matematykaszkolna.pl
Ania: w treści zadania powinno byc 'nachylone do KRAWĘDZI PODSTAWY", bo jesli miałyby być nachylone do podstawy oznacza to, ze sa nachylone do przekątnej podstawy a wtedy rysunek wyglądałby inaczej.
19 maj 15:02
Jakub: W tym miejscu właśnie robisz błąd! Kąt między przekątną ściany bocznej a podstawą TO NIE JEST kąt między przekątną ściany bocznej a przekątną podstawy. Kąt między między przekątną ściany bocznej a podstawą to kąt między przekątną ściany bocznej a rzutem prostokątnym na podstawę. Ten rzut wypada dokładnie na krawędzi podstawy. Jeżeli pojecie rzutu prostokątnego nic ci nie mówi to wyobraź sobie cień przekątnej ściany bocznej na podstawie, gdy słońce stoi dokładnie w najwyższym punkcie nieba.
19 maj 15:02
domi: skąd bierze się to 72+.. siedzę myślę i nie wiem
28 kwi 09:04
Jakub: Tam masz 2*6*3*23 co się równa: 2*6*3*23 = 2*6*2*3*3 = 24*3 = 72
28 kwi 18:06
domi: ta strona jest super jestem tegoroczną maturzystką i cały czas uczę się z tej stronki buziaki dla Jakuba normalnie takie wielkieemotka hihi
28 kwi 19:05
roman: ale dlaczego tg >?
18 gru 10:39
roman: chodzi mi o trójkąt z katem 30 stopni bo ja liczyłem tak sin 30 = 6 / t ( t to ta długa przekątna ja ja tak oznaczyłem ) wiec t=12 czy bym się gdzieś pomylił >? { help }
18 gru 10:43
roman: no i tak patrze i " myśle " nad tym zadaniem i dochodzę do wniosku ze nie liczył Pan tego co ja bo i to tak by sie nie przydało bo przecierz było nam jest potrzebne a i b zeby policzyc Pc i V .... mam nadzieje ze jest tak jak napisałem emotka prosze o odp.
18 gru 10:57
Jakub: Dokładnie. Nie policzyłem długości przekątnej "t", ponieważ tego nie potrzebowałem. Do policzenia pola powierzchni i objętości potrzebuję długości krawędzi podstawy. Najłatwiej to wyliczyć z tangensów.
19 gru 00:49
roman: ok dzięki emotka
20 gru 15:26
questionar: Hmmm... Takie pytanie... Ja to nie patrząc na odp wyliczyłem sobie tak, że skoro Δ o kątach 30, 60 i 90 ma wysokość 6, to ten 2 skoro różni się umiejscowieniem kątów i też ma jakąś wysokość 6, to można ją dopisać do tamtego... Wychodzi że wszystkie boki mają dł. 6 (nie mówie o przekątnej). Obliczyłem objętość i jest poprawna. Patrze natomiast na obliczenia Twojego
 3 
tg.30*. W kroku 2 przekształcania dzielisz przez

, dlaczego więc w kolejnym kroku
 3 
jest znak mnożenia?
1 mar 19:48
questionar: Hehehe myśląc dalej wymyśliłem, że jeżeli all boki były by równe to raczej nie było by kątów 30,60 i 90 xD...
1 mar 20:14
Jakub: Jedno 6 jest naprzeciw kąta 30o, a drugie 6 naprzeciw kąta 60o. Tak więc to są różne trójkąty.
1 mar 22:09
questionar: No A co do tego 2 pytania. Patrze natomiast na obliczenia Twojego tg.30*. W kroku 2 przekształcania dzielisz przez 33, dlaczego więc w kolejnym kroku jest znak mnożenia?
2 mar 17:36
Jakub: Dzielę przez ułamek 33, a następnie mnożę przez jego odwrotność. Poprawiłem trochę zapis, bo był niejasny.
2 mar 17:55
questionar: Aaaa no xD Ok rozumiem xD Dziękuje.
2 mar 21:19
Anika1991: Mam dwa pytania 1. czy zawsze prostokąt ma 30 st a kwadrat 60 st 2 od czego zależy liczenie tg i cos? od przekątnych ? Proszę o odp
10 wrz 10:55
Jakub: 1. Tam są dwa prostokąty. Ich przekątne mogą tworzyć z podstawą różne kąty. Najczęściej w zadaniach są 30o, 60o. Mogą też być inne np. 20o i wtedy wartość sin, cos itd. trzeba sprawdzać w tablicach trygonometrycznych (ostatnia strona zestawu wzorów maturalnych). 2. To jaką funkcję trygonometryczną wybierzesz zależy od twojej wygody. Tylko pamiętaj, aby wybrać taką, aby w ułamku mieć tylko jedną niewiadomą np. 5a. Wtedy otrzymasz równanie, z którego tą jedną niewiadomą będziesz mogła wyliczyć. Tu masz wzory na funkcje trygonometryczne 397.
10 wrz 14:07
Iwona: a skad wiemy ze uzywamy tg a nie np ctg ?
10 gru 14:56
Jakub: Obojętnie czy użyjesz tg czy ctg. Dla tgα masz np. ab, a dla ctgα odwrotnie ba. Nie ma więc znaczenia, której funkcji trygonometrycznej użyjesz.
10 gru 18:49
zyga: ja mam pytanie odnośnie rysowania danego prostopadłościanu: wiadomo,że nakreślenie bryły na kartce pomaga w obliczeniach, tylko mój rysunek jest dalece inny od tego, jaki Ty narysowałeś Jakubie. jasne,wszystko można zrobić na tzw 'czuja' , ale gdy ktoś go jeszcze nie ma (czyli ja), zrobienie tego zadania jest znacznie cięższe na maturze podobno nie można też mieć kątomierza...
22 sty 12:32
zyga: czy są jakieś sposoby aby bryła była jak najbliższa rzeczywistości?
22 sty 12:33
Jakub: Kąt 30o zaznaczasz jako trochę mniejszy niż 45o, który masz rysując linie przez przecięcia się kratek na kartce w kratkę. Kąt 60o jest trochę większy niż 45o. Zresztą rysunek może odbiegać nawet bardziej od tego, co na końcu wyliczysz. Chodzi o to, aby nie przeginać i narysować kąty tak, jak napisałem. Nikt Ciebie za rysunek nie będzie oceniał. Najważniejsze są obliczenia i wynik końcowy.
22 sty 17:52
Dosiek: Nie szybiej byloby obliczanie krawedzi z wlasnosci trojkatow o katach 30, 60, 90?
18 mar 21:19
Ga: Zamiast tangensów użyłem sinusa i cosinusa. Wszystko dobrze podstawiłem, ale dlaczego wyszedł mi inny wynik
30 sty 18:29
Jakub: Z sinusa i cosinusa policzysz co najwyżej długości przekątnych. W tym zadaniu one do niczego się nie przydadzą, bo masz policzyć pole powierzchni i objętość graniastosłupa. Do tego potrzebujesz długości krawędzi jego podstawy.
1 lut 11:33
Duszny: Polecam korzystać z własności,bo idzie to sprawniej niż w przypadku wartości trygonometrycznych,które trzeba szukać w pamięci lub tablicy,np. trójkąt,gdzie z tg obliczono 63 to bok na przeciwko kąta 60 stopni,oszczędzamy czas,ale to tylko szczegół,bo trygonometrię i tak trzeba znać,pozdrawiam świetna strona
3 mar 22:32