matematykaszkolna.pl
nie umiem moni: a) 248 : 420=
 4 
b) 64

=
 3 
 1 8 
c) (5

)2 : (

)2=
 3 5 
28 paź 18:27
Grześ:
 4 
W b) przykład masz potęge

 3 
28 paź 18:28
Kejti: podam Ci wzory.. pokombinuj sama.
ar 

=ar−s
as 
 1 
a−n=

 an 
amn=nam
28 paź 18:29
moni: tak tak potęga mam a co żle
28 paź 18:30
moni: pierwszy raz widzę takie wzory
28 paź 18:31
Grześ: Tak jak Kejti mówi, spróbuj sama emotka
28 paź 18:31
Basia: ad.a 4=22 (an)m = an*m an:am = an−m zastosuj te wzory ad.b 64=26 644/3 = (26)4/3 i zastosuj wzór (1) ad.c to jest 513 czy 51/3 ?
28 paź 18:31
Grześ: Nie pierwszy i nie ostatni
28 paź 18:31
moni: czyli tego rozwiązać się nie da
28 paź 18:31
moni:
 1 
to jest ot pierwsze 5

 3 
28 paź 18:32
Basia: "moni: pierwszy raz widzę takie wzory" to zajrzyj może do zeszytu albo do podręcznika, bo wypisujesz po prostu bzdury
28 paź 18:33
moni: nie no pan nam tak podał na prace kontrolną
28 paź 18:34
Basia: da się, da trzeba chcieć i trochę pomysleć ad.c zamień 513 na ułamek zwykły i zastosuj wzór an:bn = (a:b)n np: 105 : 55 = (10:5)5 = 25 = 32
28 paź 18:35
Kejti: która klasa?
28 paź 18:36
Basia: chodzisz do "zwykłej" dziennej szkoły, czy uczysz się zaocznie ?
28 paź 18:36
moni: 1 klasa zaocznie i matmę miałam tylko 2 razy i kicha
28 paź 18:37
moni: jak zrobie tak ja myse to powiecie czy czy dobrze czy żle
28 paź 18:38
Basia: tu masz wszystkie wzory dotyczące potęgowania i przykłady ich zastosowania https://matematykaszkolna.pl/strona/186.html spróbuj na ich podstawie zrobić swoje zadania i napisz oczywiście sprawdzimy i poprawimy jakby było trzeba
28 paź 18:41
moni: b) 2 48 : (2*2) 20 =228 tak to ma byc bo ja nie to ja już nie rozumiem
28 paź 18:43
Kejti: 420=(22)20 teraz skorzystaj z tego wzoru: (ar)s=ar*s
28 paź 18:44
Basia: nie, ma być tak 248 : 420 = 248 : (22)20 = 248 : 22*20 = 248 : 240 = 248−40= 24 = 16
28 paź 18:45
moni: jaa już przcież z tamtych wzoru wynikało że odjac to odjeła to czemu taki wynik
28 paź 18:46
moni: dobra rozwiązuje resztę kiedyś mi sie uda dobrze
28 paź 18:48
Basia: te wzory możesz stosować gdy podstawy są takie same an : am = an−m 248 : (2*2)20 nie możesz zastosować wzoru, bo 2 ≠ 2*2
28 paź 18:49
moni: aham oke to ja ide robic dalej bo ten to wg dziwny jest ale jakoś bedzie
28 paź 18:50
moni: teraz patrze przy b ty z 64 i mi sie nei zgadza jak ja mma to zrobic jak tu żadnego znaku nie mam wg bez sensu
28 paź 18:53
Basia: tam zapewne jest nie 6443 ale 6443 = .......... i masz to policzyć
28 paź 18:57
moni: jesli chodzi oto z tym 64 to własnie czemu ja mam cos obliczy jezeli to sa tylko liczy żadnych − ani + to tylko liczy jak z licz mam cos obliczyć
28 paź 19:00
moni: no chyba tak bo przeciez z tego by nic nie wynikało prawda bo to są tylko liczy
28 paź 19:00
Basia: moni to ma być 64 do potęgi 43 644/3 a to się da wyliczyć, czyli zapisać bez potegi
28 paź 19:01
moni: 65
28 paź 19:02
moni:
 1 
65

 3 
28 paź 19:04
Basia: jakie 65 ? 64 = 26 644/3 = (26)4/3 = 26*43 = 28 = 256
28 paź 19:04
moni: nie no ja mam inne rozumowanie ja bym tak zrobiła wszystkie zadania to był 1 na bank dostała
28 paź 19:05
Basia: moni skoro wiesz lepiej to sadzę, że sama sobie doskonale poradzisz
28 paź 19:07
moni: a można sie jakos pozbyć − z potęg czy nie toretycznie sie pytam?
28 paź 19:10
moni: nnie chodzi mi oto ze wiem lepiej tylko ja bym zrobiła to bez zadnego wzoru ja z matmy zawsze cienka byłam i bardzo dziękuje za pomoc
28 paź 19:12
Basia: moni 6443 = 6513 ale jestem pewna, że to nie jest 6443 tylko 644/3
28 paź 19:14
Basia: spróbuj podobnie policzyć np. 322/5
28 paź 19:15
moni: dobra niewązne ja sie zastanawiam na ostani teraz juzz aczełam robić ale utknełam
28 paź 19:22
moni:
16 8 16 8 

2 :

2=(

:

)2 i co dalej czy na tym etapie jest dobrze?
3 5 3 5 
28 paź 19:27
Basia: to napisz po kolei co zrobiłaś
28 paź 19:27
moni: to − 2 oczywiste u góry jest
28 paź 19:27
Basia: dobrze co to znaczy "podzielić ułamek przez ułamek" ? pamiętasz ?
28 paź 19:28
moni:
 1 16 
no 5

zamieniłam i wyszło mi

 3 3 
28 paź 19:28
moni: no wiem
28 paź 19:31
moni: dobra to ja robie i zobaczymy co z tego wyniknie
28 paź 19:31
Basia: i to jest dobrze teraz musisz wykonać działanie w nawiasie
16 8 

:

3 5 
podzielić przez ułamek to pomnożyć przez odwrotność dzielnika
 16 5 10 
=

*

=

 3 8 3 
czyli masz (103)−2 = (310)2 = 9100 = 0,09
28 paź 19:31
moni:
16 5 16 8 128 

:

=

*

=

=8,53
3 8 3 5 15 
28 paź 19:35
Basia: moni tam jest 163 : 85 = 163*58 8 i 16 skracają się = 2*53*1=103 pomyliłaś się przy przepisywaniu
28 paź 19:40
elwirka 17: a no tak jest heh i to najgorsze walnąć sie przy przepisywaniu
28 paź 19:44
elwirka 17: dziękuje bardzo slicznie dobra to jedno zadanie mam cale a jescze 6 noc przedemną
28 paź 19:47