matematykaszkolna.pl
jerey: analiza matematyczna 1. GiS Korzystając z definicji uzasadnić podane równości:
 1−3n 
limn→

=−3
 1+n 
jako tako granic trochę przerobiłem, jednak z usasadnianiem na podstawie definicji jest ciężko. Moglby mi ktos wytłumaczyc na jakiej zasadzie to zrobić? Nie chce się uczyc na pałe, chciałbym to ogarnąć. z def wiem tyle, ze:
 1−3n 
|

−(−3)|<ℯ
 1+n 
co to jest ten epsilon i jaka jest jego rola?
2 lip 10:29
jerey: innymi słowy, chodzi mi o to jak to wykazac.
2 lip 10:31
WueR: A def. granicy ciagu rozumiesz? Trzeba wskazac pewne n0∊N takie, ze dla wszystkich argumentow wiekszych od n0 ich wartosci mieszcza sie w przedziale (g−ε; g+ε), gdzie g to granica danego ciagu.
2 lip 10:33
wredulus_pospolitus: rysunek hmmm jakby to ładnie przez internet wyjaśnić, ε pokazuje nam 'widełki' w których mają się znaleźć wyrazy badanego ciągu. Definicja mówi tyle: "nie ważne jak małe widełki weźmiemy, zawsze znajdzie się takie wyraz tego ciągu, że wszystkie kolejne wyrazy tego ciągu będą należeć do przedziału (g − ε , g + ε) w zadaniach, w których opierasz się na udowodnieniu z definicji, musisz 'obrać' odpowiednio N (indeks wyrazu ciągu) uzależniając go od ε, tak 'aby wyszło' emotka U ciebie będzie to tak: krok 1:
 1−3n 1−3n + 3+3n 4 
|

+3| = |

| = |

|
 1+n 1+n 1+n 
krok 2:
 4 
czyli niech N = 'sufit' z

−1
 ε 
krok 3:
 4 4 4 4 
|

| < |

| //ponieważ N<n// =

=

 1+n 1+N 1+N 
 4 
sufit z

 ε 
 
 4 

= ε
 
4 

ε 
 
2 lip 10:46
jerey: definicje próbuję zrozumiec, https://matematykaszkolna.pl/strona/3672.html, da się to jakoś łopatologiczniej wyjasnic?
2 lip 10:48
jerey: dzieki, wredulus, teraz mi się pojawiło
2 lip 10:48
jerey: a w Twoim zapisie pojawiło się "sufit" to jakas operacja do zapisania przykładów czy to odnosi się do granic?
2 lip 10:53
2 lip 10:56
jerey: robiąc kolejne przykłady analogicznie, muszę koniecznie pisać "sufit" czy mogę to pominąć?
2 lip 10:59
jerey:
 1 
limn→

=0
 2n+1 
 1 
1.|

|<ε
 2n+1−0 
 1 
2.|

|<ε
 2n+1 
N<n
 1 1 
3.|

|<|

|
 2n+1 2N+1 
i teraz N mam zrobic tak zeby go uzależnic od ε aby dojść do kroku 2.?
2 lip 11:19
2 lip 11:25
jerey: własnie szukałem Twoich postów bezendu w archiwach bo obiło mi sie o oczy, ze juz to przerabiałes emotka
2 lip 11:27
bezendu: Na co idziesz na PWr ?
2 lip 11:33
jerey: jak się dostanę to AiR na elektronice, składałem jeszcze na mechaniczny >MiBM i Mechaniczno−Energetyczny
2 lip 11:34
wredulus_pospolitus: 'sufit' jest o tyle ważny, że N ∊ N+ tak więc musi to być liczba całkowita ... bez 'sufitu' nie masz pewności co do 'całkowitości' N dla każdego ε. 'Sufit' załatwia ten problem
2 lip 11:35
bezendu: Też poważnie myślę o AiR na wydziale elektroniki emotka
2 lip 11:35
jerey: tak czy siak czeka mnie sporo pracy, jestem po LO, informatyki nie miałem, nie wiem czy sobie tam poradzę
2 lip 11:37
jerey: ok, dzieki wredulus za chęci i za wyjasnienie. postaram sie to przeciwczyc teraz na kolejnych przykładach, będe sie pytał jeszcze.
2 lip 11:43
zawodus: wystarczy zwrot najmniejsza liczba naturalna emotka
2 lip 15:53