matematykaszkolna.pl
Rozwiąż Noxer: Rozwiąż równanie: x4+4x3−18x2−12x+9=0
15 wrz 22:51
sushi_gg6397228: jakies własne propozycje?
15 wrz 23:16
Gustlik: x4+4x3−18x2−12x+9=0 Schemat Hornera: "Kandydaci" na pierwiastek: +−1, +−3, +−9 1 4 −18 −12 9 1 1 5 −13 −25 −16 −1 1 3 −21 9 0 x=−1 jest pierwiastkiem Mamy: (x+1)(x3+3x2−21x+9)=0 Jeszcze raz Horner; odpada 1, bo wiadomo, że nie jest pierwiastkiem: Liczby, które nie są pierwiastkami − "odpadły" w pierwszym Hornerze możemy w drugim Hornerze odrzucić, bo wiadomo, że nie są one pierwiastkami wielomianu. Ta "dyskwalifikacja kandydatów na pierwiastki" przypomina dyskwalifikację sportowców na zawodach − zawodnik, który odpadł w pierwszej rundzie nie przechodzi do drugiej. U nas taką "zdyskwalifikowaną" liczbą jest 1. 1 3 −21 9 −1 1 2 −23 32 3 1 6 −3 0 x=3 jest pierwiastkiem Mamy: (x+1)(x−3)(x2+6x−3)=0 Δ=48, Δ=43
 −6−43 
x1=

=−3−23
 2 
x2=−3+23 Odp: x=−1 v x=3 v x=−3−23 v x=−3+23
15 wrz 23:29
Eta: W(−1)=....
15 wrz 23:29
pigor: ... np. tak : szybko znajdujesz, że W{−1)=0 i wtedy dobierasz "w pamięci" w pary współczynniki tak , aby po wyłączeniu wyszło w nawiasach (x+1), np. tak : x4+x3 +3x3+3x2 −21x2−21x +9x+9= 0 ⇔ x3(x+1) +3x2(x+1) −21x(x+1) +9(x+1)= 0 ⇔ ⇔ x= −1 lub x3+3x2−21x+9= 0 i Q(3)=0 to analogicznie dobierasz w pary np. tak : ⇒ ⇒ x3−3x2 +6x2−18x −3x+9= 0 ⇔ [x2(x−3) +6x(x−3) −3(x−3)= 0 ⇔ ⇔ (x−3)(x2+6x−3)= 0 ⇔ x=3 lub x2+6x−3= 0 ⇒ x2+6x+9 −12= 0 ⇔ (x+3)2=12 ⇔ ⇔ |x+3|=23x= −3±23 odp. x∊{−1,3,−3−23, −3+23} . ... emotka
15 wrz 23:30
Eta: Teraz czekam na długi "komentarz" ......
15 wrz 23:31
Piotr: ale bedzie riposta
15 wrz 23:32
Gustlik: Pigor, owszem w domu można się tak bawić, aby ćwiczyć mózg. Ale wyobraź sobie, że Noxer będzie pisał maturę rozszerzoną z matmy, a tam czasu na zabawę w grupowanie nie pasujących do siebie współczynników nie ma. Metoda dobra i ciekawa, ale tylko wtedy, gdy mamy dużo czasu. Dlatego ja osobiście zachęcam do zapoznania się ze schematem Hornera, bo w przypadku takich wielomianów jest szybszy od grupowania: https://matematykaszkolna.pl/strona/1401.html , a tutaj moje wyjaśnienie tej metody: https://matematykaszkolna.pl/forum/forum.py?komentarzdo=1401 . Zwłaszcza, że Horner szybko znajduje pierwiastki bez wstawiania za x i potęgowania i jednocześnie dzieli − mamy dwa w jednym − znaleziony pierwiastek i podzielony wielomian. Pozdrawiam emotka
15 wrz 23:37
Vizer: Leżę emotka
15 wrz 23:49
Eta:
15 wrz 23:50
Noxer: A jak znaleźć tych "kandydatów"? −1 jeszcze łatwo sprawdzić, ale co zresztą?
16 wrz 15:09
Gustlik: Noxer: "Kandydatów" szuksza z twierdzenie o pierwiastkach całkowitych i wymiernych wielomianu : https://matematykaszkolna.pl/strona/121.html . Potem tych "kandydatów" podstawiasz do schematu Hornera do pierwszej kolumny i 2 wiersza − pod tym pustym zakreskowanym polem, tam gdzie w "moim" przykładzie jest 2 i liczysz schemat Hornera tak długo, aż reszta (liczba w 2 wierszu na końcu tabelki, tam gdzie −7) wyjrdzie 0.
16 wrz 22:03
Gustlik: Schemat Hornera − tu masz wyjaśnienie: https://matematykaszkolna.pl/forum/forum.py?komentarzdo=1401 .
16 wrz 22:04
Gustlik: rysunekRobisz Hornera tak długo, aż trafisz na pierwiastek, czyli gdy reszta wyjdzie 0. Rozrysuje Ci Twój przykład: 1 4 −18 −12 9 1 1 5 −13 −25 −16 −1 1 3 −21 9 0 Na rysunku zamieściłem tylko pierwszy i drugi wiersz, z tym trzecim myślę, że sobie poradzisz, tylko to przeanalizuj. Możesz zrobić sobie nową tabelkę podstawiając −1 tam, fzie na rysunku jest 1, albo przedłużyć tę tabelkę i zrobić Hornera dla −1, a skreślić drugi wiersz, żeby się nie myliło. Te czerwone x−y pod łukami na rysunku oznaczają mnożenie, a fioletowe strzałki oznaczają dodawanie, zresztą są oznaczone jako +. x=−1 jest pierwiastkiem, bo reszta wchodzi 0. Otrzymujesz: (x−(−1))(x3+3x2−21x+9)=0 (x+1)(x3+3x2−21x+9)=0 I ten wielomian z "zielonego" nawiasu rozkładasz znów Hornerem, otrzymasz funkcję kwadratową i potem z delty.
16 wrz 22:28
Bogdan: Szukając kandydatów trafimy na x = −1 oraz x = 3. Możemy więc zapisać równanie w postaci: (x + 1)(x − 3)(x2 + ax + b) = 0 Po wymnożeniu i uporządkowaniu otrzymujemy: x4 + (a − 2)x3 + (−2a + b − 3)x2 + (−3a − 2b)x − 3b = 0 Porównując współczynniki mamy: a − 2 = 4 ⇒ a = 6 oraz −3b = 9 ⇒ b = −3 Wystarczy teraz rozwiązać równanie: x2 + 6x − 3 = 0 Można również wykonać dzielenie wielomianów: (x4 + 4x3 − 18x2 − 12x + 9) : (x2 − 2x − 3) = x2 + 6x − 3
16 wrz 22:43
Noxer: Zrozumiałem. Dziękuje wszystkimemotka
17 wrz 15:42