emes: | 5−x | |
nie rozumiem czwartego przykładu... |
| , czy mógłbyś mi wytłumaczyć skąd |
| (x−1)(x2+x+1) | |
te wyrażenie w mianowniku?
30 sie 11:36
emes: i w ogóle o co chodzi w tym całym upraszczaniu... zapisywanie w postaci ilorazu zrozumiałam,
ale z tym coś ciężko mi idzie. Trzy pierwsze przykłady rozwiązałam bez problemu,a od czwartego
mam problem.
30 sie 11:39
Jakub: Skorzystałem ze wzoru skróconego mnożenia a
3 − b
3 = (a−b)(a
2+ab+b
2) (ze strony
55).
Rozbijam x
3−1 na (x−1)(x
2+x+1), ponieważ chcę znaleźć najmniejszy wspólny mianownik. Mam
teraz sumę ułamków:
1 | | 2x+1 | | 5−x | |
| + |
| + |
| |
x | | x(x−1) | | (x−1)(x2+x+1) | |
Wspólny mianownik to x(x−1)(x
2+x+1). Dlaczego to jest wspólny mianownik? Dlatego, że wyrażenie
x(x−1)(x
2+x+1) dzieli się przez mianowniki ułamków x, x(x−1), (x−1)(x
2+x+1). Oczywiście
można pomnożyć po prostu mianowniki początkowych ułamków i otrzymać x(x
2−x)(x
3−1), ale
stopień tego wielomianu jest dużo większy niż stopień tego x(x−1)(x
2+x+1). Tak więc, te całe
rozbijanie jest po to, aby znaleźć jak najmniejszy wspólny mianownik i później nie męczyć się
z upraszczaniem wyniku.
30 sie 16:59
emes: Bardzo dobrze tłumaczysz. Już zrozumiałam, dziękuje.
1 wrz 19:31
Michał: Albo zgłupiałem albo jakoś dziwnie to rozwiązujesz.
x | | 2 | |
| + |
| mnożymy obustronnie przez x, czyli: |
x−3 | | x | |
x | | x | | 2 | | x | |
| * |
| + |
| * |
| w pierwszym wyrażeniu mnożymy iksy i powstaje x2, w |
x−3 | | 1 | | x | | 1 | |
drugim iksy się skracają, powstaje:
x2 | |
| + 2 teraz mnożymy obustronnie przez x−3 |
x−3 | |
x2 | | x−3 | |
| * |
| + 2(x−3) w pierwszym wyrażeniu x−3 skraca się, dwójkę wymnażamy, |
x−3 | | 1 | |
powstaje:
x
2 + 2x − 6
Nie wiem, ja bym to tak rozwiązał, a jeśli to źle to wytłumacz mi czemu rozwiązujesz to zadanie
tak a nie inaczej.
1 lis 20:49
Harvest: Nie rozumiem ostatniego przykładu...
Jak wychodzi:
x
2 + 2x − 3 = ( x − (−3))(x−1) = (x + 3) (x−1)
Jakim sposobem to wyszło
2 gru 13:44
Jakub: | x | | x | |
Michał nie możesz wziąć |
| i tak po prostu pomnożyć przez |
| , czyli x. To tak |
| x−3 | | 1 | |
jakbym ja wziął 8 i pomnożył przez 2: 8 = 8*2 = 16. Wychodzi głupota 8=16.
| x | |
Zauważ, że ja sprowadzam do wspólnego mianownika mnożąc licznik i mianownik |
| przez x. |
| x−3 | |
| x | |
Cały ułamek mnożę więc przez |
| = 1, a przez jeden zawsze mogę mnożyć, bo to nie zmienia |
| x | |
wartości: 8 = 8*1 = 8
Liczę najpierw
Harvest x
1 i x
2 czyli pierwiastki wyrażenia kwadratowego x
2+2x−3, a
następnie zamieniam je na postać iloczynową. Kliknij "postać iloczynowa" na poprzedniej
stronie.
2 gru 22:33
sylwia: jak zrobić przykład :2x2−3x/x2−6x+9 − x+2/x−3 +1
3 gru 14:42
Harvest: Ahhhha!
Bardzo Ci dziękuję! : ) )
4 gru 14:22
roman: tylko ja nie wiem dlaczego w trzecim przykładzie do licznika tam 4 pomnożyłeś tylko przez (x−1)
a nie przez (x−1)(x+1) * 4 ...
pomocy bo nie mam pojecia jak to zrobiłes i dlaczego >?
5 gru 17:03
Jakub: Pomnożyłem tylko przez
(x−1), ponieważ chciałem otrzymać możliwe najmniejszy wspólny
mianownik.
Przykład na liczbach
1 | | 1 | | 1 | | 2 * 1 | | 1 | | 2 | | 3 | | 1 | |
| + |
| = |
| + |
| = |
| + |
| = |
| = |
| |
6 | | 3 | | 6 | | 2 * 3 | | 6 | | 6 | | 6 | | 2 | |
1 | | 1 | | 3*1 | | 6 * 1 | | 3 | | 6 | | 9 | | 1 | |
| + |
| = |
| + |
| = |
| + |
| = |
| = |
| |
6 | | 3 | | 3*6 | | 6 * 3 | | 18 | | 18 | | 18 | | 2 | |
Jak widzisz, w obu przypadkach otrzymałem ten sam wynik, ale pierwszym sposobem jest prościej.
W działaniach na wyrażeniach wymiernych otrzymywanie możliwie małych wspólnych mianowników
jest szczególnie ważne, ponieważ później łatwiej się rozwiązuje np. równania lub nierówności
wymierne.
5 gru 18:48
meg1822: Prosiłabym o wyjaśnienie takich zagadnień jak:
−skracanie i rozszerzanie wyrażeń wymiernych
−mnożenie i dzielenie wyrażeń wymiernych
−dodawanie i odejmowanie wyrażeń wymiernych
−Równania wymierne(rozwiązywanie)
13 sty 22:00
Gosia171: Mam pytanie czy zawsze jak jest dodawanie odejmowanie to trzeba mianownik sprowadzić do
najprostszej postaci
? bo u nas na matematyce w liceum pani mówi że tylko przy mnozeniu lub
dzieleniu
jak to jest
14 mar 13:51
Jakub: Dobrze jest sprowadzić do najprostszej postaci, bo wtedy wyniki wychodzą prostsze. Jak tego nie
zrobisz, to nie jest to błąd, ale będziesz miała bardziej skomplikowane obliczenia.
14 mar 17:45
Domi: masz jakieś korzyści z prowadzenia tej strony poza satysfakcją? pytam z ciekawości
strona
jest świetna, zaczynam powoli wierzyć, że zdam tą maturę z matmy...
30 mar 19:43
Jakub: Prowadzenie tej strony ma swoje zalety:
1. satysfakcja, bo jednak sporo osób ją ogląda
2. dużo się nauczyłem rozbudowując ją i nie mam na myśli matematyki tylko html, css, tex itd.
3. po prostu lubię odpowiadać na komentarze
i dodawać nowy materiał
4. trochę kasy z reklam
30 mar 19:54
Natalia: nie można po prostu skracać?
2 maj 15:45
Dominika: Może się czepiam, ale czy w dziedzinie nie powinno być D=R−{0,3} bo chyba zaczyna się od
najmniejszej liczby, czy się mylę?
22 mar 20:02
kkkasiula: dobrze myślisz Dominika na pewno pisze się od mniejszej do większej
14 kwi 14:52
kkkasiula: z tego co mnie uczono ma to znaczenie
14 kwi 14:53
Jakub: Tam są nawiasy { }, więc {3, 0} jest zbiorem. W zbiorze nie ma znaczenia, w jakiej kolejności
wypiszę elementy. Może być {3, 0} lub {0, 3}. Gdyby to był przedział to co innego. Tylko <0,3>
jest dobrym zapisem.
14 kwi 15:28
Malwina: nie trzeba liczyc delty ?
3 gru 15:30
Jakub: Nie trzeba. To nie jest tak, że jak widzisz funkcję kwadratową, to zawsze liczysz deltę. Po co
ci ona w tym wypadku. Niepotrzebna, więc nie trzeba jej liczyć.
4 gru 00:06
Paulaa: Mam prośbę pomógłbyś z tym przykładem ?
Wyrażenie wymierne
9 lis 01:49
Jakub: Chodzi o to, aby uprościć to wyrażenie
Jeśli tak, to odejmujesz w ten sposób:
1 | | 1 | | 2−x | | x | | 2−x−x | | 2−2x | |
| − |
| = |
| − |
| = |
| = |
| |
x | | 2−x | | x(2−x) | | x(2−x) | | x(2−x) | | 2x−x2 | |
9 lis 14:31