Oblicz pole obszaru ograniczonego krzywymi
Maciek: Witam, mam do policzenia dwa zadania:
oblicz
1. pole ograniczone trzema krzywymi: y=x
2; y=4x
2 i y=16
2. pole ograniczone krzywą y=sinx, osią 0X i prostymi x=−π i x=π
Byłbym bardzo wdzięczny gdyby ktoś pomógł mi to rozwiązać i wytłumaczył dokładanie jak to się
robi. Nie było mnie na zajęciach kiedy to było omawiane więc się w tym nie orientuję..
Proszę o pomoc i z góry dzięki
18 wrz 13:29
Miraclepl: Co do 1 zadania to:
przeglądnij tematy:
https://matematykaszkolna.pl/forum/152381.html
i ten:
https://matematykaszkolna.pl/forum/152781.html
Sedno:
1. Rysuje wykresy
2. Sprawdzam zakres obszaru, którego mamy policzyć pole i podstawiam do granic całki czyli x z
prawej strony bedzie górną granicą całki a x z lewej strony będzie dolną granicą całki. 3.
Sprawdzam która funkcja ogranicza obszar od góry i robię całkę oznaczoną z granicami
wyliczonymi wyżej (funkcja ograniczająca z góry − funkcja ograniczająca z dołu)dx
Zrób według tego te 1 zadania i wrzuć Twoje rozwiązanie
18 wrz 15:43
Mila:
18 wrz 15:49
....: nie ma obowiązku całkowania po x, po y w tym przypadku jest łatwiej
y=4x2 −> x=2√y
y=x2 −>x=√y
∫016 (2√y−√y)dy
18 wrz 16:01
Mila: I sposób
y=x
2
x=
√y dla y ≥0
y=4x
2
| √y | | √y | |
P=20∫16(√y− |
| )dy=20∫16( |
| )dy= |
| 2 | | 2 | |
| 2 | | 128 | |
=20∫16y1/2dy=[ |
| y3/2]016= |
| |
| 3 | | 3 | |
II sposób
x
2=16
x=4 lub x=−4
| 1 | | 128 | |
P1=0∫4(16−x2)dx=[16x− |
| x3]04= |
| pole pomiędzy osią OY a czarną gałęzią |
| 3 | | 3 | |
paraboli i prostą y=16
4x
2=16
x=2 lub x=−2
| 4 | | 64 | |
P2=0∫2(16−4x2)dx=[16x− |
| x3]02= |
| |
| 3 | | 3 | |
| 64 | |
P2= |
| pole pomiędzy osią OY a niebieską gałęzią paraboli i prostą y=16 |
| 3 | |
| 128 | | 64 | | 128 | |
P=2*( |
| − |
| )= |
| |
| 3 | | 3 | | 3 | |
sprawdź sobie rachunki
18 wrz 16:11
Mila:
zadanie II
Rysunek
Napisz swoje obliczenia.
18 wrz 16:16
Miraclepl: Tak już nie zaśmiecając to
Mila, nie wiem czy Cię to interesuje ale zdałem egzaminy z
matmy, oby dwa (zadania i teoria) i to nawet na 3,5 czego się nie spodziewałem bo zadania
udało mi sie napisać tylko na 41/60 a od 60 ogółem (teoria + zadania) jest 3. Więc sądzę, że
teoria mi lepiej poszła niż zadania
Przy okazji, jaki jest sens uczenia się definicji na pamięć nawet ich nie rozumiejąc? Sam
prowadzący mówi, że na teorii my nie mam liczyć ani nawet wiedzieć jak liczyć tylko suchą
teorie znać. Moim zdanie to mija się z celem, inne uczelnie mają same zadania z tego co
słyszałem, no może poza kierunkami stricte matematycznymi.
Dzięki jeszcze raz za pomoc.
18 wrz 20:49
Mila: Miracle.. , gratuluję.Miło zobaczyć taki komentarz.Dziękuję za "dobre słowo".
Życzę sukcesów w dalszej nauce. Do zobaczenia na forum.
18 wrz 21:03