matematykaszkolna.pl
Wera: w końcu strona z porządnymi , przejrzystymi objaśnieniami emotka
30 cze 15:15
samuraj: My na lekcjach określaliśmy monotoniczność wyliczając ją np: f(x)=4−x założenie x2−x1>0 f(x2)−f(x1)=4−x2−(4−x1)=4−x2−4+x1=−x2+x1=−(x2−x1) funkcja malejąca I trochę tego nie rozumiem właśnie.
30 lis 19:21
Jakub: Ja napisałem x1 < x2, co po przekształceniu x1 < x2 0 < x2 − x1 x2 − x1 > 0 daje twoje x2−x1>0. Tak więc początkowe założenie u mnie i u ciebie jest takie samo. Następnie sprawdzacie znak różnicy f(x2)−f(x1) = ... = −(x2−x1) < 0 (bo x2−x1>0) czyli f(x2)−f(x1) < 0 f(x2) < f(x1) f(x1) > f(x2) Zgodnie z definicją na poprzedniej stronie jest to funkcja malejąca. Dobrze robicie w klasie. Jak czegoś jeszcze nie rozumiesz to pytaj.
2 gru 01:58
moni30003: Już teraz rozumiem, dzięki.
12 sty 19:13
Anka: a u mnie ucza czegoś takiego jak: funkcja nierosnąca x1 < x2 to f(x1) ≥ f(x2) funkcja niemalejąca x1 < x2 to f(x1) ≤ f(x2) Jakub o co w tym chodzi
27 lut 22:06
Jakub: Twoje definicje są podobne, do tego co ja napisałem, tylko uwzględniają też funkcję stałą. Wyobraź sobie wykres funkcji, który rośnie później przechodzi w stałą, a później znowu rośnie. W pewnym przedziale jest stały, a w pozostałych rosnący. To jest właśnie funkcja niemalejąca. Funkcja nierosnąca to funkcja stała lub malejąca. f(x1) ≥ f(x2) − oznacza, że wartości po lewej (dla x1) są większa lub równe dla wartości po prawej (dla x2). Funkcja niemalejąca to funkcja stała lub rosnąca f(x1) ≤ f(x2) − oznacza, że wartości po lewej (dla x1) są mniejsze lub równe dla wartości po prawej (dla x2). To co napisałem, spróbuj sobie wyobrazić na wykresach z 26.
27 lut 22:55
Aśka: Musze przyznać że jestem osioł z matematyki i w ząb nic nigdy nie kumałam, a tu nagle wchodzę na twoją stronkę i wszystko rozumiem co objaśniasz fajnie i przejrzyście emotka jestem zachwycona też twoją stroną i doceniam w niej też wygląd strony zresztą zachęcający do wchodzenia częściej emotka bo jestem właśnie na kierunku informatycznym emotka serdecznie pozdrawiam i oby tak dalej emotka gratuluję swietnych wyników twojej pracy emotka
21 mar 19:38
Marta: tu sa zle definicje
22 kwi 20:28
Jakub: Definicje są dobre. Umiesz uzasadnić bardziej swoje twierdzenie, niż tylko napisać, że definicje są złe?
22 kwi 21:15
Gosia: dziękuje bardzo mi to pomogło w przypomnieniu. pozdr
2 paź 15:12
Ewka : jak w sposób algebraiczny okreścić monotoniczność funkcji f(x)=x+1x−5 ? liczę f(x1) − f(x2) i po przekształceniach dostaję −6(x1−x2)(x1−5)(x2−5) co z tym dalej zrobić? z definicji wynika, że jeśli x1−x2 <0 to −6(x1 − x2) będzie dodatnie a co z mianownikiem?
17 paź 19:23
Jakub: Dalej rozbijasz na dwa przedziały, bo 5 nie należy do dziedziny 1. dla x1<5, x2<5 i x1−x2<0 masz −6(x1−x2) > 0, x1−5<0, x2−5<0 czyli
 −6(x1−x2) 
f(x1) − f(x2) =

>0
 (x1−5)(x2−5) 
f(x1) > f(x2) funkcja malejąca w przedziale (−,5) 2. dla x1>5, x2>5 i x1−x2<0 masz −6(x1−x2) > 0, x1−5>0, x2−5>0 czyli
 −6(x1−x2) 
f(x1) − f(x2) =

>0
 (x1−5)(x2−5) 
f(x1) > f(x2) funkcja malejąca w przedziale (5,)
 x+1 
Funkcja f(x) =

jest malejąca w przedziałach (−,5) i (5,), ale w całej swojej
 x−5 
dziedzinie nie jest malejąca. W całej swojej dziedzinie jest niemonotoniczna.
 x+1 x−5+6 x−5 6 6 
Wykres f(x) =

=

=

+

= 1 +

 x−5 x−5 x−5 x−5 x−5 
jest trochę podobny do tego na 169.
17 paź 20:28
Gustlik: rysunekNajbardziej obrazowa metoda odczytywania monotoniczności funkcji z wykresu: Wyobrazić sobie, że wykres funkcji przedstawia ukształtowanie terenu, np. profil szlaku turystycznego, a my "maszerujemy" po tym terenie w prawo, tj. w stronę dodatniej półosi OX. Jeżeli idziemy pod górę, to funkcja rośnie, jeżeli idziemy w dół, to funkcja maleje, a jak idziemy po równym poziomym terenie to funkcja stała. Na rysunku: 1 − funkcja rosnąca 2 − funkcja stała 3 − funkcja malejąca
21 gru 00:21
Maciek: Witam, jestem zachwycony stronkąemotka Pozdrawiam prowadzącego i liczę na pomoc. Dla funkcji rosnącej : Rachunkowo: f(x) = 2x+3 f(x1) − f(x2) = (2x1+3) − (2x2+3) = 2x1 + 3 − 2x2 − 3 = 2(x1−x2) Jak ten przykład będzie wyglądał dla funkcji malejącej? Pozdrawiam.
16 sty 18:41
Jakub: Podobnie. Przykładowo dla f(x) = −2x+3 Jeżeli x1 < x2 to f(x1) − f(x2) = (−2x1+3) − (−2x2+3) = −2x1+3+2x2−3 = −2x1+2x2 = −2(x1−x2) > 0. f(x1) − f(x2) > 0 f(x1) > f(x2) funkcja malejąca
16 sty 20:01
Maciek: Witam raz jeszcze. Bardzo dziękuję za wyjaśnienie funkcji malejącej. Nie umiem się odnaleźć na forum. Dlatego mam takie pytanie: Zbadaj monotoniczność funkcji: x2−3, x nalezy do Rzeczywistych ujemnych POMOCY ! ! !
17 sty 19:33
Jakub: Dlaczego nie umiesz się odnaleźć na forum?
18 sty 18:42
tsjulius: do Marty słowo "najczęściej" użyte przez Jakuba w pierwszym wersie załatwia sprawę. Zapewne miałaś na myśli funkcje nierosnące i niemalejące. Rzeczywiście funkcje monotoniczne to takie, które są albo rosnące, albo malejące, albo nierosnące, albo niemalejące. Ale to strona dla maturzystów i na poziomie podstawowym wystarczy pojęcie funkcji stałej − czyli takiej, która jednocześnie jest nierosnąca i niemalejąca. Rozszerzenie to co innego. Ale i tak na ogół oczekuje się na maturze określania monotoniczności funkcji przedziałami. Nawet na rozszerzeniu.
10 kwi 20:48
kaszucha: W opisie funkcji malejącej jest błąd − znak się nie zgadza Pozdrawiam
3 gru 02:20
Jakub: Znak się zgadza. Zobacz na wykres.
10 sty 16:26
Miki: witam. Mam pytanie czy określając przedziały funkcji rosnącej piszemy przedział zamknięte, czy otwarty. ? Spotykam się z różnymi wersjami.
8 lis 23:00