matematykaszkolna.pl
Sprawdzian kombinatoryka rumpek: Godzio, ICSP, Eta i inni emotka macie może jakieś ciekawe zadania z kombinatoryki? Takie na sprawdzian rozszerzony? Bo trzeba zacząć sobie powtarzać, a czasami jeszcze pomylę przez niedoczytanie zadania kombinacje i wariacje . Jakie zadania np.: mogą się znaleźć na takim sprawdzianie rozszerzonym? Jeżeli ktoś ma jeszcze zadania ze sprawdzianu z kombinatoryki to bardzo proszę emotka
7 gru 16:46
ICSP: Wybacz ale kombinatoryką się nie zajmuję Możesz za to zrobić mi jedno zadanko : Na ile sposobów można rozmieścić 5 nierozróżnialnych kul w 8 różnych szufladach. P.S. Nie wiem jak to zadanie zrobić więc ktoś inny będzie musiał ci sprawdzić
7 gru 16:48
rumpek: W85 = 85 teoretycznie
7 gru 16:49
rumpek: chociaż mi tutaj coś nie tak zalatuje z wyrazami "nierozróżnialne" "różne" trzeba będzie sie zastanowić jeszcze. I tak kombinatoryka to jest najgorszy dział dla matematyków jak to powiedziała moja nauczycielka emotka
7 gru 16:51
rumpek: "nierozróżnialne" = identyczne
7 gru 16:51
rumpek: Jest tu ktoś z wolontariuszy emotka?
7 gru 17:15
Aga: Jeśli kule są rozróżnialne, to odpowiedź rumpka jest poprawna. Jeśli kule nie są rozróżnialne. 1)Wszystkie kule w jednej szufladzie , z 8 szuflad wybieramy jedną na 8 sposobów. 2) Kule umieszczamy w dwóch szufladach . , najpierw wybieramy 2 szuflady z 8 na
 
nawias
8
nawias
nawias
2
nawias
 
=28sposobów.i umieszczamy w nich kule, możemy to zrobić na 4 sposoby, do każdej pary
  
szuflad wrzucamy kule ( 4 kule i 1 kula lub 1kula i 4 kule lub 2kule i 3 kule lub 3kule i 2kule) czyli 28*4, lub
 
nawias
8
nawias
nawias
3
nawias
 
3) kule umieszczamy w trzech szufladach
*6
  
 
nawias
8
nawias
nawias
4
nawias
 
albo w 4
*5
  
 
nawias
8
nawias
nawias
5
nawias
 
i na koniec w pięciu , czyli w każdej po jednej kuli.
  
 
nawias
8
nawias
nawias
3
nawias
 
nawias
8
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
8
nawias
nawias
5
nawias
 
Odp.8+28*4+
*6+
*5+
.
    
Mam nadzieję, że mój tok rozumowania jest poprawny, chociaż przyznam, że nie pamiętam bym takie zadania rozwiązywała.
7 gru 18:03
rumpek: Naprawdę nie ma nikt ciekawych zadań? Tak na maturkę rozszerzoną aby sobie poćwiczyć i zarazem na sprawdzian emotka?
7 gru 19:27
Jarek: Jeśli to dalej aktualne to wrzucę Ci zadania z arkuszy maturalnych poz. roszerzony. Nie wiem jak kombinatoryka, ale większość zadań jest naprawdę dużo powyżej arkuszy CKE/Operon. Z tym, że jutro wieczorem wrzucę zadania koło 18.
7 gru 19:47
rumpek: Nadal aktualne naturalnie emotka Dzięki bardzo.
7 gru 19:50
dudusiek11: Z talii 52 kart losujemy bez zwracania 8 kart. Ile jest możliwości wylosowania trzech asów
7 gru 20:03
dudusiek11: Z talii 52 kart losujemy bez zwracania 8 kart. Ile jest możliwości wylosowania trzech asów prosze o calkowite wyliczenie bo ja tego nie kumam
7 gru 20:04
rumpek: Zrobiłem w poprzednim
7 gru 20:04
rumpek: Znaczy w twoim temacie?
7 gru 20:04
dudusiek11: Ile można wykonać różnych trójkolorowych chorągiewek mając do dyspozycji 6 barw Równiez prosze o wyliczenie tego zadanka
7 gru 20:05
dudusiek11: ale jak to dalej obliczyc
7 gru 20:06
rumpek: Odpowiadam w twoim temacie. Mi tu proszę nie śmiecić emotka
7 gru 20:07
dudusiek11: ale jak ma to dalej pomnozyc i czy mam uzyc silnie
7 gru 20:11
Eta: Proszę bardzoemotka zad.1/ Do 10−ciu ponumerowanych szuflad wkładamy losowo 11 rękawiczek,wśród których jest dokładnie jedna para. Jakie jest prawdopodobieństwo,że żadna z szuflad nie będzie pusta oraz rękawiczki tworzące parę znajdą się w różnych szufladach ? zad.2/ Z cyfr {0,1,2,3,5,6} tworzymy liczbę czterocyfrową. Jakie jest prawdopodobieństwo otrzymania liczby podzielnej przez 25 ? a) cyfry nie mogą się powtarzać b) cyfry mogą się powtarzać zad.3/ 10 pań wśród których są panie A,B,C idą "gęsiego" górską ścieżką. Jakie jest prawdopodobieństwo zdarzenia,że panie AiB będą szły obok siebie i pani C nie będzie szła obok pani B ? powodzenia emotka emotka
7 gru 20:13
rumpek: Dziękuje emotka Zabiorę się do nich albo dzisiaj po północy albo jutro bo zaraz na "Back To The Future" śmigam emotka
7 gru 20:16
Jarek: 1. liczby P(A∩B),P(A),P(B),P(A∪B) tworzą w podanej kolejności ciąg geometryczny.Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia A\B. 2.
 4 3 
Wykaż,że jeśli A,B⊂Ω wiadomo że P(A)<

,P(A∩B)>

, to P(A\B)<0,2
 7 8 
trudne są, bo chcę sprawdzić co umiesz.
7 gru 20:29
rumpek: Chociaż zadanie 2 jest kuszące emotka Z = {0,1,2,3,5,6} (6 liczb) Jest podzielna, gdy ostatnia cyfra to 5 lub 0, zatem: −−−−−−−−−−−−−−−−−−−− a) bez zwracania 1) gdy ostatnią liczbą jest 0: − − − − (liczba 4 cyfrowa) 1. ostatnią liczbę mogę wybrać na 1 sposób (musi to być zero) 2. pierwszą liczbę mogę wybrać na 5 sposobów (0 już poszło) 3. drugą liczbę mogę wybrać na 4 sposoby (2 już wykorzystane) 4. trzecią liczbę mogę wybrać już tylko na 3 sposoby 1 * 5 * 4 * 3 = 60 2) gdy ostatnią liczbą jest 5 1. ostatnią liczbę mogę wybrać na 1 sposób (musi to być 5) 2. pierwszą liczbę mogę wybrać na 4 sposoby (nie może to być 0 i 5) 3. drugą liczbę mogę wybrać na 4 sposoby (dwie już wykorzystane) 4. trzecią liczbę mogę wybrać na 3 sposoby (wiadomo dlaczego emotka ) 1 * 4 * 4 * 3 = 48 Sumując: 60 + 48 = 108 sposobów −−−−−−−−−−−−−−− b) ze zwracaniem podobnie jak wyżej: 1) gdy ostatnie jest 0 1. ostatnią liczbę mogę wybrać na 1 sposób (będzie to 0) 2. pierwszą liczbę mogę wybrać na 5 sposobów (nie może być 0) 3. drugą liczbę mogę wybrać na 6 sposobów 4. trzecią liczbę mogę wybrać na 6 sposobów 1 * 5 * 6 * 6 = 180 2) gdy ostatnie jest 5 1. ostatnią liczbę mogę wybrać na 1 sposób ( będzie to 5) 2. pierwszą liczbę mogę wybrać na 4 sposoby (nie może to być 0 i 5) 3. drugą liczbę mogę wybrać na 6 sposobów 4. trzecią liczbę mogę wybrać na 6 sposobów. 1 * 4 * 6 * 6 = 144 Sumując: 180 + 144 = 324 sposoby emotka Robione na szybko więc mogą być błędy.
7 gru 20:29
rumpek: Prosiłem o zadania z kombinatoryki, nie z prawdopodobieństwa emotka
7 gru 20:30
Eta: Nie osłabiaj mnie rumpek (chcę jeszcze trochę pożyć do bani ! emotka czy liczba 115 , 35 dzieli się przez 25 ? Jaka jes cecha podzielności przez 25 ?
7 gru 20:34
rumpek: No na necie jeszcze szukałem bo nie pamietałem , że podzielna przez 25 to na końcu 0 i 5. Zobaczę na innej.
7 gru 20:37
7 gru 20:38
rumpek: Zaraz naprawimy, i dopiero teraz zobaczyłem, że tam jest "oblicz prawdopodobieństwo"
7 gru 20:41
Eta:
7 gru 20:42
Eta: No to nie licz prawdopodobieństwa ( skoro tak się upierasz Napisz ile jest takich liczb podzielnych przez 25 w obydwu przypadkach a) b)
7 gru 20:44
Jarek: Wrzuciłem Ci zadania dajesz mistrzu Ciekawe jak sobie poradzisz.
7 gru 20:46
rumpek: a) bez powtórzeń nie ważne co jest na końcu, cyfry nie mogą się powtarzać, 0 nie może być pierwsze. − − − − (liczba 4 − cyfrowa) pierwszą na 5 sposobów, drugą na 5 sposobów, trzecią na 4 sposoby, ostatnią na 3 |Ω| = 5 * 5 * 4 * 3 = 300 Zdarzenia sprzyjające to będzie gdy na końcu (jako iż nie mogą się powtarzać to tylko): 25, 50 1o Gdy na końcu 25 −−25 pierwszą liczbę na 3 sposoby (prócz 0 2 i 5) drugą liczbę na 3 sposoby i potem po jednej. 3 * 3 * 1 * 1 = 9 2o Gdy na końcu 50 pierwszą liczbę na 4 sposoby, drugą na 3 i potem po jednej 4 * 3 * 1 *1 = 12 Sumując: |A| = 12 + 9 = 21 Teraz prawdopodobieństwo:
 |A| 
P(A) =

 |Ω| 
 21 7 
P(A) =

=

= 0,07
 300 100 
Zaraz będzie kolejne emotka
7 gru 20:46
Eta: Do bani! emotka
7 gru 20:50
rumpek: b) z powtórzeniami Z = {0,1,2,3,5,6} (6 liczb) Z powtórzeniami, zatem: 1 liczbę mogę wybrać na 5 sposobów (prócz 0), drugą liczbę na 6 sposobów tak samo jak 3 i 4 emotka |Ω| = 5 * 6 * 6 * 6 = 1080 I znowu zdanie sprzyjające (tu już będę rozpatrywał 00, 25, 50) 1o Gdy na końcu będzie 00 −−00 pierwszą liczbę mogę wybrać na 5 sposobów, drugą na 6 sposobów i potem po 1 5 * 6 * 1 * 1 = 30 2o Gdy na końcu będzie 25 −−25 pierwszą liczbę na 5 sposobów, drugą na 6 sposobów i potem po 1 5 * 6 * 1 * 1 = 30 3o Gdy na końcu będzie 50 pierwszą liczbę mogę wybrać na 5 sposobów, drugą na 6 sposobów, i potem po 1 5 * 6 * 1 *1 = 30 Sumując: |A| = 30 + 30 + 30 = 90 (lub od razu zauważyć można było, że 30 * 3 emotka ) −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−
 |A| 
P(A) =

 |Ω| 
 90 30 3 1 
P(A)=

=

=

=

 1080 360 36 12 
emotka Może teraz będzie ok emotka
7 gru 20:52
Eta: Ojjjjjjjjj sory emotka Nie popatrzyłam ( myślałam ,że ze wszystkich cyfr jest tworzona ta liczba
7 gru 20:52
rumpek: Ale że jak do bani
7 gru 20:53
rumpek: emotka
7 gru 20:53
Eta: ok
7 gru 20:53
rumpek: oba?
7 gru 20:54
Eta: No to napisz podobnie dla wszystkich cyfr pięciocyfrową podzielną przez 25 z powtórzeniami !
7 gru 20:55
Eta: Oba (ma)
7 gru 20:56
rumpek: Jeżeli oba dobrze to czas iść przy filmie "Ferdydurke" czytaćemotka emotka
7 gru 20:56
rumpek: Za pierwszym razem internet wprowadził człowieka w błąd i teoretycznie zrobił dla liczb podzielnych przez 5
7 gru 20:56
7 gru 20:57
Jarek: 1.W pudełku jest 15 kul w tym co najmniej dwie żółte, a pozostałe czerwone. a) Ile kul żółtych, a ile czerwonych jest w pudełku, jeśli w losowym wyborze dwóch kul z
 2 
pudełka prawdopodobieństwo wylosowania dwóch kul żółtych wynosi

?
 35 
b)Dla wyznaczonej liczby kul żółtych i czerwonych oblicz prawdopodobieństwo tego że wybierając losowo dwie kule otrzymamy jedną kulę czerwoną,a drugą żółtą. 2.W klasie 3a jest 10 dziewczyn i 15 chłopaków. Oblicz prawdopodobieństwo ,że w losowo wybranej delegacji trzyosobowej tej klasy będzie co najwyżej jedna dziewczyna.
8 gru 22:41
tytyryty: To zadanie z kulami (pierwsze napisane) to chyba tak niech xi oznacza ilość kul w i−tej szufladzie dla i=1,....,8. Mamy w sumie pięć kul ∑i=1 do 8xi=5 i był wzór na liczbę całkowitoliczbowych rozwiązań takiego równania (bodajże kombinacje z powtórzeniami) nei pamiętam dokładnieChyba to samo co kombinacje z powtórzeniami.
8 gru 22:55
ICSP: że ja na to wcześniej nie wpadłem....
 
nawias
n+k−1
nawias
nawias
k
nawias
 
Ckn =
  
czyli mamy:
nawias
12
nawias
nawias
5
nawias
 12! 8*9*10*11*12 
=

=

= 798 xD
 7!*5! 1*2*3*4*5 
8 gru 22:58
9 gru 22:34
rumpek: Eto jakbyś mogła zobaczyć na ten wątek: https://matematykaszkolna.pl/forum/29190.html myślę, że Basia w podpunkcie d) (podzielne przez 10) się pomyliła
9 gru 23:18
Eta: Jest okemotka
 
nawias
1
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
bo
=1 −−− wybór 10−ki i wybór pozostałych bez 10−ki *
   
 
nawias
2
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
9
nawias
nawias
1
nawias
 
lub
=1 wybór 2−ki i 5−ki i wybór 1−ej z pozostałych dowolnych
   
 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
9
nawias
nawias
2
nawias
 
co daje 1*
+ 1*
   
9 gru 23:33
Eta: poprawka
 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
9
nawias
nawias
1
nawias
 
co daje 1*
+1*
   
9 gru 23:34
rumpek: No nie jest ok bo ma zbiór z którego to zadanie jest i tam jest odpowiedź : 71
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 10! 9 * 10 
=

=

= 9 * 5 = 45
 2! * 8! 2 
nawias
9
nawias
nawias
1
nawias
 
= 9
 
45 + 9 = 54
9 gru 23:37
rumpek: emotka
9 gru 23:37
rumpek: miało być: "No nie jest ok, bo ma zbiór z którego to zadanie jest mam go i tam jest odpowiedź .. " emotka
9 gru 23:39
rumpek: no jasny gwint "No nie jest ok bo mam zbiór z którego to zadanie jest i tam jest odpowiedź ..." Teraz dobrze emotka
9 gru 23:39
Basia: nie będę dostosowywać wiedzy do odpowiedzi w zbiorach zadań; żadnego egzaminu bym nie zdała
9 gru 23:51
rumpek: Szperając na internecie znalazłem:
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
5
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
+
*
+
= ....
    
45 + 6 + 20 = 71
9 gru 23:54
Basia: masz rację rumpek; odszczekuję podzielna przez 10 ⇔ {10, dowolna, dowolna} lub {5, parzysta≠10, nieparzysta≠5} lub {5, parzysta≠10, parzysta≠10} (tak musi być, jeżeli warunki mają być rozłączne)
 
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
co daje:
+1*4*5 + 1*
= 45+20+6
   
10 gru 08:38
Basia: hau, hau, hau.......................
10 gru 18:19
kylo1303: Jako, że mi tez przydalby sie trening z prawdopodobienstwa to pozwolilem sobie skorzystac z niektorych zadan, fajnie by bylo gdyby ktos je sprawdzil. zad.1/ Do 10−ciu ponumerowanych szuflad wkładamy losowo 11 rękawiczek,wśród których jest dokładnie jedna para. Jakie jest prawdopodobieństwo,że żadna z szuflad nie będzie pusta oraz rękawiczki tworzące parę znajdą się w różnych szufladach ? Zaczne od rozstawienia rekawiczek A i B (AB sa jednakowe, naleza do tej jedynej pary). Musza byc w innych szufladach, wie licze na ile sposobow moge wybrac 2 szuflady:
nawias
10
nawias
nawias
2
nawias
 
*2=90 (mnoze przez dwa bo w kazdej mozliwosci moge zamienic miejscami A i B.
 
Zostalo mi 8 szuflad i 9 rekawiczek, zapelniam wiec dowolnie pozostale szuflady: 8!*10 (ostatnia rekawiczke moge wlozyc do dowolnej szuflady). W sumie daje mi to 90*8!*10 mozliwosci, czyli inaczej 10!*10.
 10!*10 10! 
|Ω|= 1011 P(A)=

=

 |Ω| 1010 
Czy to dobry wynik/rozumowanie? Zaraz napisze wyniki do zadan Jarka. Thx from above
10 gru 18:41
kylo1303: 1. W pudełku jest 15 kul w tym co najmniej dwie żółte, a pozostałe czerwone. a) Ile kul żółtych, a ile czerwonych jest w pudełku, jeśli w losowym wyborze dwóch kul z
 2 
pudełka prawdopodobieństwo wylosowania dwóch kul żółtych wynosi

 35 
b)Dla wyznaczonej liczby kul żółtych i czerwonych oblicz prawdopodobieństwo tego że wybierając losowo dwie kule otrzymamy jedną kulę czerwoną,a drugą żółtą. 2. W klasie 3a jest 10 dziewczyn i 15 chłopaków. Oblicz prawdopodobieństwo ,że w losowo wybranej delegacji trzyosobowej tej klasy będzie co najwyżej jedna dziewczyna. ad. 1 n−kule żółte 15−n − kule czerwone Ω= 15*14
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
Dwie kule żółte: A=
  
 A n(n−1) 2 
P(A)=

=

=

 Ω 15*14 35 
35n*(n−1)=2*15*14 n2−n=4*3 n2−n−12=0 n1=−3 n2=4 Odp. 4 żólte i 11 czerwonych b) B=11*4
 44 22 
P(B)=

=

 15*14 105 
ad. 2 10dz i 15ch co najwyżej 1 dziewczyna, czyli: d,ch,ch lub ch,ch,ch
 
nawias
10
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
15
nawias
nawias
2
nawias
 
−d,ch,ch:
*
=1050
   
 
nawias
15
nawias
nawias
3
nawias
 
−ch,ch,ch
=455
  
A=1505 Ω=25*24*23
 A 301 
P(A)=

=

 Ω 2760 
10 gru 18:56
rumpek: Odnośnie zad 1 (z tych kul) a) i b) dobrze, jednak dałbym jeszcze złożenie n≥2, wtedy byłoby idealnie emotka Zad 2. źle
 
nawias
25
nawias
nawias
3
nawias
 25! 25 * 24 * 23 
|Ω| =
=

=

= 25 * 4 * 23 = 2300
  3! * 22! 6 
|A| = C153 * C100 + C101 * C152 = 1505
 1505 301 
P(A) =

=

 2300 460 
10 gru 19:32
rumpek: Sorki Zad 1 też jest źle
 
nawias
15
nawias
nawias
2
nawias
 15! 15 * 14 
|Ω| =
=

=

= 15 * 7 = 105
  2 * 13! 2 
Masz wyciągnąć więc losowo, a nie korzystać z wariacji bez powtórzeń emotka
10 gru 19:34
kylo1303: Glupi blad (ten sam w obu zadaniach). Nie wiem dlaczego skorzystalem z wariacji, powiedzmy ze to chwilowe zacmienie. A zadanko z rekawiczkami (chyba najciekawsze) zrobiles?
10 gru 19:45
rumpek: w czwartek na kartce; ale nie przepisywałem bo za dużo pisania mi wyszłoby
10 gru 19:50
rumpek: Jak chcesz, mam dla Ciebie ciekawe zadanko. Nie trudne i nie łatwe emotka "Wiedząc, że w urnie znajduje się n kul czarnych i 2n kul białych. Losujemy jednocześnie dwie kule. Rozstrzygnij co będzie bardziej prawdopodobne: czy wylosowanie 2 kul tego samego koloru czy może wylosowanie 2 kul rożnych kolorów"?
10 gru 19:58
kylo1303: A− 2 tego samego kolory B− 2 rozne n∊N
 
nawias
n
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
2n
nawias
nawias
2
nawias
 
A=
+
   
B= n*2n=2n2
 (n−1)n 2n(2n−1) n2−n+4n2−2n 5n2−3n 
A=

+

=

=

 2 2 2 2 
 5n2−3n 4n2 n2−3n n(n−3) 
A−B=


=

=

 2 2 2 2 
A−B≥0 ⇔ n∊(−∞,0> u <3,∞) A−B<0 dla n∊ {1,2} Moc omegi jest taka sama, wiec wystarczy przyrównać ziory A i B zeby zobaczyc ktore prawdopodobienstwo jest wieksze: P(A)<P(B) dla n∊{1,2} P(A)>P(B) dla n>2 gdzie n∊N
10 gru 20:16
rumpek: jeżeli : "P(A)<P(B) dla n∊{1,2} P(A)>P(B) dla n>2 gdzie n∊N" to jest odpowiedź to jest ona błędna
10 gru 20:20
kylo1303: Aaaa przepraszam, nie doczytalem zadania emotka Odp. Prawdopodobienstwo wylosowania dwóch kul tego samego koloru jest wieksze od prawdopodobienstwa wylosowania dwoch kul roznych kolorow.
10 gru 20:27
kylo1303: kurde, źle! Od[. Bardziej prawdopodobne jest zajscie zdarzenia A niz zdarzenia B.
10 gru 20:28
rumpek: I tak źle i tak źle Pierwsza forma − dobre myslenie lecz złe przedziały
10 gru 20:49
kylo1303: No nic, teraz jade na mecz ale jak wroce to bedzie drugie podejscie.
10 gru 21:09
ZKS: rumpek nadal chcesz zadnie z kombinatoryki?
10 gru 21:26
rumpek: ZKS jak masz jakieś możesz podrzucić emotka Ale na poziomie liceum emotka
10 gru 21:35
ZKS: Liceum liceum oczywiście. emotka Na peronie stało 4n osób, n ∊ N+. Gdy przyjechał pociąg, złożony z czterech wagonów, każda z nich losowo wybierała wagon do którego wsiądzie. Liczba wszystkich możliwości umieszczenia tych osób w pociągu tak, aby w każdym wagonie znalazła się ta sama liczba osób wyniosła 369600. Ile osób stało na peronie?
10 gru 21:41
rumpek: Z jakiego zbioru to zadanie jest ? emotka Bo coś mi się przypomina, że albo na lekcji było albo gdzieś już to robiłem <myśli>
10 gru 21:45
ZKS: Z oficyny edukacyjnej Pazdro. emotka
10 gru 21:53
rumpek: No to dlatego kojarzę emotka
10 gru 21:53
rumpek: Takie pytanie odnośnie zadania: "Ze zbioru {1,2,..,11} losujemy dwie liczby, ile jest sposobów takich aby iloczyn wylosowanych liczb tworzył liczbę podzielną przez 7". Zna ktoś jakiś szybki sposób, czy wypisywanie emotka Ile tak będzie tych liczb? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Wpierw: 1 * 7 = 7 2 * 7 = 14 3 * 7 = 21 4 * 7 = 28 5 * 7 = 35 6 * 7 = 42 8 * 7 = 56 9 * 7 = 63 10 * 7 = 70 11 * 7 = 77 Czyli mi wychodzi 10 teoretycznie ale zastanawiam się czy jakiś inny iloczyn nie utworzy takiej liczby. emotka
10 gru 22:34
ZKS: Sprawdź czy liczby 7 , 14 , 21 , 28 , 35 , 42 , 56 , 63 , 70 , 77 dzielą się przez inne liczby. Np. 28 : 2 = 14 lecz 14 do wyboru nie ma , 70 : 5 = 14 , 63 : 3 = 21 lecz nie mamy do wyboru.
10 gru 22:45
rumpek: Poprawnie czy niepoprawnie ? 10?
10 gru 22:46
ZKS: Jeżeli losujemy po 2 liczb to tak. emotka
10 gru 22:47
ZKS: Ale ze zwracaniem czy bez?
10 gru 22:47
rumpek: Jakby było 3 to co wtedy?
10 gru 22:47
rumpek: losujemy (kombinacje)
10 gru 22:48
ZKS: Jeżeli 3 to 7 * coś * coś
10 gru 22:51
rumpek: czyli sprawdzać tę liczbę która zawiera 7 tylko tak? jako liczbę? (oczywiście 3 liczby)
10 gru 22:53
ZKS: Tak bo inny iloczyn Ci nie da liczby podzielnej przez 7. Musisz tak zrobić abyś mógł z tej liczby wyłączyć 7.
10 gru 23:01
rumpek: dzięki emotka
10 gru 23:12
kylo1303: Wracajac do zadanka z godziny 20 : A−B>0 ⇔ n∊(−∞,0) u (3,∞) A−B<0 dla n∊ {1,2} A=B dla n=3 Odp. Jesli n∊{1,2} to P(B)>P(A) Jesli n=3 to P(A)=P(B) Jesli n>3 i n∊N to P(A)>P(B) A jezeli i to rozwiazanie jest zle to prosze o podanie poprawnej odpowiedzi emotka
11 gru 00:48
rumpek: emotka poprawnie emotka
11 gru 00:50
kylo1303: ufff... Musze jeszcze cos porobic z Prawdopodobienstwa calkowitego i warunkowego, ale to juz skorzystam z ksiazki. Zadanka ktore tutaj wypisaliscie tez zrobie, mam nadzieje ze nie masz/macie nic przeciwko temu ze w pewnym sensie "zasmiecam" temat.
11 gru 00:55
rumpek: Mam pytania odnośnie zadań: 1. Ile jest sposobów rozdzielenia 3 różnych przedmiotów między pięć osób. 2. Ile istnieje sposobów takich, że można z talii 52 kart wyciągnąć pięć tak aby były w nich: a) dwa walety i trzy karty mniejsze od siódemki b) cztery tego samego koloru 3. Ile istnieje sposobów rozdzielenia 3 piłek (różnych kolorów) pomiędzy siedem osób. Każdy może otrzymać tylko jedną piłkę. Ad 1.
nawias
5
nawias
nawias
2
nawias
 5! 4 * 5 
=

=

= 10
 2! * 3! 2 
Ad 2. a) dwa walety i trzy kart mniejsze od siódemki kart mniejsze od siódemki to {dwójka, trójka, czwórka, piątka, szóstka} 5 * 4 = 20
nawias
4
nawias
nawias
2
nawias
 
nawias
20
nawias
nawias
3
nawias
 
*
= 6 * 1140 = ...
  
b) cztery tego samego koloru − jest 13 kart tego samego koloru
nawias
13
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
39
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
13
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
39
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
13
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
39
nawias
nawias
1
nawias
 
nawias
13
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
39
nawias
nawias
1
nawias
 
*
+
*
+
*
+
*
= ...
        
 
nawias
13
nawias
nawias
4
nawias
 
nawias
39
nawias
nawias
1
nawias
 
lub krótko
*
* 4
   
Ad 3.
nawias
7
nawias
nawias
3
nawias
 
= ..
 
Proszę o sprawdzenie tych zadań, bo mam wątpliwości szczególnie do Ad.3 oraz do Ad.2 b) emotka
12 gru 13:36
aa: w 1 3 z 5 ale obliczenia ok
12 gru 13:40
aa: reszta jest OK
12 gru 13:41
rumpek: racja emotka Ad. 1
nawias
5
nawias
nawias
3
nawias
 
= ...
 
12 gru 13:42
rumpek: To z kartami też? bo najwięcej mam wątpliwości wychodzi to, że nigdy nie grałem w karty
12 gru 13:42
kylo1303: Na moje oko z kartami jest ok
12 gru 13:46
Aga: W zad, 1.pierwszy przedmiot może otrzymać 1lub druga, lub 3 lub 4 lub 5 osoba, więc można go przydzielić na 5 sposobów. Drugi przedmiot również na 5 sposobów, trzeci też na 5 sposobów. odp. 5*5*5=53. Zad. 3.Pierwszą piłkę można przydzielić każdej spośród 7 osób , mamy 7 sposobów drugą piłkę można przydzielić jednej osobie spośród 6 osób, które nie mają piłki,(bo jedna już piłkę dostała)i, można to zrobić na 6 sposobów. trzecią piłkę przydzielamy osobie, która nie ma piłki( 2 już mają), możemy to zrobić na 5 sposobów. odp. 7*6*5 Ad.2b dobrze.
12 gru 13:52
rumpek:
 
nawias
5
nawias
nawias
3
nawias
 
Akurat Zad 1. myślałem tak samo jak ty lecz potem nauczycielka powiedziała, że
  
i chyba zad 3. podobnie to dobrze ze z kartami jest dobrze emotka
12 gru 14:04
Aga: Z kombinacji korzystasz jeśli kolejność nie jest istotna, np wybór kart z talii, wybór delegacji , losowanie kul z urny, wybór punktów rozmieszczonych na okręgu, wybór trzech odcinków z których da się zbudować trójkąt.
12 gru 14:04
kylo1303: Aga, moim zdaniem w zadaniu 3 jednak kombinacja jest wlasciwie uzyta. Trzeba po prostu pomyslec o tym od innej strony, tzn pilki maja byc u innych osob, wiec po rozdaniu bedziemy mieli 3 osoby z pilkami. Dlatego wystarczy policzyc ile takich roznych trojek mozemy wybrac. Co do zadania 1 to nie ma powiedziane ze ktos nie moze miec kilku wiec chyba 53 moze byc (sam sie nad tym zastanawialem czy aby na pewno dobrze)
12 gru 14:13
Aga: Można z 5 osób wybrać trzy osoby, ale jeśli będą do podziału np. zeszyt, parasol i laptop to z punktu widzenia osoby nie ma znaczenia jaki przedmiot otrzyma? Przecież w tym zadaniu może się zdarzyć, że wszystkie przedmioty otrzyma jedna osoba, tylko nie wiadomo która, ewentualnie jedna otrzyma 2 przedmioty i jeszcze któraś 1 przedmiot.
12 gru 14:15
kylo1303: A nie, cofam jednak. Jest powiedziane ze pilki maja byc rozne, wiec jednak kombinacja nie jest wlasciwie uzyta.
12 gru 14:15
rumpek: Ktoś się jeszcze przyłączy do konferencji? Ad 1.
nawias
5
nawias
nawias
3
nawias
 
= 10
 
Ad 3. 7 * 6 * 5 = ... (w Ad na pewno kombinacje nauczycielka mówiła, a zad 3 wpierw napisałem wariacje a potem powiedziała, że też kombinacje trochę dziwne jak dla mnie )
12 gru 14:18
Aga: Dopisek , że piłki są różnych kolorów ma znaczenie. Gdyby piłki były jednego koloru, jednej wielkości (nierozróżnialne) to jak najbardziej trzeba zastosować kombinacje.
12 gru 14:20
rumpek: Czyli w Ad 1. Kombinacje są właściwe? tj.:
nawias
5
nawias
nawias
3
nawias
 
= ...
 
a w Ad. 2 wariacja bez powtórzeń tak?
12 gru 14:21
Aga: 1) wariacje z powtórzeniami 2)kombinacje 3) wariacje bez powtórzeń.
12 gru 14:23
kylo1303: Wydaje mi sie ze w zadnym zdaniu nie stosujemy kombinacji (poza kartami, ale o tym nie mowimy). Sam na poczatku przeczytalem o pilkach i przyjalem ze sa takie same, jesli nie sa to trzeba wariacje. Ta sama rzecz ma sie z zadaniem pierwszym, gdyby to byly takie same przedmioty to kombinacje, ale jako ze sa inne + mozemy je rozdac dowolnie to trzeba tak jak napisala Aga,tj. 53
12 gru 14:23
rumpek: Tutaj zadanie podobne do Ad 1 (pierwsze od góry) https://matematykaszkolna.pl/forum/113748.html więc obstawiam kombinacje
12 gru 14:26
rumpek: Pozostało tylko poczekać na Etę lub Basię emotka jak one tak powiedzą, znaczy że ostateczna odpowiedź emotka
12 gru 14:27
kylo1303: A ja mam pytanie troche innego typu, chcialbym uslyszec co inni sadza na temat jednego zadania. Przykladowe zadanie: Mamy flage, podzielona na 3 sektory. Mamy przykladowo 3 kolory. Ile jest sposobow utworzenia trojkolorowej flagi? Zazwyczaj odpowiedz do takich zadan to 33 (wariacje z powtorzeniami). Ja jednak uwazam ze to nie jest poprawnie sprecyzowane zadanie, bo w koncu jesli te same kolory sa obok siebie, to wtedy "zlewaja sie", tzn. jesli w kazdym sektorze uzyjemy tego samego koloru, to flaga nie bedzie 3kolorowa tylko jedno. Czy z punktu formalnego da sie obronic takie stanowisko (na przyklad na maturze) czy raczej nie?
12 gru 14:29
kylo1303: "Ile jest sposobów rozdania 4 piłek między 7 osób?" Tutaj sa kombinacje bo pilek nie rozrozniamy. W tym zadaniu dajmy na to pilki dostana A B C D. W twoim przedmioty rozrozniamy, Gdybysmy uzyli kombinacji to przykladowo przedmioty powedrowalyby do A B i C, ale nie okreslac jaki przedmiot do kogo. A moglby dostac czerwona pilke, B niebieska a C zielona, a przeciez moze byc tez inaczej (A zielona, B czerwona C niebieska). Kombinacje tego nei uwzgledniaja.
12 gru 14:31
Aga: Przeczytaj uważnie i zwróć uwagę na różnice, które są. W tamtym zadaniu są wszystkie piłki jednakowe, więc nie ma z czego wybierać. Dostaję piłkę i już, ale jeśli są różnych kolorów to zgody może nie być, bo ja np. wolę piłkę białą niż czarną,więc z mojego punktu widzenia otrzymanie kuli białej nie oznacza tego samego co otrzymanie kuli czarnej.
12 gru 14:33
rumpek: Przykład: masz 6 prezenty i dajesz jakoś tak 8 osobom (prezenty) są równe. I tutaj też będzie kombinacja, bo to zadanie robiłem jako pierwsze na lekcji z kombinacji
12 gru 14:33
kylo1303: Wszystko sprowadza sie do tego czy przedmioty sa jednakowe czy inne. Jesli sa inne to wazne jest kto jaki dostanie. Kiedy sa takie same to nie ma to znaczenia.
12 gru 14:35
Aga: To ostatnie zadanie oczywiście z kombinacji, bo wszystkie prezenty,są jednakowe.
12 gru 14:35
Aga: @ rumpek już dałeś się przekonać?Nie mam więcej argumentów.
12 gru 14:37
rumpek: Spoko Też wpierw zrobiłem te zadania wariacjami, tylko potem zostałem "poprawiony" na kombinację. Dlatego chcę się dowiedzieć co jest poprawne. Ale poczekam jeszcze na fachowca z kombinatoryki emotka
12 gru 14:38
rumpek: Dopytuje tak o to zadanie, bo zapewne będę miał takie na sprawdzianie. I jakbym zrobił wariacją to będę musiał jakieś argumenty pewnie wytoczyć jakby się nie zgadzało. Odnośnie tego zadania z prezentami to tam było "masz 6 prezenty i dajesz jakoś tak 8 osobom (prezenty są różne ) " i tutaj to zostało rozwiązane kombinacjami. Jednakże ja na początku lekcji też zrobiłem wariacjami bo było że są różne
12 gru 14:40
Aga: Przecież napisałeś równe.o 14:33
12 gru 14:42
rumpek: właśnie dlatego poprawiłem emotka bo się pomyliłem. Co można było odczytać bo od kiedy prezenty są równe
12 gru 14:43
rumpek: Więc jakby były różne to chyba wariacje z tymi prezentami, cio ?emotka
12 gru 14:48
kylo1303: Ewentualnie jesli jestes pewien ze robiles z kombinacji, to moze wygladalo to tak:
nawias
7
nawias
nawias
3
nawias
 
−wybor 3 osob z siedmiu ktore dostana pilke
 
6− tyle jest sposobow podarowania 3 roznych przedmiotow 3 osobom. W sumie daje nam:
nawias
7
nawias
nawias
3
nawias
 7*6*5*6 
*6=

=7*6*5=210 czyli to samo co wariacje bez powtorzen
 6 
12 gru 14:50
rumpek: Na pewno kombinacje ...
12 gru 14:52
rumpek: Znaczy na pewno było powiedziane, że kombinacje chociaz tak nie uwazam emotka Dobra czekam na Etę
12 gru 14:52
Aga: A dlaczego nie . Kupujesz 6 identycznych piłek i dajesz dzieciom jeśli będzie sześcioro dzieci , to każde dostanie po piłce i rozdzielisz piłki na 1 sposób, wybierasz 6 osób z pośród 6 osób.
 
nawias
7
nawias
nawias
6
nawias
 
Jeśli masz 7 osób, to wybierasz z nich 6 osób , możesz to zrobić na
=7 sposobów,
  
(jedna osoba nie dostanie piłki )
12 gru 14:53
rumpek: Coś temat ucieka na boczny tor. Nie pytałem o zadanie z tymi piłkami − bo to na pewno kombinacje (bo są jednakowe). Ale pytałem z tym prezentem, skoro są różne więc wariacje z powtórzeniami? Bo 6 różnych prezentów i daje 8 człowieczkom no to 68
12 gru 14:55
kylo1303: Oczywisice jesli nie ma zastrzezenia ze kazdy ma dostac tylko jeden prezent.
12 gru 14:58
rumpek: no tak tak
12 gru 14:58
kylo1303: A ktoś odpowie na pytanie z 14.29?
12 gru 15:01
Aga: Na maturze powinno być jasno sformułowane. Wg. mnie jeśli użyjesz dwa kolory, to nie będzie flaga trójkolorowa odp,z 14:29 33 chyba nie.
12 gru 15:16
kylo1303: Mamy 15 par rękawiczek, wśród których dowolne dwie pary różnią się od siebie. Wybieramy losowo 4 rekawiczki. a) opisz przestrzen zdarzen elementarnych b) oblicz prawdopodobienstwo A− wsrod wylosowanych rekawiczek sa dwie pary B− wsrod wylosowanych rekawiczek nie ma ani jednej pary.
 
nawias
30
nawias
nawias
4
nawias
 
Ω=
=35*29*27
  
 
nawias
15
nawias
nawias
2
nawias
 1 
A=
=105 P(A)=

  261 
Problem jest w B: Wedlug mnie, jesli nie ma byc par to: 1. pierwsza rekawiczke losujemy dowolnie − 30 2. druga losujemy dowolnie, ale po odjeciu 2och rekawiczek: 30−1 wylosowana−1do pary=28 3. analogicznie do drugiej, czyli mamy 26 4. zostaje nam 24 rekawiczek, wiec wybor jest dowolny. Wiec wychodziloby mi ze B=30*28*26*24 jednak nie jest to dobra odpowiedz bo moc B nie moze byc wieksza od Ω. Analizujac odpowiedz (nie mam zadnych podpowiedzi etc) wychodziloby, ze zbior B=30*28*26*2 (akurat liczbe 2 moglbym zrozumiec, ale gdzie sie podzialo 24? ) Gdzie popelniam blad?
12 gru 18:15
kylo1303: I drugie zadanie (tutaj uwazam ze wszystko robie dobrze, a wynik sie nie zgadza)
 1 1 
Wykaż, że jeżeli A,B⊂Ω oraz P(A)=

i P(B)=

, to:
 4 3 
 1 7 
1.)

≤P(A∪B)≤

i
 3 12 
 1 
2.) P(B−A)≥

 12 
A∪B= A∪(B−A) zbiory sa rozlaczne, wiec: P(A∪B)=P(A)+P(B−A) B=(A∩B)∪(B−A) tutaj rowniez sa rozlaczne, wiec: P(B)=P(A∩B)+P(B−A) Powstaje nam uklad rownan z 2 niewiadomymi: P(A∪B)=P(A)+P(B−A) P(B)=P(A∩B)+P(B−A) P(A∩B)=P(B)−P(B−A) P(B)−P(B−A)=P(A)+P(B−A) P(B)−P(A)=2P(B−A)
1 1 


=2P(B−A)
3 4 
1 

=2P(B−A)
12 
 1 
P(B−A)=

 24 
Dalej moge oczywiscie policzyc P(A∩B) ale nie wyjdzie, tak jakby bylo bez dwojki (dwa razy wieksze prawdopodo. ) Jakies uwagi/bledy?
12 gru 18:33
rumpek: Teraz na szybko zrobię ci to pierwsze zadanie, natomiast drugie wykaż za jakieś 3h bo wybywam emotka No więc: (zadanie z rękawiczkami)
 
nawias
30
nawias
nawias
4
nawias
 
|Ω| =
= ...
  
 
nawias
15
nawias
nawias
2
nawias
 
|A| =
= ...
  
 
nawias
15
nawias
nawias
4
nawias
 
|B| =
* 24 , ponieważ
  
* ma nie być pary więc może być {l1, l2, r5, l6 } * mogę traktować go jako zbiór 15−elementowy * liczbę z tego zbioru mogę wybrać na dwa sposoby (kolejność ma znaczenie) dlatego jest 24, ponieważ mogę wybrać l1 lub r1 itp. a, że mamy wybrać 4 takie skarpety to do potęgi czwartej Na szybko wyszły mi odpowiedzi:
 1 
P(A) =

 261 
 208 
P(B) =

 261 
emotka
12 gru 19:29
kylo1303: Dobra, rozumiem. Robilem tak jak ty (mowie o zbiorze B), czyli przyjalem ze jest 15 rekawiczek
 
nawias
15
nawias
nawias
4
nawias
 
i z tego 4 (
). Tylko potem przemnozylem tylko x2, jako ze jest L i P. Potem juz
  
odszedlem od tego pomyslu bo drugi sposob myslenia byl blizszy odpowiedzi i staralem sie dorobic obliczenia do wyniku emotka Dzieki.
12 gru 19:50
rumpek:
12 gru 19:51
vladimirovna: https://matematykaszkolna.pl/forum/116678.html Może w ramach przygotowań? Ja tego nie rozumiem
12 gru 19:56
rumpek: Jeszcze takie proste zadanie sprawdzić, czy dobrze emotka Ile można otrzymać możliwości wyników rzucając 4 różnokolorowymi kostkami. 64 = ... emotka Przed sprawdzianem chce wszystko powtarzać, aby potem nie zrobić żadnego głupiego błędu emotka I jeszcze pytanie: W szufladzie jest 9 ponumerowanych kul. Losowo wyciągamy cztery kule. Ile jest możliwości
nawias
9
nawias
nawias
4
nawias
 
= ...
 
?
12 gru 22:44
rumpek: Odpowie ktoś?
12 gru 22:57
rumpek:
12 gru 23:12
Jack: dobrze, dobrze emotka Tylko troszkę proste te zadania jak na powtórzenie przed sprawdzianem emotka
12 gru 23:23
rumpek: Trudniejsze akurat wiem jak robić Ze zbioru z roku 2004 "matematyka zbiór zadań do liceów i techników klasa III zakres rozszerzony" zrobiłem bez problemu, ale mam pytania co do takich prostych. Bo niby proste a człowiek się myli emotka Jack jakbyś mógł wypowiedzieć się w sprawie postu mojego z godziny: 12 gru 13:36 Zrobiłem tak jak uważa nauczyciel, ale potem w postach wyjaśniałem że robiłem to wpierw Zad 1. Wariacja z powtórzeniami Zad 2. Wariacja bez powtórzeń Co ty o tym sądzisz emotka
12 gru 23:33
Jack: Zad 1. Kombinacja nie wystarczy, ponieważ nie uwzględnia permutacji wybranych elementów. Musisz zastosować wariację: wybierasz 3 osoby z 5 które dostaną przedmiot, a potem te przedmioty
 
nawias
5
nawias
nawias
3
nawias
 
wśród tych osób permutujesz, czyli
*3! = V5 3 (wariacja bez powrzeń, jakkolwiek się
  
ją oznacza).
12 gru 23:45
rumpek: Jack ale zauważ, że nie ma nic napisane, że osoba dostanie tylko jeden przedmiot więc * pierwszy przedmiot mogę dać pierwszemu, drugiemu, trzeciemu, czwartemu lub piątemu ludzkowi * drugi tak samo jak pierwszy * jak wyżej 53 = .... emotka
12 gru 23:48
rumpek: Więc w zadaniu 1 chyba wariacja z powtórzeniami, a nie bez powtórzeń <myśli>
12 gru 23:48
Jack: Zad 2 a) wg mnie jest ok. b) tez jest ok (zdecydowanie preferowałbym ten krótszy zapis) Zad 3 Podobnie jak w Zad1 nie dałeś permutacji... Teraz jak patrzę na Zad1 i Zad3 to uświadamiam sobie, że w Zad1 trzeba jeszcze uwzględnić sytuacje, gdy jedna osoba zgarnia wszystkie przedmioty, nie dopatrzyłem tego − dlatego w Zad1 będziesz miała wariację z powtórzeniami W53=53)
12 gru 23:49
Jack: tak tak, z powtórzeniami emotka <dobrze myśli>
12 gru 23:49
rumpek: emotka Czyli nauczyciel się pomylił z tą kombinacją emotka Dzięki bardzo
12 gru 23:51
Jack: pewnie tak... każdemu się zdarza w natłoku zadań emotka
12 gru 23:51