matematykaszkolna.pl
Zadania z reguły mnożenia rumpek: Godzio masz może jeszcze jakieś zadania z samą regułą mnożenia emotka?
3 lip 12:14
Godzio: Średnio
3 lip 12:37
rumpek: Bo w kiełbasie już nic ciekawego nie ma na internecie podobnieemotka
3 lip 12:41
Godzio: To jak to wszystko zrobiłeś, to bierz się za inne elementy kombinatoryki − wariacje, kombinacje emotka
3 lip 12:44
rumpek: Najgorsze jest rozróżnianie w "wariacji i kombinacji", przykładowo jakbyś zrobił zadanie typu: "Ze schroniska na szczyt pewnej góry prowadzi 5 szlaków nadających się do wejścia i zejścia. Na ile sposobów można pokonać trasę schronisko−szczyt−schronisko"?
3 lip 12:48
maćko: nie nawidze tego działu
3 lip 12:59
maćko: przepraszam nienawidzeemotka
3 lip 12:59
rumpek: widzę entuzjazm się udziela xD
3 lip 13:01
Godzio: 5 * 5 ?
3 lip 13:06
rumpek: Tak 25 możliwości, tylko kombinacją czy wariacją zrobiłeś ?
3 lip 13:08
TOmek: najlepiej na logike emotka
3 lip 13:31
Magda: mi chyba się przypomina ze miałam to zadanie na spr z kombinatoryki identyko : D a dostałam z niego 5 i zrobiłam to na wariacje emotka
3 lip 13:34
rumpek: No to zadanie jest wzięte: albo z kombinacji, albo wariacje bez powtórzeń, albo wariacje z powtórzeniami Które?
3 lip 13:34
ziomek: podchwytliwe to zadanie . Sam nie wiem czy w końcu zajdzie kombinacja czy wariacja ,ale obstawiam to 2 bo podali kolejność jaką należy pokonać schronisko,szczyt,schronisko czyli chyba kolejność ma znaczenie.
3 lip 13:34
rumpek: Magda a jaka wariacja ?
3 lip 13:35
Magda: nie pamiętam ale wydaje mi się, że bez powtórzeń, bo rozpisałam sobie na kartce niepowtarzające się możliwości i wyszło 25
3 lip 13:40
ziomek: z powtórzeniami chyba ale nie jestem pewny.no bo raczej elementy mogą się powtarzać w tym zadaniu nie ?
3 lip 13:40
rumpek: z powtórzeniami
3 lip 13:40
rumpek: W52 = 52 = 25 ale gdzie tu kolejność ważna jest to ...
3 lip 13:40
Magda: jednak z powtórzeniamI : D? a no chyba jednak napisałam tam na tym spr W czyli z powt ja to namące
3 lip 13:41
Magda: a no mogą się powtarzać dlatego że może wejść pierwszym szlakiem i wrócić pierwszym szlakiem, o to chodzi emotka
3 lip 13:42
ziomek: tak myślałem Magda. Czyli dobrze mówiłem.
3 lip 13:43
rumpek: a tym zadaniu: "Rzucamy 2−krotnie kostką. Ile różnych wyników można otrzymać?" Gdzie tu kolejność ważna ?
3 lip 13:44
ziomek: nie ważna kolejność to czy najpierw wylosujesz 6 a poźniej 2 nie gra roli. Kombinacja
3 lip 13:45
rumpek: No zrobione jest wariacją z powtórzeniami
3 lip 13:46
maćko: brzydka pogodna siedzieć w odmu a nie w góry łazić
3 lip 13:47
Magda: a bo możesz wyrzucić 6 i potem znowu 6 emotka podczas tych dwóch rzutów emotka
3 lip 13:47
rumpek: najłatwiej to zrobić regułą mnożenia 6 * 6 ale gdzie tu kolejność bo na pierwszy rzut oka kombinacja
3 lip 13:49
rumpek: any idea?
3 lip 13:58
ziomek: no rzeczywiście , zrypałem
3 lip 13:59
TOmek: Wariacje z powtórzeniami?
3 lip 14:00
ziomek: no bo wzór dla liceum na kombinacje jest bez powtórzeń, tu masz dwie kostki i każdą rzucasz raz, na w obu rzutach wynik może się powtórzyć
3 lip 14:00
Magda: ja pamiętam, że kombinacje stosowałam zawsze jak trzeba było "wybrac coś z czegoś" np. z 30 zawodników 3 osoby na podium itp., a tutaj podobne zad tylko orzeł−reszka, a zrobione na wariacje z powt : https://matematykaszkolna.pl/strona/1499.html emotka
3 lip 14:00
Magda: a w sumie nie wiem czy takie poodbne jednak xD bo jest jedna moneta a tutaj dwie kostki emotka
3 lip 14:01
rumpek: TOmek czytaj na razie sypie samymi zadaniami z wariacji z powtórzeniami
3 lip 14:02
rumpek: "Rzucamy 3 monetami o różnych nominałach. Ile różnych wyników można otrzymać?" Zbiór to {O,R} n = 2 k = 3 Czyli: Wkn = W32 = 23 = 8 emotka
3 lip 14:03
rumpek: To jeszcze tylko tutaj: https://matematykaszkolna.pl/strona/1500.html gdzie jest ważna kolejność emotka? I będę prosił o jakieś proste zadanka na sam początek od was emotka
3 lip 14:05
TOmek: spojrzałem tylko na zadanie, nie czytałem całego tematu. Ale dobrze trafiłem emotka
3 lip 14:06
Magda: ja chyba nie patrze na kolejność, tylko że poprostu odp mogą sie powtarzać aababbac xD i tyle i biore wariacje z powt emotka
3 lip 14:08
ziomek: rumpek zajrzyj wieczorem kolo 21 to Ci wrzucę trochę ciekawych zadań z zbioru CKA 2220 zadań
3 lip 14:10
rumpek: ziomek ale o jakieś proste proszę emotka na początek emotka i tylko na razie z wariacji z powtórzeniami emotka thx
3 lip 14:11
Magda: Ja mam takie coś znalazłam w zeszycie xD Na peronie czeka 5 osób, nadjeżdża 8 wagonów, ile jest możliwości, kiedy: a)każda wsiądzie do dowolnego wagonu b) będą w dwóch wagonach
3 lip 14:16
ziomek: tzn może inaczej dam Ci same zadania z wariacjami a jak coś najwyżej pomogę odróżnić czy z pow. czy bez albo napisze z którego wzoru/z pow/bez masz skorzystać i dlaczego to już jak chcesz. Na razie bez kombinacji wrzucę Tak lepiej nauczysz się rozpoznawać czy są powt czy nie.
3 lip 14:17
rumpek: a) Zbiór to: {1,2,3,4,5,6,7,8} 5 osób W58 = 85 = 32768
3 lip 14:18
rumpek: b) Zbiór to: {1,2} 5 osób W52 = 25 = 32
3 lip 14:19
rumpek: chociaż <myśli> b) mi trochę podśmierduje − nie sprawdzaj jeszcze b) myśle nad nim
3 lip 14:22
Magda: a) dobrze bo mogą wsiadać dowolnie do każdego wagonu ale b) mam cos takiego uwaga
 
nawias
8
nawias
nawias
2
nawias
 
b)
*25−2, co kolejno oznacza
  
nawias
8
nawias
nawias
2
nawias
 
→ najpierw musimy wybrać, które to z tych 8 wagonów bo nie było powiedziane że, np w
 
1 i 5 25→ bo dowolnie mogą siadać w tych 2 wagonach −2, ponieważ nie mogą siedzieć w jednym wagonie, a drugi byłby pusty
3 lip 14:23
rumpek: Pewnie, że źle Godzio dał kiedyś podobne: https://matematykaszkolna.pl/forum/98088.html ostatni post emotka Tylko tu jest kombinacja a tego jeszcze nie patentowałem więc:
nawias
8
nawias
nawias
2
nawias
 
* (25 − 2)
 
3 lip 14:24
Magda: ups zapomniałam nawiasu
3 lip 14:26
Magda: kurde chce coś pomóc to zawsze źleemotka
3 lip 14:27
rumpek: Magda masz jeszcze jakieś ?
3 lip 14:29
Magda: dobra, w zeszycie szukam zaraz ci napisze
3 lip 14:30
rumpek: dzięki emotka
3 lip 14:30
Magda: kurcze tylko ja nie posiadam juz tej ksiązki z matematyki, same odp ale szukam co się da 1) ile jest liczb 5−cio cyfrowych, mamy do dyspozycji 10 cyfr {0...9} a) nieparzystych b) podzielnych przez 25
3 lip 14:34
rumpek: Ale mnie to regułą mnożenia zajeżdża true?
3 lip 14:35
Magda: zgadza się
3 lip 14:36
rumpek: Zad 1 a)nieparzystych Z = {0,1,2,3,4,5,6,7,8,9} Nie było napisane, że różne cyfry więc mogą się powtarzać, więc: Nieparzyste to mają na końcu liczbę nieparzystą czyli: {1,3,5,7,9} − jest ich 5 Pierwszą liczbę wybiorę na 8 sposobów. Drugą na 9 sposobów Trzecią na 9 sposobów Czwartą na 9 sposobów Piątą na 5 sposobów 8 * 9 * 9 * 9 * 5 = 29160
3 lip 14:39
Magda: do a) pierwszą liczbę możesz wybrać na 9 sposobów, tylko bez 0
3 lip 14:41
Magda: drugą trzecią i czwartą na 10 sposbów bo może byc 0 emotka
3 lip 14:41
rumpek: cholercia jest 10 liczb czyli: 9 * 10 * 10 * 10 * 5
3 lip 14:42
Magda: dokładnie
3 lip 14:43
rumpek: b) podzielne przez 25 − ma na końcu 25,75,50,00 więc ze zbioru Z = {1,2,3,4,5,6,7,8,9} Końcowe dwie liczby mogę wybrać na 4 sposoby. Pierwszą na 9 Drugą, Trzecią na 10 więc: 9 * 10 * 10 * 4 = 3600
3 lip 14:44
Magda: dokładnie
3 lip 14:45
rumpek: Masz jeszcze jakieś ?
3 lip 14:46
Magda: no mam troszkę ale bez poleceń a nie będę wymyślać, bo w poleceniach z kombinatoryki czasem 1 słowo jest ważneemotka Mam jeszcze takie coś z poleceniem: 8 osób ustawiamy w szeregu, ale: a)osoby A i B chcą koniecznie stać obok siebie, osoba C ma stać oddzielona 2 osobami od A i B, na ile sposobów można ustawić szereg (wskazówka: A i B traktujemy jako jedna osoba) b) na I miejscu stoi osoba A, a osoba B stoi bliżej A niż C, na ile sposobów można ustawić szereg
3 lip 14:54
Magda: znaczy co do pod a) można to policzyć dwoma spos. → traktując A i B jako jedną os, bądź osobno, ale wtedy sobie lepiej rozpisać na kartce możliwości jako jedna osoba, jest odrazu mnożenie
3 lip 14:58
rumpek: Zaraz się zrobi tylko trzeba pomyśleć emotka
3 lip 15:00
rumpek: − − − − − − − − 1o A B − − C − − − 2o − A B − − C − − 3o − − A B − − C − 4o − − − A B − − C 5o C − − A B − − − 6o − C − − A B − − 7o − − C − − A B − 8o − − − C − − A B I to chyba wszystkie możliwości 8 * 2! * 1 * 5! <= takie coś do a) ? 8 * 2 * 1 * 120 = 1920?
3 lip 15:07
Magda: mam zapisane 2*8*5! emotka czyli dobrze na to wychodzi
3 lip 15:11
rumpek: I nie potraktowałem AB jako jednej osoby emotka
3 lip 15:13
Magda: bo gdyby było traktowane jako ejdna os, to byłoby: 7!*2
3 lip 15:14
rumpek: b) zrobie za około godzinkę emotka tymczasem spadam
3 lip 15:18
rumpek: 1. A B C − − − − − A B – C − − − − A B − − C − − − AB − − − C − − AB − − − − C – AB − − − − − C 2. A – B C − − − − A – B – C − − − A – B − − C − − A – B − − − C – A – B − − − − C 3. A − − B C − − − A − − B – C − − A − − B − − C – A − − B − − − C 4. A − − − B C − − A − − − B – C – A − − − B − − C 5. A − − − − B C – A − − − − B – C 6. A − − − − − BC To są wszystkie możliwości − zaraz wrzucę rozwiązanie emotka
3 lip 18:21
rumpek: Czyli to co mam wyżej otrzymałem z: A − zawsze na pierwszym miejscu 1o A B − − − − − − 2o A − B − − − − − 3o A − − B − − − − 4o A − − − B − − − 5o A − − − − B − − 6o A − − − − − B − I teraz trzeba pomyśleć gdzie można dać C, zatem 1o. C mogę wybrać na 6 sposobów, a resztę liczb na 5! 2o. C mogę wybrać na 5 sposoby, a resztę liczb na 5! 3o. C mogę wybrać na 4 sposoby, a resztę liczb na 5! 4o. C mogę wybrać na 3 sposoby, a resztę liczb na 5! 5o. C mogę wybrać na 2 sposoby, a resztę liczb na 5! 6o. C mogę wybrać na 1 sposób, a resztę liczb na 5! Zapisując to wszystko mam: 5! * 6 + 5! * 5 + 5! * 4 + 5! * 3 + 5! * 2 + 5! * 1 = 5! ( 6 + 5 + 4 + 3 + 2 + 1) = 5! * 21 = = 120 * 21 = 2520 emotka
3 lip 18:27
ziomek: 1.Kod ANSI przyporządkowuje znakom graficznym ośmiocyfrowe ciągi złożone z cyfr 0 lub 1. Ile różnych znaków graficznych można zakodować stosując ten kod? 2.Układając kule z narysowanymi na nich cyframi 3,4,5,6,7 można utworzyć różne liczby pięciocyfrowe. Ile jest liczb większych od 70 000? 3.Dla sześciu osób będących w podróży należy zarezerwować pokoje dwuosobowe lub trzyosobowe. Na ile sposobów można dokonać rezerwacji pokoi jeżeli w motelu jest 6 pokoi trzyosobowych i 10 pokoi dwuosobowych. 4.Na okręgu zaznaczono pięć różnych pktów. Oblicz,ile można narysować różnych wielokątów wypukłych, których wierzchołkami są punkty. 5.Liczba wszystkich trójelementowych podzbiorów niepustego zbioru A jest 5 razy większa niż liczba jego podzbiorów jednoelementowych. Wyznacz liczbę elementów zbioru A.
3 lip 18:55
rumpek: Zadanie 2. Zakładam, że tu będzie wariacja z powtórzeniami, bo nigdzie nie jest napisane, że mają być różne liczby. I moje pytanie − gdzie w tym zadaniu ważna jest kolejność? Może tylko związana kolejność z tym, że jako pierwsza liczba musi stać siódemka? Do rzeczy, jak każde zadanie można zrobić na kilka sposobów. Wpierw regułą mnożenia: 1 * 5 * 5 * 5 * 5 = 625 A wariacją z powtórzeniami: W55 = 55 [tylko tutaj muszę jakoś odjąć te 4 liczby, aby tylko 7 stała na pierwszym miejscu, jak to zagwarantować?] bo jeszcze takich zadań z wariacją nie robiłem emotka
3 lip 19:29
ziomek: dasz rade, ja niedługo do pracy spadam na noc to spróbuj to ogarnąć a jutro jak się już wyśpię to sprawdzę/podpowiem co trzeba zrobić emotka
3 lip 19:33
rumpek: Teoretycznie można zrobić: W54 = 54 = 625
3 lip 19:40
ziomek: I jak uporałeś się z zadaniami ?
4 lip 09:09
rumpek: Tylko to na razie zrobiłem − potem poszedłem oglądać filmy . Natomiast zadanie 4 śmierdzi mi kombinacjami.
4 lip 11:44
Tymbark: Ze schroniska na szczyt pewnej góry prowadzą 4 szlaki, którymi można wchodzić i schodzić. Na ile sposobów można przebyć trasę schronisko − szczyt − schronisko? a) możemy wracać tym samym szlakiem b) nie możemy wracać tym samym szlakiem?
4 gru 17:40
rumpek: że to zadanie niby dla mnie? czy nie wiesz jak je zrobić? emotka
4 gru 17:50
rumpek: a) W42 = 42 = 4 * 4 = 16 b) pierwszą mogę wybrać na 4 sposoby, drogę powrotną tylko na 3 sposoby (bo jedną przyszedłem) 4 * 3 = 12
4 gru 17:51