matematykaszkolna.pl
magdajwer: mam problem z tym, czy to bedzie 1? pierwiastek trzeciego stopnia z trzech
5 sty 21:17
magdajwer: 33
5 sty 21:18
Jakub: 33 nie równa się 1, ponieważ 13 ≠ 3. Pierwiastek trzeciego stopnia równa się takiej liczbie, która podniesiona do trzeciej potęgi, daje to co pierwiastkujesz. Dla twojego przykładu nie ma takiej liczby wymiernej. Można jedynie podać przybliżenie, policzone na kalkulatorze.
8 sty 15:30
mati7: te wzory będą na arkuszu maturalnym
2 maj 17:05
evciq: taak
3 maj 19:45
LunA: .emm,przepraszam,ale na stronie ze wzorami chyba jest błąd w ostatnim przykładzie: 4 nie równa zdaje się 2,ale tam tak jest.mam przez to mętlik w głowie,ale to chyba dobrze że zwracam uwagę?
14 cze 05:47
Jakub: 4 = 2 5:47 Tylko to ciebie tłumaczy emotka
15 cze 00:40
Monika: Czy wszystkie wzory, które Pan podał do pierwiastkowania i potęgowania występują w maturalnych wzorach matematycznych?
4 wrz 20:39
Jakub: Tutaj masz wzory z matury 2010 https://matematykaszkolna.pl/strona/wzory2010.pdf Możesz sprawdzić.
8 wrz 16:21
kafel: a co jesli mam cos takiego 106+2*105 jak to dodac?
9 wrz 12:19
Jakub: 106 + 2*105 = 10*105 + 2*105 = 105 * (10 + 2) = 105 * 12
10 wrz 00:04
hmm...: a co jeżeli mam 122+72
5 paź 15:59
Jakub: 122+72 = 144+49 = 195
13 paź 16:36
FDSA: 3*4+3*4 = ? Mozna prosic wynik w postaci pierwiastka, nie dziesietny
27 paź 19:28
Jakub: 3*4+3*4 = 4*(3+3) = 26
28 paź 01:19
lunaprv: ja to bym dodał (−x)2=x czy jakoś tak.
4 lis 01:05
WyskokowyJohny: a jak mam np. coś takiego: (22)2 to co mam z tym zrobić?
7 lis 23:04
Jakub: (22)2 = 4 * 2 = 8
8 lis 00:01
Anja: a co robic w takim przypadku ? 0.52
12 lis 10:05
Paweł: Ludzie od tych przykładów jest forum zadankowe, nie męczcie człowieka.
2 gru 16:21
yxx: Takie pytanie odnośnie tego przykładu: √3*4+3*4 = √4*(3+3) = 2√6 Dlaczego wyrzucamy tą 2 przed pierwiastek ? Nie można zrobić tak: √4*(3+3)=√4*6=√24 ?
8 gru 11:16
Lucek: Również też tak może być. Po rozłożeniu na czynniki otrzymujemy: 24:2 12:2 6: 2 3: 3 1 Dwójki łączymy w pary w przypadku pierwiastka kwadratowego. Otrzymujemy 1 parę czyli z tego będzie 2 ponieważ 22=2 oraz zostaje nam 2 i 3, które mnożymy, z tego wychodzi 6, ponieważ 2*3=6
13 gru 20:40
szelbiry: brakuje mi kilku wzorów, a nawet jeśli one są na innej podstronie, to myślę że powinny być tu
5 sty 21:34
Wojtek: Dzięki teraz jest wszystko łątwiejsze
11 sty 17:28
0odreamsgirlo0: 2 *44 / 0,4 *22 ile sie to rowna bo nie umiem tego wyliczyc
17 lut 19:39
0odreamsgirlo0: poniewasz nie idzie juz chyba nic skurcic
17 lut 19:39
Jakub:
2 * 44 

=
0,4 * 22 
 2 * 414  
=

=
 0,4 * 2 * 212 
 1 2 * (22)14  
=

*

=
 0,4 2 * 212 
 1 2 * 224  
=

*

=
 410 2112 
 10 2 * 212  
=

*

=
 4 2112 
 10 2112  5 
=

*

=

* 1 = 2,5
 4 232 2 
17 lut 22:00
Ania: Jakub: w przykładzie który rozwiązałeś w ostatniej linijce jet 5/2 * 1 ale co stało się z wykładnikiem 3/2 i dlaczego * 1 a nie 3/2
20 lut 13:47
Jakub: Może jeszcze dopiszę
10 2112 

*

=
4 232 
 10 232 10 5 
=

*

=

* 1 =

* 1 = 2,5
 4 232 4 2 
20 lut 14:29
Patrycja: Witam, nie wiem jak logicznie wytłumaczyć zadanie, w którym każe się uczniowi porównać pierwiastki drugiego stopnia z pierwiastkami trzeciego stopnia z różnych liczb bez użycia kalkulatora. Jest jakaś reguła na to? Coś co może pomóc przy takich zadaniach? Dla przykładu: Które wyrażenie ma większą wartość: 2*33 czy 3*5. i tym podobne...
8 mar 15:28
Jakub: Ja bym to zrobił tak: 2*33 = 323*3 = 38*3 = 324 = 2413 = = ((2413)6)16 = (2413*6)16 = (242)16 = 57616 3*5 = 32*5 = 9*5 = 45 = 4512 = ((4512)6)16 = = (4512*6)16 = (453)16 = 9112516 Z powyższego wynika, że 2*33 < 3*5. Tak z ciekawości zapytam, dla jakich klas to jest zadanie?
8 mar 23:21
Izus: Będzie może coś o wyłączaniu czynnika przed pierwiastek?
29 mar 18:18
WerQ: rysunekDziękuje Bardzo !
1 kwi 20:05
Kamil: Mam pytanie.Zmniejszyć liczbę pod potęgą umiem,np 273 = (33)3 = 39 . Ale już zwiększyć nie umiem, tak jak w przykładzie: mam 423x , a chcę żeby pod potęgą było 16,czyli to po prostu będzie 1622x,na pewno nieProszę o pomoc ...
1 maj 13:35
Jakub: 423 = 422 * 4 ale to nie równa się 1622. Gdyba zamiast 23 było np. 22 to 422 = (42)11 = 1611 na podstawie wzoru (ax)y = ax*y
1 maj 14:52
SzymeQ: Witam, mam takie pytanie dosyć głupie, ale wydaje mi się za banalne emotka ułożyłem układ równań taki:
a1+a1q+a1q2=21 
a1q3+a1q4+a1q5=168
Jak to rozwiązać poprawnie, chciałbym wiedzieć, bo rozwiązałem to po swojemu i wynik mi wyszedł ok., ale na pewno za takie coś dostałbym minimum pkt na maturze emotka Chciałbym zobaczyć krok po kroku jak to ma być poprawnie zapisane. Z góry dziękuję
1 maj 18:33
SzymeQ: Nie widziałem czy to na forum zadankowym umieszczać, bo całe zadanie inaczej brzmi, rozchodzi mi się głównie o ten układ równań Oczywiście to a1 to ta 1 w indeksie dolnym powinna być.
1 maj 18:35
Jakub: Ja bym to rozwiązał tak. W drugim równaniu wyciągnął q3 przed nawias i skorzystał z pierwszego równania. a1q3+a1q4+a1q5=168 q3(a1+a1q+a1q2)=168 q3*21 = 168 i dalej już prosto
1 maj 21:10
SzymeQ: no też takie wymijanie zrobiłem ,podobne żeby nie bawić się z tym ukł. równań, tylko nie wiem czy będzie dobrze to punktowaneemotka
1 maj 21:14
SzymeQ: Odsyłam cię Jakub do zadania które umieściłem na forum zadankowym, może ty mi doradzisz, bo wszystko zrobiłem i gnębi mnie odp którą podali do tego zadania emotka Tu masz link: https://matematykaszkolna.pl/forum/93957.html
1 maj 21:17
Jakub: Widzę, że marcin już ci odpowiedział.
1 maj 21:26
SzymeQ: tak, dzięki jak na razie
1 maj 21:32
konrad509: Dodałbym jeszcze do wzorów am/n=1nam
3 maj 22:37
Jakub: Zwykle nie korzystam z tego wzoru, tylko robię tak:
 1 1 1 1 
243 =

=

=

=

 243 (24)13 316 232 
3 maj 22:50
stefan: ile jest dwa do trzecirej do drugiej 2 3 2 (potega "pietrowa" ,bez nawiasow)
16 cze 11:50
stefan: a ile −32
16 cze 11:51
Kasia: Jakubie , jak to rozwiązać ? 5100 +5100 +5100 +5100 +5100 +5100= 5100 −5100 − 5100 − 5100 − 5100 = 42 + 42 + 42 + 42 + 42 = Proszę o odpowiedź
23 wrz 16:31
Kasia: Do Stefana : −32 = −9 (−3)2 =9
23 wrz 16:37
Jakub: @stefan −32 = −9 @Kasia 5100 + 5100 + 5100 + 5100 + 5100 + 5100 = 6 * 5100 5100 − 5100 − 5100 − 5100 − 5100 = − 5100 − 5100 − 5100 = −3 * 5100 42 + 42 + 42 + 42 + 42 = 5 * 42 Prościej już tych wyników nie da się zapisać.
23 wrz 16:40
Kasia: 5100 −5100 − 5100 − 5100 − 5100 = −5100 − 5100 − 5100 = − 3 * 5100 Tego przykładu nie rozumniem ,dlaczego wyszlo −3* 5100
23 wrz 21:00
Jakub: Patrząc na −5100 − 5100 − 5100 widzę trzy −5100 i dlatego zapisałem w skrócie −3*5100, tylko minus dałem na początek. Można to tak rozpisać: −5100 − 5100 − 5100 = −5100 + (−5100) + (−5100) = 3 * (−5100) = −3*5100
24 wrz 00:41
Pol młody: Prościzna
27 wrz 03:35
Ivan: Witam Czy wzór a 1n = na jest poprawny? Bo wyjaśnienie 9 12=9=3 czyli 9 12=3 na pewno nie jest.
1 paź 18:04
Jakub: We wzorze jest "a" do potęgi 1n, a nie "a" razy 1n.
1 paź 21:08
Joanna: Witam, czy ktoś może mi wyjasnic jak to sie stalo, ze z x2=12, to goły x to:w liczniku 2 , a mianownik to 2? czy pierwiastek z 12 lmozna jeszcze dalej obliczyc i jak...........DZiękuje za pomoc. x2=12 x=2dzielone przez 2
8 paź 01:46
KASIA: a ile będzie : 23 ?
9 paź 17:33
Jakub: (2)3 = 2 * 2 * 2 = 22
12 paź 15:06
XXX: √23= √8= 2,8284271247461900976033774484194
24 paź 11:36
jada1: mam usunąć niewymierność z licznika: pierwiastek piatego stopnia z 2 dzielony przez π z pierwiastkiem drugiego stopnia bym sobie poradziła ale co zrobić z tym?
3 lis 20:29
jada1: Liczby niewymierne, które to są? 0;2;−2i1/3;37; (3)3; niby znam definicję ale jakoś nie przemawia ona do mnie
3 lis 21:27
jada1: Jeszcze jedno. Mam kilka bardzo złożonych przykładów na obliczanie wartości wyrażeń, ale nie dam rady ich tu wpisac. Może ktoś podjąłby się ich rozwiązania, tylko że wysłałabym je mailem. Proszę o pomoc.emotka
3 lis 22:20
Jakub: Niewymierne to 37 i (3)3 = 33.
3 lis 22:36
Jakub: @jada1 Napisz je na forum zadankowym.
3 lis 22:36
jada1: Panie Jakubie. Tylko jak je tam umieścić żeby były czytelne?Ja nie potrafięemotka To są na prawdę złożone przykłady, są tam ułamki, potęgi (wszystkie możliwe), pierwiastki, itp.Czy jeśli napiszę je słownie tak jak się mówi to ktoś rozwiąże?
4 lis 16:48
Jakub: Możesz napisać ręcznie, wgrać zdjęcie np. na imageshack.us lub gdzieś indziej i dać link na forum.
4 lis 17:08
jada1: wrzuciłam te zadania na forum zadankowe niestety nikt jak dotąd nie odpowiedział
4 lis 19:51
Reggearator: OMG mam zagrozenie z matmy i zostalo mi tylko to poprawic ^^ jak zdam to chwała tobie Dzięki Pozdrawiam
20 gru 16:11
przem: Witam! czy ktoś pomoże mi? emotka √21 x √75 −−−−−−−−−−−−− = ? √28
30 gru 19:12
Jakub:
21 * 75 3*7 * 25*3 

=

=
28 4*7 
 3 *7 * 5 * 3 3 * 7 * 5 15 
=

=

=

 27 27 2 
30 gru 20:37
przem: dzięki Jakub emotka
30 gru 21:18
za kilka dni egzamin: hej hej hej potrzebuje szybkiej pomocy ! jestem w gimnazjum i za kilka dni mam egzamin ! jak zrobić : (−1,1)−2
 121 
w odpowiedział jest

, a ja nie ogarniam dlaczego ..
 100 
i chyba sie będe tu często zgłaszała.
19 kwi 12:54
Jakub: (−1,1) = (−1110)2 = 121100 Z zadaniami zgłaszaj się na forum zadankowe. Link poniżej.
20 kwi 18:45
Ewa: Szkoda, że nie ma tego w tablicach matematycznych...przydało by się.. :<
6 lip 01:17
paula: 310+310+310=
31 paź 20:29
Jakub: 310 + 310 + 310 = 3 * 310 = 311
31 paź 22:09
Gustlik: Tu dałem ciekawy i szybki sposób wyłączania czynników przed pierwiastek i obliczania pierwiastków za pomoca rozkładu liczby podpierwiastkowej na czynniki: https://matematykaszkolna.pl/forum/forum.py?komentarzdo=1350 .
6 sie 01:10
Duch: Mam pytanie: Czy np: −sin2α=sin2α albo: −a2=(−a)2?
10 kwi 21:12
Jakub: (−a)2 = a2 −a2 = −a2 Aby potęgowanie dotyczyło minusa, trzeba całość wziąć w nawias, inaczej potęgowanie dotyczy tylko ,,a''.
11 kwi 23:27
Duch: Dziękuję.
15 kwi 13:20
Paulaa : 1/2 do potęgi 2/3= ?
14 cze 20:42
Paulaa : rozwiązanie to 1/8 i nie rozumiem dlaczego a zrobiłam już kilkakrotnie ten przykład
14 cze 20:45
zeco0: nie wiem jak mam sie za to zabrac, prosze was o pomoc. 11−62+11+62=
8 wrz 21:54
nick: 164:26*(25)1/2=
4 lis 23:30
Dorota: jak obliczyc takie rownanie? 25/2 − 23/2
21 sty 21:47
Holozon: A czy (a+b)2 to nie jest a2 + 2ab + b2 (Skrócone mnożenie)? Ponieważ na stronie nie ma 2ab (mamy tylko a2+b2).
4 lut 05:28
matto: 52*2 ile to jest?
23 mar 20:46
15 kwi 09:03
Nikol: Bardzo fajnie potęgi wytłumaczone są przez Marka Dudę na stronie MatFiz24.pl w dziale potęgi. matfiz24.pl/potegi
13 sie 22:31
mała: mógłby ktoś pomóc (7+1)=
7 wrz 18:11
mała: mógłby ktoś pomóc (√7+1)2=
7 wrz 18:12
Endrju: wzor skróconego mnożenia (a + b)2= a2 + 2 ab + b2 a więc 7 + 2pierwiastki z7 + 1 = 8 +2pierwiastki z 7
8 wrz 22:11
OskiB: Ok a jak obliczać sumy potęg o różnych postawach i wykładnikach np 58 + 6(10) ?
30 gru 15:42
OskiB: *58+610
30 gru 15:43
Jakub: W żaden prosty sposób, czyli ze wzorów, tego nie policzysz. Zostaje jedynie kalkulator. https://www.google.pl/?gws_rd=ssl#q=5^8+%2B+6^%2810%29
5 sty 12:48
toman: Witam, ile to 6 : 24
8 lut 18:34
Rafio: toman spójrz:
 1 1 
6 : 24 = 624 = 14 =

=

 4 2 
4 gru 17:12