matematykaszkolna.pl
potegi adam: mam zapisać to w jednej postaci potęgi 0,213 * 257
21 sty 15:56
adam:
1 1 1 

13 *

14 =

27
5 5 5 
21 sty 16:08
5-latek:
2 1 

=

= 5−1
10 5 
25=52 Reszte Ty
21 sty 16:09
5-latek: Moze byc tak jak zapisales
 a b 
a dalej = 527 ze wzoru

−x=

x
 b a 
21 sty 16:11
adam: teraz mam trudniejszy przykład 4875 + 12 nie bardzo wiem jak do niego podejść mam takie coś po rozłożeniu liczb 4*125*15+2*6
21 sty 16:12
5-latek: a moze tak 48=16*3 75=3*25 12=3*4 i teraz 4875+12= 16*325*3+4*3= moze dalej Ty
21 sty 16:16
adam: 43−53+2{3} = 4(32) − 5(32) + 2(32) = mamy inne podstawy i te same wykladniki co dalej?
21 sty 16:20
5-latek: Tu po wyliczeniu 43−53+43= 33= 31*31/3 = policz
21 sty 16:24
adam: fakt tępy jestememotka chyba winno być 43 − 53 + 23
21 sty 16:27
adam: =3 = 3 do potęgi 12?
21 sty 16:28
5-latek: tak masz racje 3=31/2 Robilem inne zadanie i z rozpedu napisalen 31/3
21 sty 16:32
adam: no nawet się zastanawiałem skąd się wzieło te 31/3
21 sty 16:32
5-latek: 16:27 Tak Ty masz racje napisz ile to sie rowna i nawet nie bedzie potrzeby dalej rozpisywac
21 sty 16:34
5-latek: to 31/3 by bylo gdybysmy mieli 33
21 sty 16:35
adam: teraz mam innego typu zadanie liczby są takie : a = 5−33 i b=2−3 i mam wykonać takie działanie a1
 1 
to chyba proste bo wyjdzie mi

i tu usuwam niewymiernosc w mianowniku, tak?
 5−33 
 5+33 
to będzie

?
 (5−33)(5+33) 
21 sty 16:36
adam: 16:35 aha, dobrze, że napisałeś to wynik z 16:27 będzie 3(12)
21 sty 16:37
5-latek: tak tylko dalej napisz ile to sie rowna
21 sty 16:38
adam:
 5+33 
do 16:36, przy czym używam wzoru skr. mnożenia i będzie to

 25−27 
21 sty 16:38
adam:
 1 
5−latek mówisz o tym przykładzie 16:27? to napisałem, że równa się 3 do potęgi

, źle
 2 
a teraz rozwiązuje przyklad z 16:36
21 sty 16:39
5-latek: Post 16:37 zostaw to w postaci 3
21 sty 16:40
adam: ale to muszę napisać w postaci potęgi
21 sty 16:43
5-latek: Zaraz zebysmy sie tu nie poplatali . Ten przyklad gdzie jest to 3 co wyjdzie masz tez zapisac w postaci potegi ? Jesli tak to zapisz 31/2 jesli nie to zostaw normalnie 3
 5+33 
Post 16:38 =

 −2 
21 sty 16:43
adam: ok kontynuując to z 16:36 to
5+33 

= i tak zostawić?
−2 
21 sty 16:44
adam: 5−latek tak, trochę to poplatałem może zbyt duzo postów naraz , teraz jest ok, wynik do tamtego
 1 
to 3 do potęgi

 2 
21 sty 16:45
5-latek: 16:44 tak zostaw bo z tym juz nic nie zrobisz Ale tam widzialem jeszce bylo b) a co masz zrobic z b?
21 sty 16:49
adam: b) b2a2 = czyli = (2−3)3(5−3)3 czyli tak ((2−3)3)(12) − ((5−3)3)(12)
21 sty 16:54
adam: źle...... powinno być ((2−3)2)(12) − ((5−3)2)(12) i potęgi mnoże i wychodz 1, czyli pozbywam się kwadratu i pierwiastka
21 sty 16:56
adam: kończąc 2−3 − 5 +33 = −3 − 23
21 sty 16:58
5-latek: Zaraz . Chwilka to nie tak mamy tak a= 5−33 i b= 2−3 i masz wykonac takie edzialanie b2a2 tak? czy sa inne dane najpierw odpowiedz na to pytanie
21 sty 17:02
adam: nie ma, jest tylko a i b , które podałeś i należy wykonać działanie − dokładnie tak jak napisałes
21 sty 17:03
adam: czy tak? −3 − 2√3
21 sty 17:11
5-latek: czyli mamy tak (2−3)25−33)2 Nie robisz tak jak w poscie 16:54 i 16:56 Korzystamy z tego ze x2=|x| i np (2−3)2= |2−3| ale 3=1,73 wiec 2−1,73>0 czyli to co w module >0 wie opuszcajac wartosc bezwzgledna nie zmieniamy znaku wiec |2−3|=2−3 5−33)2= |5−33| liczymy tak samo jak poprzednio 33= 3*1,73>5 czyli to co w module 5−33<0 czyli opuszczajac wartosc bezwzgledna zmieniamy znak na przeciwny (to wszysko wynika z definicji wartosci bezawzglednej zobacz i przypomnij sobie ) wiec |5−33|=−(5−33)=−5+33= 33−5 Teraz nasze cale dzialanie mozemy zapisac tak = |2−3|−|5−33|= 2−3−(33−5)= licz dalej
21 sty 17:18
adam: aaa już rozumiem, dzięki za dokładny komentarz do działań, to będzie tak: 2−3−33+5 = 7−43
21 sty 17:21
adam: mam kolejne bardzo trudne zadanie; są takie zbiory B = (−,2> i C=<−1,3) trzeba wykonac dzialania: a)B\C jak to zrobić
21 sty 17:26
5-latek: Tak by wychodzilo . A dlaczego liczyles a−1?
21 sty 17:26
adam: 5−latek, bo są 2 podpunkty w zadaniu , pierwszy policzyć a1 i drugi b2a2, chyba, że masz na myśli to, że znów się gdzieś pomyłiłem przy liczeniu a1
21 sty 17:27
5-latek: rysunek Najpierw co to oznacza B\C jest to roznica zbiorow i oznacza tyle co nalezy do B i nie nalezy do C Teraz odczytaj B\C jaki to bedzie przedzial
21 sty 17:33
5-latek: Nie dobrze juz rozumiem bo nie napisales dokladnie polecenia . Dlatego pytalem
21 sty 17:34
5-latek: https://matematykaszkolna.pl/strona/3408.html tu sobie dokladnie poczytaj i masz zadania rozwiazane
21 sty 17:36
adam: aha, już coś powoli chyba zaczynam rozumieć, czyli to będzie przedział <−1,2>
21 sty 17:37
adam: ?
21 sty 17:45
adam: a niehh, pomyliłem się, powinno być od (−,−1)
21 sty 17:47
5-latek: To nie bedzie ten przedzial Popatrz jeszcze raz na rysunek . To co napisales ten przedzial nalezy do C a wedlug tego ze nalezy do B i nie nalezy do C Bedziemy rozpatrywali przedzial (−oo −1 tylko czy on bedzie domkniety czy otwarty ? Teraz zobacz −1 nalezy do B a takze nalezy do C a ma nie nalezec do C wiec to bedzie przedzial otwarty Zapiszmy to B\C=(−oo.−1) Pop prostu nalezy zrobic troche przykladow i zalapiesz . Link masz
21 sty 17:47
5-latek: Ma tylko nalezec do B . emotka
21 sty 17:48
adam: no w końcu coś zaczynam rozumieć, przejrzałem te przykłady w linku i skorygowałem wynik teraz mam taki przykład b)B ∩ C = to będzie = <−1,2>?
21 sty 17:53
5-latek: A napisz tutaj sume iloczyn i roznice C\B
21 sty 17:53
5-latek: Iloczyn Bi C dobrze
21 sty 17:55
adam: suma B∪C = (−,−3)
21 sty 17:55
adam: różnica C\B=(2,3)?
21 sty 17:56
adam: tam do sumy to miało być (−,3)
21 sty 17:56
5-latek: Roznica i suma OK emotka
21 sty 17:59
adam: następne trudne zadanie Przybliżenie z nadmiarem liczby dodatniej x wynosi 13. Błąd względny tego przybliżenia wynosi 0,04. oblicz x. jak do tego zadania się wziąć?
21 sty 18:08
5-latek: tego juz nie pamietan ale zobacz tutaj https://matematykaszkolna.pl/strona/1262.html Jesli nie zrobisz to wstaw nowe zadanie
21 sty 18:11
adam: ok, w każdym bądź razie spróbuje zrobić i tutaj napisze
21 sty 18:12
adam: ok, rozpisałem to tak: x≈13 x≈a Bw = 0,04 x=?
 |x−a| 
przy czym Bw =

 |x| 
 |x−13| 
0,04 =

 x 
tak to rozumie, ale chyba się myle, ponadto nie bardzo wiem jak tutaj wyjsc z wart. bezwględnej
21 sty 18:20
adam: 5−latek w takim razie zostawię te zadanie na krótkie później, mam tutaj następne trudne zadanie Podaj zbiór liczb który spełnia jednoczesnie nierownosc |x|<3 i |x|≥2. nie bardzo wiem, jak się do tego zabrać
21 sty 18:23
5-latek: Musisz nauczyc sie rozwiazywac takie proste nierownosci z wartoscia bezwzgledna |x|<a wtedy x<a i x>−a popatrz na spojnik czyli i wiec musisz wyznaczyc czesc wspolna rozwiazan Na razie rozwaiz to rownanie |x|<3 i wyznacz czesc wspolna
21 sty 18:29
5-latek: nalepiej na osi liczbowe bo wtedy bedziesz lepiej widzial
21 sty 18:30
5-latek: NO co tam tak dlugo ?
21 sty 18:36
adam: ok, generalnie chodzi mi o taką kwestie |x|=a⇔(x=a∨x=−a). to tutaj |x|<3 czyli x<3 lub x>−3 tak? bo przy minusie odwracamy znak?
21 sty 18:36
adam: 5−latek zastanawiałem się
21 sty 18:36
5-latek: Napisalem jaki spojnik ma byc jesli mamy nierownosc |x|<a
21 sty 18:38
adam: rysunek?/
21 sty 18:39
5-latek: Na razie to rozwiazemy to zadanie a potem CI cos pokaze
21 sty 18:40
adam: źlee
21 sty 18:40
adam: rysunek
21 sty 18:41
adam: czyli x należy (−3,3)?
21 sty 18:42
5-latek: rysunek18:39 co to jest ? zle to jest zrobione Teraz wyznacz czesc wspolna tych rozwiazan
21 sty 18:43
adam: reasumując |x|<a x<3 i x>−3 x∊(−3,3)
21 sty 18:43
5-latek: czyli x nalezy (−3,3)
21 sty 18:44
adam: no jakoś idzie mi to, okej, teraz musze rozważyć przypadek |x|≥2 to będzie x>2 i x<−2?
21 sty 18:45
5-latek: Terazn mamy taka nierownosc |x|≥2 taka nierownosc jest rownowazna nierownosciom x≥2 lub x≤−2 Zwroc uwage na spojnik lub to oznaavcza ze bedziesz musial wyznaczyc sume rozwiazan Wiec rozwiaz teraz ta nierownosc
21 sty 18:47
5-latek: 18:45 zwroc uwage na zwroty nierownosci ktroa masz rozwiazac . Ty masz miec nierownosc slaba czyli ≥ a nie ostra czyli >
21 sty 18:49
adam: rysunekx∊(−,−2> ∪ x∊<2,+)?
21 sty 18:50
adam: 5−latek , aha , dobrze wiedzieć, już mi się to wszystko powoli układa w głowie
21 sty 18:50
5-latek: Jakbys mial rozwiazac taka nierownosc |x|>2 to wtedy x>2 lub x<−2
21 sty 18:51
adam: wcześniej wydawało mi się to takie trudne, teraz to zrozumiałem i jest to proste
21 sty 18:53
adam: 5−latek mam kolejne trudne zadanie rozwiąż równanie 1−|3x−2|=3 mam wart. bezwzględną , normalnie to bym rozważył to tak: |3x−2| >0 |3x−2|<0 3x−2 −3x+2 ale tutaj mam więcej czynników, i przeniosę tą 1 na drugą stronę, ale zostanie mi taka kwestia do rozwiązania, a mianowicie −|3x−2| i co w takim przypadku robić?
21 sty 18:59
5-latek: rysunekGodzina 18:50 OK. Tylko taka mala uwaga . Rozwiazania rysujemy na osi liczbowej A os liczbowa jet to prosta ktora ma zwrot zanaczony punkt zerowy i jednostke Tak to powinno wygladac rozwiazanie tej nieronosci Wiec narysuj teraz na osi liczbowej rozwiazania obu tych nieronosci i napisz przedzily gdzie rozwiazna sie pokrywaja
21 sty 18:59
adam: 5−latek, ok już rysuje
21 sty 18:59
adam: ja myślałem, że to koniec tamtego zadania
21 sty 19:00
5-latek: Najpierw to zadanie skoncz . Potem ciekawostka i zadanie nastepne OK?
21 sty 19:02
adam: rysunekx∊(−3,−2> u <2,3) pokrywają, to znaczy, że iloczyn
21 sty 19:03
adam: 5−latek ok
21 sty 19:03
adam: 19:03, głupote powiedziałem
21 sty 19:07
5-latek: Dobrze . Teraz taka ciekawosta .Zeby wiedziec jak mamy nierownosc kiedy dac spojnik albo lub to zobacz Mamy taki zwrot < . Teraz obracamy go 0 90 stopni w prawo i dostamniemy ⋀ a to jest spojnik i z logiki (czyli liczymy iloczyn (czesc wspolna rozwiazan . Teraz mamy taki zwort nierownisci > obracamy goo 90 stopni i dostaniemy ⋁ czyli z logiki spojnik lub czyli may wyznaczyc sume rozwiazn . Napisz teraz jakie to bylo rownanie
21 sty 19:10
adam: 5−latek, fajne tego nie wiedziałem 1−|3x−2|=3
21 sty 19:11
5-latek: 19:03 −czesc wspolna rozwiazan (czyli dobrze powiedziales
21 sty 19:12
adam: rysunektak sobie to zobrazowałem i później sumowałem to
21 sty 19:13
adam: ok, to zacznijmy ten przykład 1−|3x−2|=3
21 sty 19:13
adam: nie bardzo wiem jak rozważyć o to −|wart bezw| ,zawartości chyba nie można pomnożyć przez −1
21 sty 19:17
5-latek: Mamy tak 1−|3x−2|=3 To jest rownanie a nie nierownosc wiec rozwiazujemy go tak wedlug tego schematu |x|=a to x=a lub x=−a 1−|3x−2|=3 −|3x−2|=3−1(zawsze wartosc bezwzgledna zostawiamy po lewo a wiadome przenosimy na prawo −|3x−2|=2 (teraz pomnozymy obie strony rownania przez (−1) zeby sie pozbyc minusa przed wartoscia bezwzgledna wiec dostaniemy |3x−2|=−2 (teraz zastanow sie dobrze i powiedz czy to rownanie ma rozwiaznia czy nie ma rozwiazan jesli nie ma to dlaczego ?
21 sty 19:20
5-latek: Tu sie przyda znajomosc definicji wartosci bezwzglednej
21 sty 19:21
adam: nie ma liczby której wartość bezwzględna jest równa −2?
21 sty 19:24
adam: bo |x|= a a a to ≥0?
21 sty 19:25
5-latek: Powiem Ci emotka czyli co napiszsez w rozwiazaniu ?
21 sty 19:25
adam: x∊ ∅?
21 sty 19:26
5-latek: Lepiej napisz tak . To rownanie nie ma rozwiazn .
21 sty 19:27
adam: okej, a moglibyśmy teraz rozważyć taki przypadek, równanie |3x−2|=2 czyli tak: 3x−2=2 lub 3x−2=−2 3x = 4 lub 3x=0
 3 
x=

tak
 4 
21 sty 19:30
adam: i jeszcze x=0
21 sty 19:32
adam:
 3 
czyli = x =

lub x=0
 4 
21 sty 19:33
5-latek: Zgubiles jedno rozwiazanie x=0 bo zobacz jak wstawimy zax=0 do rownania to |3*0−2|=2 to |−2|=2 a to przeciez jest prawda tak ?
21 sty 19:34
adam: tak, prawda
21 sty 19:35
5-latek: emotka
21 sty 19:37
adam: rysunekok, to tutaj mam nierówność, bazując na tym co się dowiedziałem |2x+3|>5 to: 2x+3>5 i 2x+3<−5 2x>2 i 2x<−8 x>1 i x<−4 x∊(−,−4) ∪ (1,+)
21 sty 19:39
5-latek: Spojnik lub nie i (jak chceszz tego wyznaczyc czesc wspolna ?
21 sty 19:43
adam: teraz mam takie zadanie: zapisz w postaci jednej potegi
 1 
2 * 84 * 22 = 2(

) * 212 * 22 = 26 *22 = 24
 2 
21 sty 19:43
adam: 5−latek , fakt , poomyliło mi się, ponieważ > w prawo o 90 stopni to wygląda jak lvb, myślałem żeby napisać lub, a wyszło mi i, eh czyli mówisz, że jeśli mamy tylko jedną nierówność to nie wyznaczamy części wspólnej, bo fakt jej nie ma , to rozwiązaniem tylko jest x>1 i x<−4
21 sty 19:45
adam: x>1 LUB x<−4 i tak napisać odpwiedź i będzie dobrze?
21 sty 19:45
5-latek: Rozwiazanie masz napisac tak x∊(−oo,−4)U(1,oo)
 1 1 25 −4 
19:43 zle (wykladniki dodajemy

+12=12

+(−2) czyli

+

= policz
 2 2 2 2 
21 sty 19:51
adam: rysunekno to dobra, za kare rozwiąże sam 2 nierówności i to poprawnie |3x−1| < 2 3x − 1 < 2 i 3x−1 > −2 3x <3 i 3x > −1
 1 
x <1 i x > −

 3 
|x+5| >1 x+5> 1 lub x+5<−1 x>−4 lub x<−6
21 sty 19:51
adam: przy czym do |3x−1| < 2
 1 
x∊(−

,1)
 3 
|x+5| >1 x∊(−,−6) ∪ (−4,+)
21 sty 19:54
5-latek: Zawsze pisz rozwiazania bo nauczyciel nie musi sie domylac .
 1 
np 1 nierownosc x nalezy (−

,1)
 3 
druga napisz sam
21 sty 19:55
adam:
 1 1 21 
poprawka do √2 * 84 * 22 = 2(

) * 212 * 22 = 210

= 2(

) i tak
 2 2 2 
zostawić?
21 sty 19:57
5-latek: Znowu zle popraw zapis = 210+1/2=221/2
21 sty 20:03
adam: 221/2 , tak samo mi wyszło, przy poście 19:57 miałem na myśli potęgę ale jakoś mi nie wyszła (użyłem złego kodu)
21 sty 20:08
5-latek: No dobrze
21 sty 20:10
adam: mam kolejny przykład
 81 34 34 
(

)2 = (

)2= (

)2 =
 34 * 27 34+3/2 35/2 
 34 
(

)2 = (34* 35/2)2 = (313/2)2 = 313 , tak?
 
 1 
(

)5/2
 3 
 
21 sty 20:16
5-latek: Jestem juz zmeczony ale sprobuje CI pomoc w tym przykladzie (prace klasowa piszsesz ? Zatrzymajmy sie po drugim znaku = wiec mamy tak
 34 
(

)2 = to sie robi tak Podnosisz licznik do 2 i mianownik do 2 zgodnie z
 3−5/2 
zasada sztuki
 (34)2 38 
Wiec mamy

=

 ( 3−5/2)2 3−25/4 
teraz mamy jednakowe podsatwy wiec mozemy wykladniki odjac =38−(−25/4 i terz policz popatrz na przeostani wzor od dolu co do podnoszsenia do potegi https://matematykaszkolna.pl/strona/186.html
21 sty 20:31
5-latek: i w tym samym linku tez wzor 6 od dolu
21 sty 20:32
adam: ja też już jestem zmęczony, dzięki za pomoc dużo się nauczyłem, po prostu zdałem sobie sprawę,że już czas wziąć się za matme i chciałem co nieco sie nauczyc−przypomnieć, dużo mi pomogłeś
21 sty 20:34
5-latek: emotka
21 sty 20:35