matematykaszkolna.pl
Granica Radek: Pokazać, że granicą ciągu jest g=1
 n 
an=

 n+1 
Proszę krok po kroku bo widziałem już 3 wersje
23 lip 09:41
J: Najprościej podziel licznik i mianownik przez n
 1 
limn→

= 1
 
 1 
1 +

 n 
 
23 lip 09:44
Radek: z definicji
23 lip 09:45
23 lip 10:00
Kacper: Definicja granicy ciągu jest następująca: ∀ε>0 ∃δ ∀n>δ |an−g|<ε Niech ε>0. Szukamy takiej liczby δ, aby dla każdej liczby naturalnej n>δ prawdziwa była nierówność: |an−g|<ε Przekształcamy równoważnie powyższą nierówność:
 n 
|

−1|<ε
 n+1 
 n−(n+1) 
|

|<ε
 n+1 
 −1 
|

|<ε
 n+1 
1 

n+1 
1 

<n+1
ε 
 1 
n>

−1
 ε 
 1 
Biorąc za δ=

−1 stwierdzamy, że nierówność |an−1|<ε jest prawdziwa dla każdej liczby
 ε 
n>δ, czyli limn→an=1
23 lip 10:11
Radek: a tutaj jeszcze piszą [ ] ?https://matematykaszkolna.pl/strona/3675.html
23 lip 10:18
Kacper: Ja nigdy tego nie używałem, i wystarczy napisać, że bierzemy najmniejszą liczbę naturalną większą od δ i wtedy nierówność jest prawdziwa Każdy wie i tak o co chodzi emotka
23 lip 10:50
Radek: dziękuję
23 lip 11:28
Radek:
 −1 1 
Czemu |

| zrobiło się

?
 n+1 n+1 
28 lip 19:37
Kacper: własności wartości bezwzględnej emotka
28 lip 19:38
zombi:
 1 
Ale można sobie ograniczyć pisania używając Entier [ ] i kończysz tym, żę n> [

] −1
 ε 
28 lip 19:40
Radek: A to nie [] cecha jest ?
28 lip 19:48
Kacper: W definicji granicy? nie emotka
28 lip 19:51
Radek: Kolejny przykład ta sama treść
 3n2+2 
limn→=

=3
 n2+2n+1 
 3n2+2−3n2−6n−3 6n2+1 6n+2n 8 
|

|=

<

=

?
 n2+2n+1 n2+2n+1 n2 n 
nie rozumiem skąd się to wzięło od znaku nierówności ?
28 lip 20:02
Kacper: Szacujemy ułamek z góry. Ułamek jest większy, gdy licznik jest większy 6n2+1<6n2+2n2 (zapewne błąd w przepisywaniu) Ułamek jest większy gdy mianownik jest mniejszy − pomijamy kilka wyrazów (oczywiście dodatnich) emotka
28 lip 20:08
Radek: czemu mam szacować jak w przykładzie wyżej nie trzeba było nic szacować..
28 lip 20:11
Kacper: Dlatego, że jak zostawię w postaci:
6n2+1 

<ε to nie wyznaczę "n" emotka
n2+2n+1 
28 lip 20:20
Radek: ale nie wiadomo czemu oni takie coś dopisali w liczniku a w mianowniku usnęli 2n+1 zamiast tylko 1 albo 2n ?
28 lip 20:28
Kacper: żeby się ładnie uprościło emotka
28 lip 20:31
Radek: mam kilka takich przykładów i nie wiem kiedy mam to szacować a kiedy nie ?
28 lip 20:56
jerey: Radku zerknij sobie tutaj moze Ci sie przyda, poszukaj wiecej moich postów, kiedyś to robiłem; https://matematykaszkolna.pl/forum/254905.html
29 lip 09:52
Radek: Dziękuję ale nadal tego nie rozumiem.. U Ciebie jeszcze inny sposób wgl.
29 lip 22:35