
bestqueen2: Forumowicz o nicku "daras" zapytał o pozostałe zadanie, więc zaczęłam wpisywać, ale nie potrafię z podanych tu wiadomości skopiować wzorów, żeby wpisać dane z zadań syna..., więc wygląda to dziwnie...
15 cze 16:18
5-latek: Zauwaz ze nikt z nas Cie nie obrazil tylko napisal aby syn sie wzial sam do roboty. SPrawdzianu za niego nie napiszsesz W to ze jestes osoba inteligentna to nie watpie (trzeba miec duzo odwagi w sobie ze tak napisac Zebys nie mowila ze nikt nie chce pomoc to np b)
2*520−518 

= ( teraz 25=52 to 259=(52)9=518 to mianownik
259 
natomiast w liczniku wylaczamy wspolny czynnik 518 przed nawias i bedzie wtedy
 518(2*52−1) 
=

( 518 z licznika i zmianownika sie skroci i zostanie = 2*52−1=
 518 
2*25−1= policz skorzytalem tu tez ze wzoru an*am= an+m wiec 520= 518*52 przy jednakowych podstawach wykladniki poteg msie dodaje . Moze byc ?
15 cze 16:36
bestqueen2: Wpisuję pozostałe zadania, jeżeli ktoś zechce pomóc, będę wdzięczna... Zad. 2. Narysuj wykres funkcji f(x) = 2 (do potęgi x + 2) − 3 Zad. 3. To logarytmy − obliczyłam według wzorów, ale nie wiem, czy dobrze... a)a\loga b = b, czyli 8\log8 4 = 4 b) 2 log3 15 − log3 25 czyli wg wzoru na różnicę logarytmów jest 2 log3 15 − log3 25 = log3 30 − log3 25  
15 cze 16:45
bestqueen2: Dziękuję! Bardzo zrozumiale, nawet przy moich starych zasobach emotka Co do syna, to tak jak pisałam wcześniej ciężko pracuje, a jak podniesie kwalifikacje, może będzie miał lżej, a na tym każdej matce zależy, więc jeszcze raz dziękuję.
15 cze 16:52
5-latek: rysunekzadanie nr 2 narysuj wykres funkcji y=2x i potem przesun go o wektor [2 −3] czerwony y=2x zielony y=2x+2−3
15 cze 16:53
5-latek:
 152 225 
2log315−log325= log3 152−log325= log3

= log3

= log39= policz
 25 25 
https://matematykaszkolna.pl/strona/218.html zastosowane wzory to najpirew 4 od gory (tylko w druga strone i 7 od gory (tez w druga strone
15 cze 16:58
bestqueen2: Jesteś wielki − na swoją obronę mam tylko to, że próbowałam, znalazłam wzory, ale źle podstawiałam, a zadanie a) jest dobrze? Ostatnie zadanie brzmi tak: W ciągu arytmetycznym an wyraz a1 = 5 i różnica r = 2. Ile początkowych wyrazów tego ciągu trzeba dodać aby otrzymać 192? Obliczyła, tak "na chłopski rozum", że 12, ale jak to policzyć z wzoru... jak podstawiłam do wzoru na sumę ciągu, to n = 8.... i co dalej? Pan „zero” napisał: an = 5 + 2(n − 1) = 2n + 3 1 192 = n(a1 + an) 2 Podstaw a1 i an, rozwiąż równanie Podstawiam: 1 192 = n(5 + 2n+3) 2 I co dalej? Mi z wzoru na sumę wyszło n = 8, chyba się pogubiłam w tych wzorach, uffff….
15 cze 17:02
bestqueen2: No tak, ominęłam wzór 4. i od razu podstawiałam pod 7. − gapa ze mnie... Czyli w punkcie a) wynik wynosi 4. a w b) 3 , tak?
15 cze 17:07
bestqueen2: A jeszcze proszę, napisz jak to robisz, że wpisujesz wszystko tak, jak powinno wyglądać?
15 cze 17:12
5-latek: Zapisz to inaczej
  n(8+2n) 
192=

/*(2)
 2 
384= 8n+2n2 −2n2−8n+384=0 /*(−) 2n2 +8n−384=0 /:(2) n2+4n+192=0 delta = policz i wylicz n1 i n2 (jesli wyjdzie rozwiazanie ujemne to go odrzuczasz dlazcego ? SPrawdz jeszce raz obliczenia bo mogle sie pomylic
15 cze 17:26
5-latek: Post 17:07 w b nie powinno byc 3 bo 33= ile wiec do jakiej potego nalezy podnies 3 zeby dostac 9? wiec ile powinno byc w b? teraz obroc glowe na lewo i masz wpisz a otrzymasz a pod tym kliknij po wiecej przykladow . A wielki tez jestem bo mam 175 cm a waze 102kg emotka b
15 cze 17:30
bestqueen2: Sorki ale tym razem nie rozumiem... dlaczego i jak mam policzyć n1 i n2...
15 cze 17:33
5-latek: mialo byc n2+4n−192=0 (ale to chyba zauwazylas
15 cze 17:34
bestqueen2: Tak, wiem w b) powinno być 2, bo 3 x 3 jest 9, na swoje usprawiedliwienie mam fakt, że jestem już zmęczona tym, że sobie nie radzę i zawracam innym głowę... Klikałam po więcej przykładów, ale oczywiście z tego też nie umiem skorzystać...emotka
15 cze 17:36
5-latek: jak mam policzyc n1 i n2 .? Takie same wzory jak na x1 i x2 tylko zamiast x1 i x2 liczysz n1 i n2 wiec teraz policz to Dlaczego ujemne odzrzucic? A czy liczba wyrazow moze byc ujemna ? czy liczba wyrazow moze wynosin np −5 ? (chodzi o ilosc wyrazow
15 cze 17:37
5-latek: Nauczysz sie korzystac emotka
15 cze 17:38
5-latek: No i ile wyszlo to n1 i n2?
15 cze 17:46
bestqueen2: Oczywiście, że nie może być ujemna, ale podpowiedz, gdzie te wzory na x, bo się pogubiłam w tych ciągach logarytmach i funkcjach
15 cze 17:48
5-latek: Ale przeciez to jest zwykle rownanie kwadratowe i to musisz nauczyc sie rozwiazywac https://matematykaszkolna.pl/strona/54.html
15 cze 17:52
bestqueen2: No i zostało jeszcze zad. 1. a) 8 x 2 do potęgi 1/2 x 2 do potęgi −2 = Poproszę o ostatnie wskazówki i wtedy możesz prosić o co zechcesz emotka, bo i tak będę miała w nocy koszmary i nie wstanę na szóstą do pracy emotka
15 cze 17:53
5-latek: Co Cie zgubilo ? to ze zamiast x jest n? Tam moze byc jakakolwiek litera i liczysz pierwiastki rownania po tej literze Jesli bedzie np g2+4g+5=0 to lioczysz g1 i g2 ale zauwaz z eto jest rownanie kwadratowe
15 cze 17:56
5-latek: za chwile
15 cze 17:59
52: 8*21/2 * 2−2 tak ma wyglądać zapis ?
15 cze 18:00
bestqueen2: Obliczyłam deltę = 784, to n1 = −15, wię odrzucam, a n2 = 13, więc podstawiam pod wzór na an an = a1 + (n − 1) r = 5 + (13 − 1) 2 = 5 + 24 = 27 Proszę, powiedz, że dobrze....
15 cze 18:07
bestqueen2: Tak, jeżeli chodzi o pytanie 1. a), to zapis tak wygląda
15 cze 18:10
52: 8*21/2 * 2−2=23 * 21/2 * 2−2= 23+1/2−2=23/2
15 cze 18:12
5-latek: A co pieczesz dobre ciasta ?emotka Naprawde nie chce abys to przepisywala bezmyslnie tylko rozumiala to co liczysz Post 17:53 8*21/2*2−2 Zauwaz ze mamy tu iloczyn 3 czynnikow a*b*c gdzie a=8 b=21/2 i c= 2−2 Wiemy ze iloczyn jest przemienny to znaczy ze a*b*c= c*a*b= b*a*c WIe zauwaz ze nasz iloczyn mozemy zapisac np tak 21/2*2−2*8 (juz o godz 16 :36 pisalem CI pewein wzor a mianowicie an*am= a n+m wzorujac sie na tym napisz tu ile to jest 21/2*2−2
15 cze 18:12
52: Δ dobrze, ale n1 i n2 to bym na twoim miejscu jeszcze raz policzył
15 cze 18:18
5-latek: Post 18:07 to jest policzone zle delta owszem 784 i 784=28
 −b−784 −4−28 
n1=

=

= −322=−16 to odzrzucamy
 2a 2 
 −4+28 24 
n2=U{−b+784{2a}=

=

= ile ?
 2 2 
15 cze 18:19
bestqueen2: Oczywiście, zrobiłam błąd i n2 wynosi 12, więc a2 = 26, czy teraz dobrze? a ostatnie jest a = 2* 1/2 + (−2) = 2* −1 i 1/2
15 cze 18:28
bestqueen2: No oczywiście znowu źle, a2 = 27 Robię już dziecinne błędy, przepraszam...
15 cze 18:35
5-latek: Musisz czytac polecenie w zadaniu ze zrozumieniem Pytaja tam ile potrzeba dodac do siebie wyrazow aby otrzymana suma wynosila 192 Odp . nalezy dodac do siebie 12 wyrazow I tyle (wiecej juz nic nie liczysz > nie p[ytaja sie Cie jaki jest wzor na ogolny wyraz ciagu an czy ile wynosi wyraz a2 Teraz 21/2*2−2= 2−1.5 czyli napisals dobrze (pomijac ze tam gdzie jest u Ciebie mnozenie ma byc potegowanie Teraz zauwaz ze 8=23 bo 2*2*2=8 czyli mamy 2−1.5*23= policz ile to jest (ten sam wzor )
15 cze 18:42
5-latek: I nie odpowiedzialas mi na pytanie zadane na poczatku z godz 18:12emotka
15 cze 18:44
bestqueen2: 2* (−1,5 +3) = 2*1,5 Chyba teraz będziesz ze mnie zadowolony...
15 cze 18:47
bestqueen2: No widzisz tak jestem zakręcona (jak słoik), że nie zauważyłam tego pytania... Oczywiście, że piekę nie tylko dobre ciasta, ale wręcz wyśmienite emotka Po takiej pomocy i cierpliwości, możesz wybrać, co tylko zechcesz..., więc jak?
15 cze 18:50
5-latek: Tak tylko ma byc 21,5 lub 23/2 potege zapisuj takin znaczkiem na klawiaturze (nad szostka ) Zapiszmy to tak 23/2 teraz popatrz na 6 wzor od gory w tym linku https://matematykaszkolna.pl/strona/186.html masz tam tak am/n =nam wiec nasze 23/2 mozemy zapisac tak 223 ale ze to bedzie pierwiastek drugiego stopnia to ta 2 przy stopniu ponijamy i zapiszemy to tak 23 ale juz pisalismy ze 23=8 wiec mamy = 8 a teraz nastepny wzor z tego linku (przedostatni ) zauwaz ze 8=4*2 wiec 8=4*2 = 4*2 na postawie tego wzoru 4= 2 to 8= 22 i taka bedzie odpowiedz
15 cze 19:01
5-latek: Ja lubie szarlotke emotka
15 cze 19:01
bestqueen2: A nie wystarczy 22/3 Ciepła szarlotka z lodami jest mniam, ale trzeba poczekać na odpowiednie jabłuszka, bo niestety moje zapasy przecierów jabłkowych się wyczerpały.... może więc kolejny "strzał"?
15 cze 19:09
5-latek: Dla mnie jesli to zaoczne to powinno wystarczyc ale naucz sie tez tego Ale przeciez jablka nie sa takie drogie , za taka pomoc emotka
15 cze 19:21
bestqueen2: Ja mogę to przyjąć do wiadomości i wyszkolę w tym mojego syna, będzie kwiczał, ale będzie umiał emotka co do jabłek, nie są drogie, ale smak nie ten, sorki....
15 cze 19:24
5-latek: No to na zdrowie i powodzenia w nauce syna emotka)
15 cze 19:26
5-latek: Poprosze swoja corke zeby mi upiekla (pewnie jest w wieku Twojego syna ma teraz 30 lat emotka
15 cze 19:29
bestqueen2: Co do nauki to ciężki kawałek chleba, ale damy radę, bo co nas nie zabije, to nas wzmocni.... Jeszcze raz dziękuję za pomoc, której udzieliłeś mi z taką, wręcz stoicką cierpliwością.... zajęło to sporo czasu, więc mam u Ciebie ogromny dług wdzięczności. Pozdrawiam serdecznie i życzę bardziej pojętych uczniów. Miłego wieczoru!
15 cze 19:31
5-latek: emotka
15 cze 19:32
bestqueen2: Moja córka miałaby 30 lat, a synowie mają 28, 25 i 23... Życzę więc smacznego!
15 cze 19:33