matematykaszkolna.pl
Nierówności z pierwiastkami Michał: Nierówności z pierwiastkami W jaki sposób rozwiązywać takie nierówności np. x+1x−2≤1
29 paź 19:59
mi: rysuneknajpierw założenia x+1>0 i x−2>0 x>−1 i x>2 zatem część wspólna x>2
29 paź 20:24
mi: teraz podnieś obustronnie do potęgi 2
29 paź 20:24
Zielona Gałązka: "Mi" a nie czasem w założeniu znak ≥ 0? Michał jak słusznie pisze "Mi" podnieś obie strony do kwadratu ale pamiętaj, aby z lewej strony to był wzór skróconego mnożenia (a−b)2. Składnik a2 i b2 zniweluje Ci pierwiastki lecz zostanie jeszcze z pierwiastkiem składnik 2ab, więc ponownie podniesiesz obie strony do kwadratu. Tylko składnik z pierwiastkiem zostaw sobie samotnie, jako jeden po lewej stronie a resztę przenieś na prawą.
29 paź 21:32
mi: tak ≥ emotka
29 paź 21:34
Michał: Tak zrobiłem... nurtuje mnie jednak pytanie czy mogę podnosić do kwadratu przy takiej nierówności
30 paź 09:06
Basia: możesz, ale po przekształceniu do postaci x+1≤1+x−2 bo wtedy obie strony są nieujemne początkową też możesz, ale wymaga to już uzasadnienia oto ono: x+1>x−2 dla każdego x ⇒ x+1>x−2 dla każdego x ⇒ x+1x−2>0 dla każdego x czyli obie strony nierówności są dodatnie i można podnieść obustronnie do kwadratu −−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−−− a ten warunek musi być spełniony, bo np. −9 <1 ale po obustronnym podniesieniu do kwadratu mamy sprzeczność 81<1 czyli np. z nierównością x−1<x+1 już tak od razu nie można postąpić trzeba rozważyć 2 przypadki 1. x−1<0 i wtedy nierówność jest spełniona dla każdego x<1 bo x−1<0 a x+1≥0 czyli x∊(−,1) i 2. x−1≥0 i dla x≥1 możesz podnieść do kwadratu x2−2x+1<x+1 x2−3x<0 x(x−3)<0 x∊(0,3) ale było x≥1 czyli x∊<1,3) zb.rozwiązań jest suma x∊[C[x∊(−,1)∪<1,3)=(−,3) a sprawdź co by wyszło gdybyś od razu podniósł do kwadratu
30 paź 09:56
ja. : 5 − √2x < 3√2 − x
13 kwi 20:12
ja. : wytłumaczcie mi to , proszę. pilne .
13 kwi 20:12
monika290595: x5+1<6(3x+x)
11 wrz 16:58
Enclaar: Zadanie z nierówności z pierwiastkami Które z liczb całkowitych większych od −5 spełniają nierówność (√2 + 1)x > 2√2x − 1? Po rozwiązaniu tej nierówności wychodzi mi x − √2x + 1 > 0, a np. po podniesieniu do kwadratu tego równania wychodzi mi nierówność kwadratowa − x2 +1 > 0 Jak sformulować odpowiedź ?
25 lis 17:25
iteRacj@: (2 + 1)x > 2(2x) − 1 czy (2 + 1)x > 22*x − 1 ?
25 lis 18:40
Enclaar: Chodzi oczywiście o zadanie (√2 + 1)x > 2√2 *x − 1
26 lis 01:03
Enclaar: Po rozwiązaniu tej nierówności wychodzi wyrażenie x − √2 x + 1 > 0.i oczywiście nie ma sensu podnosić do kwadratu, ale x to ułamek z liczbą niewymierną w mianowniku, a po jej usunięciu wychodzi mi x < −1 − √2. Wobec tego jakie liczby większe od −5 spełniają tę nierówność?
26 lis 08:56
ite: (2 + 1)x > 22 *x − 1 (2 + 1)x − 22 *x >− 1 (2 + 1 − 22)x >− 1 (1−2)x >− 1
 −1 
x<

 1−2 
 −(1+2) 
x<

 (1−2)(1+2) 
x<1+2 oraz x>−5 → x∊(−5; 1+2)
26 lis 15:57
Enclaar: Dziękuję bardzo!
26 lis 16:33
Enclaar: Narysowano kąt ostry który ma miarę 30 stopni. Ramiona tego kąta przecięto prostą k i zaznaczono kąty alfa i beta tak, że miara kąta alfa stanowi 2/3 miary kąta beta. Jaka jest miara kąta alfa? A. 60 stopni, B. 75 sopni, C. 84 stopnie, D. 96 stopni.
8 kwi 09:45
ABC: rysunek które to kąty? tam można na różne sposoby zaznaczać emotka
8 kwi 09:54
PW:
 2 
β+

β+30°=180°
 3 
5 

β = 150°
3 
β=90°
 2 
α=

90°
 3 
α=60° Zostaw już ten wątek sprzed prawie 10 lat. Jeżeli masz jakieś pytania − załóż nowy.
8 kwi 10:01
jc: f(x) = x+1x−2 ≤1, x≥2
 3 
f jest funkcją malejącą, co widać, jak się inaczej zapisze wzór: f(x)=

,
 x+1 + x−2 
f(3)=1, dlatego rozwiązaniami są liczby x nie mniejsze od 3.
8 kwi 10:41
Enclaar: Nie wiem jak ruszyć takie zadanie z kombinatoryki. Proszę o pomoc. W 7 −osobowym samochodzie mają zająć miejsca 3 osoby dorosłe i dwoje dzieci. Zakładamy że dzieci nie mogą zamować na 2 przednich siedzeniach. Na ile sposobów te osoby mogą zając miejsca w samochodzie?
17 maj 20:52
iteRacj@: Czy ta ekipa wsiada do samochodu, żeby nim jechać emotka , czyli na miejscu kierowcy ktoś musi siedzieć, najlepiej dorosły z prawem jazdy?
17 maj 21:25
Enclaar: Tak, trzeba uwzględnić 1 osobę doroslą z prawem jazdy.
17 maj 21:37
iteRacj@: 21:37 to nie rozumiem tego: każdy z nich może być kierowcą, czy tylko jedna osoba ma prawo jazdy?
17 maj 21:43
Enclaar: tak
18 maj 01:21
iteRacj@: Jedna osoba ma prawo jazdy → to rozwiązanie jest takie: a/ Na miejscu kierowcy siedzi jedyna osoba z prawem jazdy − 1 sposób, miejsce obok kierowcy jest puste, pozostałe dwie osoby dorosłe i dzieci siedzą losowo na czterech z pięciu miejsc z tyłu −
 5! 

 (5−4)! 
 5! 
czyli 1*

 (5−4)! 
b/ Na miejscu kierowcy siedzi jedyna osoba z prawem jazdy − 1 sposób, na miejscu obok kierowcy siedzi jedna z dwóch pozostałych osób dorosłych − 2 sposoby,
 5! 
trzecia osoba dorosła i dzieci siedzą losowo na trzech z pięciu miejsc z tyłu −

 (5−3)! 
 5! 
czyli 1*2*

 (5−3)! 
 5! 5! 
ilość sposób zajęcia miejsc 1*

+1*2*

 (5−4)! (5−3)! 
18 maj 09:20
Enclaar: Nie wiem czy dobrze liczę, ale z tego rachunku wychodzi mi 240, co chyba nie jest poprawne bo nie widzę 1 osoby przy kierownicy (1 sposób).
18 maj 09:43
iteRacj@: W obu składnikach sumy początkowe mnożenie przez 1 to posadzenie jedynego kierowcy na miejscu za kierownicą. Czy to jest niejasne?
18 maj 09:46
Enclaar: Wydaje mi się, że ten 1 sposób (osobę kierującą) trzeba dodać, a nie pomnożyć, ale może się mylę.
18 maj 10:02
iteRacj@: Dla kierowcy trzeba zastosować regułę mnożenia. Może ktoś, kto jest nauczycielem, będzie chciał to wytłumaczyć profesjonalnie?
18 maj 10:46
Jerzy: A co tutaj jest do tłumaczenia.Sadzamy za kierownicą osobę z prawem jazdy i traktujemy jakby jej nie było.Pozostałych uczestników rozmieszczamy na 6 miejscach.
18 maj 11:01
Enclaar: Dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
18 maj 11:20
Enclaar: Czy zadania z kombinatoryki nie da się rozwiązać w jakiś prostszy sposób? Jest to zadanie z 8 klasy szkoły podstawowej, gdzie w programie nie ma pojęcia silni i wzoru Newtona.
18 maj 13:20
Jerzy: Od kiedy rachunek prawdopodobieństwa jest w podstawówce ?
18 maj 13:50
iteRacj@: Można to rozwiązanie zapisać bez silni i wzoru Newtona. a/ Na miejscu kierowcy siedzi jedyna osoba z prawem jazdy − 1 sposób, miejsce obok kierowcy jest puste, pozostają dwie osoby dorosłe i dwoje dzieci, które mają do wyboru na pięć miejsc z tyłu samochodu: pierwsza z ich ma do wyboru z 5 siedzeń, druga 4, trzecia 3 i ostatnia 2 czyli 1*5*4*3*2
18 maj 13:54
18 maj 14:06
Enclaar: Jak rozwiązać równanie wykładnicze typu; 22x2+4x+3 − 9*2x2+2x+3 + 64 = 0 W tym wypadku nie wiem jak doprowadzić to równanie do wspólnej podstawy lub do wspólnego wykładnika.
11 kwi 09:48
Kamil18: 2x2+4x+3=(x+1)2 +(x+1)2 +1 x2+2x+3=(x+1)2+2
11 kwi 10:15
Jerzy: I teraz podstawienie: 2(x + 1)2 = t i warunek t > 0
11 kwi 10:26
Enclaar: Po podstawieniu wyszło mi rownanie: 4t2 − 36t =0 ⇔ t(t−9) = 0 i t=0 i t=9 czy tak?
11 kwi 12:21
Jerzy: Hmm... raczej t powinno być potęgą o podstawie 2.Sprawdź jeszcze raz obliczenia i pokaż jakie masz równanie po podstawieniu t
11 kwi 13:20
Jerzy: 2t2 − 36t + 64 = 0
11 kwi 13:41
Enclaar: Chyba to równanie kwadratowe nie jest poprawne, gdyż Δ = 68, a pierwiastki równania t są liczbami niewymiernymi.
11 kwi 15:53
ICSP: 22x2 + 4x + 3 − 9x2 + 2x + 3 + 64 = 0 22(x2 + 2x + 3) * 2−3 − 92x2 + 2x + 3 + 64 = 0 22(x2 + 2x + 3) − 72*2x2 + 2x + 3 + 512 = 0 t = 2x2 + 2x + 3 t2 − 72t + 512 = 0
11 kwi 16:20
11 kwi 16:22
ICSP: chociaż z drugiej strony to świętej Δ liczyć nie umiesz. Δ = 784 = 262
11 kwi 16:23
Jerzy: 784 = 282
11 kwi 16:32
Jerzy: Δ = (−36)2 − 4*2*64 = 784 Δ = 28
11 kwi 16:34