matematykaszkolna.pl
logarytm Anelka: Wykaz ze dla dowolnych x, y, z należy do R+ podana równość jest prawdziwa
 1 
A. log 1xy2 −logx1=−

logy4
 2 
 
nawias
y
nawias
nawias
z
nawias
 
B. 2log x3y −3logx2z=2log
1−5logz
  
W pod punkcie A jest ułamek ten pierwszy jest to 1/xy2
6 paź 11:41
J:
 x 1 
A) ⇔ log

= − logy2 ⇔ log

= logy−2 ⇔ logy−2 = logy−2
 xy2 y2 
... L = P
6 paź 11:56
J:
 
x6 

y2 
 1 
B) L = log

= log

 x6z3 y2z3 
 
z2 

y2 
 1 
P = log

= log

...... L = P
 z5 y2z3 
6 paź 12:04
Anelka: Czemu ja tego nie pojmuje...? Nie wiem skąd to się bierze! Zrobię wszystko, ale logarytmy są dla mnie ciężkim kawałkiem chleba...
6 paź 12:05
Anelka: Dziękuje za pomoc, ale i tak nie rozumiem... =(
6 paź 12:05
J: ... a czego nie rozumiesz ?
6 paź 12:06
Anelka: Wszystkiego.. Skąd to się bierze.. Ja wiem dla Ciebie to jasne, a dla mnie nie =(
6 paź 12:09
J: .. wszędzie korzystałem z powszechnie znanych wzorów dotyczących logarytmów...
6 paź 12:10
Anelka: Domyślam się, ale mając nawet wzory przed nosem nie rozumiem tego..
6 paź 12:11
5-latek: Nie tylko Ty nie pojmujesz tego emotka To jest trudne . Nalezy znac wzory https://matematykaszkolna.pl/strona/218.html ale mysle ze znasz Tutaj beda do wykorzystania np 4 i 7 od gory + dzialania na potegach
6 paź 12:12
J: .... zacznij od prostszych przykładów..... te są dość skomplikowane...emotka
6 paź 12:12
Anelka: Są skomplikowane, przyznaje... Ale nawet te trudne są dla mnie ciężkie! Znam wzory na pamięć, ale nawet znając je, mając przed nosem, nawet przykłady to i tak nie wiem o co chodzi. Jestem ZIELONA =(
6 paź 12:15
Anelka: Błagam dajcie mi jakieś zadanie proste, i opiszcie mi krok po kroku, jak małemu dziecku w przedszkolu, może zrozumieć =) Marzyć można....
6 paź 12:17
J: ... po prostu musisz zrobić duźo przykładów .... i na pewno nabierzesz wprawy..
6 paź 12:17
Anelka: Robię, a i tak mam wszystko źle.
6 paź 12:19
Anelka: A mogę prosić, jeżeli nie jest to żaden problem dla was... O wpisanie treści jakiegoś zadania, jednego lub dwa,takiego prostego, do obliczenia i rozwiązanie go krok po kroku (taka instrukcja), jakie wzory uzywasz w tym miejscu, skąd się to lub tam to wzięło itp. Może wtedybym zrozumiała=)
6 paź 12:23
5-latek: Po lewej stronie masz nawigacje Klikasz na logarytmy . Klikasz np sobobie na wzory z logarytmami na dole masz zadania + rozwiazania klikasz sobie tam i klikasz na niebieska strzalke i masz rozwiazane przyklady Tak samo jest np Definicja logarytmu (tez masz zadania + rozwiazania
6 paź 12:23
Anelka: Aha, nie wiedziałam =p Zaraz zobacze..
6 paź 12:24
Anelka: Chyba jestem za głupia na to...
6 paź 12:27
5-latek: Tam gdzie np masz wzory z logarytmami przy kazdym wzorze masz niebieska strzalke (tam masz jego wyprowadzenie
6 paź 12:28
Anelka: Widzę, ale ja jestem za głupia na to... Co nieco ogarniam, ale jak już dostaje zadanie, to nie wiem o cochodzi.. Np. Podaj dziedzinę wyrażenia, a następnie przedstaw je w postaci logarytmów pewnych liczb: log x32logx=...... No i co dalej? NIE WIEM!
6 paź 12:33
J: zacznij od dziedziny .... liczba logarytmowana musi byc dodatnia, czyli : x > 0 i x > 0, czyli..?
6 paź 12:35
Anelka: Jak mam się do tego zabrać? Jak mam określić dziedzinę? A jak ją określamy, to skąd wiemy, że będzie to np. 0, 1, albo 2 albo nie będzie się czemuś równać? Skąd to wszystko się bierze? Może mi ktoś napisać INSTRUKCJE, KROK PO KROKU =)...?
6 paź 12:36
Anelka: Aha, rozumiem, no właśnie i co dalej..? Co dalej zrobić? Jak się zabrać?
6 paź 12:37
J: logx = logx1/2 ... dlaczego ?
6 paź 12:38
Anelka: Skąd to 12...? No musi być większa od 0, ale czemu akurat 12
6 paź 12:40
Anelka: No i widzisz... Jestem zielona =(
6 paź 12:41
J: a1/2 = a ... to znasz ?
6 paź 12:41
john2: Anelka, zacznij może od tych wzorów https://matematykaszkolna.pl/strona/186.html
6 paź 12:41
Anelka: Znam mam takie coś, a mn = nam
6 paź 12:44
Anelka: Znam wzory, ale jaitak nie umiem tego =( aż profesor się dziwi na zajeciach =\
6 paź 12:44
J: ... no to a1/2 = 2a1 = 2 .. jasne ?
6 paź 12:45
Anelka: Tak.
6 paź 12:47
J:
 1 
...wracamy do przykładu.. logx1/2 =

logx ... dlaczego ?
 2 
6 paź 12:48
Anelka: Bo te 12 stawiamy przed log, ponieważ łatwiej się nam będzie dalej liczydło, bo dalej mamy 32logx, taj to rozumuje..
6 paź 12:50
J:
 1 
.... ale dlaczego mogliśmy zapisać: logx1/2 =

logx ... z jakiego twierdzenia ?
 2 
6 paź 12:53
Anelka: Zdaje mi się, że z tego loga xk=kloga x Ale pewnie myślę źle...
6 paź 12:57
J:
 1 3 
... dobrze ...emotka .. teraz :

logx −

logx = ..?
 2 2 
6 paź 12:58
Anelka:22logx ? Bo 1−3=−2, stąd te −2, a 2 pod kreską zostaje, bo są wspólne, dobrze? Pewnie nie...
6 paź 13:02
J:
 −2 
.. a ile to jest :

= ..?
 2 
6 paź 13:03
Anelka: A −22 to jedna cała, wiec chyba będzie dalej =−1logx, chyba...
6 paź 13:03
Anelka: Ja wiem, ze mną to jak z debilem..
6 paź 13:04
J: ..tak ... teraz: −1*logx = logx?
6 paź 13:05
john2: Anelka, tutaj nie ma głupich, tylko są ewentualnie ludzie nie robiący zadań. Wierz mi, że nabierzesz pewności, jak to przerobisz https://matematykaszkolna.pl/strona/3417.html Może niekoniecznie teraz, ale w wolnych chwilach, siądź do tego i powoli zapoznawaj się z teorią i próbuj robić zadania, które są pod każdym działem. One są już rozwiązane, więc masz możliwość weryfikacji swoich rozwiązań.
6 paź 13:08
5-latek: Przestan w koncu powtarzac Jestem glupia , jestem debilem
6 paź 13:09
Anelka: No −1*logx= −logx, tak? A potem, logx? Nie wiem co tam ma być..
6 paź 13:09
Anelka: No głupia nie jestem, ale w tych logarytmach tak =( bo widzisz jak róże mną jest ciężko... =/
6 paź 13:10
Anelka: Już przy nich siedziałam, a wychodzi tak, że jest źle..
6 paź 13:11
J: sama już napisałaś: klogax = logaxk .. tutaj k = ?
6 paź 13:11
Anelka: Aha, no i widzisz! Ja nie myślę... To −1 u góry będzie −1.
6 paź 13:13
john2: Anelka, pamiętaj, że to nie jest robota na pół godziny. Ja te zadania robiłem dwa tygodnie. Przerobiłem wszystkie, dlatego w miarę umiem ten dział.
6 paź 13:14
5-latek: −1logx= logx? zobacz na 4 wzor od gory w tym linku co CI dalem ze wzorami i zastosuj go tylko w druga strone
6 paź 13:14
Anelka: Ja od niecałego miesiąca, i widać że nie pojmuje tego..
6 paź 13:15
J: ...dobra .. = logx−1 ... i jeszcze kosmetyka: x−1 = .. ?
6 paź 13:15
Anelka: 5latek, tak już wiem to =)
6 paź 13:15
Anelka:
 1 

 x 
6 paź 13:16
J: ... bez minusa ...
 3 1 
ostatecznie masz rozwiązanie; logx

logx = log

..emotka
 2 x 
6 paź 13:17
5-latek: Nie
 1 
Masz wzor a−n=

 an 
6 paź 13:18
Anelka: Aaa! I już się zakręciłam, to robilam to dobrze, czy nie? =(
6 paź 13:33
Anelka: Da mi ktoś podobny przykład? Bym mogła spróbować sama? =)
6 paź 13:37
J:
 2 
Wykaż,że : log84 =

 3 
6 paź 13:40
Anelka: Tu będzie wzór loga b= 1logba
6 paź 13:51
Anelka: Tak?
6 paź 13:51
J: Skorzystaj ze wzoru na zmianę podstawy logarytmu...
6 paź 13:54
Anelka: Czyli loga b= logc blogc a Ok, log8 4=23 To jak podstawiam do wzoru zmiany podstawy logarytmu, czym będzie C, bo nie wiem =(
6 paź 14:28
J:
 log24 
log84 =

= ... i licz dalej..
 log28 
6 paź 14:32
J: ... liczbę c dobieramy dowolnie ( oczywiście: c > 0 i c ≠ 1), tak aby się dobrze liczyło .. tutaj wzięliśmy 2
6 paź 14:34
Anelka: To wyjdzie 23 bo 2, do potęgi 2, da nam 4.. A 2 do potęgi 3 da nam 8 =) tak?
6 paź 14:37
J: Tak.. Teraz zapamietaj sobie bardzo przydatny wzór:
 1 
logaβb =

logab
 β 
 1 1 2 
w tym zadaniu: log84 = log234 =

log24 =

*2log22 =

 3 3 3 
6 paź 14:42
Anelka: Już go zapisałam =)
6 paź 14:44