matematykaszkolna.pl
ciągi i guess ;) ellie: Dane są dwa ciagi arytmetyczne : 1, 4, 7, .... oraz 20, 21, 22, ...zsumowano n początkowych wyrazów pierwszego ciągu i n początkowych wyrazów drugiego ciągu − otrzymano równe sumy. wyznacz n.
13 lut 20:08
ellie:
13 lut 20:18
ellie:
13 lut 20:31
Ajtek: n=38
13 lut 20:41
Ajtek: jorgnąłem się przy mnożeniu wynik powyższy jest zły.
13 lut 20:43
ellie: n = 20, problem w tym że nie wiem o co chodzi ^^
13 lut 20:43
ICSP: wykończycie mnie ciag numer eins a1 = 1 a2 = 4 r = 3 an = a1 + 3n − 3 ciag numer zwei a1 = 20 a2 = 21 r = 1 an = a1 + n − 1 Sumy tych ciągów są równe
2 + 3n − 3 40 + n − 1 

*n =

*n ⇔ −1 + 3n = 39 + n ⇔ 2n = 40 ⇔ n = 20. Koniec ciagu
2 2 
numer drei nie ma.
13 lut 20:48
Ajtek: Dwa ciągi: pierwszy ciąg a1=1 i r=3 z treści zadania wynika drugi ciąg b1=20 i r=1 Wiemy że suma n wyrazów tych ciągów jest równa czyli Sna=snb Sn=a1+an2*n an=a1+(n−1)r Podstawiając to do górnego otrzymamy: Sn=2a1+(n−1)r2*n Teraz podstawiasz w odpowiedznie miejsca nasze dane i przyrównujesz do siebie te dwie sumy.
13 lut 20:52
Ajtek: I wyliczasz z równania kwadratowego.
13 lut 20:52
ICSP: równania kwadratowego? Nie lepiej pomnożyć przez dwa i skrócić przez n
13 lut 20:53
Ajtek: Wiesz, ja lubie liczyć Δ emotka. A tak na marginesie nie interesują mnie proste rozwiazania . Lubie zakombinować emotka
13 lut 20:58
ICSP: Jak tak zakombinujesz to możesz sie łatwiej pomylić, szczególnie na maturze.
13 lut 21:01
ICSP: poza tym słabsi uczniowie mają problemy z równianami kwadratowymi i dla niech prostsze metody sa lepsze.
13 lut 21:01
Ajtek: Mature zdawałem wiele lat temu emotka.
13 lut 21:02
Ajtek: Trening czyni mistrza emotka.
13 lut 21:02
Gustlik: Do ICSP: Twierdzisz, że dla słabszych uczniów lepsze są prostsze metody, a z równaniem okręgu na stronie 79440 zakombinowaleś jak koń pod gorę. Powiem szczerze: o wiele mniej osób ma problemy z Δ, niż z metodą "dodać−odjąć" i wzorami skróconego mnozenia, bo wielu uczniów nie widzi, jaką liczbę trzeba dodać, aby dopasować równanie okręgu do wzoru skróconego mnożenia, a potem ją odjąć, a na Δ, x1, x2 masz proste wzory. Pozdrawiam emotka
13 lut 22:31
ICSP: Zakombinowałem bo po prostu nie znałem tamtej metody. Teraz już nie będę tak kombinował w okręgach. Tutaj za to na prawdę można ominąć to równanie kwadratowe w bardzo prosty sposób. Myślę również że uczniowie mają mniejsze problemy z rozwiązaniem równania liniowego niż kwadratowego. Po prostu mniej obliczeń jest i łatwiejsze(bez kwadratów). Pozdrawiamemotka
13 lut 23:01
Gustlik: Tu masz rację. W tym przypadku można akurat skrócić niewiadomą, ale w wielu przypadkach nie można, bo można zgubić jedno rozwiązanie, dlatego zalecam ostrożność z dzieleniem przez niewiadomą. Np. równania typu x2+2x=0 nie mozna podzielić przez x, bo zgubimy jedno rozwiązanie x=0.
13 lut 23:10
Ajtek: Dokładnie, z dzieleniem przez niewiadomą trzeba uważać. W tym przypadku możemy to zrobić, ponieważ jeden z pierwiastków będzie równy 0, co niespełnia warunków ciągu. Możemy tak robić, kiedy mamy "wyczucie" matematyczne czy doświadczenie, lepiej brzmi emotka.
13 lut 23:44