Kombinatoryka
Ana: Liczba sposobów, w jaki można rozmieścić:
a) 5 ponumerowanych kul w 2 identycznych pudełkach, tak, aby żadne nie zostało puste
b) 6 identycznych kul w 5 ponumerowanych pudełkach
c) 6 ponumerowanych kul w 3 ponumerowanych pudełkach tak, aby w każdym pudełku znajdą się 2
kule
Ogólnie kiedy mam wiedzieć czy to jest wariacja/kombinacja z/bez powtórzeń?
10 wrz 13:48
PW: a) policzyć liczbę zdarzeń przeciwnych (na ile sposobów można rozmieścić 5 ponumerowanych kul w
jednym pudełku) i odjąć od liczby wszystkich rozmieszczeń. Uwaga: pudełka są identyczne, czyli
inaczej mówiąc nie nadajemy im kolejności.
10 wrz 14:03
Ana: nie rozumiem...
10 wrz 14:05
J:
masz tylko dwie możliwości; w jednym pudełku 4 i w drugim jedna , albo:
w jednym pudełku 3 w drugim 2.
| | | | |
= | + | ... ( drugie pudełko zapełnia sie automatycznie ) |
| | |
10 wrz 14:07
Ana: czyli 15
| | |
a w c) będzie tak: w jednym pudełku mam | (co daje 15), a że 3 pudełka to 3*15=45 ? |
| |
10 wrz 14:14
10 wrz 14:21
Ana: no tak, bo jak włożę 2 kule do pudełka, to już ich nie ma i nie da się ich wylosować.
a b)?
10 wrz 14:23
J:
b) są to 6 −cio elementowe wariacje z powtórzeniami zbioru 5 − cio elementowego:
= 56
10 wrz 14:27
J:
do b)
A B C D E F − kule
1 1 3 5 4 2 − pudełka
5 5 5 5 5 5 − wszystke trafiły do 5 pudełka
1 4 4 4 4 4 − jedna do 1 i pięć do 4 pude łka
itd...
10 wrz 14:30
Ana: Znalazłam taki podział i zaczęłam próbować dopasować wzory (kule k urny n)
I kule rozróżnialne i urny rozróżnialne
a) wszystkie urny zajęte
b) mogą być puste n
k
II kule rozróżnialne i urny nierozróżnialne
a) wszystkie urny zajęte
b) mogą być puste
III kule nierozróżnialne i urny rozróżnialne
a) wszystkie urny zajęte
IV kule nierozróżnialne i urny nierozróżnialne
a) wszystkie urny zajęte
b) mogą być puste
jak można to dalej uzupełnić?
10 wrz 15:12
Ana: Zaczęłam przeglądać inne zadania na losowanie kul i na kilku forach znalazłam pkt b i tam
odpowiedź była 210 oraz c 20. To które odpowiedzi są poprawne? I dlaczego?
10 wrz 17:40
Mila:
b) zadanie jest równoważne z obliczeniem liczby rozwiązań równania
x
1+x
2+x
3+x
4+x
5=6 w zbiorze N={0,1,2,3...}
n=6 liczba kulek
k=5 liczba szufladek
| | | | 10! | | 7*8*9*10 | | 7*9*10 | |
= | = |
| = |
| = |
| =210 |
| | 6!*4! | | 2*3*4 | | 3 | |
10 wrz 18:38
Ana: Okej, a mógłby mi ktoś powiedzieć dlaczego jest użyty taki a nie inny wzór w kombinatoryce?
10 wrz 20:21
Mila:
Studia, czy LO?
10 wrz 20:24
Sss: studia
10 wrz 20:26
Ana: Studia. Absurdalnie robiłam podobne w liceum, ale teraz nie pamiętam jak a nie mam już książek
10 wrz 20:27
10 wrz 20:40
Mila:
Kombinacje z powtórzeniami w LO raczej nie obowiązują, na profilu z rozszerzoną matematyką
jednak niektórzy nauczyciele wyjaśniają.
10 wrz 20:46
Ana: teorię niby znam, wzory też, tylko nie wiem kiedy co trzeba stosować. Dzięki za linki, doczytam
10 wrz 20:51
Ana: A jaka jest liczba sposobów, w jaki można rozmieścić 6 identycznych kul w 5 nieponumerowanych
pudełkach?
10 wrz 21:01
PW: Liczbę 6 przedstawić w postaci sumy:
− jednego składnika (wszystkie kule lądują w jednym pudełku)
− dwóch składników (kule trafiają do dwóch pudełek)
− trzech składników
− czterech składników
− pięciu składników dodatnich naturalnych
nie zwracając uwagi na kolejność składników. Po prostu wypisać.
10 wrz 21:18
Ana: czyli mogę mieć ponumerowane kule i/lub ponumerowane pudełka. W jakim przypadku " Kolejność
elementów jest istotna" w kulach czy pudełkach?
10 wrz 21:18
Ana: ale jakby chcieć to nazwać to będzie to wariacja/permutacja/kombinacja? Albo ich sumy?
10 wrz 21:23
PW: Pytałaś o sytuację, gdy wszystkie koty są czarne i siedzą w "bezładnej kupie pudełek", czyli
nie potrafię odróżnić rozkładanych elementów ani pojemników. Ważne jest tylko ile pudełek jest
pustych i jak są rozłożone (ilościowo, na sztuki) koty w pozostałych.
Inna sytuacja to nierozróżnialne kule, ale pojemniki są np. ustawione w rzędzie (widzimy, który
jest pierwszy, który drugi itd.).
Jeszcze inne jest rozumowanie dla rozróżnialnych kul i rozróżnialnych pudełek (wtedy są to
znane ze szkoły wariacje).
10 wrz 21:32
Ana: czyli rozróżnialne kule i rozróżnialne pudełka −> wariacje
| | |
rozróżnialne kule i nierozróżnialne pudełka −> | , n to kulki ? |
| |
nierozróżnialne kule i nierozróżnialne pudełka −> suma, ale nie wiem czego właściwie ?
10 wrz 21:39
Ana: 11 to jest do"A jaka jest liczba sposobów, w jaki można rozmieścić 6 identycznych kul w 5
nieponumerowanych pudełkach?" tak? Ale czemu? Już chyba wszystko mi się myli...
10 wrz 21:50
Ana: yyy... przed chwilą był post z samą liczbą 11, teraz już go nie ma...
10 wrz 21:52
Ana: czyli mamy n kul. Na ile sposobów można je włożyć do k pudełek, jeśli:
a) kule, pudełka są rozróżnialne
b) kule są nierozróżnialne, a pudełka tak
| | |
c) kule są rozróżnialne, a pudełka nie −> | |
| |
d) kule i pudełka są nierozróżnialne −> wypisać wszystkie możliwe opcje i dodać (a można to
jakoś wzorem)?
10 wrz 22:00
Mila:
Jaka jest liczba sposobów, w jaki można rozmieścić 6 identycznych kul
w 5 nieponumerowanych pudełkach? ( nierozróżnialnych)
1)6=6
2)6=5+1, 6=4+2, 6=3+3
3)6=1+1+4,6=1+2+3,6=2+2+2
4)6=1+1+1+3, 6=1+1+2+2,
5) 6=1+1+1+1+2
Chyba to wszystko. Tak masz?
10 wrz 22:01
Ana: tak domyśliłam się o który przykład chodzi
10 wrz 22:03
PW: Drugi wiersz:
Nierozróżnialne kule i rozróżnialne pudełka.
Rozróżnialne kule i nierozróżnialne pudełka to pewnie będą tzw. podziały (patrz liczby
Stirlinga drugiego rodzaju).
Trzeci wiersz:
Nie suma, ale liczba możliwych przedstawień liczby n w postaci sumy 1, 2, ..., k składników (n
− liczba kul, k − liczba pojemników).
10 wrz 22:08
Mila:
Jednakowe talerzyki masz na stole i rozkładasz na różne sposoby jednakowe śliwki.
Dla jednej osoby albo dla dwóch (sprawiedliwie lub nie), itd
Liczysz sposoby.
To właśnie masz przedstawione 22:01. Na piechotę.
Nie ma zbiorczego wzoru.
Chyba,że na wykładzie miałaś coś o rekurencji?
10 wrz 22:10
Mila:
b)
Nierozróżnialne kule(n) i rozróżnialne pudełka (k).
kombinacje z powtórzeniami:
10 wrz 22:16