Gustlik: Najprościej: liczbę przeciwną otrzymujemy poprzez zmianę znaku danej liczby, dp. dla liczby 1
| | 1 | | 1 | |
to −1, dla liczby 2 to −2, dla liczby −3 to 3, dla − |
| to |
| , dla √2 to −√2 itd. |
| | 2 | | 2 | |
Uwaga: liczbą przeciwną do 0 jest 0.
Liczbę odwrotną do danej otrzymujemy poprzez zamianę miejscami licznika i mianownika ułamka,
| | 3 | | 4 | | 5 | | 2 | | 1 | | 3 | |
np. dla |
| to |
| , dla |
| to |
| , dla |
| to |
| czyli 3 itd. |
| | 4 | | 3 | | 2 | | 5 | | 3 | | 1 | |
| | 2 | |
Liczbę całkowitą możemy traktować jak ułamek o mianowniku 1, np. 2= |
| i zamienić licznik z |
| | 1 | |
| | 1 | |
mianownikiem, stąd odwrotność to |
| . |
| | 2 | |
Wyznaczając liczbę odwrotną do liczby ujemnej postępujemy tak samo, tylko że wynik też będzie
| | 2 | | 3 | | 4 | | 1 | | 1 | |
ujemny, np. dla − |
| to − |
| , dla −4 czyli − |
| to − |
| , dla − |
| to |
| | 3 | | 2 | | 1 | | 4 | | 5 | |
Liczbę mieszaną najpierw zamieniamy na ułamek niewłaściwy, a potem zamieniamy licznik z
| | 1 | | 4 | | 3 | | 1 | | 9 | |
mianownikiem, np. 1 |
| = |
| , odwrotna to |
| , −2 |
| =− |
| , odwrotna to |
| | 3 | | 3 | | 4 | | 4 | | 4 | |
Ułamek dziesiętny zamieniamy najpierw na zwykły, skracamy, o ile to możliwe, a potem zamieniamy
| | 1 | | 10 | | 6 | | 3 | |
licznik z mianownikiem, np. 0,1= |
| , odwrotna to |
| =10, dla 0,6= |
| = |
| |
| | 10 | | 1 | | 10 | | 5 | |
| | 5 | | 12 | | 6 | | 5 | |
odwrotna to |
| , dla −1,2=− |
| =− |
| odwrotna to − |
| . |
| | 3 | | 10 | | 5 | | 6 | |
| | √2 | | 1 | |
Dla pierwiastków kwadratowych np/ √2= |
| odwrotna to |
| , następnie usuwamy |
| | 1 | | √2 | |
niewymierność, czyli
| | 1 | |
Uwaga: liczbą odwrotną do 1 jest i, bo 1= |
| , zamieniając licznik z mianownikiem |
| | 1 | |
otrzymujemy tę samą liczbę 1.
derimmet: Zastosowanie niewłaściwej kolejności działań może prowadzić do całkowicie błędnych wyników.
W matematyce precyzyjność jest kluczowa, a nawet mała pomyłka w kolejności operacji może
zmienić odpowiedź.
Dlatego warto zapamiętać zasady i przy każdym zadaniu matematycznym najpierw upewnić się, że
stosujemy je poprawnie.
Jeśli jest to dla Ciebie trudne do zrozumienia, tutaj
https://korepetycjematematykaonline.pl/kolejnosc-dzialan-w-matematyce-krok-po-kroku/ możesz dowiedzieć się więcej.