matematykaszkolna.pl
wartość bezwzględna bezendu: Mila https://matematykaszkolna.pl/forum/194516.html pamiętasz jak miałem takie zadanie |3x−7|=|5x−9| i napisałem,że można to zrobić (3x−7)2=(5x−9)2 to chyba nie do końca to jest dobrze bo powinno być moim zdaniem |3x−7|=|5x−9| 3x−7=5x−9 lub 3x−7=−5x+9 wyniki są takie same jak bym zrobił (3x−7)2=(5x−9)2
4 kwi 20:56
moduł: właśnie mam podobny problem, tzn. mam równianie z modułami po obu stronach, postanowiłam podnieść je do kwadratu i dostałam 2 rozw. a w odp jest jedno... https://matematykaszkolna.pl/forum/196463.html
4 kwi 20:58
moduł: jak to w końcu jest z tymi modułami?
4 kwi 20:59
bezendu: moduł niestety nie umiem Ci pomóc emotka
4 kwi 21:01
$$: przenieś moduł na drugą stronę i rozwiązuj przedziałami,..
4 kwi 21:04
Eta: |a|=|b| ⇒ a=b v a= −b
4 kwi 21:07
$$: nie spamuj, tylko rozwiąż przedziałami..
4 kwi 21:07
Godzio: rysunek Tak jak mówi $$ takie zadania rozwiązujemy w odpowiednich przedziałach:
 9 
(−,

)
 5 
 9 7 
<

,

)
 5 3 
 7 
<

,)
 3 
4 kwi 21:08
bezendu: $$ właśnie chodzi o to żeby nie robić tego przedziałami Eta czyli która wersja jest poprawna 3x−7=5x−9 lub 3x−7=−5x+9 czy to (3x−7)2=(5x−9)2 lub (3x−7)2=(−5x+9)2
4 kwi 21:09
bezendu: Godzio wiem, że można zrobić to na przedziały ale w zbiorze Andrzeja Kiełbasy był pokazany tez taki sposób
4 kwi 21:11
moduł: Godzio, a czy mógłbyś mi jeszcze takie coś rozwiązać, bo muszę się dopiero nauczyć tej metody:
 −x 
I

I=−IxI ... albo Ty bezendu, jeśli ją już rozumiesz, to dla ćwiczenia. Bardzo zależy
 x+1 
mi na pełnym rozw.
4 kwi 21:11
Godzio: Z kwadratami lepiej nie mącić emotka Albo przedziałami, albo tak jak Eta.
4 kwi 21:12
Godzio: x ≠ − 1
 −x 
|

| = − |x| / * |x + 1|
 x + 1 
|−x| = − |x| * |x + 1| ⇒ |x| + |x| * |x + 1| = 0 ⇒ |x|(1 + |x + 1|) = 0 |x| = 0 lub |x + 1| + 1 = 0, ale |x + 1| + 1 > 0 więc sprzeczność, więc rozwiązanie to |x| = 0 ⇒ x = 0
4 kwi 21:14
bezendu: czyli wersja pierwsza emotka jak policzyłem to z kwadratami to wyszły mi dwa rozwiązani takie same i zgadzały się z odpowiedzią i właśnie nie rozumiem bo raz jest pokazane, że są kwadraty a raz że ich nie maemotka
4 kwi 21:14
moduł: dalej mi wychodzą dwa rozwiązania...
4 kwi 21:16
Godzio: Przez kwadrat może powstać więcej rozwiązań niż jest (ale nie zawsze)
4 kwi 21:18
bezendu: hmm właśnie wiem, że może wyjść w rozwiązaniach różna Δ ale do tej pory wychodziły dwa takie same pierwiastki emotka
4 kwi 21:20
bezendu: i jak Godzio możesz to usuń post https://matematykaszkolna.pl/forum/196481.html emotka
4 kwi 21:21
Eta: Równanie typu |a|=|b| .......... tak jak podałam emotka
4 kwi 21:21
bezendu: Eta posiadasz zbiór Andrzeja Kiełbasy
4 kwi 21:23
Eta: W czym problem?
4 kwi 21:24
bezendu: zobacz jak mam teraz takie coś zadanie 127 maturalne w cz I rozwiąż nierówność |3x−7|≤|5x−9| to muszę zrobić teraz (3x−7)2≤(5x−9)2 (3x−7)2−(2x+1)2≤0 (3x−7−2x−1)(3x−7+2x+1)≤0 (x−8)(5x−6)≤0
4 kwi 21:28
PW: |a|=|b| ⇔ a2=b2 Śmiało można podnosić stronami do kwadratu − dostajemy równanie równoważne. Godzio ma rację, że podnoszenie do kwadratu może wprowadzać "obce"pierwiastki i na ogół nie zaleca się tej metody. Jednak w tym wypadku obie strony (jako moduły) są nieujemne, więc podnoszenie do kwadratu daje równanie równoważne.
4 kwi 21:34
bezendu: @PW wiem, że jest to równanie równoważne ale Eta napisała, że poprawnie jest bez kwadratów mam takie coś |2x2−3|=|3x2−7| 2x2−3=3x2−7 lub 2x2−3=−3x+7
4 kwi 21:38
PW: Matematycy to ludzie leniwi. Po pierwsze patrzymy, jak sie nie narobić. W tym wypadku bez sensu byłoby podnoszenie do kwadratu (równanie czwartego stopnia). Przy Twoim pierwszym pytaniu podnoszenie do kwadratu było sensowne (zamiast żmudnego "rozbijania na przedziały" mechaniczne rozwiązanie równania kwadratowego).
4 kwi 21:47
4 kwi 21:49
bezendu: ale nie koniecznie muszę podnosić Eta widziałem dziękuję, że poprawiłaś emotka ale jak bym miał x4 to mógłbym wprowadzić pomocniczą t=x2
4 kwi 21:51