matematykaszkolna.pl
Vax Benny: Cześć Vax. Ktoś przed chwilą wstawił stary temat w którym piszesz o wielomianach 3 stopnia. Chodzi mi o post z 23 lipca 00:24. O co chodzi z tym rozwinięciem?
11 cze 22:34
11 cze 22:42
ZKS:
 2 2 1 − i3 
e2iπ/3 = cos(

π) + isin(

π) = −

 3 3 2 
11 cze 22:49
Benny: Co muszę się nauczyć, żeby to ogarnąć?
11 cze 23:06
ZKS: Jak nie uczyłeś się liczb zespolonych to będziesz je miał na studiach.
11 cze 23:11
Benny: Chce się nauczyć teraz emotka
11 cze 23:54
ZKS: To zaczynaj naukę. emotka Wiesz co nie co o zespolonych, czy nic?
12 cze 00:04
Benny: Wiem tylko to co wczytałem kiedyś w drugiej klasie podczas omawiania funkcji kwadratowej, że używa się ich do równań kwadratowych z deltą ujemną i wprowadza się zmienną urojoną i=−1
12 cze 00:46
Eta: emotka
12 cze 00:48
Eta: Zdolny jesteś i pracowity to wszystkiego się nauczyszemotka Zobacz jak bezendu zbiera same 5 na egzaminach, a jeszcze rok temu uczył się sumiennie ( jak Ty) do matury Powodzenia emotka i dobrej nocki
12 cze 00:52
ZKS: To już jakąś wiedzę masz na ten temat. Mam od razu takie zadanko dla Ciebie. Udowodnij, że liczba (2 − 11−1)1/3 + (2 + 11−1)1/3 jest liczbą naturalną.
12 cze 00:53
Benny: Dziękuje emotka Może powiesz czy pchać się w zespolone czy policzyć sobie trochę szeregi itd. po kolei z Krysickiego? Czy może tylko poszczególne tematy?
12 cze 00:55
ZKS: To już tylko zależy od Ciebie. emotka Na pierwszym semestrze z matematyki na studiach zaczynałem od zespolonych, później o ile dobrze pamiętam miałem macierze.
12 cze 01:04
Benny: No to tak: (2−11−1)1/3+(2+11−1)1/3=x /()3 tutaj trochę skrótowo napisze (w zeszycie mam całość emotka ) x3=4+3[(2−11−1)(2+11−1)]1/3*x x3=4+3*3125*x x3−15x−4=0 (x−4)(x+2+3)(x+2−3)=0 4∊N
12 cze 01:06
bezendu: Szeregi są dopiero poteeeemmmmm Najpierw granice, pochodne, całki i dopiero szeregi emotka
12 cze 01:11
Benny: Łee to jakoś nie po kolei mają w tej książce Granice już coś przerobiłem.
12 cze 01:15
ZKS: Okej zadanie zrobione tylko myślałem, że zauważysz 2 ± 11−1 = (2 ± −1)3, ale nie wszystko od razu. emotka
12 cze 01:15
ZKS: Te bardziej wymagające granice robiłeś, czy te łatwiejsze typu mnożenie przez sprzężenie?
12 cze 01:17
Benny: Powiem Ci, że nawet nie sprawdzałem czy się za zwinąć od razu zacząłem liczyć emotka
12 cze 01:18
Benny: Podaj przykład tej bardziej wymagającej to się przekonamy.
12 cze 01:18
Benny: Mnożenie przez sprzężenie to już w liceum przerabialiśmy i opanowane chyba jest emotka
12 cze 01:20
ZKS: To taka nie aż tak bardzo trudna.
 2 
limx → [

* arctg(x)]x
 π 
12 cze 01:32
ZKS: Miałeś regułę de l'Hospitala?
12 cze 01:35
Benny: Nie przerabiałem sobie funkcji cyklometrycznych. Przeczytałem na szybko i widzę, że arctg(x)
 π 
jest zbieżny do ±

? więc granica będzie ±1? Widzę jednak, że nic nie wiem emotka
 2 
12 cze 01:39
Benny: Robiłem parę przykładów.
12 cze 01:40
Benny: Hmm w sumie to ±{π}{2} nigdy nie osiągnie więc granica chyba będzie 0.
12 cze 01:42
ZKS: Podpowiem, że trzeba skorzystać z ab = ebln(a).
12 cze 01:43
ZKS: Jak chcesz mogę podać Ci odpowiedź ile wynosi ta granica.
12 cze 01:46
Benny: Chyba nie jestem w stanie tego rozwiązać.
12 cze 01:50
ZKS: Poszukam czegoś łatwiejszego na początek, bo to już była taka zaawansowana bardziej granica.
 tg(x) 
limx → π/2

 tg(3x) 
12 cze 01:54
ZKS: W tej granicy pierwszej to już trzeba umieć dobrze pochodne ogólnie wymagająca jest, więc żebyś nie myślał, że nic nie umiesz. Pójdziesz na studia i wtedy zobaczysz, że nic się nie umiało do tej pory. emotka
12 cze 01:57
Benny:
 tg(x) {0} 
limx→π/2

=

 tg(3x) {0} 
 tg(x) (tg(x))' 
limx→π/2

=limx→π/2

=
 tg(3x) (tg(3x))' 
 1 cos2x 1 1 
=limx→π/2

*

=limx→π/2

=

?
 cos2x 3 3 3 
12 cze 02:00
ZKS: Dla x → , wtedy tg(x) → .
 3 
Pochodna z tg(3x) =

.
 cos2(3x) 
12 cze 02:32
ZKS: Granica wynosi 3.
12 cze 02:33
Benny: Właśnie nie byłem pewny co do tego tg(3x)
12 cze 02:41
ZKS: Z pochodnymi jak tam stoisz? Zaznajomiony jesteś?
12 cze 02:50
Benny: Coś tam wiem, ale jeszcze nie uczyłem się wszystkich.
12 cze 02:58
ZKS: Złożone umiesz liczyć?
12 cze 03:05
Benny: Coś tam zdarzyło się kiedyś policzyć jakieś potęgowe. Dobra ja uciekam spać jak coś to rano odpisze. Dobranoc emotka
12 cze 03:08
ZKS: Dobranoc. emotka
12 cze 03:20
Mariusz: ZKS szeregi powinny być przed całkami bo inaczej dużo całek nie policzysz
12 cze 07:42
Benny: Może zacząć od funkcji cyklometrycznych i odwrotnych?
12 cze 12:56
Godzio: Na początek granice ciągów liczbowych (dodatkowo jak nie miałeś, indukcja matematyczna, chociaż parę przykładów, żeby wiedzieć co to takiego) Dalej funkcje (wykładnicze, logarytmiczne, trygonometryczne (dużo tożsamości), cyklometryczne), granice funkcji + ciągłość, pochodne, całki. I masz robotę na jakieś 2 miesiące emotka (to są zagadnienia z analizy matematycznej). Równolegle możesz robić coś z algebry, liczby zespolone, macierze, jak to dobrze opanujesz to będziesz miał przyjemny start na studiach emotka
12 cze 13:02
Benny: Robiłem parę przykładów z indukcji z Krysickiego. Funkcje wykładnicze, logarytmiczne i trygonometryczne o jakie konkretnie Ci chodzi? Może jakiś przykład? Gdzie o funkcjach cyklometrycznych można fajnie poczytać?
12 cze 13:06
Godzio: Ogólnie mi chodzi, żeby je porządnie umieć. Najważniejsze trygonometryczne, a dokładnie tożsamości emotka Z cyklometrycznych starczy Ci tyle co jest na wikipedii. Przykłady: Narysować funkcję 2|x| − 1 Rozwiązać równanie 4x − 2x − 2 = 0 Podobnie z logarytmami tutaj ważny będzie logarytm naturalny logex = ln(x), jak będziesz przerabiać granice (albo przerabiałeś) to z pewnością natrafiłeś na liczbę 'e' (albo natrafisz emotka. A tożsamości + wzory: sin2x = 2sinxcosx cos2x = cos2x − sin2x = 1 − 2sin2x = 2cos2x − 1 a stąd:
 1 − cos2x 1 + cos2x 
sin2x =

oraz cos2x =

 2 2 
 
 x x 
cos2

− sin2

 2 2 
 
cosx =

=
 
 x x 
sin2

+ cos2

 2 2 
 
 
 x 
1 − tg2

 2 
 
=

 
 x 
1 + tg2

 2 
 
 
 x x 
2sin

cos

 2 2 
 
 x 
2tg

 2 
 
sinx =

=

 
 x x 
sin2

+ cos2

 2 2 
 
 x 
1 + tg2

 2 
 
 x 
sin

= ...
 2 
 x 
cos

= ...
 2 
sin(a + b) = ... cos(a + b) = ... (z minusami to samo) To takie najważniejsze.
12 cze 13:54
Benny: Takie przykłady które podałeś potrafię rozwiązywać. Dużo nierówności z funkcja logarytmiczną i wykładniczą przerabiałem do AGH−u. Granice z liczbą "e" liczyłem i w miarę wychodzi emotka
12 cze 14:22
Godzio: No to widzę, że masz sporo za sobą, zabieraj się za pochodne w takim razie emotka
12 cze 16:11
Benny: Jak masz czas możesz podrzucać tutaj jakieś przykłady ja w miarę swoich możliwości będę je rozwiązywał emotka
12 cze 16:59
ICSP: To może ja dam Ci zadanie, ale najpierw krótki wstęp : Przez równanie zwrotne stopnia IV rozumiemy równanie : ax4 + bx3 + cx2 + bx + a = 0 jeśli tylko a ≠ 0 BSO możemy przyjąć x ≠ 0 (W(0) = a ≠ 0) Dzieląc je przez x2 dostajemy :
 1 1 
a(x2 +

) + b(x +

) + c = 0
 x2 x 
oraz wykorzystując tożsamość prawdziwą dla x ≠ 0 :
 1 1 
x2 +

= (x +

)2 − 2
 x2 x 
dostajemy równanie :
 1 1 
a(x +

)2 + b(x +

) + c − 2a = 0
 x x 
 1 
które po podstawieniu t = x +

staje się równaniem kwadratowym.
 x 
Zad1: Nałożyć wystarczający warunek na t, aby równanie zwrotne stopnia IV miało przynajmniej jeden pierwiastek Zad2: Rozłożyć wielomian w(x) = x5 − 1 na iloczyn wielomianów stopnia maksymalnie drugiego.
12 cze 23:12
ICSP: i z tego co widzę nie znasz liczb zespolonych, więc na Zad3 jest jeszcze zbyt wcześnie emotka
12 cze 23:14
ICSP: przynajmniej jeden pierwiastek rzeczywisty, aby nikt się nie czepiał. W zespolonych oczywiście bez względu na t ma 4 pierwiastki (zasadnicze twierdzenie algebry)
12 cze 23:18
Benny: Zad 2 doszedłem do takiego momentu: x5−1=(x−1)(x(x+1)2+1)
13 cze 11:09
Benny: Równanie zwrotne? Co to znaczy?
13 cze 11:09
ZKS: Równanie zwrotne to równanie symetryczne tylko, że równaniem zwrotnym nazywamy równanie symetryczne stopnia czwartego.
13 cze 11:20
ZKS: Czy wyrażenie (x − 1)[x(x + 1)2 + 1) jest iloczynem wielomianów stopnia drugiego? Następnie czy wyrażenie (x − 1)[x(x + 1)2 + 1) jest równe wyrażeniu x5 − 1?
13 cze 11:25
Benny: (x−1)(x4+x3+x2+x+1)=(x−1)((x2+1)2−x2+x3+x)=(x−1)(2x2+1+x3+x)=(x−1)(2x2+1+x(x2+1))= =(x−1)(2x2+1+x(x+1)2−2x2)=(x−1)(x(x+1)2+1) no i jakoś tak mi to wychodzi
13 cze 11:59
ZKS: (x2 + 1) − x2 + x3 + x = (x2 − x + 1)(x2 + x + 1) + x3 + x
13 cze 12:40
ZKS: Poprawka. (x2 + 1)2 − x2 + x3 + x = (x2 − x + 1)(x2 + x + 1) + x3 + x
13 cze 12:41
Benny: Omg Jak ja to w ogóle odjąłem
13 cze 12:43
ZKS: Pomogę zacząć. Zakładam, że x ≠ 0. x4 + x3 + x2 + x + 1 = x4 + 1 + x3 + x + x2 =
 1 1 
x2(x2 +

) + x2(x +

) + x2
 x2 x 
Próbuj dalej samemu.
13 cze 12:48
Benny: Mogę później zostawić x w mianowniku czy nie?
13 cze 12:54
ZKS: Na samym końcu nie, ponieważ muszą te wyrażenia być równoważne. Teraz operuj sobie, że x jest w mianowniku, ale na samym końcu już nie może być.
13 cze 12:57
Mariusz: Jeśli chodzi o równania czwartego stopnia to Vax opisuje jeden ze sposobów ich rozwiązywania tutaj https://matematykaszkolna.pl/forum/98255.html https://matematykaszkolna.pl/forum/98288.html
13 cze 13:22
ICSP: Jednym ze sposobów rozkładania wielomianu w(x) na czynniki jest rozwiązanie równania w(x) = 0. Czyli twoim zadaniem jest znalezienie pierwiastków równania : x4 + x3 + x2 + x + 1 = 0 Zgodnie z powyższym podstawieniem twoje równanie będzie można zapisać w postaci : (x2 − t1x + 1)(x2 − t2x + 1) = 0 gdzie t1 , t2 są rozwiązaniami odpowiedniego równania(podanego wyżej) Mariusz moim zdaniem równania zwrotne mogą być pewnym wprowadzeniem do metody Ferrariego. Tylko musimy pamiętać, że z rugownika równania kwadratowego powstałego w metodzie Ferrariego dostajemy wielomian stopnia III, który nie zawsze może dać "ładne" pierwiastki. Najpierw wzory Cardano, potem metoda Ferrariego emotka Pozdrawiam emotka
14 cze 02:58
Benny: Skąd bierzemy (x2−t1x+1)(x2−t2x+1)=0?
14 cze 10:53
Kacper: Wielomian stopnia czwartego da się zapisać jako iloczyn wielomianów stopnia 2 emotka
14 cze 10:57
Benny: No rozumiem to. Chodzi mi rozkład, czemu akurat tak.
14 cze 11:28
Benny: Równanie czwartego stopnia może mieć 1 lub 3 rozwiązania rzeczywiste?
14 cze 11:55
ICSP:
 1 
x + U{1]{x} = t1 oraz x +

= t2
 x 
skąd mnożąc przez x i przerzucając t1x oraz t2x na drugą stronę dostajemy żądany rozkład : Wielomian stopnia parzystego w liczbach rzeczywistych ma parzystą liczbę pierwiastków wliczając w to krotności.
14 cze 12:19
Benny: No właśnie tak myślałem, ale chciałem się upewnić, bo napisałeś w zadaniu "przynajmniej jeden pierwiastek" i się nad tym zastanawiam emotka
14 cze 12:28
Mariusz: ICSP wg mnie równania zwrotne są zbędne Jeśli chcemy jakiś przypadek rozpatrywać oddzielnie to lepiej rozpatrzeć równanie dwukwadratowe Poza tym rozkład (x2−t1x+1)(x2−t2x+1)=0 nie musi działać Jeśli chodzi o równania trzeciego stopnia to gdybyś przeczytał cały wątek to zauważyłbyś że Benny podał odnośnik do wątku w którym Vax pokazywał ci sposób ich rozwiązywania
14 cze 17:48
Mariusz: Dlaczego jeśli już musimy rozpatrywać jakiś przypadek szczególny to lepiej równanie dwukwadratowe ? a4x4+a3x3+a2x2+a1x+a0=0
 a3 
Podstawienie x=y−

daje nam równanie
 4a4 
y4+b2y2+b1y+b0=0 Jeśli b1=0 to mamy równanie dwukwadratowe (y2)2+b2(y2)+b0=0 Jeśli b1≠0 to stosujemy rozkład (y2−py+q)(x2+py+r)=y4+b2y2+b1y+b0 Po wymnożeniu i porównaniu współczynników dostajemy układ równań którego rozwiązanie wymaga rozwiązania równania trzeciego stopnia
14 cze 18:00
Benny: No widzę, że trochę tego trzeba będzie poczytać. Co do zad 2.
 1+5 1−5 
x5−1=(x−1)(x2+x(

)+1)(x2+x(

)+1)
 2 2 
14 cze 18:42
Benny: Co do Zad 1. to tylko wymyśliłem tak.
 1 
Jeśli x+

=t
 x 
to x2−tx+1=0 Równanie to ma pierwiastki dla t∊(−;−2>∪<2;+) ?
14 cze 21:13
ZKS: emotka.
14 cze 21:15
Benny: Przypatrzyłem metodę Vaxa co Mariusz podesłał. x4+x3+x2+x+1=0 x4+x3=−x2−x−1
 1 3 
(x2+

x)2=−

x2−x−1
 2 4 
 1 −3 
(x2+

x+y)2=

x2−x−1+2x2y+xy+y2
 2 4 
 1 3 
(x2+

x+y)2=x2(2y−

)+x(y−1)+y2−1
 2 4 
 3 
0=Δ=(y−1)2−4*(2y−

)(y2−1)
 4 
 3 
(y−1)(y−1−4(2y−

)(y+1))=0
 4 
dla y=1 się zeruje
 1 5 
(x2+

x+1)=

x2
 2 4 
 1 5 1 5 
(x2+

x+1−

x)(x2+

x+1+

x)=0
 2 2 2 2 
 1−5 1+5 
(x2+x(

)+1)(x2+x(

)+1)=0
 2 2 
Teraz powiedzcie mi która metoda będzie lepsza do rozkładu i obliczania pierwiastków emotka
15 cze 10:29
ICSP: Do zwrotnych mój sposób Do dwukwadratowych podstawienie t = x2 Do reszty metodę Ferrariego jeśli nie widać wcześniej grupowania.
15 cze 10:42
Benny: Równania zwrotne czwartego stopnia tylko wtedy, gdy współczynnik przy x4 jest równy wyrazowi wolnemu i współczynnik przy x3 jest równy współczynnikowi przy x, tak? Do metody Ferrariego dobrze byłoby się nauczyć rozwiązywać równania trzeciego stopnia, tak?
15 cze 10:56
ICSP: Tak
15 cze 10:59
Benny: Mógłbyś jakieś przykłady podrzucić do poćwiczenia?
15 cze 11:01
ICSP: na co ? emotka Metoda Ferrariego czy równania zwrotne ?
15 cze 11:04
Benny: Najlepiej obie metody emotka
15 cze 11:07
ICSP: Pokazać, że dla każdej liczby całkowitej n wyrażenie : n4 + 2n3 + 3n2 + 2n + 1 jest kwadratem liczby całkowitej.
15 cze 11:11
Benny:
 2 1 
n4+2n3+3n2+2+1 możemy zapisać jako n2+2n+3n+

+

i przyrównać do 0 aby znaleźć
 n n2 
pierwiastek
 2 1 
n2+2n+3+

+

=0
 n n2 
 1 
wprowadzamy zmienną t=n+

i dostajemy
 n 
t2−2+2t+3=0 t2+2t+1=0 jak widać zwija się do wzoru i zeruje dla t=−1 Więc wcześniejsze wyrażenie zapiszemy w postaci: (n2+n+1)(n2+n+1)=(n2+n+1)2 wyrażenie to jest kwadratem liczby całkowitej
15 cze 11:27
Mariusz: Benny metodę którą pokazał Vax możesz stosować dla każdego równania czwartego stopnia Jeśli chcesz skorzystać ze współczynników nieoznaczonych to najlepiej w sposób który podałem 14 czerwca 2015 o 18:00 Wtedy dobrze jest rozpatrzeć przypadek szczególny tyle że nie równanie zwrotne a równanie dwukwadratowe
15 cze 14:25
Benny: Mariusz może jakiś przykład? emotka
15 cze 14:56
Mariusz: package coeff; import java.awt.BorderLayout; import java.awt.event.ActionEvent; import java.awt.event.ActionListener; import java.util.Random; import javax.swing.JButton; import javax.swing.JLabel; import javax.swing.JPanel; import javax.swing.JRadioButton; import javax.swing.JScrollPane; import javax.swing.JTable; import javax.swing.JTextField; import javax.swing.WindowConstants; import javax.swing.table.DefaultTableModel; import javax.swing.table.TableModel; import javax.swing.SwingUtilities; public class Coeff extends javax.swing.JFrame { { //Set Look & Feel try { javax.swing.UIManager.setLookAndFeel("com.sun.java.swing.plaf.windo ws.WindowsLookAndFeel"); } catch(Exception e) { e.printStackTrace(); } } private JRadioButton jRadioButton1; private JPanel jPanel1; private JScrollPane jScrollPane1; private JButton jButton1; private JTable jTable1; private JTextField jTextField1; private JLabel jLabel1; private JRadioButton jRadioButton2; /** * Auto−generated main method to display this JFrame */ public static void main(String[] args) { SwingUtilities.invokeLater(new Runnable() { public void run() { Coeff inst = new Coeff(); inst.setLocationRelativeTo(null); inst.setVisible(true); } }); } public Coeff() { super(); initGUI(); setTitle("Wspolczynniki wielomianu"); } private void initGUI() { try { setDefaultCloseOperation(WindowConstants.DISPOSEONCLOSE); { jPanel1 = new JPanel(); getContentPane().add(jPanel1, BorderLayout.CENTER); jPanel1.setPreferredSize(new java.awt.Dimension(392, 266)); { jRadioButton1 = new JRadioButton(); jPanel1.add(jRadioButton1); jRadioButton1.setText("pierwiastki wymierne"); jRadioButton1.setPreferredSize(new java.awt.Dimension(333, 18)); jRadioButton1.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent evt) { jRadioButton1ActionPerformed(evt); } }); } { jRadioButton2 = new JRadioButton(); jPanel1.add(jRadioButton2); jRadioButton2.setText("pierwiastki calkowite"); jRadioButton2.setPreferredSize(new java.awt.Dimension(332, 18)); jRadioButton2.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent evt) { jRadioButton2ActionPerformed(evt); } }); } { jLabel1 = new JLabel(); jPanel1.add(jLabel1); jLabel1.setText("stopien wielomianu"); jLabel1.setPreferredSize(new java.awt.Dimension(134, 14)); } { jTextField1 = new JTextField(); jPanel1.add(jTextField1); jTextField1.setPreferredSize(new java.awt.Dimension(181, 21)); jTextField1.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent evt) { jTextField1ActionPerformed(evt); } }); } { jScrollPane1 = new JScrollPane(); jPanel1.add(jScrollPane1); jScrollPane1.setPreferredSize(new java.awt.Dimension(330, 41)); { TableModel jTable1Model = new DefaultTableModel( new String[][] {{"",""," ",""," "}}, new String[] {}); ((DefaultTableModel) jTable1Model).setColumnCount(degree+1); ((DefaultTableModel) jTable1Model).setRowCount(1); jTable1 = new JTable(); jScrollPane1.setViewportView(jTable1); jTable1.setModel(jTable1Model); } } { jButton1 = new JButton(); jPanel1.add(jButton1); jButton1.setText("Losuj"); jButton1.setPreferredSize(new java.awt.Dimension(77, 21)); jButton1.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent evt) { jButton1ActionPerformed(evt); } }); } } pack(); setSize(400, 300); } catch (Exception e) { //add your error handling code here e.printStackTrace(); } } private void jTextField1ActionPerformed(ActionEvent evt) { System.out.println("jTextField1.actionPerformed, event="+evt); //TODO add your code for jTextField1.actionPerformed degree=Integer.parseInt(jTextField1.getText()); TableModel jTable1Model = new DefaultTableModel( new String[][] {{"",""," ",""," "}}, new String[] {}); ((DefaultTableModel) jTable1Model).setColumnCount(degree+1); ((DefaultTableModel) jTable1Model).setRowCount(1); jTable1 = new JTable(); jScrollPane1.setViewportView(jTable1); jTable1.setModel(jTable1Model); } private void jRadioButton1ActionPerformed(ActionEvent evt) { System.out.println("jRadioButton1.actionPerformed, event="+evt); //TODO add your code for jRadioButton1.actionPerformed jRadioButton1.setSelected(true); jRadioButton2.setSelected(false); } private void jRadioButton2ActionPerformed(ActionEvent evt) { System.out.println("jRadioButton2.actionPerformed, event="+evt); //TODO add your code for jRadioButton2.actionPerformed jRadioButton1.setSelected(false); jRadioButton2.setSelected(true); } private void jButton1ActionPerformed(ActionEvent evt) { System.out.println("jButton1.actionPerformed, event="+evt); //TODO add your code for jButton1.actionPerformed Random r=new Random(); int p,q; double a=1.0; double[] x=new double[degree+1]; if(jRadioButton1.isSelected()){ for(int i=1;i<=degree;i++){ p=(1−2*r.nextInt(2))*r.nextInt(10); q=1+r.nextInt(10); x[i]=(double)(p)/q; a*=(double)q; } for(int i=0;i<=degree;i++) if(i%2==0) jTable1.setValueAt(a*viete(degree,i,x),0 ,i); else jTable1.setValueAt(−a*viete(degree,i,x),0 ,i); } if(jRadioButton2.isSelected()){ for(int i=1;i<=degree;i++){ x[i]=(1−2*r.nextInt(2))*r.nextInt(10); } for(int i=0;i<=degree;i++) if(i%2==0) jTable1.setValueAt(viete(degree,i,x),0 ,i); else jTable1.setValueAt(−viete(degree,i,x),0 ,i); } } private double viete(int n,int k, double[] x){ if(k==0) return 1.0; else if(n==0) return 0.0; else return viete(n−1,k,x)+viete(n−1,k−1,x)*x[n]; } private int degree=4; }
15 cze 16:11
Benny: Co to jest?
15 cze 16:50
Kacper: Programik
15 cze 17:02
Benny: No tak się domyśliłem, ale czemu tutaj?
15 cze 17:16
Mariusz: Ten programik wylosuje ci współczynniki równania czwartego stopnia jeśli masz Javę
15 cze 18:52
Benny: Próbowałem rozwiązać x4+x3+x2+x+1 tym sposobem z 14 czerwca 18:00 to się mało co nie zabiłem w obliczeniach. W sumie to nawet nie dokończyłem.
15 cze 19:01
Mila: Zajmij się trygonometrią,a potem liczbami zespolonymi.
15 cze 19:07
Mila: Równanie : x4+x3+x2+x+1 =0 nie rozwiązań w R.
15 cze 19:10
Benny: Wiem, że nie ma. Ćwiczyłem tylko rozkład różnymi sposobami. Od czego mam Milu zacząć?
15 cze 19:24
Mila: http://www.zamawianewm.pb.edu.pl/download/wyrownawcze_air/04-trygon_cz2+cyklom.pdf Tu masz ciekawie podany materiał z różnych działów,coś znajdziesz, dokładne wyjaśnione, ale trzeba miec cierpliwość do tych prezentacji.
15 cze 20:24
Benny: Na pewno dobry link podałaś? Bo ja tu widzę tylko zadania do rozwiązania.
15 cze 20:41
15 cze 20:56
Mila: Zobacz jak objaśnia liczby zespolone.
15 cze 20:59
Benny: Dziękuje emotka Czy tam cały czas trzeba klikać play?
15 cze 21:31
Mariusz: Tu masz jeszcze jeden programik w Javie do losowania współczynników package coeffQuartics; import java.awt.BorderLayout; import java.awt.event.ActionEvent; import java.awt.event.ActionListener; import java.util.Random; import javax.swing.JButton; import javax.swing.JPanel; import javax.swing.JRadioButton; import javax.swing.JScrollPane; import javax.swing.JTable; import javax.swing.WindowConstants; import javax.swing.table.DefaultTableModel; import javax.swing.table.TableModel; import javax.swing.SwingUtilities; public class NewJFrame extends javax.swing.JFrame { { //Set Look & Feel try { javax.swing.UIManager.setLookAndFeel("com.sun.java.swing.plaf.windows.WindowsLookAndFeel"); } catch(Exception e) { e.printStackTrace(); } } private JRadioButton jRadioButton1; private JPanel jPanel1; private JScrollPane jScrollPane1; private JButton jButton1; private JTable jTable1; private JRadioButton jRadioButton3; private JRadioButton jRadioButton2; /** * Auto−generated main method to display this JFrame */ public static void main(String[] args) { SwingUtilities.invokeLater(new Runnable() { public void run() { NewJFrame inst = new NewJFrame(); inst.setLocationRelativeTo(null); inst.setVisible(true); } }); } public NewJFrame() { super(); initGUI(); } private void initGUI() { try { setTitle("Współczynniki wielomianu czwartego stopnia"); setDefaultCloseOperation(WindowConstants.DISPOSEONCLOSE); { jPanel1 = new JPanel(); getContentPane().add(jPanel1, BorderLayout.CENTER); jPanel1.setPreferredSize(new java.awt.Dimension(392, 266)); jPanel1.setLayout(null); { jRadioButton1 = new JRadioButton(); jPanel1.add(jRadioButton1); jRadioButton1.setText("Pierwiastki rzeczywiste"); jRadioButton1.setBounds(12, 4, 196, 18); jRadioButton1.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent evt) { jRadioButton1ActionPerformed(evt); } }); } { jRadioButton2 = new JRadioButton(); jPanel1.add(jRadioButton2); jRadioButton2.setText("Iloczyn dwóch trójmianów kwadratowych"); jRadioButton2.setBounds(12, 29, 272, 18); jRadioButton2.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent evt) { jRadioButton2ActionPerformed(evt); } }); } { jRadioButton3 = new JRadioButton(); jPanel1.add(jRadioButton3); jRadioButton3.setText("Losowe wspó\u0142czynniki"); jRadioButton3.setBounds(12, 54, 210, 21); jRadioButton3.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent evt) { jRadioButton3ActionPerformed(evt); } }); } { jScrollPane1 = new JScrollPane(); jPanel1.add(jScrollPane1); jScrollPane1.setBounds(7, 95, 375, 40); { TableModel jTable1Model = new DefaultTableModel( new String[][] { { "", "" } }, new String[] { "a4", "a3","a2","a1","a0" }); ((DefaultTableModel) jTable1Model).setColumnCount(5); ((DefaultTableModel) jTable1Model).setRowCount(1); jTable1 = new JTable(); jScrollPane1.setViewportView(jTable1); jTable1.setBounds(27, 132, 365, 16); jTable1.setModel(jTable1Model); jTable1.setCellSelectionEnabled(true); jTable1.setColumnSelectionAllowed(true); jTable1.getTableHeader().setOpaque(true); jTable1.getTableHeader().setBounds(0, 0, 375, 30); } } { jButton1 = new JButton(); jPanel1.add(jButton1); jButton1.setText("Losuj"); jButton1.setBounds(155, 177, 73, 28); jButton1.addActionListener(new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent evt) { jButton1ActionPerformed(evt); } }); } } pack(); setSize(400, 300); } catch (Exception e) { e.printStackTrace(); } } private void jRadioButton1ActionPerformed(ActionEvent evt) { System.out.println("jRadioButton1.actionPerformed, event="+evt); //TODO add your code for jRadioButton1.actionPerformed jRadioButton1.setSelected(true); jRadioButton2.setSelected(false); jRadioButton3.setSelected(false); } private void jRadioButton2ActionPerformed(ActionEvent evt) { System.out.println("jRadioButton2.actionPerformed, event="+evt); //TODO add your code for jRadioButton2.actionPerformed jRadioButton1.setSelected(false); jRadioButton2.setSelected(true); jRadioButton3.setSelected(false); } private void jRadioButton3ActionPerformed(ActionEvent evt) { System.out.println("jRadioButton3.actionPerformed, event="+evt); //TODO add your code for jRadioButton3.actionPerformed jRadioButton1.setSelected(false); jRadioButton2.setSelected(false); jRadioButton3.setSelected(true); } private void jButton1ActionPerformed(ActionEvent evt) { System.out.println("jButton1.actionPerformed, event="+evt); //TODO add your code for jButton1.actionPerformed int p,q,k; Random r=new Random(); double [] a=new double[3]; double [] b=new double[3]; double [] c=new double[5]; double [] x=new double[5]; if(jRadioButton1.isSelected()){ x[0]=1.0; for(int i=1;i<=4;i++){ p=(1−2*r.nextInt(2))*r.nextInt(10); q=1+r.nextInt(10); x[i]=(double)(p)/q; x[0]*=(double)q; } for(int i=0;i<=4;i++) if(i%2==0) jTable1.setValueAt(x[0]*viete(4,i,x),0 ,i); else jTable1.setValueAt(−x[0]*viete(4,i,x),0 ,i); } if(jRadioButton2.isSelected()){ a[2]=(1+r.nextInt(9))*(1−2*r.nextInt(2)); a[1]=r.nextInt(10)*(1−2*r.nextInt(2)); a[0]=r.nextInt(10)*(1−2*r.nextInt(2)); b[2]=(1+r.nextInt(9))*(1−2*r.nextInt(2)); b[1]=r.nextInt(10)*(1−2*r.nextInt(2)); b[0]=r.nextInt(10)*(1−2*r.nextInt(2)); c[4]=a[2]*b[2]; c[3]=a[2]*b[1]+a[1]*b[2]; c[2]=a[2]*b[0]+a[1]*b[1]+a[0]*b[2]; c[1]=a[1]*b[0]+a[0]*b[1]; c[0]=a[0]*b[0]; for(k=0;k<=4;k++) jTable1.setValueAt(c[k],0,4−k); } if(jRadioButton3.isSelected()){ c[4]=(1+r.nextInt(9))*(1−2*r.nextInt(2)); for(k=3;k>=0;k−−) c[k]=r.nextInt(10)*(1−2*r.nextInt(2)); for(k=0;k<=4;k++) jTable1.setValueAt(c[k],0,4−k); } } private double viete(int n,int k,double[] x){ if(k==0) return 1.0; else if (n==0) return 0.0; else return viete(n−1,k,x)+viete(n−1,k−1,x)*x[n]; } }
15 cze 21:37
Mila: Na białym tle klikasz aby zobaczyć kolejne etapy rozwiązania, wcześniej możesz sam pomyśleć, co autor napisze. Dla zmiany strony strzałka na dole. To trochę kłopotliwe, ale wielu problemów nie miałeś w szkole , a na studiach podadzą w tempie atomowym. Dobrze wyjaśniony układ współrzędnych w przestrzeni, wektory, równanie prostej w przestrzeni.
15 cze 21:39
Benny: Zacząć od trygonometrii?
15 cze 21:41
Mila: W każdym bądź razie zdobędziesz wiadomości i poćwiczysz charakter ( cierpliwość). Nigdzie się przecież już nie spieszysz.
15 cze 21:41
Benny: @Mariusz postaram się ogarnąć tą jave i to tam wklepać emotka
15 cze 21:42
Mila: Nie patrzyłam tam na trygonometrię. Spróbuj sam ocenić.
15 cze 21:43
Benny: Co po kolei mi się przyda? Od całek nie będę zaczynał bez znajomości wszystkich funkcji. Chodzi mi o to, żeby nie zabierać się za temat, którego się nie nauczę bez innego.
15 cze 21:47
Mariusz: "Dziękuje emotka Czy tam cały czas trzeba klikać play?" Możesz też ruszać suwakiem
15 cze 21:48
Mila: Cenna uwaga Mariuszu. Sama skorzystam.
15 cze 21:50
Mariusz: Ściągnij sobie eclipse i jakąś wirtualną maszynę (JRE lub JDK) to tam wklepiesz te programy
15 cze 21:52
Mila: Benny, przerabiaj to, co zaproponował Godzio.
15 cze 21:55
Mila: Belfer ładnie wyjaśnia teorię. Podaje przykłady.
15 cze 21:56
Benny: Ok dziękuje, niedługo pewnie zawitam z zadankami do sprawdzenia emotka
15 cze 22:01
Godzio: A wiesz co chcesz studiować?
15 cze 22:03
Benny: Problem w tym, że nie.
15 cze 22:16
Mariusz: Benny rozłóż taki wielomian −x4+10x3−22x2+24x−8
16 cze 03:30
Benny: Dwa razy liczyłem, bo się gdzieś pomyliłem później w równaniu 3 stopnia. −x4+10x3−22x2+24x−8=0 x4−10x3=−22x2+24x−8 (x2−5x)2=3x2+24x−8 (x2−5x+y)2=3x2+24x−8+2x2y−10xy+y2 (x2−5x+y)2=x2(3+2y)+x(24−10y)+(y2−8) Δ=0 ⇒ b2=4ac (24−10y)2=4(3+2y)(y2−8) y3−11y2+52y−84=0 dla y=3 się zeruje (mógłby ktoś to ładnie rozwiązać jako równanie 3 stopnia? bo coś mi chyba nie wychodziło) (x2−5x+3)2=9x2−6x+1 (x2−5x+3)2=(3x−1)2 −x4+10x3−22x2+24x−8=−(x−4+23)(x−4−23)(x2−2x+2)
16 cze 15:29
Benny:
16 cze 21:50
Mila: −x4+10x3−22x2+24x−8=0 y3−11y2+52y−84=0 1 −11 52 −84 x=3 1 −8 28 0 y3−11y2+52y−84=(x−3)*(y2−8y+28) Δ=64−112=−48=−1*16*3
 8−4i3 8−4i3 
y1=

lub y2=

 2 2 
y1=4−23*i lub y2=4+23i Gdzieś masz błąd ,w ustaleniu tego równania trzeciego stopnia.
16 cze 22:06
Benny: Jaki błąd? Nie rozumiem o co Ci chodzi. Próbowałem poćwiczyć równanie 3 stopnia tym oto sposobem https://matematykaszkolna.pl/forum/99243.html 20 lipca 23:40 Mogłabyś tym sposobem to przeliczyć?
16 cze 22:12
Mila: Myślałam, że to równanie ma związek z tym równaniem. −x4+10x3−22x2+24x−8=0 Nie śledziłam Twoich rozwiązań, bo Mariusz sprawdzał Twoje rachunki.
16 cze 22:29
Benny: Rozkład tego wielomianu czwartego stopnia zrobiłem. Chodzi mi o to równanie 3 stopnia jak rozwiązać tym sposobem, który podał Vax bez zgadywania, że jednym pierwiastkiem jest 3 emotka
16 cze 22:33
Mariusz: Benny wracając do sposobu z 14 czerwca 2015 18:00 to co ci sprawiało trudności w obliczeniach ? Jeśli podstawienie to możesz skorzystać z schematu Hornera Jak tam z tym programikiem ? Zbudowałeś go sobie ? Możesz się pobawić kodem DISPOSE ON CLOSE zamienić na EXIT ON CLOSE, przyciski radiowe zgrupować i zrezygnować z nasłuchiwania zdarzen od nich pochodzących
16 cze 22:36
Mariusz: 4x4+32x3 −37x2−8x+9
16 cze 22:52
Mila: Może jutro. To jest trochę pisania.
16 cze 23:02
Mariusz: Tutaj akurat łatwo pogrupować albo poszukać pierwiastków całkowitych/wymiernych −7x4 −14x3 −5*x2 +2x +9
16 cze 23:09
Benny: W tamtym przykładzie x4+x3+x2+x+1 robiąc Twoim sposobem zatrzymałem się na tym równaniu 3 stopnia. Zacząłem je rozwiązywać metodą Vaxa ale powychodziły mi bardzo dziwne ułamki.
16 cze 23:30
Mila: 1) jeżeli możemy wyznaczyć pierwiastek wymierny ( szukasz wśród dzielników..), to wyznaczamy tradycyjnie, a potem obniżamy stopien wielomianu przedzielenie. Metoda podana jest niezmiernie pracochłonna i uciekamy sie do niej, gdy nie mamy innj mozliwości. 2) Zaczynam: x3−11x2+52x−84=0
 −11 
x=y−

 3*1 
 11 
x=y+

 3 
podstawiamy
 11 11 11 
(y+

)3−11*(y+

)2+52*(y+

)−84=0
 3 3 3 
 11 121 1331 22 121 572 
y3+3y2*

+3y*

+

−11*(y2+

y+

)+52y+

−84=0
 3 9 27 3 9 3 
po redukcji:
 35 218 
y3+

y+

=0
 3 27 
Teraz nowe podstawienie: y=u+v Popatrz dalej na instrukcję , próbuj sam. Jak widzisz lepiej znaleźć rozwiązanie ( o ile sie da, inaczej) Podam Ci trochę inną metodę, ale to kiedy indziej. Teraz to staraj sie dokończyć.
17 cze 00:24
Benny:
 11 
Ok dziękuje Mila już widzę, że mam błąd rachunkowy. Jak podstawiłem sobie x=y+

to
 3 
jakoś źle to spotęgowałem. Burdel w zeszycie i przemnożyłem przez różne współczynniki przy potęgach emotka
17 cze 07:55
Mila: c.d
 35 
p=

 3 
 218 
q=

 27 
 p q 
Δ=(

)3+(

)2
 3 2 
 54756 
Δ=

>0⇔istnieje jedno rozwiązanie rzeczywiste i dwa urojone
 729 
 234 26 
Δ=

=

 27 3 
 q 
u3=−

Δ
 2 
 −109 26 
u3=


 27 3 
 343 
u3=−

 27 
 7 
u=−

 3 
 q 
v3=−

+Δ
 2 
 −109 26 
v3=


 27 3 
 125 
v3=

 3 
 5 
v=

 3 
 2 
y1=u+v=−

 3 
Wracamy do początku
 11 
x=y+

 3 
 2 11 
x=−

+

=3
 3 3 
Pozostałe pierwiastki znajdujesz tradycyjnie, albo tak: x2=ε*u+v*ε2
 −1−i3 −1+i3 
x32*u+v*ε gdzie ε=

i ε2=

 2 2 
Policz dla wprawy.
17 cze 15:51
Benny: Skąd taki sposób z deltą?
17 cze 16:03
17 cze 16:24
17 cze 16:24
Benny: Dziękuje emotka
17 cze 16:33
Mila: Rozwiąż: x3−3x2+2x−6=0
17 cze 17:51
Mariusz: Rozwiązując w sposób podany przez Vaxa wiesz co się dzieje z równaniem w poszczególnych krokach To jest zdaje się ten sam wyróżnik który występuje w równaniu kwadratowym które otrzymujesz z układu równań
17 cze 19:19
Benny: Milu, ale jaką metodą?
17 cze 21:46
Mila: Taką jak pokazałam, jeśli chcesz utrwalić.
17 cze 21:55
Benny: x3−3x2+2x−6=0 x=y+1 (y+1)2−3*(y+1)3+2(y+1)−6=0 y3−y−6=0 y=u+v p=−1 q=−6
 −1 −6 
Δ=(

)3+(

)2
 3 2 
 −1 
Δ=

+9
 27 
 242 
Δ=

 27 
I tutaj zaczynają się dziwne pierwiastki. Jeszcze jutro nad tym pomyśle, bo zmęczony jestem. Jak coś się tutaj nie zgadza to napisz. Dobranoc emotka
17 cze 22:42
Mila: Dotąd wszystko pięknie. emotka Dobranoc emotka
17 cze 22:46
ICSP: Dziwne, wolfram dla równania x3 − x − 6 = 0 pokazuje zupełnie inną Δ emotka Czyży błąd ? emotka
17 cze 22:51
Mila: Dobrze jest u Bennego. Co się nie zgadza? Tylko brzydkie wyjdzie u3 i v3, ale da się potem zwinąć pod pierwiastkiem.
17 cze 23:09
ICSP: Już wyjaśniam : Zamieniając y na x mamy : x3 − x − 6 = 0
 1 −6 242 
Δ = (−

)3 + (

)2 = ... =

(wierząc obliczeniom Benny'go
 3 2 27 
, ale wolfram podaje Δ = −968 ( http://www.wolframalpha.com/input/?i=x%5E3+-+x+-+6+ ) Mamy dwie różne wartości delty (co istotniejsze różnią się znakami) Pytanie: Czy gdzieś jest błąd ? emotka Oczywiście podam odpowiedź : Nie emotka Dotarliśmy do miejsca w którym kolejne pytanie powinno być oczywiste nie ma nawet sensu go zadawać emotka
18 cze 01:31
Benny: O masakra co się namęczyłem, żeby to do wzoru zwinąć.
 242 
u3=3−

 27 
 242 
v3=3+

 27 
 2 
u3=(1−

)3
 3 
 2 
v3=(1+

)3
 3 
 2 
u=1−

 3 
 2 
v=1+

 3 
u+v=y=2 x=2+1=3 x2=i2−1 x3=−i2−1 x3−3x2+2x−6=(x−3)(x+i2+1)(x−i2+1)
18 cze 13:10
Benny: Tylko czemu jak to wymnożę to się nie zgadza?emotka
18 cze 13:16
ZKS: Nie wiem czy za każdym razem uda nam się tak policzyć, ale można spróbować. v + u = p
 1 
vu =

 3 
To pierwiastki pewnego trójmianu kwadratowego o zmiennej przykładowo t.
 1 
t2 − pt +

= 0
 3 
 4 
Δ = p2

 3 
 4 
Δ = (p2

)1/2
 3 
 
 4 
p − (p2

)1/2
 3 
 242 
t1 =

= [3 − (

)1/2]1/3
 2 27 
1 4 4 

* [p3 − 3p2(p2

)1/2 + 3p(p2

) −
8 3 3 
 4 4 242 
(p2

)(p2

)1/2] = 3 − (

)1/2
 3 3 27 
Porównujemy części wymierne
 4 
p3 + 3p(p2

)
 3 
 

= 3
8 
4p3 − 4p − 24 = 0 p3 − p − 6 = 0 (p − 2)(p2 + 2p + 3) = 0 ⇒ p = v + u = 2
 242 
Teraz wstawiamy za p = 2 i możemy zobaczyć jak wygląda [3 − (

)1/2]1/3.
 27 
 
 4 
2 − (4 −

)1/2
 3 
 2 
t1 =

= 1 − (

)1/2
 2 3 
18 cze 13:35
Benny: z delty wyszły mi normalne "i" (x−3)(x−i2)(x+i2)=0 tylko czemu jak liczyłem to wyszło mi x2=i2−1 x3=−i2−1
18 cze 13:36
ZKS:
 1 + i3 2 1 − i3 2 

* [1 − (

)1/2] + −

* [1 + (

)1/2] =
 2 3 2 3 
−1 + i2
18 cze 13:52
Benny: No tak mi właśnie wyszło a jak rozkładam x2+2 to mam (x−i2)(x+i2) i czemu tak?
18 cze 13:54
ZKS: To jest dopiero y! Teraz dodać do tych liczb 1 i masz x.
18 cze 14:11
Benny: Aj no tak. Gapa ze mnie
18 cze 14:49
Mila: Trzeba było Benny tak przedstawić deltę:
 121*2 
Δ=

 3*9 
 11*2 11 
Δ=

=

6
 3*3 9 
18 cze 15:15
Benny: Tak właśnie zrobiłem emotka
18 cze 16:37
Benny: Tylko tutaj zapis zmieniłem.
18 cze 16:38
Mila:
18 cze 17:38
Mila: Rozumiem, że znasz metodę.
18 cze 17:39
Benny: Policzę parę przykładów i te wzorki się utrwalą + zwijanie do sześcianu trzeba poćwiczyć emotka
18 cze 17:42
Mila: Teraz takie równanie: x3+5x−6=0
18 cze 20:15
Benny: x3+5x−6=0 więc p=5, q=−6
 5 −6 
Δ=(

)3+(

)2
 3 2 
 42*23 
Δ=

 33*3 
 4 
Δ=

*69
 9 
 4 
u3=3−

*69
 9 
 4 
v3=3+

*69
 9 
 1 69 
u3=(


)3
 2 6 
 1 69 
v3=(

+

)3
 2 6 
 1 69 
u=


 2 6 
 1 69 
v=

+

 2 6 
u+v=1 x=1
 −1−i23 
x2=

 2 
 −1+i23 
x3=

 2 
 −1−23 −1+23 
x3+5x−6=(x−1)(x−

)(x−

)
 2 2 
Milu masz jakieś rady do zwijania wyrażeń do wzorów na sześcian?
18 cze 22:26
ZKS: Napisałem przecież jak można próbować zwijać albo od razu obliczać sumę. v + u = p
 5 
vu = −

 3 
 5 
t2 − pt −

= 0
 3 
 20 
Δ = p2 +

 3 
 20 
Δ = (p2 +

)1/2
 3 
 
 20 
p − (p2 +

)1/2
 3 
 4 
t1 =

= (3 −

69)1/3
 2 9 
1 20 20 

* [p3 − 3p2(p2 +

)1/2 + 3p(p2 +

) −
8 3 3 
 20 20 4 
(p2 +

)(p2 +

)1/2 = 3 −

69
 3 3 9 
Porównując część wymierną mamy
 20 
p3 + 3p(p2 +

)
 3 
 

= 3
8 
p3 + 3p3 + 20p = 24 p3 + 5p − 6 = 0 (p − 1)(p2 + p + 6) = 0 ⇒ p = v + u = 1
 
 20 
1 − (1 +

)1/2
 3 
 
 23 
1 − (

)1/2
 3 
 
t1 = u =

=

 2 2 
18 cze 22:43
Benny: Zauważ, że znowu wróciłeś do podstawowego równania x3+5x−6=0
18 cze 22:48
ZKS: Jasne wynika to z podstawienia, ale masz nawet
 
 20 
p − (p2 +

)1/2
 3 
 4 
t1 =

= (3 −

69)1/3
 2 9 
Możesz szukać samemu takiego p który da Ci równość.
18 cze 23:08
Saizou : możemy też postępować inaczej (jak nie było to tu nigdzie napisane) a mianowicie w momencie kiedy mamy równanie w postaci
 p 
x3+px+q=0 możemy pod y=z−

 3z 
i uzyskać równanie 2 stopnia po podstawieniu za z3=t
18 cze 23:09
Benny: O tym mówisz? https://matematykaszkolna.pl/forum/99243.html Można, ale ja próbuje sposobem, który podała Mila emotka
18 cze 23:12
Mila: Metoda Harriota prowadzi do równania II stopnia, ale też trzeba obliczać pierwiastki 3 stopnia. Spróbuj : x3+5x−6=0 p=5
 p 
x=z−

 3z 
18 cze 23:49
Mariusz: Podstawienie u+v jest o tyle dobre że nie trzeba uważać na dzielenie przez zero Sposób użytkownika Mila to tak naprawdę skrót tych podstawień u+v czy tego podanego przez Saizou i jak to ze skrótami bywa po jakimś czasie możesz zapomnieć go ponieważ nie wiadomo skąd się wziął Możesz też kombinować z różnicą sześcianów W celu uniknięcia liczb zespolonych możesz skorzystać z trygonometrii (jak wygląda wzór na cosinus kąta potrojonego)
19 cze 05:22
19 cze 05:50
Benny: x3+5x−6=0
 5 
x=z−

 3z 
 125 
z3

−6=0
 27z3 
z3=t
 125 
t−

−6=0 /*t
 27t 
 125 
t2−6t−

=0
 27 
 1472 
Δ=

 27 
 8 
Δ=

*69
 9 
 4 
t=3±

*69
 9 
 1 69 
t=(

±

)3
 2 6 
 1 69 
z=

±

 2 6 
 5 
podstawiając z do równania x=z−

dostajemy x=1
 3z 
19 cze 12:33
Mila: Dobrze.
 1 69 
z3=(

±

)3
 2 6 
19 cze 15:07