matematykaszkolna.pl
Bardzo bym prosił o pomoc w rozwiązaniu tych zadań strasznie już się męczyłem;/ Wot: 1. Funkcja g(x)=34x wartości większe od 34 przyjmuje dla 2.Wskaż argument, dla którego funkcja f(x)= −49+36 przyjmuje wartości ujemne czy to będzie tak wyglądało 0= −49+36 −49=−36 l :49 ? 3.Prosta prostopadła do wykresu funkcji f(x)=23x+1 i przechodząca przez punkt P= (−6,1) ma równanie: podstawiam z x i f(x) podane punkty ? 4.Wykres funkcji h(x)=√3x +1 tworzymy z prostą o równaniu y=0 kąt rozwarty o mierze A.mniej niż 120 B.równej 120 C. równej 150 D.większej 150 stopni 5.Jeżeli liczba 0,3 jest miejscem zerowym funkcji g(x)=ax+7 to ? Wychodzi mi tutaj 23 ale nie wiem czy dobrze 6.Funkcja g(x) = (a−3)x+3 nie ma miejsc zerowych wobec tego liczba a jest równa tutaj mnże przez nawias ? 7.Wykres funkcji f(x)=3x−3 i g(x)=(a−3)x+3 nie ma punktów wspólnych wobec tego a= ? Proszę o pomoc !
7 lis 14:25
5-latek: Przeciez wczoraj CI tlumaczylem zadanie 1 i 7 jak masz rozwiazac . czego jeszce tak naprawde nie rozumiesz
7 lis 14:29
Wot: to chyba nie mi tłumaczyłeś tylko komuś innemu ja proszę o podpowiedź do każdego zadania chociaż jak zacząć abym wiedział jak takie przykłady się rozwiązuje bo co z tego że przepisze jak nic nie będę wiedział na podobnym przykładzie jakąś podpowiedź proszę do powyższych zadań np jaki wzór zastosować lub od czego zacząć potem już ogarnę tylko muszę wiedzieć czy tam co napisałem to dobrze bym robił np to 2 i tamte wyżej ?
7 lis 14:41
5-latek:
 3 3 
zadanie nr 1 rozwiaz nierownosc

>

to rozwiazuj
 4 4 
Napisz rozwiazanie i wtedy zrobimy zadanie nr 2
7 lis 14:46
5-latek:
 3 3 
Mialo byc

x>

 4 4 
7 lis 14:47
Wot: x>916 ?
7 lis 14:50
5-latek:
 3/4 3 4 
x>

to x>

*

to x>1 −−−−dzielenie zastepuje sie mnozeniem czyli dla x
 3/4 4 3 
 3 
wiekszych od 1 wartosci tej funkcji sa wieksze od

 4 
7 lis 14:53
Wot: oj boshe faktycznie przepraszam .
7 lis 14:54
5-latek: ZAdanie nr 2 Wartosci ujemne to sa te wartosci ktore sa <0 Jaki jest naprawde wzor tej funkcji czy taji jak napisaleS?
7 lis 14:55
Wot: ale coś mi się tu nie zgadza podam ci odpowiedzi jakie mają być : x<−916 x<− 1 x>−1 x>916 takie są odpowiedzi do tego zadania
7 lis 14:57
Wot: to pierwsze to jest odp a to drugie odpowiedz B to 3 C i to czwarte D∫ 2. Jeżeli przyjmuje wartości mniejsze od zera to wynik musi być z minusem ?
7 lis 14:59
Wot: z tego działania wychodzi mi u−{36}{49} = 1,36 coś źle zrobiłem prawda ? Chyba że tutaj muszę skrócić ?
7 lis 15:03
5-latek: g(x) jest wartosc funkcji dla argumentu x
 3 3 
to g(1)=

*1=

tak ?
 4 4 
 3 3 9 3 
Teraz np dla x=1,5 to g(1,5)=

*

=

>

 4 2 8 4 
 3 
WYznaczylisny te argumenty vczyli xsy dla ktorych wartosci tej funkcji sa >

 4 
7 lis 15:05
Wot: kurde no .
7 lis 15:05
Wot: to jest do tego 1 jeszcze tak
7 lis 15:06
Wot: no dobrze podstawiamy 1,5 ale skąd tam 32?
7 lis 15:08
Wot: bo jeżeli podstawimy sobie g(1.5)=U{3}[4}*1,5 U={3}{4} dobrze to rozumiem ?
7 lis 15:11
Wot: aha już wiem 1,5 *2 =3 ale ja jestem matoł
7 lis 15:13
Wot: i dla tego tam jest 34 kumam
7 lis 15:13
5-latek: Jeli chodzi o zadanie nr 2 to moze ma byc tak f(x)=−49x+36 ?
 −36 36 
Jesli tak to −49x+36<0 to −49x<−36 to x>

to x>

wiesz dlaczego zmienilem
 −49 49 
zwrot nierownosci
7 lis 15:13
Wot: zwrot nierówności czyli tutaj chodzi ci o to > ?
7 lis 15:17
5-latek:
 3 
NIe dlatego tam jest

 4 
 3 
Tu chodzi o to ze jesli podsawimy do wzoru funkcji g(x)=

x za x cos woeikszego od 1
 4 
 3 
to wartosc tej funkcji bedzie zawsze wieksza od

 4 
 3 9 9 3 
czyli np wstawiamy za x=3 to g(3)=

*3=

a

jest > od

to bylo
 4 4 4 4 
do zadania nr 1 emotka
7 lis 15:18
5-latek: Tak wlasnie chodzi o ten >
7 lis 15:19
Wot: ponieważ mnożąc obie strony równania przez −49 czy tam dzieląc odwracamy nierówność jeżeli mieliśmy < to pod podzieleniu przez −49 jest on w tym kierunku > ?
7 lis 15:19
Wot: 1. Aha czyli w tego typu zadaniach trzeba myśleć kreatywnie i podstawiać sobie za x dowolną liczbę Niesamowite
7 lis 15:21
Wot: nie widziałem , że można tak zrobić myślałem że to będzie źle !
7 lis 15:21
Wot: a co do tego 2. to każda z odpowiedzi ma w mianowniku 48 jak to zrobić ?
7 lis 15:23
5-latek: Tak . poniewaz gdy mnozymy lub dzielimy przez liczbe ujemna odwracamy zwot nierownosci na przeciwny . Teraz napisz czy taki byl wzor tej funkcji ? .
7 lis 15:23
Wot: czy mogę za x podstawić sobie −1 ?
7 lis 15:23
5-latek: Chodzi o zadanie nr 2
7 lis 15:24
Wot: tak
7 lis 15:25
Wot: bo jak już wspomniałem każda z odpowiedzi ma w mianowniku 48 a nam wychodzi 3649
7 lis 15:26
5-latek:
 3 
Chodzi o zadanie nr 1? MOzesz i sprawdz czy watrosc tej funkcji bedzie >

czy mniejsza
 4 
 3 
od

 4 
7 lis 15:26
Wot: Nie chodzi o zadanie 2 1 już rozwiązaliśmy w miarę kumam
7 lis 15:28
5-latek: Musimy sobie wyjasnic pewna sprawe. Ja nie ma tych zadan przed soba i pewnie sa jakies odpowiedzi ABCD Ja ich nie mam Jesli chodzi o zadanie nr 2 to policzylismy dla jakich xow ta funkcja
 36 
f(x)=−49x+36 przyjmuje wartosci ujemne czli <0 Dla x>

wartosci tej funkcji sa <0
 49 
wiec dopasuj sobie odpowiedzi
7 lis 15:31
5-latek: Jesli chciales sobie podstawic x=−1 do funkcji z zadania nr 2 to alez jak najbarfziej mozesz y=−49x+36 to y=−49*(−1)=36=49+36=84 czyli dla x=−1 funkcja ta przyjmuje wartosc dodatnia czyli >0 bo 84>0
7 lis 15:34
keysi29: no jeżeli mniejsze od zera to pasuje mi tylko odp − 3548
7 lis 15:36
keysi29: kurde no na brata napisałem znowu sorry !
7 lis 15:37
Wot: tam jak już napisał mój brat to tylko ta odpowiedź jest prawidłowa bo mniejsze od 0
7 lis 15:37
5-latek: https://matematykaszkolna.pl/strona/42.html to masz do zadania nr 3 Tam sa tez zadania klikasz na niebieska strzlke i masz rozwiazania przykladow wiec na tej podatwie rozwiaz swoj przyklad .
7 lis 15:38
Wot: 3. prosta prostopadła czyli a1*a2=−1
7 lis 15:40
Wot: czyli za f(x) podstawiam 1 a za x −6 ze współrzędnych P
7 lis 15:41
Wot: lub zastosować się do wzoru y=ax+b gdzie moje y to jest =1 a x to −6 ?
7 lis 15:43
Wot: dobrze ja to myślę ?
7 lis 15:43
Wot:
7 lis 15:45
5-latek: Zadanie nr 4 https://matematykaszkolna.pl/strona/1212.html Mamy taki wzor y=3x+1 z tego linku wiadomo ze a=3 wiec z tablic odzcytaj tg3 jaki to jest kat Prosta o rownaniu y=0 to po prostu os OX wiec kombinuj dalej jaki to jest kat rozwarty
7 lis 15:46
Wot: 3. ale to co do tego trzeciego to mogę to obliczyć z wpółczynika kierunkowego y=ax+b ? czy źle to ja myśle wiem że muszę a1*a2=−1 no ale które to jest a1 a które a2 a może jakiś inny wzór ? 4. kąt rozwarty to raczej ma miarę równa 120 stopni .
7 lis 15:49
5-latek: zadanie nr 3 Dobrze myslisz Napisz tu wzor tej funkcji
7 lis 15:51
5-latek: a1 to jest wspolczynnik prostej y=23x+1 a a2 wspolczynnik prostej prostipadlej
7 lis 15:52
Wot: 3. dobrze myślę z tym współćzynnikiem kierunkowym ?
7 lis 15:53
Wot: 3 . kurde pogubiłem się
7 lis 15:57
5-latek: Mamy tak a1*a2=−1 Teraz tak a1=23 to zeby wyliczyc a2 i dostac −1 to musisz napisac odwrotnosc liczy 23
 1 1 
i zmienic znak czyli a2=−

bo liczba odwrotna do 23 jest

wiec nasze
 23 23 
 1 
a2=/div>

i teraz to co myslales pisz wzor prostej prostopadlej
 23 
7 lis 16:00
5-latek:
 1 
y=−

x+b
 23 
Wstawiasz za y=1 i za x=−6 do tego wzoru i wylicz b
7 lis 16:03
Wot: z podstawieniem tych punktów P tak ?
7 lis 16:04
5-latek: Tak wlasnie jak mowisz .
 1 
1=−

*6+b
 23 
 6 
1=−

+b wylicz b
 23 
7 lis 16:06
5-latek: Tak wlasciwie to nie punktow P tylko wspolrzednych punktu P
7 lis 16:09
Wot: 1=−123*(−6)+b −623+b =1 dobrze robię ?
7 lis 16:10
Wot: no i teraz b zostaje samo a ten ułamek przenoszę tam gdzie jest ta 1 tak ?
7 lis 16:13
Wot: b=623 +1
7 lis 16:15
Wot: i teraz żeby to dodać to robię tak b= 623 + 11
7 lis 16:18
Wot: kurde coś naknociłem .
7 lis 16:19
5-latek: Zle . jak przenosisz na druga strone to zmieniasz znak na przeciwny Mamy tak
 6 
1=−

+b to
 23 
 6 
1+

=b to
 23 
 6 
1

=b
 23 
 1 6 
czyli masza prosta prostopadla ma wzor y=−

+1

 23 23 
Ale tak uczymy sie rozwiazywac proste rownania i dzialania na ulamkach OK? Zadanie nr 4 pomine bo nie umien tu rysowac
7 lis 16:19
5-latek: PIsalem to jak n ie byla 3 ostatnich wpisow wiec jednak umieszemotka
7 lis 16:20
5-latek: Zadanie nr 5. Napisz co to jest miejsce zerowe funkcji?
7 lis 16:22
5-latek:
 1 6 
W poscie z 16.19 ma byc y=−

x+1

 32 23 
7 lis 16:23
5-latek:
 1 6 
dalej blad (juz jestem zmeczony) y=−

x+1

teraz man nadzieje bedzie dobrze
 23 23 
7 lis 16:25
Wot: 5. miejsce zerowe funkcji to chyba to że na osi y ma być 0 a na osi x dowolna liczba ? tak jakoś
7 lis 16:25
Wot: 16:25 no dobra ale mam to jeszcze jakoś wyliczyć bo wzór funkcji w odpowiedziach to jest np y=−1,5x+10 , najlepiej by było jak bym ci podał linka to byś widział te zadania bo za długo mi schodzi z wypisywaniem tego wszystkiego
7 lis 16:27
5-latek: Nie wazne z edlugo schodzi emotka Yo nie ma byc taj jakos. Miejscem zerowym funkcji na zywamy taki argument (czyli x ) dla ktorego wartosc funkcji =0 wiec do wzoru funkcji w miejce x wsyawiamy x=0,3 i to przryronujemy do 0 i wyliczamy a (zapewne chodzi o to zeby wyliczyc a tak? to a*0,3+7=0 to 0,3a+7=0 i wylicz a
7 lis 16:34
Wot: tak trzeba wyliczyć a
7 lis 16:38
Wot: Nie rozumiesz ja mam jeszcze inne zadania a nie będę cię tu zamęczał , dlatego mówię że długo schodzi bo bym wrzucił skany z tych zadań co potrzebuje na stronke i byś widział lepiej o co mi chodzi , ale dobra zajmijmy się tym już liczę !
7 lis 16:39
Wot: no tak jak pisałem na początku z tym zadaniem 0,3a=−7 l:0,3 to a= −23,3
7 lis 16:41
Wot: czyli a=−2313 ?
7 lis 16:42
5-latek: Zadanie nr 6 Kiedy funkcja liniowa nie ma miejsc zerowych ? Wtedy gdy jest to funkcja stala (oprocz y=0 bo ta ma nieskonczenie wiele miejsc zerowych) czyli jest postaci y=m gdzie m jest dowolna liczba opocz 0 My mamy tak g(x)=(a−3)x+3 TO wobec tego zeby otrzymac funkcje g(x)=3 bo wtedy ta funkcja nie ma miejsc zerowych to zobacz ze a−3=0 to a=3 wiec tak g(x)=(3−3)x+3 to g(x)=0*x+3 to g(x)=3 Rozumiesz to ?
7 lis 16:42
5-latek:
 7 1 
wiec tak 0,3a=−7 to a=

=−23

czyli OK
 0,3 3 
7 lis 16:45
Wot: Funkcja liniowa nie ma miejsce zerowych jeżeli jest to funkcja stała z wyjątkiem y= 0 bo ma nieskończenie wiele miejsc zerowych czyli jest w postaci y=m gdzie nasze m jest dowolną liczbą oprócz 0 to coś tam to zrozumiałem
7 lis 16:45
Wot: g(x)=(a−3)x+3 to żeby otrzymać g(x)=3 bo wtedy ta funkcja nie ma miejsc zerowych (czyli jest stała z wyjątkiem y=0 jeżeli dobrze rozumiem teraz widzę że a−3=0 czyli przenoszę 3 na drugą stronę czyli zostaje mi a=3 ( ze zmianą znaku więc jeżeli mamy ten wzór g(x)(3−3)x+3 gdzie na początku mieliśmy postać a−3 teraz do funkcji zamiast a−3 piszemy 3 ? no i teraz wyliczamy 3−3 = 0 zostaje nam x+3 to g(x)=3
7 lis 16:51
Wot: Wobec tego prawidłowa odpowiedz to a=3 ?
7 lis 16:52
5-latek: Zadanie nr 7 Proste maga miec jeden punkt wspolny (przecinaja sie wtedy) MOga miec nieskonczenie wiele punktow (pokrywaja sie ) MOga tez nie miec punktow wspolnych . Kiedy tak sie dzieje ? Wtedy gdy sa rownolegle Narysuj sobie te wszystkie 3 przypadki na ukladzie wspolrzednych i zobacz ysz ze tak jest Wie jesli 2 proste sa rownolegle to musza miec ten sam wpolczynnik kierunkowy czyli a1=a2 Wiec jesli wspolcztynnik prostej f(x) a1=3 to znaczy z e wspolczynnik a2 prostej g(x) tez musi byc rowny 3 a−3=3 to a= policz .
7 lis 16:53
Wot: można było też po podstawiać z odpowiedzi i też by mi wyszło emotka omg czego ja tego nie widziałem wcześniej
7 lis 16:54
Wot: to 7 trochę przypomina to 6 tylko że tutaj mamy proste równoległe więc stosujemy się do wzoru a1=a2
7 lis 16:56
Wot: 7 czyli a= 6 emotka
7 lis 16:58
5-latek: MOzna bylo ale teraz lepiej bedziesz to rozunial .emotka
7 lis 16:59
Wot: miał byś jeszcze czas pomóc mi z układami równań ?
7 lis 17:00
5-latek: Mozesz do zadania nr 6 i 7 narysowac sobie wykresy i sprawdzic
7 lis 17:01
Wot: Jak nie to jak byś był jutro bo mam wolne od pracy .
7 lis 17:01
Wot: a muszę te zadania zrobić na piątek do godziny 17:00
7 lis 17:01
5-latek: Troche pozniej bo musze odpoczc (jestem chory) Ale dawaj zadania na forum . Ktos zawsze pomoze emotka
7 lis 17:02
Wot: a tutaj jeszcze przeoczyłem ale to już rozwiąże sam tylko kiedy funkcja Tylko wskaż wzór funkcji który jest rosnący i mam tutaj przykłady ale nie będę cię męczył już tylko nie wiem co wynika z tego kontekstu zdania /
7 lis 17:03
5-latek: Funkcja liniowa jest rosnaca gdy a>0
7 lis 17:04
Wot: dobra to ja tutaj napiszę a jak będziesz później to najwyżej coś mi tam podpowiesz jak , by mnie nie było to tylko nakreśl o co mniej chodzi.
7 lis 17:04
Wot: Funkcja czyli jeżeli mam tutaj f(x)=−2 to jest to funkcja.
7 lis 17:06
Wot: mogę tu za f(x) podstawić sobie 0 ?
7 lis 17:06
Wot: .
7 lis 18:26
5-latek: f(x)=y czyli y=−2 jak to jest funkcja ? Rosnaca , malejaca czy stala ? jest to funkcja stala tak samo jaky=−274652 czy y=1056456 gdzie za y wstawie jakokolweik liczbe Zeby dobrze zrozumiec to co teraz napisze to narysuj sobie na ukladzie wspolrzednych wykres tej funkcji y=−2 w zeszycie . Dobrze? TYlko to naprawde zrob Widzimy ze wykresem tej funkcji y=−2 jest linia prosta rownolegla do osi OX i przechodzaca przez pukt (0 −2) I teraz jesli wezniemy argument x=2 to wartosc tej funkcji ff(2)=−2 jesli wezniemy np x=10 to wartosc tej funkcji f(10)=−2 jesli wezniemy za x=−5 to wartosc tej funkcji f(−5)=−2 WIdzisz Wlasnie tym charakteryzuje sie funkcja stala ze jakikolwiek nie wezniesz argument tej funcji (czyli x) to wartosc tej funkcji bedzie stala . W naszyn przykladzie bedzie rowna f(x)=−2 Teraz sobie odpowiedz na pytanie z 17.06 czy mozesz to zrobic ? czy wartosc tej funkcji f(x)=−2 bedzie =0 ?
7 lis 19:40