Duśka:
ja zawsze rozwiązuję wartość bezwzględną na 2 sposoby :
np. przykład (8−2x)≤4
rozdzielam na 2 :
8−2x≥0 8−2x<0
8−2x≤4 −8+2x≤4
otrzymuję
x≤4 x<4
x≥2 x≤6
otrzymuję że x∊<2,6>
jak dla mnie tego typu rozwiazania sa bardziej na logike, bo sa z definicji
pozdrawiam
12 lis 10:30
Jakub: Dokładnie w ten sam sposób rozwiązałem na poprzedniej stronie. Mi ten sposób też się bardziej
podoba
12 lis 15:18
student: te zadania są źle rozwiązane gdyż nie uwzględniają założeń..
23 lis 00:36
Jakub: Jakich założeń? Napisz konkretnie co masz na myśli.
23 lis 14:40
Gustlik: Ja to rozwiążę tak:
|8 − 2x| ≤ 4
Skorzystam z własności: |a − b| = |b − a|, i "przestawię" wyrazy pod wartością bezwzględną, bo
lepiej się liczy, jak x jest na początku:
|2x − 8| ≤ 4 /:2 (aby było samo x, a nie 2x)
|x − 4| ≤ 2
Liczę końce przedziałów wg zasady opisanej przeze mnie na stronie
10 tak jak rozwiązania
równania, tj. liczba spod wartości bezwzględnej zmienia znak i potem dodaję i odejmuję od niej
liczbę z prawej strony nierówności:
x = 4 + 2 = 6
i x = 4 − 2 = 2
Następnie stosuję zasadę: przy znakach < i ≤ przedziały skierowane są "do środka", a przy
znakach > i ≥ przedziały skierowane są "na zewnątrz". Dodatkowo przy znakach ≤ i ≥ są one
domnkięte, a przy znakach < i > − otwarte..
Mamy znak ≤, więc przedziały skierowane są "do środka" i domkniete, wynik jest więc <2, 6>.
13 mar 01:54
anka: a według mnie jest dobrze
23 kwi 18:15
Robert: Bardzo fajna strona, dobrze pokazane krok po kroku jak rozwiązywać zadania. Dzięki!
6 kwi 16:57
daria: Witam, narysowany przedzial w przykładzie c jest chyba źle,wydaje mi się,że powinien byc
obustronnie zamkniety, tam jest ≤,a nie >.Jesli się mylę to proszę o wyprowadzenie z błędu
19 lis 19:31
Jakub: Nie wiem, czy chodzi Ci o nawiasy przedziału <2,6>, czy o rysunek. Jeżeli o nawiasy to są
poprawne. Dobrze piszesz, że przedział powinien być obustronnie domknięty i jest. Nawiasy
ostre go obustronnie domykają. Jeśli chodzi o rysunek to faktycznie krańce przedziału przy
liczbach powinny być pionowe, a nie pochylone. Poprawiłem to. Dzięki.
20 lis 00:49
Bartek: Przepraszam, dlaczego w drugiej wersji:
8−2x≤−4 dlaczego tutaj jest zmieniony rodzaj nierówności z poprzedniego ≥ na ≤?
Przecież jeżeli zmieniam znak po prawej stronie z 4 na −4, to i lewą stronę powinienem zmienić.
Chodzi mi o coś takiego:
−(8−2x)=−8+2x=2x−8 i wtedy faktycznie ze znaku ≥ robi się ≤ . I teraz 2x−8≤−4.
Czy nie tak właśnie powinno być
12 gru 14:02
Bartek: Chyba, że to ja coś pokopałem. To może inaczej: kiedy dokładnie zmieniamy znak ≤ na ≥?
Może będzie łatwiej
12 gru 14:07
Bartek: Ok. Dzięki.Już się sam połapałem
12 gru 15:30
kama: zbiorem rozwiązań nierówności x
2 ≥9 jest?
nie rozumiem jak to zrobić
help
9 lut 16:59
Jakub: Zobacz podobne
1960.
9 lut 21:50
logik : fajna metoda Gustlik
przyda sie!
15 lut 13:59
Bartek: czy jezeli dzielimy lub mnozymy obie strony nierówności przez wartość ujemną to zmieniamy znak
tej nierównosci na przeciwny?
2 kwi 11:24
Jakub: Dokładnie tak.
2 kwi 20:26
Ola: Nie no nie potrafie tego zrozumieć... Ja chyba jakaś tempa jestem, a za 7 dni matura... Może
spsób Dusi do mnie przemówi jak mi to Pan wytłumaczy...
30 kwi 18:34
Ola: Równanie rozumiem ale nierówności NIE MOGĘ
30 kwi 18:38
Natalia: Rozwiązywałam jedną nierówność w sposób opisany na tej stronie ale mam problem. |2−3x| − 4 >=0
wyszło mi, że x<=−2/3 i z drugiego, że x>=2 . Skoro rozwiązaniem jest część wspólna, a tu nie
ma części wspólnej to po prostu nie ma rozwiązania?
16 cze 21:07
Jakub: Coś źle rozwiązałaś.
|2−3x| − 4 ≥ 0
|2−3x| ≥ 4
2−3x ≥ 4 lub 2−3x ≤ −4
Rozwiąż te dwie nierówności i weź sumę tych rozwiązań, ponieważ przy ,,lub'' jest suma.
16 cze 23:27
Szymon: Dzięki wielkie za taką stronke, dużo mi pomogła
8 sty 16:47
ffaff: |x|<3 ze 1 wartosc to x<3 to rozumiem ale skad wiemy ze x>−3? Skad wiemy ze ">" jakas zasada
czy cos? Albo |x−4|<2 1 wartosc x−4<2 ale dlaczego x−4>−2 znów dlaczego ">"?
18 mar 20:05
k: rozwiąż równanie /x+1/>2
14 gru 17:19
24 gru 15:02