matematykaszkolna.pl
Wzory Cardano ICSP: Mógłby ktoś mnie nauczyć jak rozwiązywać wielomiany III stopnia wzorami Cardano?
20 lip 23:01
Trivial: ISCP, I'm sure Wikipedia can. Tak na poważnie, to te wzory są straszne.
20 lip 23:16
ICSP: Chodzi mi o to że Wikipedia uczy bardzo niezrozumiale dla kogoś kto nie jest na studiach.
20 lip 23:18
Trivial: Myślę, że wzory Cardano nie są potrzebne komuś, kto nie jest na studiach albo ich nie ukończył. emotka Mimo wszystko zobaczyłem nawet artykuł o tym i nie jest tak strasznie... http://pl.wikipedia.org/wiki/R%C3%B3wnanie_sze%C5%9Bcienne#Podsumowanie
20 lip 23:22
Vax: Sekunda, już piszę emotka
20 lip 23:23
Vax: Mając równanie ogólne 3 stopnia: ax3 + bx2 + cx + d = 0
 b 
Podstawieniem x = y −

sprowadzamy je do postaci:
 3a 
y3 + Ay + B = 0 Teraz dokonujemy podstawienia: y = u+v: (u+v)3 + A(u+v) + B = 0 u3+v3+(u+v)(3uv+A)+B = 0 Teraz z tego wynika: {u3+v3 = −B {3uv = −A ⇒ {u3+v3 = −B
 A3 
{u3v3 = −

 27 
Zauważmy, że są to wzory Viete'a dla pewnego trójmianu kwadratowego o pierwiastkach u3 oraz v3, czyli mamy (równanie kwadratowe postaci ax2+bx+c, nie mylić współczynników i niewiadomej z tymi na początku tematu, nie chce mi się stosować innych ):
−b c A3 

= −B oraz

= −

, zauważmy, że możemy przyjąć, iż a=1, wybierając inne
a a 27 
,,a" pierwiastki nam się nie zmienią (możesz sprawdzić ) z tego otrzymujemy b = B oraz c =
 A3 

czyli nasze równanie którego pierwiastkami są u3 oraz v3 ma postać:
 27 
 A3 
x2 + Bx −

= 0
 27 
Teraz liczymy pierwiastki, niech to będą x1 oraz x2, wtedy: y = u+v = 3x1 + 3x2
 b b 
Czyli x = y−

= 3x1 + 3x2

 3a 3a 
I w ten sposób właśnie to rozwiązujemy emotka Teraz podam przykład: x3+6x2−x−30 = 0 x = y − 2 (y−2)3+6(y−2)2−(y−2)−30 = 0 y3−13y−12 = 0 y=u+v u3+v3+(u+v)(3uv−13)−12= 0 {u3+v3 = 12
 2197 
{u3v3 =

 27 
u3 i v3 są pierwiastkami równana:
 2197 
z2 − 12z +

= 0
 27 
 70i 
Δ =

 33 
 12± 70i/33 35i i 
z =

= 6 ±

= (2±

)3
 2 33 3 
 i i 
y = 3x1+3x2 = 2+

+2−

= 4
 3 3 
Czyli x = y−2 = 2 Jeżeli znajdziesz już współczynniki u oraz v, to możesz znaleźć pozostałe 2 pierwiastki (często zespolone), wyznaczasz je przez przemnożenie wyliczonych u,v przez kolejne pierwiastki 3 stopnia z jedynki, innymi słowy, jeżeli u1,v1 spełniają nasz układ, to spełniają go również: {u2 = e2iπ/3*u1 {v2 = e4iπ/3*v1 oraz {u3 = e4iπ/3*u1 {v3 = e2iπ/3*v1 No i to by było chyba na tyle emotka Pozdrawiam.
20 lip 23:40
ICSP: yyy to może ja to jutro przeanalizuje i spróbuje zrobić jakiś przykład.
20 lip 23:46
Trivial: ICSP, jak dla mnie to w Wikipedii jest podobnie wyjaśnione. emotka
20 lip 23:48
ICSP: może i podobnie, tylko tutaj ma od razu wszystko ładnie wypisane.
20 lip 23:52
teofrast: Witam wszystkich. Równanie 3. stopnia można także rozwiazać innymi sposobami...Wskazany przez Vaxa jest najbardziej «klasycznym», niemniej istnieją i inne, np. już po zredukowaniu do postaci x3 + qx + r = 0 [*] możemy posłużyć się tożsamością [**] a3 + b3 + c3 − 3abc = (a+b+c)(a+eb+e2c)(a+e2b+ec) gdzie e = −1/2 − i 3 / 2 , tzn. = [ a − (−b−c) ] [ a − b+c+3(b−c) i 2 ] [ a − b+c−3(b−c) i 2 ]. Jeśli teraz położymy a = x, −3bc = q, b3 + c3 = r, to lewa strona [*] poprzez w/w tożsamośc [**]i podstawienie zostaje rozłożona na 3 czynniki − z których mamy automatycznie poszukiwane pierwiastki równania. Pozostaje wyznaczyć b oraz c z układu równań : ( b3 + c3 = r, & −3bc = q ) : ( b3 + c3 = r & c = − q3b ) ⇒ ( (b3)2 − rb2q227 = 0 & c = − q3b ) . skąd otrzymujemy: b = 3 r/2 ± r2/4 + q3/27 , c = 3 r/2 ∓ r2/4 + q3/27 . Stąd i z faktoryzacji [**] wyliczamy poszukiwane pierwiastki. ( sprawa się nieco komplikuje, gdy r2/4 + q3/27 < 0, bo wtedy z otrzymanych formuł nie wynika bezpośrednio, że wszystkie trzy pierwiastki są rzeczywiste...) ___________________________________________________________________________ Pierwszy pierwiastek rzeczywisty równania [*] możemy wyliczyć także metodą «angielską» dokonując podstawienia x = 3y + a / 3y , ( a jest pewnym nieznanym na razie parametrem) Podstawiając to do [*] doprowadzamy [*] do postaci: y2 + ry + a3 + ( 3a + q )xy = 0. Kładąc 3a + q = 0 mamy a = −q / 3 ⇒ x = 3y − q / 33y i [*] przyjmuje postać : y2 + ry + q3 /27 = 0 ⇒ y = −r / 2 ± r2 / 4 + q3 / 27 , skąd po drobnych przekształceniach otrzymujemy formułę Cardana. UWAGA Dla równania postaci x3 + px2 + qx + r = 0 można dokonać bezpośredniego analogicznego postawienia x = 3y / 3 + 3a / 3y + b, za pomoca którego przy a = p2 − 3q9 oraz b = −p3 przechodzi w równanie kwadratowe : y2 + (2p3 − 9pq +27r )y + (p2 − 3q)3 = 0. Pozdrawiam, <teofrast> PS. Vax, obraziłeś się na mnie ?! nie mam odpowiedzi na moje ostatnie zadanie...
21 lip 01:27
ICSP: Nic z tego nie rozumiem chyba najlepiej będzie się tego na przykładach uczyć. Da ktoś jakiś?
21 lip 23:23
ICSP: rzuci ktoś jakiś łatwy przykład?
22 lip 23:16
Vax: x3−3x2−18x+40=0
22 lip 23:40
ICSP: x3 − 3x2 − 18x + 40 x = y + 1 (y+1)3 − 3(y+1)2 − 18(y+1) + 40 = y3 + 3y2 + 3y + 1 − 3y2 + 6y + 3 − 18y − 18 + 40 = y3 − 9y + 26 y3 − 9y + 26 Dobrze do tego momentu?
22 lip 23:45
Vax: Jeden błąd, −3(y+1)2 = −3y2−6y−3
22 lip 23:49
ICSP: fakt. y3 − 21y + 20 = 0 Teraz dobrze?
22 lip 23:50
Vax: Tak.
22 lip 23:51
ICSP: w takim razie y3 − 21y + 20 = 0 y = u + v u3 + v3 + (u+v)(3uv − 21) + 20 = 0 u3 + v3 = −20 uv = 343 x2 − 20x + 343 dobre mi to równanie kwadratowe wyszło?
22 lip 23:58
Vax: u3v3 = 343, a równanie kwadratowe dobre emotka
22 lip 23:59
ICSP: rzeczywiście zgubiłem sześciany. tak więc x2 − 20x + 343 = 0 Δ = 400 − 1372 = −972 Δ = i972 = 183i
 20 ± 183i 
x =

= 10 ± 93i hmm to nie jest przypadkiem równe (1 + 3i)3
 2 
23 lip 00:04
Vax: Równanie kwadratowe złe, powinno być x2+20x+343=0, następnie zauważamy, że −10±93i = (2±i3)3 emotka
23 lip 00:05
ICSP: zauważamy y = 2 + i3 + 2 − i3 = 4 x = y+1 x = 5 co terazemotka?
23 lip 00:08
Vax: No i otrzymaliśmy jeden z pierwiastków wielomianu, teraz jeżeli chcesz wyznaczyć 2 pozostałe, to jak pisałem ostatnio mnożysz nasze u i v przez pozostałe pierwiastki trzeciego stopnia z jedynki, pozostałymi dwoma rozwiązaniami są: x2 = y+1 = u+v+1 = (2+i3)*e2iπ/3 + (2−i3)*e4iπ/3 + 1 x3 = y+1 = u+v+1 = (2+i3)*e4iπ/3 + (2−i3)*e2iπ/3 + 1 Lub po prostu podziel dany wielomian przez x−5, albo jeżeli nie lubisz dzielić podstaw y=x+5, wyjdzie na to samo emotka Pozdrawiam.
23 lip 00:15
Vax: Oczywiście jeżeli chcesz otrzymać prostszą postać, to rozwijasz e2iπ/3 i e4iπ/3 ze wzoru Eulera i liczysz emotka
23 lip 00:24
Basia: Tu masz nieźle opisane wzory Cardano http://www.math.us.edu.pl/~pgladki/faq/node127.html
23 lip 00:41
ICSP: Dziękuję wszystkim za pomoc. Spróbuję do tego przysiąść po pierwszym roku studiów kiedy będę znał już lepiej liczby zespolone.
23 lip 12:18
Mariusz: Vax nieźle tłumaczy lepiej niż jakiś tam gładki (Jakiś czas temu trochę pisaliśmy o równaniach trzeciego i czwartego stopnia) Metodę przedstawioną przez Vaxa można tak zmodyfikować aby nadawała się do rozwiązywania równań czwartego stopnia Jeżeli nie zna zespolonych to można przygotować metodę która nie korzysta z liczb zespolonych Równanie trzeciego stopnia sprowadzamy do równania kwadratowego tak jak pokazał Vax Jeżeli równanie kwadratowe nie ma pierwiastków rzeczywistch to wracamy do równania trzeciego stopnia w postaci y3+py+q=0 i podstawiamy y=2−p/3cos(theta) aby sprowadzić równanie do postaci wzoru na funkcje trygonometryczne potrojonego kąta
17 gru 06:19