matematykaszkolna.pl
na trójkącie ABC opisano okrąg, oblicz współrzędne środka S tego okręgu oraz pro anna: na trójkącie ABC opisano okrąg, oblicz współrzędne środka S tego okręgu oraz promień R i pole P koła ograniczonego tym okręgiem,gdy A=(5,2). B=(3,0), C=(−3,6)
5 lis 08:29
aniabb: rysunek S(1,4) R=25 P=πR2 = 20π
5 lis 08:54
Aga1.: Można np. tak Równanie okręgu o środku w S=(a,b) i promieniu r>0 (x−a)2+(y−b)2=r2 , za x i y podstaw współrzędne punktów (5−a)2+(2−b)2=r2 (3−a)2+b2=r2 (−3−a)2+(6−b)2=r2 Do pierwszego i trzeciego podstaw za r2 r2=(3−a)2+b2 i wykorzystaj wzory skróconego mnożenia 25−10a+a2+4−4b+b2=9−6a+a2+b2 9+6a+a2+36−12b+b2=9−6a+a2+b2 a2 i b2 zredukujesz i otrzymasz układ równań z którego wyliczysz a i b. Sprawdź, czy nie ma pomyłki.
5 lis 09:00
Aga1.: aniabb była sprytniejsza, bo zauważyła, że trójkąt ABC jest prostokątny (trzeba wykazać) .
5 lis 09:03
Magda: a ja bym powiedziala ze jest to trojkat prostokatny a wiec srodek okregu opisanego na nim znajduje sie w polowie przeciwprostokątnej. wystarczy tylko znalezc srodek odcinka AC. a jak go znajdziemy mamy srodek okregu. do tego polowa przeciwprostokatnej jest promieniem, a gdy mamy promien mamy i pole
5 lis 09:03
Aga1.: Magda masz rację, tylko mi nie chciało się sprawdzać, ani rysować i przedstawiłam ogólny sposób.
5 lis 09:08
aniabb: zawsze powtarzam że podstawą geometrii analitycznej jest dobry rysunek a skoro teraz każda metoda jest dobra to odczytanie z rysunku powinno być uznawane
5 lis 09:11
aniabb: trzeba poszukać co na to CKE bo dyskusja wrzała jakieś chyba 8−10 lat temu .. jak wprowadzali nową maturę
5 lis 09:13
anna: aniubb wyniki się zgadzają ale jak to policzyć
5 lis 09:19
5 lis 09:19
5 lis 09:20
aniabb: pierwszy link na środek okręgu , drugi na promień
5 lis 09:21
anna: stokrotne dzięki spróbuje policzyć
5 lis 09:24
aniabb: aby wykazać prostokątność trójkąta pr AB : y=x−3 pr BC : y=−x+3 1*(−1) = −1
5 lis 09:27
krystek: Uważm ,ze na maturze należało wykazać ,że jest to Δ prostokątny (wystarczyło z rys policzyc dł boków) i wówczas zad jest zaliczone.
5 lis 09:30
krystek: Lub tak jak aniabb poniewaz liczenie dł boków jest czasochłonne.
5 lis 09:31
anna: niestety to nie wystarczy trzeba wszystko policzyć a mi nic nie wychodzi
5 lis 09:34
krystek: To znajdź równania symetralnych dwóch boków i w ich przecięciu leży środek okręgu.
5 lis 09:36
krystek: Następnie promień , to odległośc środka od wierzchołka trójkąta
5 lis 09:37
krystek: Aga1 Tobie rozwiązała o 9,00
5 lis 09:38
aniabb: krystek emotka wstąpił do piekieł po drodze mu było
5 lis 09:38
krystek: Ależ zgadzam się , ale sa osoby , które w klasie liczą tym sposobem i nie daja sobie rady z innymi .
5 lis 09:40
aniabb: na starej maturze jak było 5h ma 3 zadania to wtedy trzeba było tak..teraz liczy się szybkość i zwięzłość
5 lis 09:41
anna: coś robię żle bo nic mi nie wychodzi
5 lis 09:43
Aga1.: Liczenie długości boków, czy znalezienie równań prostych też zajmuje trochę czasu. A znalezienie środka z zastosowaniem symetralnych to dopiero liczenia. Zauważ aniabb, że skrytykowałam się.
5 lis 09:43
krystek: Jaki % uczniów w klasie ma taką sprawność?
5 lis 09:45
aniabb: równanie prostej odczytujesz z rysunku znalazłam w CKE GEOMETRIA NA PŁASZCZYŹNIE KARTEZJAŃSKIEJ (GEOMETRIA ANALITYCZNA) Zdający posiada umiejętności w zakresie: wykorzystania i tworzenia informacji: interpretuje tekst matematyczny i formułuje uzyskane wyniki wykorzystania i interpretowania reprezentacji używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych modelowania matematycznego: dobiera model matematyczny do prostej sytuacji użycia i tworzenia strategii: stosuje strategię, która jasno wynika z treści zadania rozumowania i argumentacji: prowadzi proste rozumowanie, składające się z niewielkiej liczby kroków.
5 lis 09:46
aniabb: krystek.. a jakiej sprawności trzeba żeby liczyć kratki
5 lis 09:47
aniabb: no i znać pitagorasa
5 lis 09:48
Aga1.: anna, a który sposób wybrałaś?
5 lis 09:48
krystek: 9:30 podałam.
5 lis 09:48
aniabb: oo i ostatnie: prowadzi proste rozumowanie, składające się z niewielkiej liczby kroków.
5 lis 09:48
aniabb: to po co 6 min później wymyślasz
5 lis 09:50
krystek: Nie rozumiemy sie . Anna o 9:34 napisała ,że ona ma "liczyć ".
5 lis 09:50
MQ: Moim zdaniem nie ma co liczyć na to, ze w każdym zadaniu tego typu znajdzie się jakiś sprytny sposób (a to trójkąt prostokątny, a to coś innego...). Trzeba uczyć się (nabierać sprawności) w rozwiązaniach ogólnych (jak podała Aga1), a sposoby to bonus.
5 lis 09:50
Aga1.: krystek, jesteś kobietą?
5 lis 09:51
krystek: tak !
5 lis 09:52
anna: Aga1 liczylam i twoim sposobem i anibb i nic
5 lis 09:54
Aga1.: Najpierw powinno się sprawdzić, czy zadanie uda się sprytnie rozwiązać.
5 lis 09:55
aniabb: CKE dopuszcza : zdający potrafi .. znajdować stosunki miarowe w figurach płaskich i przestrzennych (także z wykorzystaniem układu współrzędnych lub trygonometrii),
5 lis 09:56
Aga1.: To licz długości boków , linki masz podane. Zapisz swoje obliczenia.
5 lis 09:56
Aga1.: I masz wnuka?
5 lis 09:57
krystek: Tak.
5 lis 09:58
MQ: Aga1:@9:55 Owszem, ale podawanie tylko "sprytnego" sposobu komuś, kto dopiero się uczy, nic mu nie daje, bo jak trafi na zadanie tego typu, gdzie "sposób" nie działa, to koniec. "Sprytny sposób" powinno się podać jako alternatywę −− i to z zastrzeżeniem, że tym razem tak działa i wytłumaczeniem, dlaczego.
5 lis 09:59
krystek:
 xA+xC xA+yC 
@anna xs=

ys=

 2 2 
5 lis 09:59
krystek: @MQ i w pełni sie z Toba zgadzam !
5 lis 10:01
aniabb: właśnie jak się uczy to trzeba pokazać jak to robić szybko i sprawnie, bo jak nie umie dookoła to liczy wprost..
5 lis 10:02
aniabb: miałam przykład ostatnio kilku tumanów, którzy liczyli w pamięci skomplikowane przejścia z wykładniczej..bo tylko tak im pokazano..a potem banalne przekształcenia dalsze rozpisywali jak w 2 klasie podstawówki
5 lis 10:05
anna: byłabym bardzo wdzięczna jakby mi ktoś to wyliczył i wytłumaczył
5 lis 11:05
aniabb: aby wykazać prostokątność trójkąta pr AB : y=x−3 pr BC : y=−x+3 1*(−1) = −1 więc środek okręgu na środku boku AC
 xA+xC yA+yC 5+(−3) 2+6 
S(

;

) = (

;

) = (1,4)
 2 2 2 2 
R− odległość od środka do A R2= (5−1)2+(2−4)2 = 16+4=20 R=20 = 25 P=πR2 = 20π
5 lis 11:10
anna: dzięki bardzo
5 lis 11:12
Eta: https://matematykaszkolna.pl/forum/164417.html Najprościej zmienić nick i czekać na gotowca emotka
5 lis 14:06
Ola: Cześć prześledziłam uważnie wszystkie wpisy w tym temacie i od kilku godzin staram się je zastosować do mojego zadania: w trójkącie o wierzchołkach A (5,8) B (−1,2) C (2,−1) oblicz pole i promień okręgu opisanego na nim i nie mogę sobie z tym nijak poradzić. Wychodzi mi a −40 i b 27 ale już r pierwiastek z 734 lub 782 zależy jak liczę. Czy możecie mi z tym pomóc?
2 wrz 20:34
5-latek: rysunekjak dlugosc AC wyszla ?
2 wrz 20:43
Eta: rysunek 1/ wyznaczam współczynniki kierunkowe prostych AB i BC
 yB−yA 
aAB=

= ...= 1
 xB−xA 
 yC−yB 
aBC=

= ..= −1
 xC−xB 
zatem proste AB i BC są prostopadłe więc ΔABC jest prostokątny 2/ |AB|=62 i |BC|=32 to P(ABC)= 0,5*32*62= 18 [j2] ======
 xA+xC yA+yC 7 7 
3/ S(

,

)= ..(

,

)
 2 2 2 2 
4/ r2=(62)2+(32)2 r2= 90 ⇒ r=310 =======
2 wrz 22:40
Eta: Poprawiam zapis 4/ c2=90 ⇒ c=310 to r=0,5c =1,510 ======
2 wrz 23:12
Ola: Bardzo dziękuję za pomoc. Tak szybko poradziliście sobie z tym zadaniem, że widzę jak wiele muszę jeszcze ćwiczyć. Teraz w takich zadanich będę od razu wykorzystywać wzory Ety. A zaraz zabieram się do moich obliczeń jeszcze raz, żeby sprawdzić czy potrafię dojść do tych samych wyników. Jeszcze raz dziękuję emotka
3 wrz 10:41
Ola: Dobra zastosowałam wzory na długość boków |AB| i |BC| tzn. Pierwiastek z (xb−xa) 2 + (yb− ya) 2 i tak wyszło |AB|=6 pierwiastków z 2 i |BC|=3 pierwiastki z 2, a |AC|= pierwiastek z 58. Pole trójkąta to 1/2 a×h. Ale z jakiego wzoru Eto obliczyłeś promień i co to c?
3 wrz 11:24
Ola: A już wiem − c to przeciwprostokątna i do jej obliczenia posłużyło twierdzenie Pitagorasa, ale dalej nie wiem skąd wynik r?
3 wrz 11:56
Eta: rysunek Podstawowa zależność
 1 
c=2R ⇒ R=

c
 2 
3 wrz 12:25
3 wrz 12:27
5-latek: masz obliczyc pole okreo opisanego na tym trojkacie i promien tego okregu P= πr2 r− polowa przecieprostokatnej c
 1 
r=

c
 2 
c−−−− to dlugosc odcinka AC A=(5,8) C= (2,−1) |AC|= (2−5)2+(−1−8)2= (−3)2+(−9)2 = 9+81= 90 =c Nie ma potrzeby liczyc z PItagorasa skoro sie wie ze to trojkat prostokatny Wiadomosc ze to trojkat prostokatny jest potrzebna po to ze wtedy wiemy o tym ze promien okregu opisango na tym trojkacie tjest rowny polowie przeciwprostokatnej W tym trojkacie przeciwprostokatna to odcinek AC i nalezy policzyc jego dludosc (jest wzor na dlugosc odcinka |AC|=c= 90 = 9*10}= 9*10= 310
 1 
r=

c
 2 
 310 
r=

= po skroceniu 1,510
 2 
Tyle emotka
3 wrz 12:29
Eta: emotka
3 wrz 12:31
5-latek: Dzien dobry Eta emotka pozdrawiam
3 wrz 12:34
Eta: Witamemotka Myślisz "małolatku" ,że nie potrafię wytłumaczyć Oli ....... Chciałam by sama włączyła myślenie i do tego doszła
3 wrz 12:45
5-latek: Oczywiscie ze potrafisz emotka Tylko jak ja pisalem nie bylo Twoich wpisow na forum . Inaczej bym sie nawet nie odwazyl pisac emotka
3 wrz 12:52
Ola: Aaa! Teraz mam już całkowitą jasność. Jesteście o niebo lepsi niż moi nauczyciele z lo przygotowujący mnie do matury. Jeszcze raz BARDZO dziękuję!
3 wrz 14:00
Eta: emotka
3 wrz 14:08
5-latek: Twoi nauczyciele sa dobrzy Skad taki wniosek ?
3 wrz 15:00