matematykaszkolna.pl
Pierwiastki Angelika: Hej wytłumaczyłby mi ktoś pierwiastki arytmetyczne? Bo mam zagwozdkę jak policzyć np 108 Dzięki innej stronie wiem, że 63, ale skąd mam wiedzieć że akurat w tym przypadku mam wziąć 62*3? albo, −216.
17 lis 00:50
jakubs: Trzeba szukać i próbować, no chyba, że jest jakiś sposób, ale ja takiego nie znam. Co do liczby ujemnej to już w grę wchodzą liczby urojone. W przypadku 216 szukasz jakiejś liczby której pierwiastek będzie liczbą całkowitą. 216=36*6=66
17 lis 01:02
Angelika: Czyli trzeba zwyczajnie kombinować? No to raczej mi się takie coś nie uda. W każdym razie dziękuje.
17 lis 01:06
jakubs: Wydaje mi się, że innej metody nie ma, ale mogę się mylić.
17 lis 01:08
17 lis 01:10
Angelika: No to mam jeszcze jedno pytanie mianowicie mam zadanie 2108200+192= I zrobiłam tak =2−63100*2+16*12=1−63−102−412=92−63−412 To wszystko, czy coś źle jest?
17 lis 01:16
jakubs: 192=83
17 lis 01:20
Angelika: No dobrze, ale czemu nie może być 16*12 skoro to też się równa =192?
17 lis 01:24
jakubs: Może być, ale wtedy wyrażenie Ci się uprości emotka
17 lis 01:25
mat: jeśli masz tam 16*12 możesz jeszcze jedną czwórkę wyciągnąć z tej 12 mianowicie 12=3*4 a tu 4=22 i to daje Ci 16*4*3 i masz 16*4=64 i stąd 64*3 i wyciągasz z pod pierwiastka, zawsze wyciskaj z liczb pod pierwiastkiem największa możliwą do spierwiastkowania liczbę emotka
17 lis 01:26
Angelika: To nie dość, że muszę kombinować szukając odpowiedniej, to jeszcze najmniejszą muszę brać ; < Ahh, po prostu to wytrenuje.
17 lis 01:30
ICSP: Nie musisz kombinować emotka
17 lis 01:36
mat: nie tak trudno, wystarczy mniej więcej rozpoznawać, kojarzyć trochę liczby w 2 potędze do około 15, 16, 12=1 22=4 32=9 42=16 52=25 62=36 72=49 82=64 92=81 102=100 112=121 to jeszcze jest proste wbrew pozorom emotka 122=144 i tu mamy dość łatwą do zapamiętania liczbę 132=169 tu i 142=196 tu mamy zamienioną 6 i 9 152=225 15 do 2 to jakieś dwójki i 5 na końcu 162=256 troszeczkę większy od poprzednika i z 6 na końcu... wyższe już rzadko się pojawiają a jeżeli to wszystkie łatwo sobie pisemnie pomnożysz.... podobnie z potęgą 3 przy pierwiastkach 3 stopnia, a dlatego szukasz najmniejszej pod pierwiastkiem bo inaczej wyciąganie przed niego nie ma sensu, chcesz uprościć wyrażenie jak się tylko da więc wyciągasz co tylko możesz, a jak widzisz że możesz podzielić wyrażenie pod pierw. przez co najmniej 4 , [ piszę 4 bo po wyciągnięciu będziesz miała 2] to to robisz bez wahania, jeśli 4 nie idzie to 5, jeśli nie to co dalej hmm... coś co daje potęgę 2 czyli 9, [ 32] dalej 16 to wielokrotność 4, dalej 25, 36, 49, 64 to wielokrotność 4 więc jak podzielisz przez 4 to dalej zauważysz możliwość dalszego rozkładu więc zaczynaj od małych i jedź aż wyczerpiesz możliwościemotka
17 lis 01:46
Angelika: Jak nie muszę? Wolę kombinować niż robić czymś takim f(x+Δx)≈f `(x) * Δx + f(x), No chyba, że masz lepszy sposób, póki co sobie wypisałam potęgi do 2, 3 i 4 i teraz robie zadania.
17 lis 01:46
mat: no to 192 mamy : także rozkład na czynniki pierwsze pomaga 192|2 i zliczasz ile masz tych licz, dla pierwiastka 2 stopnia liczysz ile jest par takich dwójek 96|2 1. para 48|2 24|2 2.para 12|2 6|2 3. para 3|3 trójka raz w rozkładzie czyli nie wyjdzie z pierwiastka 1 czyli mamy 22*22*22*3 czyli 4*4*4*3 teraz wedle upodobania jak masz 192=4*4*4*3=64*3=83 albo 192=4*4*4*3=2*2*23
17 lis 01:54
Angelika: Dobra było ok, przez pewien czas aż do zadania z takim czymś 5*(−6)2 i dalej 33−125 Nie wiem co robić w sytuacji liczb ujemnych i nawiasów.
17 lis 01:56
mat: (−6)2=36 czyli =6 spójrz na to że kwadrat pod pierwiastkiem zawsze daje wartość bezwzględną czyli 5*36 dalej liczba ujemna do potęgi parzystej zmienia znak,a do potęgi nieparzystej nie zmienia, chodzi mi tu o znak minus np (−2)2=4 ale (−2)3=−8 gdzie 23=8 czyli 53=125 , a (−5)3=−125
17 lis 02:01
mat: https://matematykaszkolna.pl/strona/15.html tu masz to z własności wartości bezwzględnej rozumiesz ?
17 lis 02:02
jakubs: (−6)2=36 536=5*6=30 3*3−1*125=3*53−1=153−1
17 lis 02:03