pierwiastki
maciu: to nie jest tak że jak np chce obliczyć pierwiastek trzeciego stopnia z 16 to klikam
pierwiastek,znowu i znowu tak że wychodzi 1,41? nie
tu trzeba się pobawić troche że np to
będzie 2,5 tak to się rozu,uje?
5 sie 13:32
maciu: nie trzeba się wypowiadać mo już znam odpowiedź
5 sie 13:38
jc: Raczej coś takiego:
2 √ √ * 2 = √ √ * 2 = √ √ * 2 = √ √ ...
5 sie 14:07
maciu: można jaśniej.....
5 sie 14:09
Mila:
3√16=3√8*2=23√2
5 sie 17:46
5 sie 18:41
maciu: proszę mi tu spamu nie robić
,po co mi tak książka jak mam dobry kalkulator?
5 sie 18:43
Jerzy:
Chyba po prababci skoro nie ma pierwiastka trzeciego stopnia
5 sie 19:17
yht:
Wystarczy kalkulator z samym mnożeniem, żeby móc policzyć pierwiastki 3−go stopnia
3√16
wybieram sobie liczbę, którą pomnożę trzykrotnie i mam dostać 16.
Niech będzie to liczba 4
4*4*4 = 64 (za dużo, bo ma wyjść 16)
weźmy 3
3*3*3 = 27 (za dużo)
weźmy 2,5
2,5*2,5*2,5 = 15,63 (trochę za mało, trzeba wziąć nieco większą liczbę od 2,5)
2.53
2,53*2,53*2,53 = 16,19 (trochę za dużo)
2,52
2,52*2,52*2,52 = 16
Zatem 3√16 ≈ 2,52
5 sie 20:41
5 sie 20:48
maciu: kąt alfa jest ostry sinus to pierwiastek z trzech na 2 Ile będzie cosinus?
próbuje z pitagorasa ,ale mi źle coś wychodzi już mi się w tej głowie miesza,prosze o odpowiedz
5 sie 21:29
6latek: | π | |
α∊(o, |
| ) jest to 1 cwiartka |
| 2 | |
czyli sinus i cosinus bedze dodatni
Tozsamosc (musisz ja pamietac
sIn
2α+cos
2α= 1
z tego
albo sin
2α= 1−cos
2α
to sin=
√1−cos2α
==================
albo cos
2α= 1−sin
2α
cos=
√1−sin2α
=================
mamy obliczyc cos
| √3 | | √3 | | 3 | |
skoro sinα= |
| ⇒sin2α=( |
| )2= |
| |
| 2 | | 2 | | 4 | |
5 sie 21:36
maciu: ja mam sposób że rysuje trójkąt prostokątny i tam zaznaczam te stosunki,ale teraz mi coś źle
wychodzi
5 sie 21:38
maciu: ten sposób jest dla mmie diabelsko trudny
5 sie 21:39
maciu: cos wych 1/2?
5 sie 21:41
6latek:
Co i tak nie uchroni przed pierwiastami
x=
√22−(√3)2
x=
√4−3=
√1=1
Tutaj wyszlo akuratnie przyjemnie ale nie zawsze tak bedzie
5 sie 21:47
5 sie 21:49
6latek: A co w tym trudnego
| 3 | | 1 | | 1 | | 1 | |
√1− |
| = √ |
| = U{√1{√4}= |
| = |
| (to sie liczy w pamieci |
| 4 | | 4 | | √4 | | 2 | |
5 sie 21:50
5 sie 21:51
5 sie 21:53
maciu: sin kkwadrat to będzie pierwiastek z trzech na cztery tak
5 sie 21:58
maciu: nie pierwiastwk 3/2!
5 sie 21:58
6latek: 22= ile ?
5 sie 21:59
maciu: 3/4 sinus?
5 sie 22:01
6latek: (√3)2≠√3 tylko 3
22=4
wiec wynik to ?
5 sie 22:01
maciu: cos to 1/4
5 sie 22:01
maciu: wyjdzie 0,to proste zadanie
5 sie 22:03
6latek: cos
2α= 1−sin
2α (post 21:36
policz ile wynosi cos
2α i to pomnoz przez 3
5 sie 22:03
6latek: nie cos tylko cosα (funkcja musi miec argument i poza tym cos2α=U{1}[4}
5 sie 22:05
6latek: Pewnie ze proste (to poziom gimnazjum
5 sie 22:05
5 sie 22:10
maciu: jAK SIĘ ZA TO zabrać to już trudniejsze
5 sie 22:12
6latek: A jak sprowadzisz do wspolnego mianownika takie wyrazenie
Jaki bedzie wspolny mianownik ?
Co zrobiles?
Wie tak samo zrob w tym przykladzie
5 sie 22:16
maciu: wspolny mianownik to będzie 15 będzie 5/15+ 6/15
5 sie 22:17
6latek: Dobrze
Ale co zrobiles?
5 sie 22:18
maciu: pomnożyłem pierwszy ten ułamek przez 5 licznik i mianownik,a drugi przez 3
5 sie 22:19
6latek: czyli pomnozyles piewrszy mianownik przez 2 mianownik i 3*5=15 i potem dopoelniles liczniki
tak samo zrob w tym przykladzie
5 sie 22:22
6latek: Napisz do ktorego momentu doszedls bo ja nie bede dlugo dzisiaj na forum
5 sie 22:31
maciu: ok
5 sie 22:33
maciu: ale jak mam znaleźć ten wspólny mianownik jak tam cyfr nie ma
5 sie 22:34
maciu: ?
5 sie 22:38
6latek: Nie zalamuj mnie
2 | | 5 | |
| + |
| jaki bedzie wspolny mianownik? |
a | | b | |
5 sie 22:40
maciu: nie mam pojęcia niestety
5 sie 22:42
6latek: Niewazne co bedzie w mianowniku
MOga byc cyfry, moga byc litery i cyfry z literami
5 sie 22:44
maciu: mogę sobie podstawić jakąś cyfre za litere?
5 sie 22:44
6latek: wspolny mianownik to a*b
wiec bedzie tak
b*2 | | a*5 | | 2*b+5*a | |
| + |
| = |
| |
a*b | | a*b | | a*b | |
5 sie 22:46
5 sie 22:47
maciu: nie pojmuję dlaczego w liczniku jest b i a a przedtem były w mianowniku
5 sie 22:47
maciu: to trygonometrię będe musiał sobie odpuśćić
5 sie 22:50
6latek: Dla zrozumienia podstaw sobie jaks cyfre z litere
Ale czuje ze to nie koniec problemow z tym zadamem
Jeszce jedynka trygonometryczna i wzory na potegowanie i wylacznie wspolnego czynnika przed
nawias tu bedzie
5 sie 22:53
maciu: to nie to daje sobie spokój z tym,prosze mi bardzo doradzić jeszcze jak się wziąć za
geometrie,za te zadania otwarte za 4,5 pkt
5 sie 22:54
maciu: czy może nie uczyć się już tego i skupić się na tym co umiem i jeszcze to doszlifować?
5 sie 22:56
6latek: Przez braki w liczeniu to tak naprawde wszystko bedziesz musial sobie odpusic
Nie mowiac o brakach w teorii
Masz kolego bardzo duze klopoty rachunkowe i zadne zaklinanie rzeczywistosci na nic sie nie zda
5 sie 22:56
maciu: nie prawda inne działy umiem
5 sie 22:57
maciu: procenty pierwiastki funkcje ciagi logarytmy pwo kombinatoryke to umiem
5 sie 22:58
maciu: na czym tu się skupić żeby mieć te 30%
5 sie 22:59
6latek: Nie oszukuj sie kolego najpierw byla geometria , potem rownania i funkcje , teraz trygonometria
nie mowiac o potegowaniu i pierwiastkowaniu
Co jeszcze ?
5 sie 22:59
maciu: jak się wziąć za tą mature?
5 sie 23:01
6latek: ja naprawde nie wiem . Nie pomoge Ci w tym
Musisz zapytac tegorocznych maturzystow
Widzisz swoim porzednim zachowaniem zraziles prawie wszystkich do siebie i pewnie malo kto
tutaj zaglada
Ale moze zagladnie
5 sie 23:02
5 sie 23:04
omikron: Ile miałeś % w pierwszym terminie?
5 sie 23:05
6latek: Zlikwiduj ten przecinek bo nie mozna wyswietlic strony
5 sie 23:06
maciu: miałem 12 ,ale jak teraz zrobie np arkusz z 2016,czy innych z cke,(których wcześniej na oczy
nie widziałem ) to nie spada poniżej 30% 30−35 dużo się podciągnełem
5 sie 23:06
5 sie 23:07
maciu: ale te minus 24 % to nie jest tak dużo ,z tych zamkniętych idzie jakoś ogarnąć z geometrii?
5 sie 23:08
omikron: Może poświęć jeden dzień na nauczenie się podstawowych własności, twierdzeń w geometrii. Nawet
nie chodzi o to, żebyś je umiał dokładnie, tylko kojarzył. Jak w danym zadaniu uznasz, że może
być przydatne twierdzenie, to zajrzysz do tablic i będziesz wiedział co zrobić. Może przejrzyj
wymagania na egzamin gimnazjalny i zobacz czy czegoś nie umiesz i musisz się jeszcze nauczyć.
Bo bez umiejętności na poziomie sprowadzania ułamków do wspólnego mianownika raczej sobie nie
poradzisz.
5 sie 23:12
5 sie 23:13
maciu: tak sobie myślę że może szarpne 12 pkt z zamkniętych czyli 24% ,zrobię nierówność może z
prawdopodobieństwa,albo ciągów i się uda
5 sie 23:14
omikron: Nie mów, że za dużo, tylko bierz się za to i ucz się. Dasz radę!
5 sie 23:15
maciu: myślę że dam bo pwo to naprawde umiem,a to często jest na maturze,nierówność też jest zawsze
kwadratowa, też umiem,
5 sie 23:16
maciu: jeszcze 1 ważne pytanko mam
5 sie 23:17
omikron: Nie planuj ile procent uzyskasz z danej części, nigdy nie wiadomo jak zostanie ułożony arkusz i
ile pytań (oraz jakiej trudności) będzie z danego działu. Po prostu ucz się.
5 sie 23:18
maciu: Usunięto własności prawdopodobieństwa. Teraz już nie mogą pojawić się zadania z napisami typu:
P(A∪B), P(A') itp. Kombinatorykę ograniczono do reguły mnożenia i dodawana. Zadania z rachunku
prawdopodobieństwa mogą dotyczyć jedynie prostych sytuacji opartych na prawdopodobieństwie
klasycznym (wzór P(A) = |A|/|Ω|)
.
https://matematykaszkolna.pl/strona/4312.html tego nie będzie rozumiem?
5 sie 23:19
maciu: jak to wiadomo 25 zamkniętych i 9 otwartych
5 sie 23:19
omikron: Ale nie wiadomo jakie to będą zadania
5 sie 23:21
omikron: Nie wiem czy takie zadanie mogłoby się pojawić, na skomplikowane nie wygląda
5 sie 23:22
maciu: to jest dobry sposób skupić się na tym z czym nie mam problemu i jeszcze to szlifować i
odpuśćić sobie geometrię otwartą? bo moge stracic na tym czas i sie tego nie naucze i tak
5 sie 23:22
omikron: Jeżeli rzeczywiście nie masz z czymś problemu to skup się na czymś innym. Zrób sobie taki plan
dnia: część czasu przeznaczasz na teorię (np. z geometrii), część na robienie zadań z tego
działu, a oprócz tego zrób jeszcze kilka arkuszy maturalnych. W ten sposób skupisz się na
dziale, z którym masz problemy, ale robiąc arkusz będziesz ćwiczył pozostałe.
5 sie 23:26
maciu: to nie jest takie proste...,myślę że ile bym już nie ćwiczył to otwartego z geometrii nie
zrobię,a przecież zamknięte też mogą być ciężkie z działów które umiem
5 sie 23:28
omikron: A nie jest tak, że za dużo myślisz, a za mało robisz?
5 sie 23:32
5 sie 23:35
omikron: Ten arkusz robisz od wczoraj, ile poświęcasz dziennie czasu na matematykę?
5 sie 23:37
maciu: jak od wczoraj teraz dopiero rozkminiam te zadania zamknięte z matematyki liste taką,całe dnie
się uczę
5 sie 23:38
omikron: Ok, to dobrze.
5 sie 23:42
omikron: Więcej poza nauką teorii i robieniem zadań Ci już chyba nie mogę poradzić
5 sie 23:43
maciu: a arkuszy to ja kilkanaści pobrałem,wydrukowałem i rozwiązałem + listy zadań jakie były do tej
pory
5 sie 23:43
omikron: Bardzo dobrze
5 sie 23:44
yht:
maciu, co do zadania:
https://matematykaszkolna.pl/strona/3089.html
zapewne nie wiesz jak się liczy wyrażenia typu 7
4/3
Dla Ciebie będzie najlepiej jeśli wszelkiego rodzaju liczby do potęgi ułamkowej zamienisz sobie
na pierwiastki, bo te umiesz liczyć
Zajrzyj na 1−wszą stronę w tablicach, tam masz wzór:
a
m/n =
n√am
7
4/3
czyli a=7, m=4, n=3
7
4/3 =
3√74
obliczamy
3√74 na kalkulatorze
najpierw to co pod pierwiastkiem:
7
4 = 7*7*7*7 = 2401
3√2401
i teraz standardowo jak Ci tłumaczyłem, wybierasz sobie liczbę, mnożysz trzykrotnie przez
siebie i masz otrzymać 2401
12*12*12 = 1728 (za mało)
bierzemy 13
13*13*13 = 2197 (za mało)
13,5
13,5*13,5*13,5 = 2460,.. (za dużo)
13,4
13,4*13,4*13,4 = 2406 (troszkę za dużo, można uznać że jeśli weźmiemy 13,39 to będzie w miarę
ok)
stąd wynika, że 7
4/3 ≈
13,39
***
Zostało Ci do policzenia wyrażenie
3√75
***
Aby umieć rozwiązywać większość zadań zamkniętych z potęg i pierwiastków:
− zamieniaj potęgi na pierwiastki,
− pamiętaj, że "zwykłe" pierwiastki mogą w zadaniach być przedstawiane w postaci potęg, tj.
√3 = 3
1/2,
√6=6
1/2,
√2016=2016
1/2
Jeśli w zadaniu będzie np. 6
1/2 to zamieniaj to na pierwiastek
√6
Kolejna rzecz
Zwykły pierwiastek jest pierwiastkiem 2−go stopnia:
√7 =
2√7
tylko że zwyczajowo się tej dwójki nie pisze
Jednak warto to wiedzieć w przykładach typu 7
9/2
Jeśli w zadaniu będzie np. 7
9/2 to zamieniasz to na pierwiastek zgodnie ze wzorem
a
m/n =
n√am
7
9/2 =
2√79
ale że tej dwójki się nie pisze, to masz po prostu zwykły pierwiastek z liczby:
2√79 =
√79
***
Teraz przykłady typu 4
−7/3 − jak je policzyć na kalkulatorze:
| 5 | | 8 | | 2016 | |
Na początek musisz wiedzieć że 5 = |
| , 8 = |
| , 2016 = |
| itp. |
| 1 | | 1 | | 1 | |
Żeby policzyć to kalkulatorem to musisz usunąć minusa z wykładnika
Usunięcie minusa z wykładnika powoduje zamianę licznika z mianownikiem w podstawie potęgi!
Zatem
1:4 = 0,25
(0,25)
7/3
wzór z tablic a
m/n =
n√am
(0,25)
7/3 =
3√0,257
liczysz 0,25
7
0,25*0,25*0,25*0,25*0,25*0,25*0,25 = 0,0000153
3√0,257 =
3√0,0000153
Szukasz liczby która pomnożona trzykrotnie przez siebie da wynik 0,0000153
Próbujemy np. 0,1
0,1*0,1*0,1 = 0,001 (za dużo)
Teraz 0,05
0,05*0,05*0,05 = 0,000125 (też za dużo, także trzeba wziąć jeszcze mniejszą i zobaczyć czy
mniej więcej wyjdzie 0,0000153, w każdym razie wniosek że liczba 7
−4/3 jest bliska zera i
jest nieco mniejsza od 0,05)
6 sie 10:23
Smule: Zacznij od podstaw wspólny mianownik, wyciąganie przed nawias i wzory skróconego mnożenia bo to
jest łatwe i bardzo dużo zadań z tego jest.
Poza tym naucz się normalnych działań na pierwiastkach i potęgach, to nie jest trudne.
Dostaniesz jakiś √5 to zrobisz, ale jak dostaniesz 74/5 to nie zrobisz tak łatwo swoim
sposobem.
Z sin i cos wzory redukcyjne (które masz w kartach) + jedynka trygonometryczna i wartości w
trójkącie prostokątnym, ale tego bez pierwiastków i potęg nie zrobisz.
6 sie 10:55
maciu: ok,dzięki wielkie yht i smule biore się za te 3,4 przykłady co zostały jeszcze i mam w planach
na dzien dzisijeszy zrobic zadanka ze wzosrow skr mnozenia bo tego zeczywiscice durzo i
jeszcze procentuw sie pouzyc
6 sie 13:51
RJS:
dużo, procentów
Chyba z języka polskiego również masz poprawkę ?
6 sie 14:02
maciu: nie 37%,a z ustnego 45! Zaktało kakało?
6 sie 14:03
6 sie 14:16
Smule: Poza nauczeniem się działań na potęgach nic .. sposób yht jest dobry dla w miarę "normalnych"
liczb ale jak masz np. te 227 to na kalkulatorze tego nie policzysz
6 sie 15:05
maciu: no właśnie i co by tu dalej zrobić z takim fantem?
6 sie 15:07
6latek: Przede wszystkim sprawdzic czy wyswietla sie strona
Nikt nie bedzie kazal liczyc 227
sam masz wiedziec ze np 23=8 22=4 33=27 34=81 43= 64 82=64 i takie proste
potegi
6 sie 15:12
Smule: Chodziło mu chyba o 227
Chłopak dostanie zadanie 227*2−25 i się zalamie a jakby się nauczył potęg i pierwiastków
to robilby to 5 sekund
6 sie 17:21
6latek: tak taka potega 227
ja juz nie mam sil (
6 sie 17:24