matematykaszkolna.pl
Kombinatoryka Ana: Liczba sposobów, w jaki można rozmieścić: a) 5 ponumerowanych kul w 2 identycznych pudełkach, tak, aby żadne nie zostało puste b) 6 identycznych kul w 5 ponumerowanych pudełkach c) 6 ponumerowanych kul w 3 ponumerowanych pudełkach tak, aby w każdym pudełku znajdą się 2 kule Ogólnie kiedy mam wiedzieć czy to jest wariacja/kombinacja z/bez powtórzeń?
10 wrz 13:48
PW: a) policzyć liczbę zdarzeń przeciwnych (na ile sposobów można rozmieścić 5 ponumerowanych kul w jednym pudełku) i odjąć od liczby wszystkich rozmieszczeń. Uwaga: pudełka są identyczne, czyli inaczej mówiąc nie nadajemy im kolejności.
10 wrz 14:03
Ana: nie rozumiem...
10 wrz 14:05
J: masz tylko dwie możliwości; w jednym pudełku 4 i w drugim jedna , albo: w jednym pudełku 3 w drugim 2.
 
nawias
5
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
5
nawias
nawias
3
nawias
 
=
+
... ( drugie pudełko zapełnia sie automatycznie )
   
10 wrz 14:07
Ana: czyli 15
 
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 
a w c) będzie tak: w jednym pudełku mam
(co daje 15), a że 3 pudełka to 3*15=45 ?
  
10 wrz 14:14
J:
 
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
2
nawias
nawias
2
nawias
 
c) =
*
*
    
10 wrz 14:21
Ana: no tak, bo jak włożę 2 kule do pudełka, to już ich nie ma i nie da się ich wylosować. a b)?
10 wrz 14:23
J: b) są to 6 −cio elementowe wariacje z powtórzeniami zbioru 5 − cio elementowego: = 56
10 wrz 14:27
J: do b) A B C D E F − kule 1 1 3 5 4 2 − pudełka 5 5 5 5 5 5 − wszystke trafiły do 5 pudełka 1 4 4 4 4 4 − jedna do 1 i pięć do 4 pude łka itd...
10 wrz 14:30
Ana: Znalazłam taki podział i zaczęłam próbować dopasować wzory (kule k urny n) I kule rozróżnialne i urny rozróżnialne a) wszystkie urny zajęte b) mogą być puste nk II kule rozróżnialne i urny nierozróżnialne a) wszystkie urny zajęte b) mogą być puste III kule nierozróżnialne i urny rozróżnialne a) wszystkie urny zajęte
 
nawias
n+k−1
nawias
nawias
k
nawias
 
b) mogą być puste
  
IV kule nierozróżnialne i urny nierozróżnialne a) wszystkie urny zajęte b) mogą być puste jak można to dalej uzupełnić?
10 wrz 15:12
Ana: Zaczęłam przeglądać inne zadania na losowanie kul i na kilku forach znalazłam pkt b i tam odpowiedź była 210 oraz c 20. To które odpowiedzi są poprawne? I dlaczego?
10 wrz 17:40
Mila: b) zadanie jest równoważne z obliczeniem liczby rozwiązań równania x1+x2+x3+x4+x5=6 w zbiorze N={0,1,2,3...} n=6 liczba kulek k=5 liczba szufladek
nawias
n+k−1
nawias
nawias
n
nawias
 
nawias
10
nawias
nawias
6
nawias
 10! 7*8*9*10 7*9*10 
=
=

=

=

=210
  6!*4! 2*3*4 3 
 
nawias
6
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
c)
*
   
10 wrz 18:38
Ana: Okej, a mógłby mi ktoś powiedzieć dlaczego jest użyty taki a nie inny wzór w kombinatoryce?
10 wrz 20:21
Mila: Studia, czy LO?
10 wrz 20:24
Sss: studia
10 wrz 20:26
Ana: Studia. Absurdalnie robiłam podobne w liceum, ale teraz nie pamiętam jak a nie mam już książek
10 wrz 20:27
10 wrz 20:40
Mila: Kombinacje z powtórzeniami w LO raczej nie obowiązują, na profilu z rozszerzoną matematyką jednak niektórzy nauczyciele wyjaśniają.
10 wrz 20:46
Ana: teorię niby znam, wzory też, tylko nie wiem kiedy co trzeba stosować. Dzięki za linki, doczytam emotka
10 wrz 20:51
Ana: A jaka jest liczba sposobów, w jaki można rozmieścić 6 identycznych kul w 5 nieponumerowanych pudełkach?
10 wrz 21:01
PW: Liczbę 6 przedstawić w postaci sumy: − jednego składnika (wszystkie kule lądują w jednym pudełku) − dwóch składników (kule trafiają do dwóch pudełek) − trzech składników − czterech składników − pięciu składników dodatnich naturalnych nie zwracając uwagi na kolejność składników. Po prostu wypisać.
10 wrz 21:18
Ana: czyli mogę mieć ponumerowane kule i/lub ponumerowane pudełka. W jakim przypadku " Kolejność elementów jest istotna" w kulach czy pudełkach?
10 wrz 21:18
Ana: ale jakby chcieć to nazwać to będzie to wariacja/permutacja/kombinacja? Albo ich sumy?
10 wrz 21:23
PW: Pytałaś o sytuację, gdy wszystkie koty są czarne i siedzą w "bezładnej kupie pudełek", czyli nie potrafię odróżnić rozkładanych elementów ani pojemników. Ważne jest tylko ile pudełek jest pustych i jak są rozłożone (ilościowo, na sztuki) koty w pozostałych. Inna sytuacja to nierozróżnialne kule, ale pojemniki są np. ustawione w rzędzie (widzimy, który jest pierwszy, który drugi itd.). Jeszcze inne jest rozumowanie dla rozróżnialnych kul i rozróżnialnych pudełek (wtedy są to znane ze szkoły wariacje).
10 wrz 21:32
Ana: czyli rozróżnialne kule i rozróżnialne pudełka −> wariacje
 
nawias
n+k−1
nawias
nawias
k
nawias
 
rozróżnialne kule i nierozróżnialne pudełka −>
, n to kulki ?
  
nierozróżnialne kule i nierozróżnialne pudełka −> suma, ale nie wiem czego właściwie ?
10 wrz 21:39
Ana: 11 to jest do"A jaka jest liczba sposobów, w jaki można rozmieścić 6 identycznych kul w 5 nieponumerowanych pudełkach?" tak? Ale czemu? Już chyba wszystko mi się myli...
10 wrz 21:50
Ana: yyy... przed chwilą był post z samą liczbą 11, teraz już go nie ma...
10 wrz 21:52
Ana: czyli mamy n kul. Na ile sposobów można je włożyć do k pudełek, jeśli: a) kule, pudełka są rozróżnialne b) kule są nierozróżnialne, a pudełka tak
 
nawias
n+k−1
nawias
nawias
k
nawias
 
c) kule są rozróżnialne, a pudełka nie −>
  
d) kule i pudełka są nierozróżnialne −> wypisać wszystkie możliwe opcje i dodać (a można to jakoś wzorem)?
10 wrz 22:00
Mila: Jaka jest liczba sposobów, w jaki można rozmieścić 6 identycznych kul w 5 nieponumerowanych pudełkach? ( nierozróżnialnych) 1)6=6 2)6=5+1, 6=4+2, 6=3+3 3)6=1+1+4,6=1+2+3,6=2+2+2 4)6=1+1+1+3, 6=1+1+2+2, 5) 6=1+1+1+1+2 Chyba to wszystko. Tak masz?
10 wrz 22:01
Ana: tak domyśliłam się o który przykład chodzi
10 wrz 22:03
PW: Drugi wiersz: Nierozróżnialne kule i rozróżnialne pudełka. Rozróżnialne kule i nierozróżnialne pudełka to pewnie będą tzw. podziały (patrz liczby Stirlinga drugiego rodzaju). Trzeci wiersz: Nie suma, ale liczba możliwych przedstawień liczby n w postaci sumy 1, 2, ..., k składników (n − liczba kul, k − liczba pojemników).
10 wrz 22:08
Mila: Jednakowe talerzyki masz na stole i rozkładasz na różne sposoby jednakowe śliwki. Dla jednej osoby albo dla dwóch (sprawiedliwie lub nie), itd Liczysz sposoby. To właśnie masz przedstawione 22:01. Na piechotę. Nie ma zbiorczego wzoru. Chyba,że na wykładzie miałaś coś o rekurencji?
10 wrz 22:10
Mila: b) Nierozróżnialne kule(n) i rozróżnialne pudełka (k). kombinacje z powtórzeniami:
 
nawias
n+k−1
nawias
nawias
n
nawias
 
  
10 wrz 22:16