matematykaszkolna.pl
zadania z planimetrii XYZ: 1. Dany jest trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości 4 cm i 3 cm. Oblicz: a) wysokość tego trójkąta poprowadzoną do przeciwprostokątnej, b) promień okręgu wpisanego w ten trójkąt, c) długość odcinków, na jakie wysokość poprowadzona z wierzchołka kąta prostego podzieliła przeciwprostokątną. 2. W trójkącie równoramiennym ramiona są długości 5 cm, a kąt między tymi ramionami ma miarę 120 stopni. Oblicz: a) pole tego trójkąta, b) pole koła wpisanego w ten trójkąt, c) pole koła opisanego na tym trójkącie. 3. Wysokość trójkąta prostokątnego poprowadzona z wierzchołka kąta prostego dzieli przeciwprostokątną na dwa odcinki o długościach 3 i 7. Oblicz: a) tę wysokość, b) pole koła wpisanego w ten trójkąt, c) pole koła opisanego na tym trójkącie.
8 gru 15:49
Bizon: ... i tylko tyle? Najwyraźniej szukasz chętnych na odrobienie za Ciebie pracy domowej
8 gru 15:56
XYZ: rysunekRysunek do pierwszego zadania. 1. Wiem tylko tyle i co dalej? 42+ 32=x2 16+3= x2 x= 19
8 gru 16:10
XYZ: 1.Wiem jeszcze jak obliczyć wysokość. P=1/2 * 4 3 P=2 3 P=1/2 *h * 19 P= 19/2 h 2 3/1= 19h/2 4 3= 19 h h=4 3/ 19 h= 4 3 * 19/19 h= 4 57/19
8 gru 16:19
XYZ: Ok. Pierwsze zadanie wiem jak rozwiązać całe. Sam do tego doszedłem ale może ktoś mi pomoże z 3. Zadanie 1. b) (4−r)+( 3−r)= 19 4−r+ 3−4= 19 −2r= 193−4 / (−2) r= 4+ 319/ 2 c) z twierdzenia Pitagorasa 42 + (4 57/19)2= x2 i y2= 32 − (4 57/19)2
8 gru 16:28
XYZ: Help! Help! Help! Pomóżcie mi z drugim i trzecim zadaniem. Nie musicie liczyć tylko powiedźcie co ja mam tam wykonać
8 gru 16:30
5-latek: czylizadanie nr 3 a) wykorzystaj twierdzenie ktore miowi ze wysokosc w tym trojkacie uopuszczona z wiercholka kayta prostego dzieli przeciwprostokatna na takie odcinki ze jest dla nich srednia geometrtyczna czyli h=x*y wecx=3 i y=7 to wylicz teraz h i napisz ile wynosi
8 gru 16:45
5-latek: C) przeciwprostokatna ma dlugosc 10 bo 3=7=10
 1 
Promien kola opisanego R na tymm trojcie =

przeciwprostokatnej
 2 
to policz R a Pk=piR2 wiec policz
8 gru 16:49
XYZ: Czyli tak w a) będzie h= x*y h= 3*7 h= 21 c) R= 1/2 *10 R=5 czyli Pk= piR2 Pk= 25 pi 5−latek o to ci chodziło
8 gru 17:05
XYZ: Według odp. w książce to się zgadzają te odp. ale o co trzeba zrobic w podpunkcie b
  30 + 70 − 10 
Bo w odp. jest (

)2 nie wiem skad to sie wzięło...
 2 
8 gru 17:10
5-latek: Tak o to chodzilo Teraz b) najpierw narusuj tutaj (ja nie umiem wiec to zrob) ten ntrojkat tylko zeby kat ostry byl na gorze i oznacz go czyli bok a b ic{ale c podziel na odcinki x i y ) a takze wysokosc h zauwazysz wtedy z e z tweierdzenia pitagorasa mozweszwyliczyc bok a i bok b . Wtedy policzysz obwod tego prodstokata a takze pole tego prostokata Mamy taki wzor S=p*r gdzie S to pole trojkata p−− polowa obwodu a r −to promiem kola (okregu wpisanego w trojkat wylicz z tego r wiec dawaj rysunek
8 gru 17:21
5-latek: W tym rysunku chodzi o to ze jesli ten kat ostry bedzie na gorze a przeciwprostokatnq na dole to bedzie wyraznie widac o co biega
8 gru 17:24
XYZ: rysunekO coś takiego ci chodziło
8 gru 17:42
5-latek: No niech bedzie taki mamy dane x=3 y=7 i h=21 TO teraz z tweirdzenia pitagorasa wykicz bok a i a takze bok b np a2=h2+x2 to a= ..... b2=h2+y2 to b=
8 gru 17:47
XYZ: a2=h2+x2 czyli a2=21+9 a2=30 a= 30 b2= 21+49 b2=70 b=70
8 gru 17:59
5-latek: No to policz obwod tego trojakta Ob=a+b+c= .... a potem p=1/2 obwodu
 1 1 1 
Str=

c*h lub tez str=

a*b lubStr=

b*a wybierz sobie zor ktory
 2 2 2 
chcesz i bedzie lepszy doo policzenia to S=p*r i wyznacz z tego r
8 gru 18:13
XYZ: rysunekLiczenie obwodu jest konieczne. Bo ja bym to zrobił z punktu styczności rysunek wyżej: (70−r)+(30−r)=10 70−r+30−r=10 −2r= −7030+10 /(−2)
 70+30−10 
r=

 2 
P=IIr2
 (70+30−10) 
P=

do kwadratu II
 (2) 
I odp. jest niby prawidłowa... Może tak być
8 gru 18:53
XYZ: A to zad. 2 ktoś pomoże....
8 gru 18:56
5-latek: Mozesz tak zrobic . Mozesz tez tak jak zaproponowalem albo tez policzyc tak https://matematykaszkolna.pl/strona/542.html korzystajac z tego wzoru emotka
8 gru 18:57
5-latek: A co zaproponujesz do 2 zdania ?
8 gru 19:05
XYZ: Kompletnie nie wiem jak sie za to zabrać. Myślę, że w podpunkcie a) można by zastosować coś z trygonometrii jakiegoś sin 120stopni albo jakieś podobieństwo trójkątów nie wiem. Na prawdę nie wiem...emotka
8 gru 19:24
5-latek: https://matematykaszkolna.pl/strona/543.html to twierdzenie i wylicz 3 bok (podstawe)
8 gru 19:38
8 gru 19:44
XYZ: Boże człowieku ja tak nie wiem co z tym zrobić... cos i sin i w ogóle trygonometria to dla mnie czarna magia... b2=a2+ c2− 2ac cosB b2=5+5−2*5*5cosB b2=5+5−225cosB b2=10−225cosB b2=10−10cosB i co dalej
8 gru 19:53