matematykaszkolna.pl
qqq: nie bardzo rozumiem ogólnie tego zadania. czy mógłbyś mi jakoś szczegółowiej wytłumaczyć?
1 gru 19:31
Jakub: Napisz dokładnie, które miejsce rozwiązania jest dla ciebie niezrozumiałe.
6 gru 22:43
justa: dla mnie jest ok emotka
15 kwi 21:06
Tępa: DLACZEGO NIE NP. 9! ?
4 maj 18:16
Jakub: Z 9! silnia to liczysz, gdy masz ustawić 9 osób w dowolnej kolejności. Na poprzedniej stronie jest jednak warunek, że dziewczyny mają stać na początku. To jednak bardzo ogranicza ilość rozwiązań.
4 maj 18:24
kasia: ten dział jest wogole nie zrozumialy a w tym roku matura
24 wrz 20:34
Jakub: Czego nie rozumiesz? Spróbuj napisać.
26 wrz 00:53
Dusia: a ja juz rozumiem ten dzial. Trzeba przysiasc i od poczatku dzialu robic zadania emotka Swietna stronka adminieemotka
28 wrz 20:12
srym: jeszcze dwie godziny temu byłam ciemna.. teraz o wiele lepiej..zobaczymy na jutrzejszym spr.
21 paź 20:51
Kamson: Mam problem. Mianowicie nie wiem kiedy używać + a kiedy znak mnożenia. W tym zadaniu jak robiłam sama to zrobiłam 4! + 5!. Może mi Pan szczegółowiej objaśnić dlaczego tutaj trzeba zastosować mnożenie ?
1 lis 16:57
5!: właśnie też mam z tym problem,,, Jak jest mnożenie to nie znaczy, że oni się przemieszają ?
4 lis 18:19
Miron: Hallo Admin! Pytania są emotka
7 lis 13:33
Kamson: Admin zrobił sobie wakacje
7 lis 23:34
Jakub: Jak jakąś czynność (np. ustawianie kolejki) wykonuję w kilku etapach to stosuję regułę mnożenia, aby policzyć na ile sposób to można zrobić. Poczytajcie 1016. Mnożenie jest wtedy, jak jakąś czynność DZIELĘ NA ETAPY i liczę na ile sposobów każdy etap można wykonać.
8 lis 00:01
Maria 1991: Mam pytanie do zad.2 jak pan zrobił że 4 ! wyszła 24
6 lut 15:17
Jakub: 4! = 1 * 2 * 3 * 4 = 24 (więcej na 1010)
6 lut 17:27
bogdan: male niedomówienie: "na 120 sposoby moge ustawic po dziewczynach... (regały?)" pozdrawiam
5 kwi 22:01
Jakub: Mam nadzieję, że dobrze ciebie zrozumiałem bogdan. Poprawiłem. Dzięki.
9 kwi 01:35
roman: ja mam takie jeszcze pytanie czy mogę zrobić tak 4! * 5! = 20 ! >? hmmmm >? nie wiem nie jestem dobry z matmy, więc wolałem zapytać ....
6 lip 16:48
Jakub: Nie można. Nie ma takiego wzoru: a! * b! = (a+b)!. Zresztą sam zobacz: 4! * 5! = 1 * 2 * 3 * 4 * 1 * 2 * 3 * 4 * 5 = mała liczba 20! = 1 * 2 * 3 * 4 * 5 * 6 * 7 * ... * 17 * 18 * 19 * 20 = duża liczba. Równość 4! * 5! = 20! nie może być prawdziwa.
10 lip 23:55
Zuza: Boże, ta strona ratuje mi życie.
4 gru 18:02
kris: fajne zadanie, oby takie łatwe były
9 sty 19:23
Martin: Ile i na ile czegoś jest zawsze z dopełniaczem, a więc na "5/10/18/90/120/2880 sposobów", a nie na 5/10/18/90/120/2880 sposoby".
21 lut 13:46
Jakub: Dzięki. Już poprawiłem.
21 lut 23:09
Ania: może na 5/10/18... to sposobów, ale na 24/32/33.. to sposoby.. emotka Ps. idealna strona, bardzo mi pomaga w nauce emotka Pozdrawiam.
22 mar 23:09
Karo: Ja mam porade dla Kamson i 5! sama tez nie moglam zrozumiec czemu 4! razy 5! a nie 4!+5! i sobie rozpisalam prosty przyklad − 3 dziewczyny i 2 chlopakow i rzeczywiscie wychodzi 12 kombinacji a wiec 3!*2! = 12. Jakub super strona ucze sie do innego egzaminu z matematyki i wszystko tu jest super wytlumaczone. Pozdr Karolina
18 kwi 15:53
Dżoli: Mam małe pytanie co do wcześniejszego komentarza Jakuba: Jak jakąś czynność (np. ustawianie kolejki) wykonuję w kilku etapach to stosuję regułę mnożenia, aby policzyć na ile sposób to można zrobić. Poczytajcie 1016. Mnożenie jest wtedy, jak jakąś czynność DZIELĘ NA ETAPY i liczę na ile sposobów każdy etap można wykonać. mnoży sie wtedy kiedy czynność dzieli sie na etapy ale przeciez w takim przypadku to kolejne etapy się dodaje... emotka
4 maj 14:50
Jakub: Napisałaś "etapy się dodaje". Nie bardzo wiem, co masz na myśli. Chodzi Ci o to, że łączysz kolejne etapy, aby otrzymać całą czynność?. Tak to prawda. Jednak mnożysz nie etapy ale liczby, które określają na ile sposobów możesz wykonać każdy etap. To jest jednak co innego − etap, a liczba sposobów jego wykonania.
4 maj 15:28
Dżoli: no dokładnie o to mi chodziło jak widać, nie do końca się dobrze wczytałam w ten komentarz emotka
4 maj 16:13
Kracy: Według mnie jest źle, ale zapewne po prostu tego nie rozumiem. Przecież 9 osób i do tego z warunkiem, że kobiety mają stać na początku. To nie realne uzyskać 2880 sposobów. Już bardziej dodanie 4! + 5! = 144 sposoby wydaję się bardziej prawdopodobne...
24 sty 10:46
choina : Używam mnożenia gdy w zadniu pojawia się słówko ''i'' w tym przypadku 5 chłopców i 4 dziewczyny natomiast dodajemy gdy w zdaniu pojawia się słówko '' lub"
9 wrz 11:50
Adam: Z jednej strony ok. Ale z drugiej też tego nie mogę zrozumieć. Skoro jest zastrzeżenie, że Panie mają stać na początku kolejki to dlaczego mnożymy 4! * 5!. a nie dodajemy 4! + 5!. Tak są to dwa oddzielne etapy. Myślę, że mnożyć by można było w przypadku gdybym mógł pozwolić sobie na ustawienie Pań jak i na początku tak i na drugim początku kolejki − czyli na końcu. Ale jeśli ja mam zastrzeżenie, że one mają stać na pierwszych 4 miejscach, czyli − wtedy wychodzi 4!. i następne 5 miejsce jest do pomieszania dla Panów, czyli 5!. Czy w każdym przypadku, jeśli pojawia się coś takiego zawsze trzeba wykonać mnożenie?
23 paź 20:26
Jakub: W tym zadaniu ustawiasz kolejkę. Wyobraź sobie konkretny przypadek. Najpierw ustawiasz 4 dziewczyny a następnie 5 chłopców. Dziewczyny możesz ustawić na 4! = 24 sposobów. Na każde ustawienie dziewczyn przypada 5! = 120 ustawień chłopców. Z tego powodu jest mnożenie. Jak tego nie rozumiesz, to weź prostszy przypadek. Masz dwie dziewczyny Asia, Basia i trzech chłopców Tomek, Zbyszek, Paweł. Teraz wypisz wszystkie możliwe kolejki, gdzie dziewczyny są na początku. Asia, Basia, Tomek, Zbyszek, Paweł Asia, Basia, Tomek, Paweł, Zbyszek Dalej Ty... Zobaczysz, że na każde ustawienie dziewczyn są 3! = 6 ustawienia chłopców, więc wszystkich kolejek jest 2! * 3! = 2 * 6 = 12. Najlepszym sposobem zrozumienia reguły mnożenia jest choć raz wypisanie wszystkich przypadków. Pracochłonne, ale wtedy wszystko widać. Wyżej dzieliłeś układanie kolejki na dwa etapy i dlatego jest reguła mnożenia. Inaczej jest, gdy liczysz CAŁE kolejki. Przykładowo masz trzy dziewczyny (Asia, Basia, Kasia) i trzech chłopców (Tomek, Zbyszek, Paweł). Na ile sposobów można ułożyć TRZYOSOBOWĄ kolejkę składającą się z osób jednej płci. Asia, Basia, Kasia Asia, Kasia, Basia Dalej Ty... Tomek, Zbyszek, Paweł Tomek, Paweł, Zbyszek Dalej Ty... Wszystkich możliwych kolejek jest 3! (dziewczyny) + 3! (chłopcy) = 6 + 6 = 12. Jak liczysz CAŁE kolejki to dodajesz.
23 paź 22:07