matematykaszkolna.pl
kaja: dlaczego w ostatnim przykładzie na końcu jest +1 a nie +2
7 sty 22:07
Jakub: Wystawiłem 2 przed nawias i z 2 zrobiło mi się 1. Sprawdź, że jest dobrze, wymnażając nawias.
8 sty 16:42
Ola: Dlaczego w pierwszym przykładzie pod kreską ułamkową nie mnozymy każdego czynnika przez czynnik, tylko wychodzi: (32)3 − 13?
25 wrz 20:28
Jakub: Tak jak wyżej napisałem korzystam ze wzoru skróconego mnożenia (a−b)(a2+ab+b2) = a3−b3. Oczywiście można tak jak piszesz pomnożyć "każdy czynnik przez czynnik". Jednak wyjdzie to samo, a więcej miejsca to zajmie. Korzystam ze wzoru SKRÓCONEGO mnożenia, aby mnożenie było KRÓTSZE emotka
26 wrz 00:43
p: duzo prosciej jest, gdy najpierw podzielisz licznik i mianownik przez 32 ...
3 paź 23:16
Jakub: Nie wydaje mi się. Zresztą napisz, jak to można prościej zrobić twoim sposobem.
5 paź 00:06
luna: czemu z 32 * 38 =232 i 332 = 234 ?
8 paź 15:09
nells: dlaczego (32)3−13 = 1? może głupie pytanie ale utknelam przy tym
22 paź 18:09
CJ: nells: w przykładzie (32)3−13 = 1, jest tak ponieważ potęga za nawiasem jest równa stopniu pierwiastkowanej liczby, co oznacza ze, zostaje on usunięty: 2 − 13 = 1, natomiast 13 = 1*1*1=1, co z kolei daje nam: 2 − 1 = 1emotka
24 paź 11:31
nells: CJ dziękuję emotka
24 paź 16:36
Stasi: Dlaczego nie można w pierwszym zadaniu pomnożyć przez 322−1?
27 paź 07:38
Jakub: Tam mam w mianowniku 32−1. Jak pomnożysz to przez 322−1, to otrzymasz (32−1) * (322−1) = = 32*32232322 + 1 = = 3233234 + 1 = = 3 − 3234 + 1 = = 4 − 3234 Jak widzisz, w mianowniku nie otrzymasz liczby wymiernej, a o to w tym zadaniu chodzi. O usunięcie niewymierności z mianownika.
27 paź 14:42
Szubryk: cześć − w 3 zadaniu nie moze zostac taka wartość : 332 − 316 +1 / 3 Przy okazji napisz jak to się wyłacza że z 316 bierze się 2*32 ta trójka przed każdym pierwiastkiem to oczywiści stopień sześcienny pozdrawiam
27 paź 22:45
Jakub: Rozpisując bardzo rozwlekle: 316 = 38*2 = 38 * 32 = 232
 332316 + 1 
Skąd wytrzasnąłeś ten ułamek

 3 
28 paź 01:14
Szubryk: Ok − już wiem wszystko dzieki serdeczne − szkoda że człowiek od razu nie rodzi sie mądry
29 paź 00:53
hmmm: nie kumam
25 sty 17:09
ehhh: Wytłumacz mi proszę, jak ja mam wpaść na to by korzystać akurat z tego wzoru z którego Ty korzystasz, np w pierwszym zadaniu... czyli ( a do trzeciej − b do trzeciej ) Bo gdybym zobaczył treść zadania...to za Chiny ludowe bym nie wiedział jak się do niego zabrać, jaki wzór zastosować, itp...
26 sty 00:45
Jakub: Takich typowych zadań na usuwanie niewymierności w mianowniku nie ma dużo. 1) Jak masz pierwiastki drugiego stopnia, to korzystasz ze wzoru (a−b)(a+b) = a2−b2. 2) Jak masz sumę pierwiastków trzeciego stopnia, to korzystasz ze wzoru (a+b)(a2−ab+b2) = a3+b3. 3) Jak masz różnicę pierwiastków trzeciego stopnia, to korzystasz ze wzoru (a−b)(a2+ab+b2) = a3−b3. Oczywiście można wymyślać, jakieś trudniejsze przykłady, ale większość podpada pod powyższe trzy wzory. Tak więc przeczytałeś, zrozumiałeś i z większością zadań na usuwanie niewymierności z mianownika sobie już poradzisz. A jak się wpada na takie rozwiązania, jak się ich nie zna. Kombinujesz, kombinujesz, kombinujesz, aż wykombinujesz. Czasochłonne, ale innego sposobu nie ma.
26 sty 14:45
ehhh: Dziękuję za odpowiedź emotka Posiedzę dziś nad tym : )
26 sty 17:15
Gliwiczanin: czytam wasz odpowiedzi ale dalej mam problem z tym ostatnim zadaniem, mianowicie chodzi mi o koniec tego zadania, skad sie wziela ta dwojka 2( 3432 + 1)?
8 lut 21:25
Jakub: Wyciągnąłem 2 przed nawias: 234232 + 2 = 2(3432 + 1)
8 lut 22:13
cosik:
3 

32−1 
Nie rozumiem tego podstawiania do wzory : a3−b3=(a−b)(a2+ab+b2) , dlaczego bierze się pod uwagę tylko drugi nawias?
8 lip 14:41
cosik: a dobra już sobie wytłumaczyłam
8 lip 14:50
Kolega: to ja mam takie pytanie co do pierwszego zadania. nie rozumiem dlaczego w przed ostatnim wyniku tego działania nagle jest : −1do potęgi trzeciej, skoro wcześniej było to na plusie?
11 lip 21:22
Kolega: cofam to poprzednie pytanie, zaś zadam pytanie o które pytał Luna , na które odp. nie było: l czemu z 3√2 * 3√8 =23√2 i 3√32 = 23√4 ?
11 lip 22:45
Jakub: 32 * 38 = 32 * 2 = 232 332 = 38*4 = 38 * 34 = 234
12 lip 15:43
hmm?: mam to samo pytanie co cosik: dlaczego podczas podstawiania bierzesz pod uwagę tylko ten drugi nawias ? a3−b3=(a−b)(a2+ab+b2) ja sobie nie umiem tego wytłumaczyć
30 sie 23:57
Jakub: Hmm, nie bardzo rozumiem. Mnożę przez drugi nawias i w ten sposób otrzymuję cały wzór skróconego mnożenia (a−b)(a2+ab+b2).
8 wrz 20:05
anon: a jak pod kreską są 2 różne pierwiastki 3−go stopnia i jeszcze +1?
23 paź 22:11
hereq: Kapitalna robota, szacunek dla autora!
15 lis 20:27
iwona: skąd się bierze w pierwszym przykładzie −1 do potęgi 3 (pod kreską ułamkową)?
20 lis 16:52
iwona: i dlaczego pierwiastek z dwóch trzeciego stopnia ma trójkę za nawiasem, a jest to dodawanie. nie powinno być 2 pierwiastki z dwóch trzeciego stopnia?
20 lis 16:54
Jakub: Korzystam ze wzoru (a−b)(a2+ab+b2) = a3 − b3, przyjmując, że a=32, b=1.
20 lis 17:00
Grand: Pewnie odwiedzający tę stronę już całkiem się załamią, ale nie wiem do czego są te wzory...
19 sty 20:38
Dżoli: mam pytanie do pierwszego przykładu, ponieważ nie rozumiem dlaczego został on tak rozwiązany, więc pokaże sposób w jaki ja rozwiązałam (oczywiście wynik wyszedł i inny) ale chciałabym prosic o wytłumaczenie tego...: 332−1 = 332−1 * 322+1322+1 = 3*34+3323−1 = 3*34+31
3 lut 15:04
Dżoli: nie wiem jak to inaczej zapisać, żeby było dobrze widać...
3 lut 15:06
Dżoli: mam pytanie do pierwszego przykładu, ponieważ nie rozumiem dlaczego został on tak rozwiązany, więc pokaże sposób w jaki ja rozwiązałam (oczywiście wynik wyszedł i inny) ale chciałabym prosic o wytłumaczenie tego...: u { 3 } { p3 { 2 } −1} = u { 3 } { p3 { 2 } −1} * u { p3 { 22 } +1 } { p3 { 22 } +1 } = u { 3 * p3 { 4 } +3 } { p3 { 23 } −1 } = u { 3 * p3 { 4 } +3 } { 1 } zapisałam to tak, bo może teraz bedziecie wiedziec o co mi chodzi...
3 lut 15:09
Dżoli: i czy tego typu zadania, w sensie że usuwanie niewymierności z pierwiastkiem trzeciego stopnia, jest za podstawie programowej bo na maturze takie zadanie chyba nie było jeszcze nigdy...?
3 lut 15:13
Jakub: Rzeczywiście nie było takiego zadania na maturze. Trudno jednak o gwarancje, że nie będzie.
3 lut 23:12
Jakub: Stosuj duże U, to Ci się będą ładniej składały pierwiastki. Zastosowałaś wzór, który nie istnieje. (a−b) * (a2+b) to nie jest a3 + b3 lub a3+b2. Korzystaj tylko ze wzorów na stronie 55. Jak wymyślasz własne to je sprawdzaj: (a−b)(a2+b) = a3 + ab − ba2 − b2
3 lut 23:17
Karooo: i love maths ! <3
5 maj 18:49
PLEASE: rysunekFajnie że jest to ładnie rozwiązane ale do tego powinien być opis np. zastosowaliśmy wzór : xxx xxx xxxx xxx co oznacza że mianownik po mnożyliśmy przez licznik , więc wyszło tak a nie inaczej , dodatkowo zastosowalismy wzór : zzz−zzz = zz , bla bla bla bla ... ułamki się skróciły bo .... bla bla bla a na koniec wyszła nam liczba całkowita ( to oczywiście głupi przykład ale dobrze wiecie o co mi chodzi , ktoś kto nie siedzi w matmie na co dzień potrzebuje dobrych kilku minut na zrozumienie a czasem i to nie wystarcza , opis zastosowanych metod pomógł by skrócić ten czas ) ja ze swojej strony obiecuję że jeśli zdam maturę za rok to wpłacę na konto matematyka.pisz.pl 1000 zł emotka Pozdrawiam !
9 cze 13:18
Jakub: Rozwiązując zadania staram się dawać mało opisów. Wolę dać link do wzorów. Według mnie takie opisywanie każdego kroku prowadzi do tego, że później nikt tego nie chce czytać emotka. Nadmiar tekstu przytłacza. Lepiej jak posiedzisz, pogłówkujesz i w końcu wpadniesz na to, dlaczego tak zrobiłem, jak zrobiłem. Ten wysiłek nie idzie na marne. Dzięki temu inne zadania już łatwiej będziesz rozwiązywać.
10 cze 22:00
Szila: mam pytanie o te ostatnie zadanie o ta jedynke moze mi ktos dokladniej to wyjasnic była bym wdzieczna
1 sie 12:16
Szila: czy to chodzi o to ze jak ta 2 przed nawiasem pomnozy sie po kolei 2( 3432 + 1) to wyjdzie to co mamy przed tym nawiasem czyli 2 34 − 2 32 + 2 tylko po co to tak nie mogło by zostac to po prostu?
1 sie 12:38
Szila: Mam jeszcze jedno pytanie o ta 8 pod pierwiastkiem z niej po prostu zrobiła sie 2 bez pierwiastka ?
1 sie 12:44
Szila: Mam jeszcze jedno pytanie w pierwszym przykladzie w mianowniku (32−1) * (322 + 32 *1+12 tak jak napisane zostało ze można pomnożyć "każdy czynnik przez czynnik". moze ktos napisac jak by to wygladało czy przez sama ta 2 pod pierwiaskiem czy przez całosc bo mi to jakos nie wychodzi. dziekuje za pomoc z góry
1 sie 12:59
Jakub: Jak mam 234 − 232 + 2, to wyciągam 2 przed nawias i otrzymuję 2(3432 + 1). Tę 2 przed nawiasem skracam z mianownikiem 6. Mnożenie (32−1) * ((32)2 + 32*1+12) wykonuję nie przez ,,każdy czynnik przez czynnik'' tylko korzystając ze wzoru (a−b) * (a2+ab+b2) = a3 − b3. Oczywiście można mnożyć czynniki, ale to dużo dłużej trwa, a i tak sprowadza się do tego samego wyniku.
11 sie 22:12
justyna: usunac niewymiernosc z mianownika pierwiastek 3go stopnia Mam za zadanie usunac neiwymiernosc z ponizszego przykladu kombinuje ale nie umien sobie ztym poradzic 1/(325 + 350 + 32) Dziekuje z gory za jakiekolwiek wskazowki!
21 paź 16:24
ghjk: a jak rozwiązać: 134+36+39
26 paź 23:32
Damian: geniusz ! dzięki ;>
9 lut 13:07
Sylwia: trochę tego nie rozumiem... jeśli we wzorach skróconego mnożenia jest w drugim nawiasie przed drugim wyrazem +, a z mnożenia ab wychodzi wyraz na −, to jak to może być? Nie ważne, jaki znak w działaniu, ważne jaki we wzorze...?
11 cze 21:31
Jakub: Napisz przykład, o którym piszesz. Trudno tak bez konkretnych liczb wytłumaczyć.
16 cze 23:58
martamaria1919: Podany Przykład: 4/35+2 a w podanym rozwiązaniu końcowym 4325−835+16/13 nie powinno być w mianowniku 11 a nie 13? Proszę o odpowiedź.
19 sty 18:59
olka1012: Co sie dzieje z tym pierwszym nawiasem (a−b)?
7 kwi 10:45
Jakub: Pierwszy nawias to 32−1 w pierwszym przykładzie.
11 kwi 20:02