matematykaszkolna.pl
damian: Wzór jest błędny, poprawny wzór na wariacje:
∑ (x − x ) 

n − 1  
12 cze 12:18
Jakub: Wzór tej jest zgodny z zestawem wzorów maturalnych. Twój wzór też jest dobry, zobacz http://pl.wikipedia.org/wiki/Wariancja
10 sie 20:05
Jakub: Zadania umieszczaj na forum zadankowym
18 sty 18:25
lee: właśnie!
18 sty 19:23
Gustlik: Jakubie − ja mam taki pomysł na odchylenie standardowe: Najpierw liczę średnią arytmetyczną − oznaczę ją jako śr(x), bo nie wiem jak zrobić x z kreską u góry, potem robię taką tabelkę: −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− Wynik xi ← tu podaję dane, −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− xi−śr(x) ← tu odejmuję od każdego wyniku średną arytmetyczną −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− (xi−śr(x))2 ← tu podnoszę te różnice do kwadratu −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− Liczę wariancję jako średnią arytmetyczną tych "kwadratów różnic", a potem odchylenie jako pierwiastek z wariancji. Wygląda przejrzyściej niż ten długi wzór. Przykład: Wynik xi 1 3 5 7 9 r=xi−śr(x) −4 −2 0 2 4 r2 16 4 0 4 16
 1+3+5+7+9 
Średnia arytmetyczna:

=5
 5 
Wariancja:
 16+4+0+4+16 
W=

=8
 5 
Odchylenie: σ=W=8≈2,83.
10 paź 23:20
Jakub: Zgadza się Gustlik. Dla zadań z dużą ilością danych twój sposób jest bardziej przejrzysty. Dzięki za jego napisanie i polecam go czytającym komentarz. Jednak przy małej liczbie danych, to nie ma takiego znaczenia i można od razu ze wzorów. Zresztą ja ten przykład dałem, aby pokazać, jak w praktyce te wzory funkcjonują.
12 paź 01:33
wer: Odchylenie: σ=√W=√8≈2,83. jak to sie robi?!
20 mar 17:50
XYZ: TO TEŻ JEST NA MATURZE PODST? WARIACJA I ODCZYLENIE STANDARDOWE ?
11 kwi 23:53
12 kwi 00:02
zero?: czy w obliczaniu wariancji i odchylenia dane muszą być uporządkowane rosnąco?
20 kwi 11:54
Jakub: Nie muszą. Zwykle jednak porządkuję, bo się łatwiej liczy.
21 kwi 00:29
rene: Mam pytanie ,jeżeli odchylenie standardowe równa się jakąś liczbę pod pierwiastkiem to jak obliczyć to przybliżenie ? To ma być ta liczba * 0,5 ?
22 kwi 13:55
Jakub: Przybliżenie pierwiastka liczy się na kalkulatorze.
23 kwi 01:20
danielvs: to jest w II GIMN.
29 kwi 20:40
oktavius: jak odchylenie i wariancja liczy rozproszenie danych? np najmniejszy wyraz ciągu jest równy 1, największy 5, średnia arytmetyczna =3, σ2=1,65; σ≈1,285 3 − 1,285≠1; 3−1,65≠1 to samo z 5. o co w tym chodzi:
8 maj 13:57
Gustlik: Jakubue − jest jeszcze prostszy wzór na wariancję i odchylenie standardowe: σ2=śr(x2)−[śr(x)]2 gdzie: śr(x2) − średnia arytmetyczna kwadratów wyników, śr(x) − średnia arytmetyczna wyników. Obliczę Twój przykład "moim" wzorem: Oceny: 2, 5, 1, 3 Średnia arytmetyczna:
 2+5+1+3 
śr(x)=

=2,75
 4 
Średnia arytmetyczna kwadratów wyników:
 4+25+1+9 
śr(x2)=

=9,75
 4 
Wariancja: σ2=śr(x2)−[śr(x)]2=9,75−(2,75)2=2,1875 σ=σ2=2,1875≈1,48≈1,5 O WIELE PROŚCIEJ I PRZEJRZYŚCIEJ. Niewielkie różnice w stosunku do Twoich obliczeń są efektem błędów zaokrągleń, ja przyjąłem nieco dokładniejsze przybliżenia. Pozdrawiam.
6 sie 01:58
Gustlik: Wyprowadzenie wzoru: Dla uproszczenia zapisu oznaczę średnią arytmetyczną śr(x)=X, bo nie wiem, jak napisać x z minusem na górze.
 (x1−X)2+(x2−X)2+....(xn−X)2) 
σ2=

=
 n 
 x12−2x1X+X2+x22−2x2X+X2+...+xn2−2xnX+X2 
=

=
 n 
 x12+x22+...+xn2−2X(x1+x2+...+xn)+nX2 
=

=
 n 
 x12+x22+...+xn2 2X(x1+x2+...+xn) nX2 
=


+

 n n n 
Ale:
x12+x22+...+xn2 

=śr(x2) − średnia kwadratów wyników
n 
x1+x2+...+xn 

=śr(x)=X
n 
 2X(x1+x2+...+xn) 
Stąd

=2X*X=2X2
 n 
oraz
nX2 

=X2
n 
Czyli σ2=śr(x2)−2X2+X2=śr(x2)−X2 Ponieważ X=śr(x), więc σ2=śr(x2)−[śr(x)]2 c.n.d. I TERAZ MOŻNA STOSOWAĆ TEN WZÓR, ZAMIAST TRUDNO STRAWNEGO TASIEMCA.
6 sie 02:13
Jakub: Racja Gustlilk ten wzór jest poprawny i nawet podany w zestawie wzorów maturalnych.Jak będę dodawał nowe zadania z tego działu, może z niego skorzystam. Bardzo ładne wyprowadzenie jego napisałeś.
7 sie 15:40
Gustlik: Jakubie − i jest duuuuużo krótszy, bardziej przejrzysty i szybszy w zastosowaniu, niż "standardowy" wzór. Ja właśnie nim uczę uczniów, bo lepiej rozumieją, najpierw go wyprowadzam, tak jak tu zrobiłem, a potem stosuję. Na początku pokażę kilka przykladów dwoma sposobami, żeby uczeń mógł sobie porównać, a potem jadę "nmowym" wzorem.
7 sie 16:49
monika: dla mnie na stronie jest błąd przy interpretacji odchylenia standardowego
14 lis 09:52
olga: zgadzam się z monika ^^ możecie to sprawdzić?
20 lis 20:58
przerażony krejzol: boję się tego na rozszerzeniuemotka
9 lut 21:16
xyz: 21:45 i... idę wypróbować wzór Gustlika w zadaniach bieżących ze statystyki Pozdrówki Panowie,kawał dobrej roboty robicie
14 lut 21:46
Kossil: Mam problem z Tym zadaniem Oblicz odchylenie standardowe danych 2,7,8,20 pewnej zmiennej Proszę o pomoc
29 lut 19:46
abram93: Tabela przedstawia dane dotyczące wieku kobiet i mężczyzn pracujących w małej firmie zatrudniającej 7 osób: Kobiety ; Mężczyźni Liczba osób 3 ; 4 średni wiek 26 ; 33 Odchylenie standardowe 1,4 ; 4,6 Wyznacz średni wiek i średnie odchylenie standardowe liczone dla wszystkich osób pracujących w tej firmie. Wynik podaj z dokładnością do jednego miejsca po przecinku
15 kwi 14:40
abram93: Rozwiązanie: korzystam z wzoru na wariancję, 1,42= a12+a22+a32 / 3 − 262, 2033,88 = a12 + a22 + a32, podobnie z mężczyznami. liczę średnią wieku wszystkich osób: (a1+a2+a3) / 3 = 26 −kobiety mężczyźni: (b1+b2+b3+b4) / 4 = 33 s = (a1+a2+a3+b1+b2+b3+b4) / 7 = (78 + 132)/ 7 = 30 σ2 = (a12+a22+a32+b12+b22+b32+b42)/ 7 − s2 = (2033,88 + 4440,64) /7 − 302 = 24,93 σ2 = 24,93 ≈ 5
15 kwi 14:51
kto wie?: Witaj! Moglbys wyjasnic, dlaczego widzialem wzory z n−1 zamiast samego n w mianowniku i co to oznacza i dlaczego? I dlaczego istnieje cos takiego jak wariacja, skoro ona nic nie przedstawia? Dlaczego nie ma po prostu tylko odchylenia standardowego? Nie ma zadnego zastosowania wariacji? Dzieki z gory za odpowiedz!
14 sie 19:24
n: Wzór z n−1 w mianowniku dotyczy odchylenia standardowego z próby natomiast z samym n w mianowniku dotyczy odchylenia standardowego w populacji. Wzór bez mianownika dotyczy odchylenia standardowego zmiennej losowej.
13 paź 18:05
Robert de Clair: wzór Gustlika (a tym samym ten który jest jako drugi w tablicach maturalnych) a wzór podany przez Jakuba dają mi różne wyniki − co robię nie tak? np zbiór liczb 2, 5, 7 średnia (2+5+7)/3 = 4,67
 (2−4,67)2+(5−4,67)2+(7−4,67)2 (−2.67)2+(0,33)2+(2,33)2 
2=

=

 3 3 
 7,13+0,11+5,43 12,67 
=

=

≈4,22
 3 3 
2≈2,05 sprawdzam 2,052=4,20 metoda druga (drugi wzór)
 22+52+72 4+25+479 78 
2=

−(4,67)2=

−21,81=

−21,81=26−21,81=4,19
 3 3 3 
2≈2,05 sprawdzam 2,052=4,20 tutaj akurat wyszło tak, że różnica w wariancji była na tyle niewielka iż nie miała wpływu na odchylenie. Jednak w zadaniach podanuch tutaj, a liczonych różnymi metodami zarówno wariancja jak i odchylenie potrafią się różnić, a zakładając, że nauczyciel może mieć wcześniej wyliczone zadanie jedną lub drugą metodą to o stratę punktów niełatwo. Pomóżcie proszę mi to ogarnąć
16 gru 23:58
Jakub: Napisałem Ci odpowiedź na stronie k1935. Różnicę w wyniku wychodzą, po zaokrąglasz inne liczby, bo wzory mają inna postać. Jednak to są te same wzory, tylko w innej formie, więc wynik zawsze wychodzi w przybliżeniu taki sam. Każdy nauczyciel jest tego świadomy i po pierwsze patrzy na rozwiązanie jak wynik wydaje się mu podejrzany. Nie masz też co się martwić, że takie zadanie pojawi się jako pytanie testowe. Nie pojawi się, właśnie dlatego, że przybliżenia powodują, że ludzie otrzymują różne wyniki. Mało tego, przecież nawet jak będą korzystać z tego samego wzoru, to jedna osoba będzie przybliżała do pierwszego miejsca po przecinku, druga do drugiego miejsca, a trzecia będzie pisała wszystko co kalkulator wyświetli. Nawet jak w zadaniu będzie, że wynik napisać z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, to i tak, każda z tych trzech osób prawdopodobnie otrzyma trochę inny wynik. Tak więc nie ma co się martwić, że takie zadanie pojawi się jako testowe, a jako otwarte będzie sprawdzane z całym rozwiązaniem, a nie tylko wynikiem.
17 gru 13:08
Sara: Chłopaki jak wam powychodziły w wariancji te wyniki 0,64 ..... I reszta jak to trzeba obliczyć? 😉😚
11 sty 18:44