dziwne zadanie maturalne
maciu: https://matematykaszkolna.pl/strona/4092.html
mam problem robie tak
z punktu k (1,0)
0=1a+b więc b=−1 (ta współrzędna się zgadza)ale dalej
0=1a+(−1)
0=1−1 więc a powinno być 1 a nie jest dlaczego?
6 sie 16:55
Saizou :
punkty K, L leżą na prostej y=ax+b
wystarczy wstawić współrzędne i rozwiązać układ równań
6 sie 16:57
maciu: mam tak
0=1a+b
1=0a=b *(−1)
0=1a=b
−1=0a−b dodaje
−1=a .a=−1
jesli podstaiwe do pierwszego za a −1 to b ma byc 1 zeby bylo 0,a do drugiego za a−1 to b ma
byc rowne 2 dlaczego tak jest?wydaje mi sie ze nie zrobilem nigdzie bledu
6 sie 17:03
omikron: Czyli według Ciebie −1*0=−1?
6 sie 17:12
Smule: a + b = 0
1 = b
y = ax + b
(0, 1) znaczy że wstawiasz 0 pod x i 1 do y.
6 sie 17:13
maciu: omikron a gdzie ja tak zrobiłem?
6 sie 17:15
maciu: smule ja tak zrobiłem i nie wiem czemu jest źle z jednego równania b wychodz −2 a z drugiego
inaczej
6 sie 17:16
maciu: jeszcze raz to spróbuje
6 sie 17:16
6latek:
Sposob nr1
napisac rownanie prostej przechodzacej przez punkty K i L
sposob nr 2
zaznaczam na wykresie punkty K i L i odczytuje z tego wykresu bezposrednio ze funkcja ta
ma wzor y=−x+1
wiec z tego woru a=−2 b=1
6 sie 17:17
6latek: a=−1 oczywiscie
6 sie 17:18
maciu: 6latek nie tak szybko! spokojnie najpierw napiszcie co jest złego w moim sposobie gdzie ja błąd
zrobiłem?
y=1x+b
0=1a+b więc b=−1(b sie zgadza)
0=1a+(−1) więc a ma być 1 a nie jest dlaczzego?
6 sie 17:19
omikron: Jeżeli twierdzisz że po postawieniu do drugiego równania a=−1 wychodzi b=2, to znaczy że
liczysz tak jak napisałem
6 sie 17:19
omikron: *podstawieniu
6 sie 17:19
maciu: PUNKT K (1,0) L (0,1) ale ja skorzystam tylko z punktu k więc
y=ax+b
0=1a+b więc b musi byc −1 i ok tak jest,dalej
0=1a+(−1)
więc a ma być 1 a nie jest
6 sie 17:24
omikron: W jaki sposób z jednego równania wyliczasz b?
6 sie 17:25
maciu: no w taki że jest punkt k 1,0 x=1 y=0 tak?
to mamy
0=1a+b to b =−1 i teraz a
0=1a −1(b) to a musi być chyba 1 bo 1−1 =0...
6 sie 17:26
omikron: W jaki sposób z równania 0=a+b wychodzi Ci, że b=−1?
6 sie 17:28
maciu: gdzie jest błąd w tym posci 17−26?
6 sie 17:28
maciu: no bo k ma x=1
to 0=1+b to b=−1
6 sie 17:28
omikron: W tym że gubisz a i to równanie traktujesz jak 0=1+b
6 sie 17:29
maciu: nic nie gubie
6 sie 17:29
omikron: 1*a ≠ 1
1*a = a
6 sie 17:29
6latek: Gdybys czytal dokladnie to co pilaem wxczesnie to nie mialbys z tym klopotu
Ty sobie myslisz tak A podstawie sobie moze sie uda ?
Napiszse jescze raz
Jesli dany punkt nalezy do prostej to oznacza ze jego wspoolrzene spelniaja to rownie
Jesli masz punkt K=(1,0) i rownanie prostej jest takie y=ax+b to wstaw wspolrzednw punktu K
do tego rownnaia
i napisz jakie ono bedzie
Wstaw do etgo rownia tak samo wspolrzedne punktu L
I napisz ten uklad rownan
Dla mie to jest zadanie w porywach na 20 sec (z wykresem
Napisz ten uklad
6 sie 17:30
maciu: punkt k ma 1,0
0=1a+b = b−1 bo wtedy będzie 0
0=1a−1 =a 1 bo 1−1 =0 co jest źle
6 sie 17:30
maciu: pisałem już dużo razy(wczesniejsze posty)
6 sie 17:31
omikron: Czuję się jakbyś mnie nie słuchał...
6 sie 17:32
6latek: Napisalem zebys napisal uklad rownam (czego tutaj nie rozumiesz
6 sie 17:32
maciu: dobra napisze
6 sie 17:33
maciu: k(1,0) l(0,1)
y=ax+b
0=1a+b
1=0a+b *(−1)
0=1a+b
−1=−0−b
dodaje
−1=1a
a=−1
6 sie 17:35
6latek: {0=1*a+b
{1=0*a+b
{0=a+b
{1=b
Z drugiego juz wiesz ze b=1
Wstawaim do 1 rownania b i licze a
Zrob to
6 sie 17:39
Smule: y = ax + b
(0, 1) i (1, 0)
W 1 przypadku
1 = 0*a + b
1 = b
W 2 przypadku
0 = a + b
0 = a + 1
a = −1
Zadanie z gimnazjum
6 sie 17:39
Jerzy:
0 = a + b
1 = 0 + b
rozwiąż ten układ równań
6 sie 17:39
maciu: najpierw ruwnanie jerzego bo to mi sie wydaje najprostsze
b=1
a=0
6 sie 17:42
6latek:
6 sie 17:43
maciu: smule a mozna tylko skorzystac z punktu k omijajac l?
6 sie 17:43
Jerzy:
0 = a + 1
oblicz a
6 sie 17:44
6latek: A czym sie rozni uklad rownan
Jerzego (witaj) od mojego
czy nie nie potrafisz mnozyc przez 0? przeciez a*0=0
6 sie 17:45
maciu: jurek a=−1
6 sie 17:46
maciu: to ja moze jeszcze raz to rownanie napisze
6 sie 17:46
maciu: Jerzy:
0 = a + b
1 = 0 + b
to sa zupelnie 2 rownania inneg
6 sie 17:48
Jerzy:
Już jest po zadaniu ... y = −x + 1
Witaj
małolat
6 sie 17:49
maciu: punkt k 0,1 odpowiednio x,y
czyli
1=0a+b więc b=1
teraz liczymy a
1=? + 1 więc a wychodzi mi 0? teraz sie pogubiłem naprawde
6 sie 17:51
maciu: jak sie za to zabrać?
6 sie 17:51
maciu: tak mam
k=1,0
y=ax+b
0=1a+b b=−1
więc jeszcze tylko a to dalej
0=? −1 ,to na to wychodzi ze a =1
6 sie 17:54
6latek: maciu
Prawda jest niestety brutalna . Ty prawie nic w ogole nie umiesz .
I nie wmawiaj sobie ze umiem to czy to bo to nie jest prawda .
Lepiej bedzie jak napiszesz ta mature za rok .Na podstawie sie pewnie nic juz nie zmieni a Ty
w tym zcasie podciagnies zsie w rachunkach i teorii
6 sie 17:54
maciu: ale to nie zmienia faktu ze dzisiaj maturke zdalem z samych zamknietych i teraz bardzo prosze
już teraz nawet w tej chwili jak do jakiegos debila nawet napisać co jest nie tak w tym
poscie 17−54
6 sie 17:55
Jerzy:
a*0 = 0
czyli: 1 = a*0 + b ⇔ b = 1
a + 1 = 0 ⇔ a = − 1
6 sie 17:58
maciu: czyli to 1a to się mnoży(rz) tak?
6 sie 17:59
maciu: ale dlaczego a*0 ?
przecież punkt jest (1,0)
0= 1*a nie 0*a
6 sie 18:04
maciu: K (1,0) L (0,1)
y=ax+b
0=1a +b
1=0a+b (mnoże przez −1 żeby zredukować b)
0=1a+b
−1=−0a−b teraz dodaje
−1=a a=−1 i co tu jest źle?
6 sie 18:11
6latek: Powiedz mi
PO jaka cholere redukujesz b skoro jest
1=0*a+b
Przeciez 0*a=0
wiec 1=0+b a przciez 0+b=b( to juz nawet nie gimnazjum tylko podsatwowka
czyli 1=b to b=1 (przeciez masz wyliczne b
wstaw b do 1 rownania i wylicz a
6 sie 18:15
Jerzy:
Czy ty jesteś tumanem, czy udajesz ?
1 = a*0 + b ⇔ 1 = 0 + b ⇔ 1 = b
6 sie 18:16
maciu: po co nerwy spokojnie mi to wytłumaczcie ja to tak rozumiem
punkt k (1,0)
0=1a+b to b=−1
0=1a−1 to a ma być 1 gdzie tu jest błąd?
6 sie 18:17
omikron: 0 = 1*a+b
0=a+b
Nie wynika z tego że b=−1
6 sie 18:19
maciu: skąd te a*0 jak jest punkt k 1,0
to 0=1*a + b
6 sie 18:19
maciu: ale wynika ze jest 1a bo mozna podstawic
6 sie 18:20
maciu: omikron ale 1 jest róne 1
to 0= 1−b to b jest równe −1
6 sie 18:21
omikron: 0=1−b
b=1
...
6 sie 18:23
maciu: mamy punkt k (1,0) odpowiednio x i y
czyli 0= 1 i dlaczego −b? przecierz wzor funkcji jest +b,nie minus?
6 sie 18:26
6latek: Bez obrazy
czy umiesz czytac zadanie ze zrozumieniem . Chopie zloty naprawde ?
Przeciez nie napiszsesz rownania prostej majac dany tylko jeden punkt i nie majac np danego
wspolczynnika kierunkowego
Powtarzam jden punkt .
Masz w zadaniu dane dwa punkty K iL
Majac dane dwa punkty juz rownanie prostej napiszesz
Ja licze ze wzoru , a Ty robisz uklad rownan
Pytam sie dlaczego chcesz napisac rownanie prostej tylko dla punktu K?
Dlazcego pomijasz punkt L
6 sie 18:29
maciu: czyli trzeba zrobic układ równan prostej k i l tak?
6 sie 18:29
maciu: ok to biore sie za uklad 2 rownan zobaczymy co z tego bedzie,nie chce zapeszac,ale chyba juz to
rozkminielem
6 sie 18:31
6latek: Po drugie
czyli wedlug Ciebie rownanie y=3x−5 nie bedzie rownaniem prostej bo we zrorze jest +b
a u nas b=(−5)?
czyli tez y=−x+1 tez nie bedzie rowniem prostej bo we wzorze jest +a a unas a=−1 czyli
ujemne
naprawde tak uwazasz?
6 sie 18:32
maciu: mam tak narazie
0=1a+b
1=0a+b i te drugie mno(ż(e przez −1
0=1a+b
−1=−0a −b
dodaje
−1=a ,a=−1
y=−1 +b i teraz sie gubie
6 sie 18:35
maciu: no bo moge dac za y albo 0,albo 1
6 sie 18:35
6latek: masz taki uklad
{0=1*a+b
{1=0*a+b
Pytam sie jeszce raz . Po jakiego grzyba mnozysz to przez (−1) ?
Odpoweidz na pytanie
Ile to jest 1*a =?
Oraz 0*a = ?
Wiec jak zapiszsesz ten uklad inaczej ?
6 sie 18:39
omikron: Dlaczego mnożysz równanie z gotowym rozwiązaniem przez −1?
6 sie 18:39
6latek: Post 18:35
A widzisz w tym ukladzie y bo ja nie widze a robilem niedawno nowe okulary
6 sie 18:40
6latek: Dlatego mnozy bo sie pytal na poczatku jak sie rozwiazauje uklad rownan metoda przeciwnych
wspolczynniko (z tego co zapamietalem
6 sie 18:42
maciu: mnoże przez −1 żeby b sie zredukowało a co do y to przecież jest punk 1,0 to to 0 to y chyba
nie?
6 sie 18:42
maciu: błagam jak to rozkminić? to te współczynniki np k 1,0 to nie jest x,y?
6 sie 18:43
6latek: Napiszse juz ostani raz
{masz uklad rownan
{0=1*a+b
{1=0*a+b
{0=a+b
{1=b
Wstwaim b do 1 rownania
0=a+1
0−1=a to a=−1
ROzwiazaniem etgo ukladu jest a=−1 i b=1
Rownanie prostej przechodzacej przez punkty K i L jest takie y=−x+1
Koniec zadania
Siedzisz 2 godziny nad zadaniem ktore jet na pol minuty
6 sie 18:48
6latek: A przez to ze nie potrafisz rozwiazac prostego ukladu rownan
6 sie 18:50
maciu: rozumiem
6 sie 18:53
6latek:
I na koniec
masz wykres tej funkcji (nawet jesli o to nie prosza to sobie robie zaznaczam sobie punkty K
i L (czerony
Z wykresu widze juz ze b=1 bo wykres przecina os OY w punkcie (0,1)
Poza tym wspolczynnik kierunkowy a musi byc <0 bo to jest wykres funkcji malejacej
(widziszz e wykres opada a nie wznosi sie do gory
jak ten niebieski
6 sie 19:00
6latek: Nawet z tego wykresu patrz na etn czerowny
a<0 b>0
Patrz ktora odpowiedz pasuje
6 sie 19:05
maciu: ja to wszystko rozumiem że b to na y itp ale jak to sie ma do mego zadania?
6 sie 19:06
6latek: Wybacz ale ja juz nie ma sił
6 sie 19:14
maciu: nie no przepraszam jeśli denerwuje ,ale dalej nie rozumiem co to ma do tego zadanka?
6 sie 19:15
6 sie 19:21
6latek: Tak to jest podobne zadanie
Tylko tam rownania prostych masz podane w postaci ogolnej Ax+by+c=0 a nie w postaci
kierunkowej y=ax+b
ja juz na starcie elimuje dwie odpowiedzi.
Ale nie bedziemy teraz mieszac i masz dwa punkty przez ktore przechodzi wykres funkcji
Oznacz je jakos i napisz ich wspolrzedne
np K i L
6 sie 19:32
6latek: ROzwiazaemy je innym sposobem
6 sie 19:36
maciu: a moge sobie poprost podstawic punk tprzeciecia y to 2 czyli 2*2−4=0?
6 sie 19:36
maciu: czy to jest błędne rozumowanie?
6 sie 19:37
6latek: Odcztaj z wykresu i napisz (nie bede ciagle zagladal do linka
6 sie 19:38
maciu: punkt k 0,2 l 4,0
6 sie 19:38
6latek: Punkt K=(0,2)
L= (4,0)
Wobec tego napisz rownanie tej prostej przechodzacej przez te dwa punkty K L
Rob po swojemnu ukladem rownan
6 sie 19:40
maciu: y=ax+b
2=0a+b
0=4a+b
z pierwszego b=2
z drugiego skoro b=2 to a=−1/2?
6 sie 19:42
maciu: moge podstawić za x 4 i za y 2 i wtedy bedzie pasowało
6 sie 19:46
6latek:
tak z b=2
Zauwaz ze 0=4a+b mozesz sobie zapisac tak 4a+b=0 (to jest to samo ale lepiej sie liczy
| 1 | |
4a+2=0 to 4a=−2 to a=− |
| |
| 2 | |
czyli nasze rownanie tej prostej bedzie takie
=============
MY jednak musimy je doprowadzic do postaci ogolnej bo mamy postac kierunkowa wiec musimy to
przyrownac do zera
| 1 | |
y=− |
| x+2 − przenosimy wszystko na lewo |
| 2 | |
czy mamy taka postac ?
Najpierw sobie to przesledz
6 sie 19:51
maciu: poprostu razy 2
6 sie 19:53
maciu: czyli nie jest ze mną aż tak źle
6 sie 19:54
6latek: Nalezy pomnozyc kazdy wyraz tego rownania przez 2 zeby pozbyc sie ulamka
I jak dostaniemy postac?
6 sie 19:56
maciu: możesz mi jakieś z 2 zad z procentami ułożyć? bo z tej strony zrobiłem wszyskie i umiem tak ze
2 takie trudniejsze,to zadanie umiem
6 sie 20:02
piotr: Co tu za dziecinada? Czy to piszą licealiści czy trzecia klasa podstawówki?
6 sie 20:05
yht:
Procenty:
Zad. 1
Audi a4 jest tańsze od audi a6 o 20%. Stąd wynika, że audi a6 jest droższe od audi a4 o:
A. 10% ...... B. 15% ........... C. 20% ........... D. 25%
Zad. 2
Bok trójkąta równobocznego T1 jest o 15% dłuższy od boku trójkąta równobocznego T2. Wówczas
obwód trójkąta T1 jest większy od obwodu trójkąta T2 o:
A. 5% ........ B. 15% ......... C. 30% ............. D. 45%
7 sie 11:54
yht:
Zad. 3
Cały tort rozdzielono po równo pomiędzy 16 uczestników spotkania. Każdy z uczestników tego
spotkania otrzymał:
A. 0,16% tortu ...... B. 0,625% tortu ......... C. 6,25% tortu ......... D. 16% tortu
7 sie 12:08
6latek: Moze Ty dotrzesz do niego .
7 sie 12:29
nick: najwazniejsze ze chce sie uczyc, z tym zawsze najtrudniej ; d
7 sie 13:23
6latek: Zgadzam sie z Toba
Tylko ze powiniem zaczac sie uczyc tak rok temu a nie pare dni przed matura poparwkowa
7 sie 13:27
nick: hah, chyba ze tak, ale na podstawe nie ma az tak duzo do ogarniecia zeby zdac wiec ma szczescie
xD
7 sie 13:35
maciu: zad 1 o 20%
7 sie 13:36
maciu: zad 3 albo a,albo d wyszło mi 0,16, ale to tak jakby też 16%,nie wiem która odp jest dobra
7 sie 13:38
nick: zrob sobie wszystkie matury od 2010 ze strony cke(jesli jeszcze tego nie zrobiles) i sprawdzaj
z matemaksem na youtube jak czegos nie bedziesz wiedzial to nie bedzeisz musial caly czas
pytac. jak zdazysz to jeszcze probne najlepiej ale tylko oficjalne cke. I zawsze na poczatku
sprobuj sam rozwiazac jak najwiecej, ja mialem najwiekszy progress po takim treningu
7 sie 13:40
nick: bo zadania sa bardzo podobne co roku
7 sie 13:40
maciu: zad 2 b wyszło mi,zrobiłem 2 trójkąty równoboczne jeden o boku 85,drugi o boku 100 obwód tego
pierwszego to 255,drugiego 300 may 255/300
=0,85 czyli 15 %
7 sie 13:43
6latek: Jest 16 uczestnikow i kazdy z nich otrzymuje 16% Policz na kalkulatorze czy to bedzie 100%
7 sie 13:43
maciu: ja tak właśnie zrobiłem codziennie jakis arkusz rozwiazuje,w sumie kilkanascie rozwaizalem
7 sie 13:44
6latek: TO jest do zadania z tortem
7 sie 13:44
maciu: nie będzie
7 sie 13:45
maciu: 0,16
7 sie 13:45
maciu: dobrze te zadania ?
7 sie 13:47
6latek: Zadanie z tortem rozwiazane zle
Tort nalezy potraktowac jako 100%
jest 16 lasuchow Ile procent tortu dostanie kazdy lasuch?
7 sie 13:53
maciu: 16/100?
7 sie 13:56
maciu: nie źle!
7 sie 13:57
maciu: 16*6,25=100% odp c
7 sie 13:58
nick: pomnoz ze kazda odpowiedz przez 16 i kiedy ci wyjdzie 100%
7 sie 13:59
nick: *se
7 sie 13:59
nick: teraz git
7 sie 13:59
maciu: ja zauważyłem że mam spore problemy z zadaniem gdize nie da sie ulozyc proporcji
7 sie 13:59
6latek: Wez kalkukator i policz
100:16 i to bedzie ile procent otrzyma kazdy i zanacz prawidlowa odpowiedz
7 sie 14:02
maciu: te zadania łatwe,zrobiłem już
przed obnizka rower kosztowal 230zł a po obnizce 207 zł cene roweru obnizono o?
można do tego proporcje ułożyć,lub jakiś łątwy sposób na to?
7 sie 14:04
7 sie 14:05
nick: 100% − 230
x% − 207
100%−x% =wynik
7 sie 14:05
nick: wynik o ile % *
7 sie 14:06
7 sie 14:07
nick: ale mozna se to tez tak zrobic (ja tak zawsze robilem)
230zl − 100%
23zl − 10%
2,3zl − 1%
i odejmujesz sumy dodajac procenty
230−207 = 23
a 23zl to 10%
7 sie 14:08
maciu: o ten sposób już troche pojmuje
7 sie 14:09
nick: jakby bylo np
230 − 161 to wyszlo by 69
czyli 23*3 czyli o 30%
7 sie 14:10
maciu: tak bo 10*2,3=23 dobry sposób,a na jakis innych przykłądach sie sprawdzi?
7 sie 14:11
6latek: Yeti(pozdrawiam podala prawidlowy sposob
7 sie 14:12
nick: na wszystkich tego typu, jesli tylko nei bedzie zadania typu
najpierw obnizono o iles procent a potem jeszcze o iles, wtedy troszke trzeba uwazac : P
7 sie 14:12
maciu: nie no takie typu zadania to na pamiec znam
7 sie 14:13
maciu: jedyne raczej problemy z procentami to mam z banki odsetki vat
7 sie 14:14
nick: to zrobisz np takie?
cene towaru obnizono o 30%, a potem jeszcze o 20%. O ile % obnizono cene towaru?
7 sie 14:18
maciu: napewno nie o 50
7 sie 14:18
7 sie 14:20
maciu: yht: znasz jakies sztuczki jak robic potegi? jak jest np 281 to jak to policzyc na
kalkulatorze?
7 sie 14:24
nick: sprobuj policzyc sam najpierw tutaj
7 sie 14:24
maciu: już robiłem ale policze jeszcze raz tutaj
7 sie 14:25
nick: mam wrazenie ze 281 raczej nie zmeisci ci sie na kalkulatorze
7 sie 14:26
maciu: 0 to chodzi jak jak to ogarnac bez tych wzorow bo tego sie nie nauycz
7 sie 14:26
nick: policz najpierw te zadanie co ci dalem, bo juz nie wiem o ktorym mowisz xD
7 sie 14:28
maciu: 0=(2m−1)x+9
0=−6m+3+9
to za m −2 bo −2 *−6= 12
7 sie 14:30
nick: z zadania wiemy ze −3 to miejsce zerowe. Miejsce zerowe to miejsce gdzie argument(czyli x)
przyjmuje wartosc zerową(czyli y) [wspólrzedna (x,y) to (−3,0)]
f(x) jest równoznaczne z y
czyli jeśli y=0 to f(x) = 0
Działanie mamy takie:
f(x)=(2m−1)x+9
x i f(x) mamy więc zostaje jedna niewiadoma
0=(2m−1)*(−3)+9
0 = −6m +3 +9
6m = 12 \ podzielić na 6
m = 2
7 sie 14:38
maciu: ja już zrobiłem to,dasz jakis podobny przyklad zebym zrobi?
7 sie 14:40
nick: a o ile % obnizono cene w tym zadaniu co dalem wyzej? jak to zadanie ogarniesz to wtedy 90%
zadan z % a,b,c,d bedzeisz juz umial ; d
7 sie 14:41
nick: nie chce mi sie, przejrzyj se matury po prostu tam czesto takie sa i znajdz
7 sie 14:42
maciu: 43?
7 sie 14:42
maciu: 100
−30%
70zł −20%z 70 to 14
30+14
7 sie 14:43
nick: dobrze : )
7 sie 14:44
nick: 44
7 sie 14:45
maciu: ale niestety mała szansa że takie zadania beda,teraz trudne robią
7 sie 14:45
7 sie 14:46
nick: to wyzej to bylo zadanie z jakiejs matury, zreszta to i to co pokazales sa podobne xd
7 sie 14:48
nick: roznica tylko taka ze tu masz liczby tu litery
7 sie 14:49
maciu: ale tam proporcji nie da sie ulozyc i twoim sposdobem tez sie nie da zrobic
7 sie 14:49
maciu: tam trzeba rownanie ulozyc a akurat z tym mam pewne trudnosci
7 sie 14:50
nick: to nic, tutaj wystarczy sie wczytac dobrze
7 sie 14:50
nick: wypisujesz to co masz w danych najpierw, a potem kombinujesz, w tym przypadku akurat mozesz
zauwazyc ze b i b ci sie nie dubluje tak jak w tym zadaniu
jak sie dubuluje to porownujesz − ot cala filozofia xd
7 sie 14:52
maciu: 0,48/0,32
7 sie 14:54
nick: to tak jakbyś np miał b=x i b=y
skoro x i y jest równoznaczne z b to x musi się równać y (x=y)
7 sie 14:54
nick: w sensie ze nie umiesz podzielic czy gdzie masz problem?
7 sie 14:54
maciu: napisałem
7 sie 14:55
nick: no czyli najpierw dzielenie ulamkow musisz ogarnac
strasznie sobie to utrudniles, nie warto w takim przyadku na ulamki dziesietne zamieniac
jak dzielisz ulamki to zawsze przez odwrotnsc tego przez ktory dzielisz np;
| | 1 | | 4 | |
| = |
| * |
| (a takie mnozenie juz chyba umiesz) |
| | 2 | | 3 | |
7 sie 14:57
maciu: ale popatrz na kalkulatorze klilak 0,48:0,32 i odrazu wynik
7 sie 14:58
nick: no tak, mozesz i tak, ale zrozumialem ze nie czaisz tego to ci wytlumaczylem jak bez
kalkulatora sobie poradzic
7 sie 15:00
maciu: idzie geometrie wykuc na pamiec chodzi mi o zad zamkniete? bo otwartra odpuszczam
7 sie 15:02
nick: nie wiem ja sie bardziej na zrozumienei uczylem, jak zrobisz duzo zadan to ci wejdzie po prostu
w krew xd
polecam tez robic zadania z karta wzorow (wydrukuj se) i jak nie bedzesz pamietal jakiegos
wzoru to nie wpisuj w internet tylko se przekartkuj, bedziesz wiedzial potem na maturze co
gdzie jest i nie bedziesz tracil czasu an szukanie.
7 sie 15:19
maciu: wczoraj wydrukowałem te tablce matematyczne zrobilem z tego ksaizke
7 sie 15:23
maciu: zaraz sobie zrobie próbną z czerwca 2012
7 sie 15:24
yht:
Co do geometrii (w 2D):
Dam Ci radę, która tyczy się zadań zamkniętych do których jest rysunek
Może nie jest taka dobra jak ta z pierwiastkami, ale może się przyda, zwłaszcza jeśli jest duży
rozstrzał liczbowy w odpowiedziach
Możesz wyliczyć długości odcinków które są potrzebne w zadaniu, przy pomocy proporcji oraz
linijki.
Przykładem zastosowania tej metody niech będzie zad. 13 z tegorocznej matury (maj 2016)
https://matematykaszkolna.pl/strona/4621.html
Promień to AS, do wyliczenia odległość S od cięciwy AB, czyli SK
|AS| = 10, |SK| = ?
Mierzysz linijką odcinki AS i SK
z pomiarów wychodzi że AS=3 oraz SK=1,5
Teraz robisz proporcję, w lewej kolumnie wyniki jakie są w zadaniu, a w prawej kolumnie wyniki
pomiarów
Odcinek | Wynik w zadaniu | Wynik pomiarów
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
......AS...| .............10...........|..............3..........|
......SK...|...............x............|.............1,5.........|
Proporcję mnożysz na krzyż
3x = 10*1,5
z tego masz x=5
| 9 | | 11 | |
Ponieważ |
| = 4,5 oraz |
| = 5,5, to liczba x=5 należy do przedziału pomiędzy 4,5 a |
| 2 | | 2 | |
5,5 czyli <9/2, 11/2>
********************************
Kolejny przykład na zastosowanie tej metody − zad. 19
https://matematykaszkolna.pl/strona/4627.html
| 1 | |
Trzeba policzyć pole trójkąta O1O2P; można ze wzoru P= |
| a*h |
| 2 | |
Podstawą tego trójkąta jest odcinek |O
1O
2| = 7
Zatem a=7
Wysokość h musi być prostopadła do podstawy
Zatem jeśli podstawą jest O
1O
2 to wysokość h zaczynamy rysować z punktu P na dół (pod kątem
prostym do podstawy czyli odcinka O
1O
2)
Mierzymy odcinki O
1O
2 oraz wysokość h za pomocą linijki:
wychodzi że O
1O
2 = 7, oraz h=3,2
Odcinek | Wynik w zadaniu | Wynik pomiarów
−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
O
1O
2.....| .............7.............|...............7..........|
...wys.....|.............h..............|.............3,2........|
7h = 7*3,2
h = 3,2
Liczymy pole
P = 11,2
I teraz przybliżamy wyniki z odp.
A.
14
B. 2
√33 = 2*5,74 =
11,48
C. 4
√33 = 4*5,74 =
22,96
D.
12
Ponieważ liczba
11,48 jest najbliżej wyniku P=11,2, to odp. B jest prawidłowa
******
Niestety przy małym rozstrzale liczbowym metoda ta ma wady (niedokładność pomiaru, linijki,
kalkulatora i przede wszystkim niedokładność rysunku)
Robiąc zad. 16:
https://matematykaszkolna.pl/strona/4624.html
tą metodą, prawdopodobnie niestety nie dojdziemy do prawidłowej odp.
Także używaj jej tylko wtedy jeśli kompletnie nie masz pomysłu na zadanie
7 sie 15:39
nick:
7 sie 15:39
maciu: Bardzo dziekuje yht ,moze jeszcze jakies wskazowki sztuczki triki na ta mature ta metida z
pierwiastkami naprawde duzo pomogla jest cos na potegu zeby wzorow nie stosowac?bo wzorow to
sie nie naucze nigdy (znaczy wzory moze tak)ale wyciagania przed nawias to nie
7 sie 15:48
yht:
Na duże potęgi chyba nic poza wyciąganiem przed nawias nie zaoferuję..
424−425+426
Na dodawanie (odejmowanie) potęg nie masz nawet wzoru w tablicach, wtedy wyciągaj
najniższą potęgę przed nawias, zgodnie z zasadą poniżej:
424−425+426 = 424(40−41+42) = 424(1−4+16) = 424*13 = 13*424
7 sie 16:07