matematykaszkolna.pl
GAZETA WYBORCZA 27 kwiecień 2011 Vizer: GAZETA WYBORCZA 27 kwiecień 2011 Poziom rozszerzony z matematyki. Podam zadanka dla zainteresowanych maturą rozszerzoną maturą z matemtyki, które ukazały się dzisiaj w Gazecie Wyborczej. zad.1 Rozwiąż nierówność |x+2|+|3x−9|>23 zad.2 Wyznacz, wszystkie wartości parametru m, dla których równanie x2−mx+1=0 ma dwa różne pierwiastki rzeczywiste x1, x2 takie, że x13+x23>m2+m−4 zad.3 Wyznacz wszystkie wartości parametru m, dla których wykres wielomianu W(x)=x5−2x4−2mx3+4mx2+m2x−2m2 ma dokładnie dwa punkty wspólne z osią OX. zad.4 Wykaż, że dla każdych dodatnich liczb rzeczywistych a,b,c,d prawdziwa jest nierówność (a+c)(b+d)ab+cd zad.5 Rozwiąż równanie cos2x +3*sin2x=cos2x−7sin2x zad.6 Trzy liczby, których suma jest równa 26, są jednocześnie trzema kolejnymi wyrazami ciągu geometrycznego oraz drugim, trzecim i szóstym wyrazem rosnącego ciągu arytmetycznego. Wyznacz te liczby. zad.7 Oblicz, ile jest wszystkich liczb naturalnych sześciocyfrowych, w zapisie których występuje dokładnie raz cyfra 1, oraz dokładnie dwa razy cyfra 2. zad.8 W trójkącie prostokątnym ABC odcinek CD jest wysokością opuszczoną na przeciwprostokątną AB. Obwód trójkąta ADC jest równy 40, a obwód trójkąta BDC jest równy 24. Oblicz obwód trójkąta ABC. zad.9 Długości przekątnych rombu o kącie ostrym 45(st.) są równe e oraz f (e<f). Wykaż, że
e 

=2−1
f 
zad.10 Punkty A=(9,12) oraz B=(5,10) leżą na okręgu, którego środek leży na prostej o równaniu x+y+3=0. Wyznacz równanie tego okręgu. zad.11 Dany jest zbiór trójkątów równoramiennych o obwodzie 24. Oblicz długości boków trójkąta należącego do tego zbioru, który przy obrocie dookoła prostej zawierającej jego podstawę o kąt 360(st.) wyznacza bryłę o największej objętości. Uff przepisałem, życzę powodzenia w rozwiązywaniu.emotka
27 kwi 21:33
Kejt: o, dziękuję. Właśnie miałam zamiar zrobić to samo
27 kwi 21:34
K+K: czy w pierwszym zadaniu wyjdzie przedział (−; −2) ∪(6;+)
27 kwi 21:40
Vizer: Nie próbuj dalej
27 kwi 21:41
K+K: dzieki
27 kwi 21:42
K+K: a jakbyś to rozwiązał
27 kwi 21:50
Vizer: Rozpatrzyłbym standardowo przypadki I. (−,−2) II.<−2,3) III.<3,+)
27 kwi 21:55
K+K: kurcze ja też to musiałam się gdzieś pomylić
27 kwi 21:57
;):
 15 
W pierwszym mi wyszło x∊(−,−4)∪(

,)
 2 
27 kwi 21:57
kamis: Najciekawszym wydaje się być zadanie numer 7.
27 kwi 21:58
;): 2 też zrobiłem pomyślę sobie nad 3 zadaniememotka
27 kwi 21:58
K+K: kurde faktycznie pozjadałam minusy ale ze mnie gapa
27 kwi 22:00
Vizer: kamis dokładnie tak nam powiedział nauczyciel z matmy ; ) Dobrze Ci wyszłoemotka
27 kwi 22:00
;): Okej dzięki Vizer a w 2 zadaniu m∊(2,)?
27 kwi 22:03
Vizer: Tak zgadza się.
27 kwi 22:04
rumpek: W dzisiejszej gazecie były też od razu odpowiedzi ?
27 kwi 22:05
;): 3 za chwilkę zrobię w 4 mogę tak zrobić? (a+c)(b+d)ab+cd /2 ab + ad + cb + cd ≥ ab + 2abcd + cd ad − 2abcd + cb ≥ 0 (adcb)2 ≥ 0
27 kwi 22:07
Vizer: Takemotka dzisiaj sobie zrobiłem maturkę w domu robię tak co dwa tygodnie od lutego gdzieś, czyli o 9:00 podstawa i 14:00 rozszerzoną i dzisiaj sobie tą zrobiłem.
27 kwi 22:07
rumpek: Możesz zrobić zdjęcie albo zeskanować ? Bo chyba trochę męczące jest podawanie wyników a tak można sobie sprawdzić od razu.
27 kwi 22:08
Vizer: No w sumie nie wiem czy można tak zrobić w odpowiedziach jest (ad+bc)2≥0, bo trzeba było drugi raz podnieść do kwadratu.
27 kwi 22:10
;): rumpek 1 i 2 mam Ci napisać?emotka
27 kwi 22:11
Vizer: ok już piszę
27 kwi 22:11
;): Ale skoro liczby a,b,c,d są dodatnie to chyba można tak zrobić czy nie? emotka
27 kwi 22:12
Monika: Przepraszam, że nie w swoim temacie. Ale mogli byście mi pomóc ?emotka https://matematykaszkolna.pl/forum/93379.html Nie wiem czy dobrze zrobiłam z tym temotka
27 kwi 22:13
Vizer: ad.1 (−,−4)∪(7,5;+) ad.2 m∊(2,+) ad.3 m1=0, m2=4 ad.4 dowód ( na końcu dojść do (ad−bc)2≥0)
 5 
ad.5 (x=kπ v x=

π+kπ) ∧ k∊C
 6 
ad.6 Liczby 2, 6 i 18 ad.7 28800 ad.8 834 ad.9 dowód ad.10 o: (x−28)2+(y+31)2=2210 ad.11 podstawa ma długość 6, ramiona mają długość 9
27 kwi 22:20
Wojteq66: Odnośnie zad4: mnie wyszło coś takiego, jest to dopuszczalne czy nie bardzo? (ad − cb)2 ≥0
27 kwi 22:20
Vizer: ; ) gdybym ja był egzaminatorem to bym Ci pewnie zaliczył
27 kwi 22:20
Wojteq66: dzięki Vizer
27 kwi 22:21
;): Właśnie pewnie bym musiał jeszcze uzasadnić że a,b,c,d są dodatnie więc zachodzi taka nierówność dla liczb rzeczywistych dodatnich emotka
27 kwi 22:26
kamis: Masz w treści zadania podane: Wykaż, że dla każdych dodatnich liczb rzeczywistych a,b,c,d
27 kwi 22:29
;): 3 udało mi się zrobić chociaż początkowo w ogóle nie miałem pomysłu jak dojść do rozwiązania
27 kwi 22:29
;): kamis wiem tylko mówię że na maturze dla egzaminatora by nie wystarczyło to i bym musiał słownie dać komentarzemotka
27 kwi 22:32
Monika: A jak zrobiłeś to 3? Mógłbyś tutaj je zrobić emotka?
27 kwi 22:34
romanooo: a skąd masz że m =4 , nie powinno być m≥0 w tym 3 zadaniu ?
27 kwi 22:36
Monika: To zrobicie to 3 , proszęemotka
27 kwi 22:40
;): W(x) = x4(x − 2) −2mx2(x − 2) +m2(x − 2) W(x) = (x − 2)(x4 − 2mx2 + m2) W(x) = (x − 2)(x2 − m)2 Jeżeli ma dokładnie dwa punkty wspólne z OX to ma dokładnie 2 miejsca zerowe m = 0 mamy W(x) = x4(x − 2) dla m = 4 W(x) = (x − 2)(x + 2)2(x − 2)2 W(x) = (x − 2)3(x + 2)
27 kwi 22:42
romanooo: W(x)= x4(x−2) − 2mx2(x−2)+m2(x−2) W(x)=(x4−2mx2+m2)(x−2) Wielomian ma mieć 2 punkty wspólne czyli 2 pierwiastki. jeden już mamy niezależnie od x−2
27 kwi 22:43
romanooo: ufff miałem przeczucie że ktoś to robi
27 kwi 22:44
Monika: Skąd tam wziąłeś m = 0 i m = 4?
27 kwi 22:44
romanooo: ale emotka jak znalazłeś/aś że m = 4. bo podstawić zawsze można...
27 kwi 22:46
Artur: mam tą gazetkę, jeśli chcecie mogę wam wrzucić odpowiedzi do zadań z etapami rozwiązań tak jak jest to podane w wyborczej
27 kwi 22:48
;): Jak skąd? Dla m = 0 mamy dwa pierwiastki 0 −4krotny i 2 a dla m = 4 mamy 2 pierwiastki 2 − 3krotny i −2 − 2krotny
27 kwi 22:48
romanooo: no dobra, jak możesz to napisz z 3 ten fragment już po zapisaniu wielomianu w postaci iloczynowej
27 kwi 22:49
Monika: Jakbyś mógł to wrzuć byłabym wdzięczna emotka
27 kwi 22:49
Vax: 3) x5−2x4−2mx3+4mx2+m2x−2m2 = x4(x−2)−2mx2(x−2)+m2(x−2) = (x−2)(x4−2mx2+m2) = (x−2)(x2−m)2 = (x−2)(x−m)2(x+m)2 Mamy już jeden zapewniony punkt wspólny o osią OX dla x=2, aby dany wielomian miał dokładnie 2 miejsca zerowe musi zachodzić: x−2 = x−m v x−2 = x+m v x−m = x+m Z pierwszego mamy m=4, drugie jest sprzeczne a z 3 m=0 więc dany wielomian ma 2 punkty wspólne z osią OX jedynie dla: m ∊ {0 ; 4} Pozdrawiam.
27 kwi 22:50
romanooo: ; ) no dobra, wiem że tak to ma być ale masz zrobić tak żeby m wyliczyć, a nie podstawić
27 kwi 22:51
romanooo: Vax dzięki
27 kwi 22:52
;): To jak byś mógł to od razu było by lepiej sprawdzać gdzie się machnął ktośemotka Znalazłeś bo dla m < 0 mamy postać W(x) = (x − 2)(x2 + m)2 więc ma tylko jeden pierwiastek Dla m ≥ 0 W(x) = (x − 2)(x2 − m)2 W(x) = (x − 2)(x + m)2(x − m)2 więc żeby były dwa pierwiastki z czego jeden już mamy 2 to chyba nie jest trudno znaleźćemotka
27 kwi 22:53
Monika: Ale skąd ta 4 i 0, moglibyście krok po kroku napisać ?:( nie rozumiem tego typu zadań
27 kwi 22:58
;): Vax jeszcze lepiej ode mnie wytłumaczył więc spójrz u niego skąd te 0 i 4
27 kwi 23:00
Vax: Mamy 3 przypadki: 1) x−2 = x−m 2) x−2 = x+m 3) x−m = x+m 1) Tutaj mamy m = 2 ⇒ m=4 2) Tutaj mamy m = −2 co jest niemożliwe, ponieważ pierwiastek z dowolnej liczby rzeczywistej jest nieujemny. 3) m = −m co zajdzie ⇔ m = 0 Stąd otrzymujemy m ∊ {0 ; 4} Pozdrawiam.
27 kwi 23:01
27 kwi 23:01
Vizer: rysunekMoże nie wiesz na czym polega, żeby miał dwa punkty wspólne z osią OX, na rysunku przedstawiłem dwie możliwości
27 kwi 23:01
Monika: Dziekuje wam
27 kwi 23:01
Rivi: Mi coś w 8 nie wychodzi, inne si... Jakaś podpowiedź? emotka merdają mi się te wszystkie odcinki
27 kwi 23:01
Rivi: o, dziekuję emotka
27 kwi 23:02
Monika: Ok, już wiem skąd te m = 4 i m = 0, tylko jakbyście mogli mi napisać dlaczego takie przypadki zostały wzięte pod uwagę?
27 kwi 23:15
Monika: Podpowie ktoś?
27 kwi 23:20
bart: marze o takiej maturceemotka
27 kwi 23:22
wafel: nikt wiecej nie komentuje? ; >
27 kwi 23:34
szpilka: może jakieś rady dla przyszłorocznej maturzystki? ja się zaczęłam już uczyć żeby nie mieć spiny za rok rozszerzony human pozdrawia a zdaję majce rozsz. będę trzymać za Was kciuki! baaardzo mocnoemotka
27 kwi 23:40
Vax: Warto zauważyć, że nierówność z zadania 3 jest to spierwiastkowana nierówność Cauchy'ego Schwarza dla 2 ciągów (a , c) (b , d) Pozdrawiam.
27 kwi 23:49
wafel: aha ok ale nic nie zrozumialem
27 kwi 23:50
wafel: szpilka UCZ SIE ale tak naprawde a nie ze ci sie wydaje ze sie uczysz ; )
27 kwi 23:52
szpilka: wafel, no racja, święta racja mam plan trzaskać regularnie, czyli codziennie, tak z 15−20 zadań z roszerzenia. chyba lepiej tak, niż potem robić wielkie zrywy. jednym słowem: NIEMAOPIERDALANIASIĘ!
27 kwi 23:57
wafel: I NIE BEDZIE LIPA
28 kwi 00:00
Mordo: Co do zadania 7, to czy liczbą naturalną może być tu zero?
28 kwi 10:20
Vizer: Tak też.
28 kwi 10:24
Rivi: Tam pracujesz na zbiorach liczb 6cyfrowych, więc zero jako tako nie występuje samo. A w liczbie np 293002 może oczywiście Tylko nie na 1 miejscu
28 kwi 10:26
K+K: czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć dlaczego w zad 10 pojawia się założenie x∊(0;6) wszystko rozumiem ale sama tego bym nie napisała
28 kwi 10:30
K+K: sorki to zad 11 nie 10
28 kwi 10:30
Rivi: Ponieważ r2=12(12−2x), a to musi być dodatnie, więc 12−2x>0 x<6 emotka a, że większy od 0 to wiadomo, bo podstawa nie może być <0
28 kwi 10:33
K+K: no tak emotka dzięki wielkie
28 kwi 10:34
Tomek: kurde nie moge sobie wyobrazić tej figury z zadania 11
28 kwi 15:34
K+K: rysunek
28 kwi 16:11
abc: czy mógłby ktoś wytłumaczyć zadanie nr 7? Najlepiej z zasady mnożenia albo po prostu wyjaśnić, skąd wzięły im się te liczby w kombinacji emotka
28 kwi 17:05
Łukasz: ZADANIE 2 To rozumiem (x1+x2)(x12−x1x2+x22) Ale tego nie (x1+x2)(x11+2x1x2+x22−3x1 x2) Wytlumaczycie jak Oni to podnieśli POMOCY:(
28 kwi 17:21
abc: żeby zastosować wzory Viete'a na sumę i iloczyn dwóch pierwiastków, musisz pozmieniać to tak, żebyś te wzory miał. w pierwszym równaniu wszystko grałoby, gdyby nie x12 + x22, nie ma takiego wzoru. zapisali więc sumę kwadratów jako kwadrat sumy, ale wtedy (x1 + x2)2 = x12 + x22 + 2x1x2, więc za dużo o ten ostatni składnik, który trzeba zwyczajnie odjąć, stąd ostatnie przekształcenie.
28 kwi 17:29
abc: nie wiem, czy dobrze wytłumaczyłam, po prostu kwadrat sumy x1 i x2 jest o 2x1x2 większy niż suma kwadratów x1 i x2, więc żeby otrzymać to samo należy odjąć to, czego jest za dużo emotka
28 kwi 17:32
Wiwi: To co oni zastosowali to rozszerzenie sobie tej drugiej części.
 coś 
Coś jakby pomnożyć wszysto razy

.
 coś 
Da to i tak i tak 1. czyli nic się nie zmieni poza zapisem. Zauważ, że : 2x1x2−3x1x2 =−x1x2 . W konsekwencji nic się tam nie zmienia... ale jednak jest to konieczny zabieg do dalszych przekształceń.
28 kwi 17:34
abc: aha, a ja oczywiście nie popatrzę dobrze i tłumaczę to, o co w ogóle nie chodziło emotka sorry
28 kwi 17:37
Wiwi: Mam pytanie co do zadania 4. Ja to zrobiłem tak (podobnie do nich... ale...) podniosłem do kwadratu itd. . . . . dochodze do takiego momentu: ad+cb≥2abcd ad+cb−2abcd≥0 (adcb)2≥0 no i cokolwiek podniesione do kwadratu zawsze jest większe lub równe 0. Podobnie do ich, tylko ja nie podniosłem drugi raz do kwadratu. Czy mam to dobrze ?
28 kwi 17:49
abc: Tak, bo tak jak powiedziałeś każda liczba podniesiona do kwadratu jest ≥ 0. Chyba po prostu trzeba to zapisać słownie i tyle
28 kwi 17:58
Rivi:
  
abc, zad7

  
na 1) na pierwszym miejscu masz "1" zostaje 5 miejsc − dwie dwójki można na 10 kombinacji. i
  
zostają trzy miejsca, po 8 cyfr może tam być − 1*10*83=5120

  
2) na pierwszym miejscu jest "2", jedynka może być na 5 miejscach, kolejna dwójka na 4, i 3 miejsca na 8 cyfr
  
1*5*4*83=10240

  
3) na początku masz jedno z 3,4,5,6,7,8,9, potem na jednym z pięciu masz "1", na 4 miejscach masz dwie dwojki − 6 kombinacji. I na dwóch wolnych z 8 możliwych cyfr.
  
7*5*6*82=13440

  
razem=28800
28 kwi 18:14
Wiwi: A mam pytanie jeszcze do zadania 5. Czy jest tylko ten jeden sposób na jego wyliczenie ? Bo muszę przyznać, że nie wpadłbym na to żeby wprowadzić tam tangensy. zacząłem to robić tak : cos2x +3sin2x=cos2x−7sin2x 1−sin2x+32sinxcosx=1−sin2x−7sin2x 23sinxcosx=−6sin2x i co dalej z tym? Bo te tangensy mi się nie widzą. Jest coś innego ?
28 kwi 18:16
Rivi:
  
ew można wyciągnąć przed nawias (i podzielić na dwa)

  
sinx(3sinx+3cosx)=0 sinx=0 to spoko 3sinx+3cosx=0 tu w sumie ja bym już podzielił na te cosx 3tgx+3=0
  3  
tgx=−

 3 
chyba na jedno wychodzi w sposobie
28 kwi 18:25
kamis:
 π 
Przy dzieleniu przez cosx powinieneś chyba postawić założenie: x ≠

+ kπ, k ∊ C
 2 
Stare powiedzonko: "Pamiętaj cholero nie dziel przez zero!"
28 kwi 18:32
Rivi: tak, tak, domyślnie takie założenie się ustala emotka Tzn, widać w postaci równania, że cosx=0 nie jest rozwiązaniem (i nie wiem, czy za nie napisanie tego słownie, by odjęto punkty, więc lepiej pisac emotka
28 kwi 18:34
Wiwi: aha rozumiem. A powiedzcie mi jeszcze co wiecie na temat wysokosci poprowadzonej na przyprostokątną w trojkacie prostokatnym ? Czy ona dzieli tą przyprostokątną w jakimś stosunku czy jak ? Pytam i to w kontekście zadania 8.
28 kwi 18:42
abc: Rivi, dzięki za rozwiązanie. co do zadania 8. najlepiej je zrobić z podobieństwa, ale jeśli chodzi o tę wysokość to h2= pierwsza część przeciwprostokątnej * jej druga część
28 kwi 18:51
Wiwi: Wytłumaczcie mi to porównanie, bo nie czaje tego... Zad. 8. Tam robią podobieństwo :
b 40 

=

c p 
skoro c to przeciwprostokątna (cała !) to dlaczego tam jest przyrównianie tylko do obwodu trójkąta ADC =40 ?
28 kwi 19:14
o_O: Jestes dobry/dobra z matematyki? To mam dla ciebie zadanie: |x| + x > 2 Powodzenia emotka
28 kwi 19:18
abc: b to jest przeciwprostokątna tego trójkąta ADC więc przeciwprostokątna małego/przeciwprostokątna dużego = obwód małego/obwód dużego. o to chodzi?
28 kwi 19:20
abc: oO. rozpatrujesz dwa przedziały. 1) x∊ (−oo, 0) tu opuszczasz moduł ze zmianą znaków czyli −x+x>2 0>2 sprzeczność, więc w tym przedziale nie ma rozwiązań 2) x≥0 x+x>2 2x>2 x>1 i z zał. x≥0 czyli w sumie x>1 i to jest odp
28 kwi 19:23
Wiwi: No nie może być tak jak mówisz, bo jeśli 'c' jest przeciwprostokątną trojkata ADC to jaki zwiazek ma trojkat BCD z tym wszystkim. Dlaczego podany jest kolejny stosunek :
 a 24 

=

. skoro wg tego co mowisz 'c' nie ma zadnego związku z trójkątem BCD. ?
 c p 
28 kwi 19:30
abc: jako c oznaczyli bok AB czyli przeciwprostokątną trójkąta ABC, teraz zarówno trójkąt ADC jest podobny do ABC (cecha KK), jak i DCB do ABC (ta sama cecha). Więc wzięli pod uwagę przeciwprostokątne małych i dużych, ich stosunki są równe stosunkowi obwodów. Z podobieństwa ADC do ABC wyszło, że b/c = 40/p, a z podobieństwa CDB do ABC wychodzi, że a/c=24/p.
28 kwi 19:36
małgosia: Dalej nie wiem jak zrobić 7dme Kto pomoże? Chciałam to zrobić regułą mnożenia ale wychodzi mi za dużo możliwościemotka
28 kwi 19:48
Wiwi: Małgosiu zerknij na to co Rivi napisał. Bardzo czytelnie zrobił to zadanko. Dzięki abc, ale dalej nie czaje . Zmeczony jestem. Ale obiecuje ze nie spoczne zanim tego nie rozkminie. Ale poradze sobie. Przeczytam 100 razy Twoją wskazówkę i załapię w koncu
28 kwi 19:52
Vizer: https://matematykaszkolna.pl/forum/93338.html Tutaj masz to zadanie rozwiązywane przeze mnie i przez sowę.
28 kwi 19:52
małgosia: pierwsza cyfra to 9 możliwości {1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9} druga cyfra to 9 możliwości {0, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9} trzecia cyfra to 8 możliwości {0, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9] czwarta cyfra to 8 możliwości {0, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9} piąta cyfra to 8 możliwości {0, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9} szósta to też 8 {0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8}
28 kwi 19:55
małgosia: co jest nie tak w tym rozumowaniu ?
28 kwi 20:07
Leonidas: szóstke masz źle zapisaną. Jedynka nie może być bo występuje tylko 1 raz. To samo dwójka. Wykorzystałaś już ją 2 razy w przypadku 1 i 2. Za to powinnaś dopisać tam 9, która może tam być użyta.
28 kwi 20:07
Leonidas: z resztą się zgadzam. Zapisałem to tak samo. Ale jednak wychodzi inaczej
28 kwi 20:08
małgosia: ups masz rację żle przepisałam z kartki ale mimo to jak sam zauważyłeś wychodzi inaczej emotka 9*9*8*8*8*8 to dużo za dużo
28 kwi 20:14
małgosia: Czy ktoś mógłbym wskazać błąd w rozumowaniu? Byłabym wdzięczna emotka
28 kwi 20:53
Rivi: Jak w pierwszej cyfrze masz 9 możliwości wg Ciebie, to jak nie wylosuje się "1" to już nigdzie jej nie będzie.. rozbijasz to na trzy opcje − kiedy 1 jest pierwsza, 2 jest pierwsza i inna jest pierwsza. Zobacz moje rozwiązanie z 18;14
28 kwi 20:57
małgosia: no dobrze ale mnożenie jest przemienne, równie dobrze ta cyfra z 1 jako opcją moze byc 2,3,4,5,6
28 kwi 21:00
Rivi: Tak, wszystko mam uwzględnione w swoich obliczeniach. jak zajmuje pierwsze miejsce, to dowolne z dwóch następnych zajmują "2" a trzy pozostałe jedne z 8 jak 2 jest pierwsza, to jedynka zajmuje jedno z 5, dwójka jedno z 4, a trzy pozostale jedne z 8 jak na poczatku jest cos innego niz 1 i 2, to 1 zajmuje jedno z 5 miejsc, 2 zajmują 2 z 4 pozostałych, a 2 pozostałe inne cyfry − z 8 cyfr... Nie można tego wszystkiego w jednym mnożeniu zmieścić jak Ty chcesz
28 kwi 21:03
małgosia: teraz niby rozumiem, ale trudno zastosować tę wiedzę w praktyceemotka w każdym razie dziękuję emotka
28 kwi 21:05
ewelinka: trudne to. normalnie mam ok 90 procent a tu ani 70 by nie było może. Mówię sobie ze właściwa będzie prosta
28 kwi 22:08
Jajko: Co powinno wyjść w 3−cim? Czyżby m∊R? Po zwinięciu wielomianu, wychodzi Δ=0 niezależnie od m − czy to ja sie gdzieś kopsnąłem?
28 kwi 22:56
aha: to, że Δ=0 nie oznacza, że nie ma miejsc zerowych, więc nie w tę stronę emotka
28 kwi 23:11
Mordo: Zrobiłem, trochę okrężnym sposobem tę ilość liczb sześciocyfrowych... Wypisujemy: Ad.1) 1 na poczatku 122xxx, 1x22xx, 1xx22x, 1xxx22, 12x2xx, 1x2x2x, 1xx2x2, 12xx2x, 1x2xx2,12xxx2 −> 10 możliwości * 83 (bo 8 cyfr możemy wstawić za każdego z x) Ad. 2) 2 na początku analogicznie: 212xxx, itd. z tym że tutaj 10 * 2 możliwości (*2, bo 12 lub 21) *83 Ad. 3) x na początku (pierwszy x różny od 0) x122xx, x1x22x, x1xx22, x12x2x, x1x2x2, x12xx2 −> 6 możliwości * 7 (7 na cyfr może być na 1 miejscu "x") * 82 (8 cyfr może być na miejscu pozostałych dwóch "x") następnie x212xx itd. (analogicznie) i tu 6 możliwości * 2 (*2, bo 12 lub 21)* 7 * 82 Ad. 4) xx na poczatku xx122x, xx1x22, xx12x2 −> 3 możliwości * 7 * 82 (7 bo na miejscu pierwszego "x" 7 cyfr od 3 do 9, 82 bo na miejscu dwóch pozostałych "x" cyfry od 3 do 0) xx212x, itd. 3 * 2 (*2 bo 12 i 21 emotka )* 7 * 82 Ad. 5) xxx na początku xxx122, xxx212, xxx221 −> 3 możliwości * 7 * 82 Zliczamy wszystko Ad. 1) 10*83 = 5120 Ad. 2) 10*2*83 = 10240 Ad. 3) 6*7*82 + (6*2)*7*82 = 8064 Ad. 4) 3*7*82 + (3*2)*7*82 = 4032 Ad. 5) 3*7*82 = 1344 Ad 1) + Ad 2) ... + Ad 5) = 28800
28 kwi 23:12
Mordo: Te x mogłem zamienić na xyz, ale myślę że będzie wiadomo o jaką koncepcję chodziło xd
28 kwi 23:13
Kaśka: A macie może zadanka z wyborczej ale na poziom podstawowy?
28 kwi 23:22
M4ciek: O super ktoś to wrzucił emotka
28 kwi 23:23
Jajko: aha − doprowadziłem ten wielomian (zad 3) do postaci (x−2)(x4 − 2mx2 + m2). Gdy za x2 podstawimy t, to mamy równanie kwadratowe z Δ=0 − czyli jeden pierwiastek w równaniu z t (czyli dwa pierwiastki x=t i x=−t) oraz x0 = 2. Są więc 3 pierwiastki, niezależnie od wartości m. Czy tak powinno to być?
29 kwi 10:08
Vax: Nie, wielomian zapisujemy w postaci: (x−2)(x2−m)2 = (x−2)(x−m)2(x+m)2 Jeden pierwiastek mamy już z pewnością, x=2, aby posiadał jeszcze tylko jeden pierwiastek musi zachodzić: x−2 = x−m v x−2 = x+m v x−m = x+m Z tego otrzymujemy, że dany wielomian ma 2 msc. zerowe jedynie dla m=0 v m=4 Pozdrawiam.
29 kwi 10:21
Jajko: mhm faktycznie (ja w ogóle źle zadanie przeczytałem i szukałem parametru dla trzech miejsc zerowych ) W zasadzie całkiem przyjemna ta matura − pare punktów by mi odjęli, ale ogółem chciałbym dostać podobną.
29 kwi 13:59
pedros: no może pazdro to to nie było, ale tak znowu bardzo łatwe to te zadania nie były emotka myślę, że tak z 90% bym miał... Obstawiam też, że matura z CKE będzie prostsza...
29 kwi 14:38
Mordo: Jeśli nie będzie jakiegoś durnego zadania wymyślonego, tylko raczej schematyczne to damy radę emotka Gorzej jak wymyślą jakieś zadanie, którego zdawalność będzie wynosiła mniej niż 1%
29 kwi 16:59
pedros: jak nie będą układać zadań od końca, jak Mr Pazdro to powinno być ok emotka
29 kwi 19:04
Sza: Wróćmy jeszcze do 8 xD Nie rozumiem jak oni obliczyli to z tw. Pitagorasa. Mógłby mi ktoś to wytłumaczyć? i dlaczego c=1 ?
30 kwi 08:43
Rivi: c2=a2+b2 dzielimy przez c2
 a2 a b 
1=

+{b2}{c2}=(

)2+(

)2
 c2 c c 
30 kwi 10:24
Daniel: mam pytanie do zadania 5. doszedłem do postaci 6sin2x + 23*sinxcosx=0. obie strony można podzielić przez 2 a następnie wyłączyć 3sin x przed nawias i powstaje postać: 3sinx (3sinx + cos x)=0 3 sinx=0 lub 3sinx+cosx=0 i teraz w tym drugim przypadeku przenoszę cos x na lewą stronę a następnie obie strony równania podnoszę do kwadratu i otrzymuję: 3sin2x=cos2x . korzystam z jedynki trygonometrycznej i powstaje: sin2x=14 czyli sin x = 12 lub sin x =− 12. ostatecznie wychodzą mi rozwiązania x=0 lub x=−16pi lub x= 16 pi lub x= 56pi lub x = 76pi i to wszystko + 2kpi. rozwiązania wychodzą inne niż w odpowiedzi. czy ten sposób jest też poprawny?
30 kwi 13:10
johnan: mam pytanie do zadania 5
  3  
wychodzi w odpowiedzi tgx=−

  3  
  5 π  
potem x=

+ kπ
  6  
  5 π   3   π  
Pytanie brzmi: Dlaczego

+ kπ , skoro dla tgx=−

, x jest −

  6   3  6 
?
30 kwi 22:37
Godzio:
 5 
Jak przesuniesz o jeden okres (dla k = 1) to otrzymasz

π + kπ
 6 
Równie dobrze możesz odpowiedź zapisać w postaci:
 π 59π 
x = −

+ kπ =

+ kπ −− to jest po prostu przesuwanie o okres
 6 6 
30 kwi 22:56
tom215:
 3 
[P[johnan] poprostu jak narysujesz wykres funkcji tangens, i prostą y=

(jezeli sie
 3 
 π  
nie myle) to punkt przecieciea sie z wykresem bedzie x = π −

+ kπ =

+ kπ
 6 6 
30 kwi 22:56
johnan: racja ... straciłem ponad godzinę na tak banalną rozkminę... dzięki emotka
30 kwi 23:02
Daniel: a mój sposób rozwiązania tego zadania ktoś skomentuje? dlaczego wychodzi inna odpowiedz?
30 kwi 23:12
Jack: zastanów się, czy podnosząc do kwadratu obie strony nie dodajesz przypadkiem rozwiązań (kwadrat zjada znaki)
30 kwi 23:30
johnan:
 1 
skąd Ci się wzięzło sin2x=

?
 4 
mi Twoim sposobem wychodzi 3sin2x−sin2x+1, następnie 2sin2x=−1
30 kwi 23:32
johnan: no i właśnie przy podnoszeniu do kwadratu z −cos2x powstał cos2x emotka
30 kwi 23:32
Daniel: johnan według mnie wszystko zrobiłem poprawnie i zgodnie z zasadami matematycznymi. a sin2x=14 ponieważ 3sin2x=1−sin2x więc jak przeniosę niewiadomą na lewą to powstanie tak jak napisałem
30 kwi 23:40
Maniek: Może ktoś pomóc z zadaniem 10 bo nie mam zielonego pojecia z której strony je ugryźć
3 maj 21:14
Kosmos: moim zdaniem jeżeli ta prosta nie styka się z żadnym z tych punktów jest za mało informacji
3 maj 21:27
Śmietana: Napisz sobie równanie okręgu: (x−a)2+(y−b)2=r2 następnie za x i y podstaw współrzędne punktu A, a później B. Dodatkowo za a i b podstaw x i y z tej prostej przechodzącej przez środek. I tym oto magicznym sposobem masz dwa równania i dwie niewiadome. przyrównujesz oba równania do siebie bo po prawej stronie jest w obu r2 no i wyliczasz współrzędne środka.Potem R jest odl. środka od punktu A lub B.
3 maj 22:01
Rivi: Albo liczysz odległość AS oraz BS. Punkt S ma współrzędne (x, −x−3). Potem przyrównujesz AS=BS (bo są to promienie) i wyjdzie Ci współrzędna x. druga współrzędna −x−3 ; p promień − AS lub AB. I pozamiatane
3 maj 22:07
Kosmos: kurde dobry jesteś śmietana
3 maj 22:07
Śmietana: Powodzenia na maturze emotka
3 maj 22:19
Maniek: Nie dziękuję, bo jak nie pójdzie mi matma to z AGH mogę się pożegnać
4 maj 20:14
Xengrin: Rivi. Wez daj jakis namiar. Masz piwo ode mnie. Dzieki tobie w koncu zrozumialem jak stosowac dwumian newtona, ktory w gruncie rzeczy jest prosty. Dzieki bardzo za wyjasnienie zadania z 6 cyfrowa liczba emotka
30 kwi 18:26
ania21: Czy ktoś mógłby zrobić zad 11 ? Bo zaczynam liczyć a potem wychodzą takie liczby że sie odechciewa...
30 kwi 23:38
elpe: http://bi.gazeta.pl/im/0/9506/m9506530,MAT-ROZ.pdf dla tych ciekawskich którym coś nie wyszło emotka
1 maj 00:11