matematykaszkolna.pl
Legion69: Silnia i dwumian Newtona jest super.
19 lis 17:44
Ada: Czuje sie taka oświecona.
17 kwi 18:18
agnes: dokładnie tego szukałam... jestem taka szczęśliwa!
19 sie 15:16
siekacz matmy: super
7 wrz 17:39
Mereskie: pytanko. jeśli jest mnożenie z wykorzystaniem silni to wszystko kumam. w sensie: 10!7! x 3! i to się równa: 7! x 8 x 9 x 107! x 3! siedem silnia się skraca i mamy 8 x 9 x 106=120. nie jest źle. ale jak to będzie z dodawaniem? bo wtedy nie można skracać! 5!4! + 5! mam odpowiedzi w podręczniku, ale chciałabym to zrozumieć...
21 wrz 20:37
Jakub: Dobre pytanie Mereskie. Z dodawaniem nie mamy wyboru. Nie można skracać, trzeba te silnie policzyć.
5! 1*2*3*4*5 120 120 5 

=

=

=

=

4!+5! 1*2*3*4 + 1*2*3*4*5 24+120 144 6 
21 wrz 23:16
pirat: a jak mamy n * n! to ile będzie? a dokładnie mam taki przykład n!*(n−6)=0 no i ma powstać równanie kwadratowe żeby było można wyliczyć Δ
28 wrz 23:31
Jakub: n!*(n+1) = (n+1)! ale równanie n! * (n−6) = 0 rozwiązujesz tak n! = 0 lub n−6 = 0 nie ma n = 6 rozwiązania Odp. n = 6
29 wrz 00:10
pirat: dzięki wielkie emotka ale wydaje mi sie ze trzeba zastosowac Δ bo tak mialem w poprzedniejszych przykladach, ale nie wiem jak do tego dojsc. a powiedz mi ile to bezdie −6 * n! ?
29 wrz 00:23
Jakub: −6 * n! nie da się jakoś prościej zapisać.
29 wrz 13:54
Boni: Nieprawda że n*n!=(n+1)! Weźmy np:4*4!=(4+1)! 4*4!=5! 4*1*2*3*4=1*2*3*4*5 a to nieprawda bo 96≠120 moim zdaniem: n*n!=n*n*(n−1)!=n2*(n−1)!
23 paź 20:25
rybka: Ta stronka ratuje mnie przed jutrzejszym sprawdzianem! Dzięki
1 lut 17:48
dominik: Na przyjęciu spotkało się n osób. Każdy przywitał się z każdym . Ile było osób na przyjęciu wiedząc , że nastąpiło 55 powitań?
13 lut 18:56
aaa: czarna magia... co to jest ta silna...?
5 mar 21:31
keraj: @dominik To można rozwiązać bez wzoru, wystarczy logicznie pomyśleć. 1. a Z b = 1 2. c Z a i b = 2 3. d Z a, b i c = 3 4. e Z a, b, c i d = 4 (...) 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 10 = 55
11 mar 19:17
keraj: Na przyjęciu było 10 osób.
12 mar 01:40
damiano4444-92: do Mareskie: 5!4!+5!=4!*54!+4!*5=4!*54!*(1+5) 4! się skróci i zostanie 51+5, czyli 56
17 kwi 13:43
damiano4444-92: do dominik: Na przyjęciu każda z n osób wita się z każdą z n osób, oprócz samej siebie. Więc jedna osoba wykonuje (n−1) witań. n osób wykona n*(n−1) witań. Ale czy na pewno? Witanie między osobą A a osobą B to to samo, co witanie między osobą B a osobą A, i tak dla dowolnej pary dwóch różnych spośród n osób. Dlatego n*(n−1) należy podzielić przez 2. Czyli witań tak naprawdę jest n*(n−1)2 Mamy więc równanie n*(n−1)2=55, z którego po opuszczeniu nawiasu dostaniemy równanie kwadratowe 12*n212*n−55=0, którego pierwiastkami są "−10" i "11". (Wejdź na [[http://www.republika.pl/rfeter/matematyka/delta/delta.html i na samym dole strony możesz skorzystać z rozwiązywacza funkcji kwadratowej). "−10" odrzucamy, bo nie może być minus dziesięciu osób. Czyli na przyjęciu było 11 osób. Jeszcze sprawdzam, czy wzorek na liczbę powitań n*(n−1)2 dla n=11 rzeczywiście da 55. 11*(11−1)2=11*(10)2=11*5=55, czyli było 11 osób
17 kwi 13:55
Piotr: Panie Jakubie ten temat z silnia, permutacją itd. jest takze na poziomie podstawowym. Pozdrawiam
2 maj 15:14
Jakub: Według standardów maturalnych https://matematykaszkolna.pl/strona/informatorZmatematyki.pdf silnia i permutacja jest na poziomie rozszerzonym (strona 17). Jednak wiele zadań można zrobić bez tych wzorów stosując tylko regułę mnożenia (1016). Tak naprawdę można wyprowadzić każdy wzór kombinatoryczny z tej reguły. Teoretycznie więc, każde zadanie z poziomu rozszerzonego może być na poziomie podstawowym emotka Ale tylko teoretycznie, ponieważ nikt takich trudnych zadań nie da.
2 maj 15:24
NADZIEJA: aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! jutro matura z matmy!
4 maj 15:09
Ela: Trochę po czasie, ale może lepiej niż wcale, chcę zauważyć, że to zadanie z dodawaniem silni
 5! 

całkiem łatwo się skraca:
 4! + 5! 
5! 4!*5 5 

=

=

4! + 5! 4!(1+5) 6 
13 maj 02:23
BroFist: Rozwiązanie Keraja jest błędne. Bierzemy wzór n!/(k!(n−k)!) . Za k podstawiamy 2 (tyle zbiorów 2−elementowych czyli powitań) i liczymy n!/(2!(n−2)!)=55 ((n−1)n)/2=55 n2−n=110 n= −10 lub n=11
18 wrz 16:49
Syrek: dlaczego 0! = 1? pani od matematyki mowila ze dowod ~1strony kartki A5, moglby ktos to podac?
19 wrz 23:29
Ewa: mam takie dziwne zadanie robione na lekcji matematyki i nie wiem z czego to wynika
 (n+1)!+(n+2)! n!(n+1)+ n!(n+1)(n+2) 

=

a następnie silnie się skróciły i zostało
 n! n! 
(n+1)+(n+1)(n+2) i nie wiem co się wówczas stało z silnią przed (n+1)(n+2)
17 paź 19:00
Jakub: n! zostało wyciągnięte przed nawias i się skróciło z n! w mianowniku
n!(n+1) + n!(n+1)(n+2) n![(n+1) + (n+1)(n+2)] 

=

= (n+1) + (n+1)(n+2)
n! n! 
17 paź 22:14
detective: rysunekDzieki ziom!
1 lis 21:03
Artiś: jak To rozwiazac? prosze o szybka pomoc jutro mam sprawdzian
(n+2)! 

(n−1)! 
9 lis 16:56
Jakub:
(n+2)! (n−1)!*n*(n+1)*(n+2) 

=

= n(n+1)(n+2)
(n−1)! (n−1)! 
9 lis 17:01
Artiś: dziekuje bardzo a takie cudo?
(n−2)! 

(n+2)*(n+2)*(n+2) 
9 lis 17:09
Artiś: Wytłumaczysz mi jak to wszystko przebiega w pierwszym przykladzie który napisałem?
9 lis 17:11
Mort:
(n+2)!   n!  

+

n!   (n−1)!  
2(n+1)!   n!  

+

(n−1)!   (n−2)!  
9 lis 19:18
Mariusz: Witam, nie rozumiem kompletnie skad i co jak sie bierze? Moze mi nauczyciel w szkole podala jakis trudniejszy tok rozumowania − jej zaawansowanej matematyczki. 1) (n+1)!n! 2) (n−1)!n! mam w zeszycie rozwiazania, ale co mi z nich skoro nie potrafie tego zrozumiec bo nie mam wyjasnione co i skad sie bierze. czekam na odp, pozdrawiam emotka
16 lis 21:42
El Marsino : Jakubie, silnie już normalnie są na podstawie z matury więc wypadałoby to zmienić.
19 lut 16:11
micdan16: mnie nie oświeciłoemotka
15 mar 15:11
Dzasta: wiem, że może być już późno, ale proszę o pomoc! Nie posługując się kalkulatorem, porównaj liczby: a) 8+2 i 10−1 b) 5−2/2 i 6−3/3 próbowałam podnosić to do kwadratu, ale szczerze mówiąc nic mi to nie dałoemotka
12 kwi 21:43
tomek: Dzasta, a) 8 to prawie 3, bo dopiero 9 to 3. Więc prawie 3 plus 2 to prawie 5. 10 to trochę więcej niż 3, więc trochę więcej niż 3 minus 1 to trochę więcej niż 2. Stąd wniosek, że pierwsze wyrażenie jest większe od drugiego. Analogicznie drugi podpunkt.
24 kwi 10:45
Dżoli: Jakub, to raczej miało być (n+1)!=n!*(n+1) a nie tak jak napisałeś n*n! = (n+1)! emotka
5 maj 09:46
Jakub: Racja. Dzięki, już poprawiłem.
5 maj 23:14
rycho: @keraj Ładnie to logicznie wytłumaczyłeś, tylko w podliczeniu zapomniałeś dodać pana "a" do tych dziesięciu słupków, a byłoby po sprawie emotka a wita − b, c, d, e, f, g, h, i, j, k = 10 b wita − c, d, e, f, g, h, i, j, k = 9 c wita − d, e, f, g, h, i, j, k = 8 d wita − e, f, g, h, i, j, k = 7 e wita − f, g, h, i, j, k = 6 f wita − g, h, i, j, k = 5 g wita − h, i, j, k = 4 h wita − i, j, k = 3 i wita − j, k = 2 j wita − k = 1 −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k + = 55
31 maj 12:22
Tosiia: jak rozpisać (n!)2?
16 cze 14:15
Jakub: Z (n!)2 niewiele się da zrobić. (n!)2 = (1 * 2 * 3 * ... * n)2 = 12 * 22 * 32 * ... * n2.
17 cze 00:02
Rossik: Mogłabym prosić o pomoc z (n−2)! / (n+1)! ?:(
6 wrz 16:47
morfina:
 5! +6! 
a jak będzie

  6! − 5! 
9 wrz 13:05
keraj: @BroFist, rycho Dziękuje wam za zauważenie mojego błędu i podanie prawidłowej odpowiedzi. Starałem się jak mogłem. Nie znam się na wzorach, dlatego chciałem wykonać zadanie tylko za pomocą logicznego myślenia. Niestety moje gapiostwo mnie zgubiło za co przepraszam, ale cieszę się z powodu docenienia moich starań. Być może gdybym to dalej rozpisał, ustrzegł bym się błędu. Nie ma jednak co gdybać, czas wziąć się do pracy. Wiem, że odpisuje troszeczkę nie w porę, ale dopiero niedawno przypomniało mi się o moim komentarzu z 11 marca. Mam nadzieje, że nie posądzicie mnie o bycie archeologiem, czyli "humanistą".
27 wrz 17:04
Ania: ile to będzie, bardzo prosze o pomoc: 31! −−−−−−−−−−− 10! (31 −10)!
17 paź 20:36
Jakub: Na stronie 1014 masz rozwiązane podobne przykłady.
17 paź 22:55
snake: A ja mam takie pytanko dlaczego silnia z zera wynosi jeden przecież 0*0=0 i jakakolwiek inna liczba pomnożona przez zero też da wynik zero
26 gru 10:25
Jakub: Silnie z zera nie można liczyć w ten sposób 0*0. Silnia z dowolnej liczby to jest iloczyn od 1 do tej liczby. Dla silni z 1 masz od 1 do 1 czyli tak naprawdę nie ma żadnego iloczynu i 1! = 1, a nie 1 * 1. Co zrobić z silnią z zera? Po prostu zakłada się w definicji, że jest ona równa 1. Taka jest definicja silni, ma to uzasadnienie, dlaczego akurat 1 a nie 0. W wielu wzorach lepiej aby 0! = 1 a nie 0. Przykładowo we wzorze na liczbę kombinacji. Na stronie 1015
 
nawias
n
nawias
nawias
k
nawias
 n! 
Ckn =
=

  (n−k)! * k! 
Gdy n = k masz w mianowniku (n−k)! = (n−n)! = 0!, gdyby 0! było równe 0 miałbyś mianownik równy zero nie dałoby się takiej kombinacji policzyć. Jednak w wielu zadaniach często występuje, że n = k i co wtedy? Dlatego lepiej założyć, że 0! = 1 a nie zero.
26 gru 16:01
mickur: Zbadaj monotonicznosc ciagu. an=25n/3n+1 (n+2)!
18 paź 18:10
Sylwia: Oblicz:
 (n−1)! 
a)

 (n+1)! 
 (n+1)!*(n+2)! 
b)

 (n−1)!*n! 
Najbardziej nie wiem co zrobić z (n−1)!, nie znam wzoru gdzie w nawiasie jest minus... Pomocy
16 lut 21:06
Jakub: @Sylwia Podpowiedź: (n+1)! = (n−1)! * n * (n+1) (n+2)! = n! * (n+1) * (n+2) Teraz wystarczy podstawić i skracać, skracać, skracać...
24 lut 18:55