matematykaszkolna.pl
PROblem TOmek: rysunekJest to ostrosłup prawidłowy czworokątny. Krawędź podstawy jest równa a, zaś krawędź boczna jest nachylona do podstawy pod kątem α. Ostrosłup przecięto płaszczyzną przechodzącą przez przekątną podstawy i równoległą do krawędzi bocznej. −−−−−−−−−−−−−−−− mam parę pytań: 1) Czy trójkąt SBC jest prostokątny? 2) ∡CSB=∡CBS=α jest prawdą, jeśli tak to występuje to w ostrosłupach prawidłowych?
24 sie 15:28
Godzio: 1) Czy w poleceniu jest napisane że krawędzie boczne przecinają się pod kątem prostym 2) Skoro SC jest równoległa do krawędzi bocznej to tak
24 sie 15:31
TOmek: czaje , danke
24 sie 15:33
TOmek: ale oczywiście SBC jest to juz trójkąt prostokątny?
24 sie 15:36
TOmek: NIE SBC tylko ABC literówka
24 sie 15:37
rumpek: Co masz zrobić w tym zadaniu? Jakie polecenie emotka? Bo rozwiązałbym sobie to zadanie, fajne się wydaje.
24 sie 15:40
TOmek: to ABC jest prostokątny czy nie? Pprzekroju = a2/4cosα
24 sie 15:47
rumpek: rysunekWedług mnie ABC nie jest trójkątem prostokątnym, tobie chodzi chyba o sytuacje jak kąt dwuścienny ma tam kąt prosty. W tym rysunku możesz puścić prostą prostopadłą do podstawy na rysunku u mnie to |AB| Czyli trzeba obliczyć pole przekroju? Zaraz się za to biore emotka
24 sie 15:49
TOmek: Godzio?
24 sie 15:50
rumpek: rysunek Jakby cos Bozia nie dała mi talentu plastycznego, co widać Wiemy, że |AB| = |BC| = |CD| = |AD| = a Przekątna kwadratu to: a2 czyli |AC| = |DB| = a2 (rysunek nie wyszedł)
 a2 
Odcinek |CS| =

 2 
I teraz kluczowy moment to co wyżej napisałem ten odcinek |AB| w górnym rysunku to krzywo
 a2 
wyszedł bo on dzieli tak jakby na pół |CS| czyli mamy

 4 
Taka uwaga na odcinku |CE| punkt G jest po środku (wiem wiem koślawe rysunki − tak jak wyżej wspomniałem ten tak jakby rzut z punktu G na podstawę też powinien być na środku czyli
 a2 

− ale o tym pisałem)
 4 
To teraz korzystamy z https://matematykaszkolna.pl/strona/397.html
 1 
Pole przekroju to: P =

a*h
 2 
 a2 
a mamy bo to jest

a h zaraz się policzy z tych zależności
 2 
 |FS| 
cosα =

 |GS| 
 
a2 

4 
 
cosα =

 |GS| 
 a2 
|GS| =

 4cosα 
No i teraz tak jak pisałem liczymy pole i otrzymujemy twój wynik:
 
 a2 
a2 *

 4cosα 
 2a2 a2 
P =

=

=

 2 8cosα 4cosα 
24 sie 16:05
TOmek: rozwiązać to ja to potrafie tylko natrafiły mi sie pytania i nadal nie znam odpowiedzi.
24 sie 16:09
rumpek: No to ci odpowiedziałem, że tam nie ma kąta prostego u ciebie tam na rysunku ABC nie wiem co ty tam widzisz. Trójkąt prostokątny jest tam gdzie ja u siebie na rysunku zaznaczyłem (troche krzywo ale żyjemy )
24 sie 16:11
TOmek: rysunekMoże tak zapytam, wiemy ,ze przekrój jest prostopadły do krawędzi bocznej, czyli występuje gdzieś tam kąt 90 stopnii, proszę niech ktoś mi teraz z tamtąd wydobędzie trójkąt prostokątny.
24 sie 16:13
rumpek: Według mnie to co narysowałeś to jest kąt dwuścienny a nie o to chodzi w tym zadaniu (kierując się tymi kątami prostymi) lecz ja jeszcze stereometrii nie robiłem, wziąłem się za prawdopodobieństwo . Czyli to co narysowałeś to wygląda mi mniej więcej tak: https://matematykaszkolna.pl/strona/2522.html (kąt między sąsiednimi ścianami bocznymi). Lecz mogę się mylić jak każdy człowiek emotka
24 sie 16:18
TOmek: Dzięki rumpek, ja na razie tylko Ty podjąłes sie próby wyjasnienia mi tego. Moze dla niektórych z naszych eksertów jest to zbyt oczywiste i nie chce im sie tego pisac.emotka
24 sie 16:20
rumpek: https://matematykaszkolna.pl/forum/92332.html Tu jest to samo zadanie, i jak widzisz kąty podobne jak na moich rysunkach (moich niedokładnych rysunkach xD) Zauważ, że "równoległe" a nie prostopadłe.
24 sie 16:22
TOmek: Równoległą, nie prostopadłą Aska zamiast Aśka powinni dać TOmek omg..
24 sie 16:26
rumpek: Przecież Godzio ci napisał: "Czy w poleceniu jest napisane że krawędzie boczne przecinają się pod kątem prostym " ...
24 sie 16:27
TOmek: w sumie sam ICSP miał wątpliwości co do tego zadnia ..
24 sie 16:27
TOmek: dobra zaraz zadam pytanie pomijające kwestia tego zadania, bo mi sie w głowie zamerdało..
24 sie 16:31
TOmek: http://img33.imageshack.us/img33/417/30905021.jpg zadanie 1. Od TOmka. Wykorzystująć oznaczenia A, B, C, D, wskąż trójkąty prostokątne. http://img33.imageshack.us/img33/417/30905021.jpg
24 sie 16:34
rumpek: Nom 3 trójkąty Pan Jakub napisał tam emotka
24 sie 16:36
TOmek: DBC jest prostokątny. a ABC?
24 sie 16:39
rumpek: zadania.info Tam jest twoja odpowiedź to samo zadanie z matury 2010 maj rozszerzona
24 sie 16:42
TOmek: http://www.zadania.info/d42/6150522 wywnioskowałem ,ze trójką ABC nie jest prostokątny, tak?
24 sie 16:48
rumpek: U ciebie ABC = ABE bodajże emotka więc trójkąt prostokątny, oni z tego obliczali emotka
24 sie 16:50
rumpek: ABE − u nich rzecz jasna
24 sie 16:50
TOmek: a jest pierwsza linijka napisane czarno na białym dzieki!
24 sie 16:53
rumpek: Dlatego tam odesłałem
24 sie 16:54
TOmek: ostatnie pytanie: http://img838.imageshack.us/img838/7412/da2t.jpg EBC∡=∡BEC ?
24 sie 16:55
TOmek: chciałbym juz zakonczyc ten temat i podsumowac sobie go jakos, by na powtorzenie przed maturka pozostalo.
24 sie 16:56
TOmek: Nie?
24 sie 17:00
rumpek: A tobie skąd Ci się to wzięło ? P.S.: byłeś gdzieś na wakacjach?
24 sie 17:01
TOmek: Dla pewnosci to napisałem. Wszystko juz jest jasne na szczescie... jestem spokojny.. Na wakacjach typowych nie byłem(bo pracowałem a teraz juz ligę w nogę zacząłem) tylko jakies wypady nad jezioro jednodniowe, imprezy itp. Mam nadzieje ,ze Ty nie napiszesz o wakacjach w Chorwacji 2 tygodniowych emotka
24 sie 17:05
rumpek: Nigdy nie byłem na wakacjach za granicą emotka Tylko ograniczyłem się do tygodniowego popytu u babci emotka a tak ze znajomymi i praca
24 sie 17:06
rumpek: pobytu*
24 sie 17:07
TOmek: praca, praca, praca, mam nadzieje ,ze dzieki tej nauce, kiedyś będzie sie zaliczało CHorwacyje, Grecyje itp ... emotka
24 sie 17:07
rumpek: hehe, w sumie jakie partie materiału zrobiłeś przez wakacje z matmy?
24 sie 17:08
TOmek: Wszystko przerobiłem juz do wakacji (taki miałem plan). I od początku wakacji robie tak jak mi Godzio radził, zadania z róznych działow (średnio w 5 dni objeżdzam wszystkie działy). Lecz teraz trafiają sie juz takie hardcorowe zadanka, ze siedzi sie po 2h.. : ] Ale progress z amatora do stanu dzisiejszego jest niesamowity dla mnie, biorąc pod uwagę fakt ,ze ucze sie sam z uwzględnieniem oczywisice forum.
24 sie 17:12
rumpek: Po wakacjach (w okresie szkolnym) będziesz coś kombinował dalej emotka? Czy zwalniasz tempo? Są inne przedmioty, też. Polski najgorszy, żeby zdać
24 sie 17:14
Godzio: Najlepiej w roku szkolnym zasuwać zadania takie jak ludzie wsadzają na forum, przynajmniej ja tak robiłem, a w wolnym czasie rób sobie zadania ze zbiorów emotka
24 sie 17:16
rumpek: Witam Godzia coś dawno Cię nie widziałem na forum emotka Jak tam wakacje − w tym roku wyjątkowo długie, cio ?
24 sie 17:20
Godzio: Ano lecą i lecą, teraz byłem ze znajomymi na mazurach to pewnie dlatego mnie nie widziałeś, a zaraz znów wyjeżdżam, wracam i do pracy ehhh
24 sie 17:22
TOmek: Po wakacjach na pewno tempo opadnie(ja nie tylko matme ucze sie w domu, lecz także ostro angola szlifuje). Pewnie od wrzesnia znajdzie sie tylko czas na jakies dwa maturalne zadanka na dzien z majmy. Polski −> tutaj zamilczmy, idę na farta, Oby 30%
24 sie 17:23
TOmek: Fajne zadanko dzisiaj zrobiłem z geom. analitycznej. Punkty przecięcia paraboli y=x2−2x−8 z prostą 2x+y−1=0 sa końcami przekątnej rombu, którego pole jest równe 30. Oblicz współrzędne wierzchołków tego rombu. ODP: (3,−5) , (2,2), (−3,7), (−2,0) Ja masz czas to zrób sobie to zadanko, najlepiej na kartce, bo trudno sie robi geom. analityczną tutaj. Ciekawy jest sposób znalezenia 2 ostatnich wierzchołkow emotka
24 sie 17:24
Godzio: TOmek polskim się nie przejmuj, zobacz po mnie, jestem totalnym zerem humanistycznym a mimo to 76% nie wiem skąd, a lałem taką wodę że lepiej nie mówić
24 sie 17:25
Godzio: Na maturze próbnej miałem to samo zadanie, tyle że wierzchołki już miałem dane, a zaraz mogę zrobić emotka
24 sie 17:26
rumpek: TOmek akurat geometria analityczna to mój jeden z ulubionych działów emotka
24 sie 17:26
Godzio: O ! To zadanie dla rumpka to nie ruszam emotka
24 sie 17:28
rumpek: Że tutaj na forum mam zrobić? − odpowiedź podałeś więc już nie będzie trudno. Zazwyczaj nie robię z wektorów tylko mniej więcej tak: podstawiamy y = x2 − 2x − 8 (za y = −2x + 1 ) i mamy już punkty przekątnej czyli 2 punkty Mając te dwa punkty liczymy więc środkowy punkt przekątnej S, i możemy obliczyć prostą prostopadłą do tej prostej y = −2x + 1 przechodzącą przez punkt S emotka Potem mając te dwa punkty liczymy długość odcinka podkładamy pod pole i otrzymujemy długość
 |AC| * |BD| 
tamtej drugiej przekątnej. (P =

) Załóżmy, że te punkt na początku to A i C
 2 
to teraz mamy B i D obliczyć, więc mając obliczoną |BD| dzielimy go na 2 i mamy |BS| i |SD|. No i teraz jak mamy to już przemyślane dalej robimy tylko: punkty D i B możemy oznaczyć (x,y) [za y wstawiamy tam tę prostą prostopadła przechodzącą przez punkt S wstawiamy emotka wiem wiem zagmatwane] No i liczymy odległość punktu danego od prostej y = −2x + 1 o odległość obliczonej − |BS| lub |SD| otrzymamy wartość bezwzględną dwa rozwiązania i punkty dane Można było też zrobić sposobem na okręgu emotka ale to inna bajka emotka
24 sie 17:39
rumpek: Nawet ostatnio nawet dowody geometryczne polubiłem
24 sie 17:42