matematykaszkolna.pl
Nieuk: Bardzo pomocne
8 sty 15:05
krzysiek: skąd wzięło się z: x(x+1)+2(x+1) −−−−−> (x+1)(x+2) proszę o wytłumaczenie
2 mar 19:57
Jakub: Wyciągnąłem (x+1) przed nawias. x(x+1)+2(x+1) = (x+1)(x+2)
3 mar 12:34
maturzystka: 2(x2+2x−3) 2(x2−x+3x−3) po co tu 3x 2(x(x−1)+3(x−1)) po co tu −1
11 kwi 20:41
Jakub: Wielomian x2+2x−3 rozkładam na czynniki, wyciągając z pierwszej pary co się da i z drugiej tak samo. Problem z tym wielomianem jest taki, że nie ma dwóch par tylko suma trzech wyrażeń. Dlatego rozbiłem 2x na −x+3x. Dlaczego tak? Ponieważ w innym wypadku nie wyszło by mi z każdej pary x−1. Próbowałem inne rozbicie, ale tylko z −x+3x się udało. Mając x2−x+3x−3 wyciągam z pierwszej pary x przed nawias, a z drugiej 3 i otrzymuję x(x−1)+3(x−1). Sprawdź, że to jest poprawne przez wymnożenie i pozbycie się nawiasów.
12 kwi 23:06
zodiak: czy można by było w dwóch ostatnich przykładach obliczyć deltę i pierwiastki i po prostu je do wzoru podstawić typu (x−3)(x+5)(x−7) itp ?
18 kwi 11:39
Jakub: Oczywiście tak. W ten sposób jednak możesz robić tylko dla funkcji kwadratowej. Wielomiany nie rozłożysz na postać iloczynową licząc pierwiastki, ponieważ po prostu nie ma na to wzorów. W tym zadaniu chciałem pokazać, jak się zamienia na postać iloczynową przez grupowanie wyrazów i wyciąganiu przed nawias. To działa dla wielomianów dowolnego stopnia.
18 kwi 13:22
zodiak: tak wiem, że delta jest tylko dla wielomianów drugiego stopnia, po prostu dla pewności spytałem
18 kwi 19:17
xx: nie tylko 2 bo można wprowadzić zmienną pomocniczą
20 cze 21:54
Kubczyk: Fajnie
6 mar 11:21
christ: Jak to się stało , że x2+3+2 = x2+x+2x+2 , wgl tego nie czaje
26 kwi 15:03
Jakub: x2 + 3x + 2 = x2 + x + 2x + 2 Zamiast 3x napisałem x + 2x, ponieważ chciałem wykorzystać metodę − wyciągam co się da z pierwszej pary, co się da z drugiej pary i mam nadzieję, że w nawiasach zostanie to samo. Tak więc potrzebowałem dwóch par czyli czterech wyrazów. Z tego powodu zamiast 3x napisałem x+2x, mogłem też 2x+x, ale jak próbowałem, to po wyciągnięciu w nawiasach nie zostawało to samo.
27 kwi 16:37
mr_nobody: @Jakub W tym ostatnim z 1 zestawu, po co się tak bawić? 2x2+4x−6 2x2−2x+6x−6 2x(x−1)+6(x−1) (x−1)(2x+6) Szczegół, ale zawsze szybciej.
30 kwi 09:13
Jakub: Racja emotka Trochę szybciej.
30 kwi 16:44
Gustlik: Te dwa ostatnie przykłady można rozłożyć deltą: https://matematykaszkolna.pl/strona/69.html i https://matematykaszkolna.pl/strona/54.html , większość uczniów jak widzi funkcję kwadratową, to sięga po deltę.
10 wrz 00:15
Speedy_D: 2(x2+ 2x −3) a nie mozna delta?
15 lis 19:58
Dorota2: delta nie wychodzi Speedy D
31 gru 13:50
Tomek: Jak to nie wychodzi . Δ= (−4)2 −4*2*(−6) Δ=16 + 48 = 64 Pierwiastek z delty = 8 czyż nie
29 paź 18:53
Tomek: oczywiście patrząć tak 2x2 −4x−6
29 paź 18:54