matematykaszkolna.pl
Matura rozszerzona z "Gazetą Wyborczą" Ломоно́сов: Zadania z dzisiejszego arkusza maturalnego z matematyki, poziom rozszerzony, dołączonego do "Gazety Wyborczej" : 1. 4 pkt Rozwiąż równanie |x + 3| + |x + 1| = x + 18 2. 5 pkt Wyznacz wszystkie wartości parametru m, dla których równanie x2−mx+m−1 = 0 ma dwa różne pierwiastki rzeczywiste x1, x2 spełniające warunek: |x1 − x2| > 2x1 * 2x2 3. 4 pkt Wykaż, że jeżeli, x + y = 4 to x3 + y3 ≥ 16 4. 4 pkt Ciąg (a,b,4) jest arytmetyczne, a ciąg (4,a,b) jest geometryczny. Oblicz a oraz b 5. 4 pkt
 π 
Wykaż, że jeżeli x ≠

+ 2kπ, gdzie k jest liczbą całkowitą, to
 2 
 π x cosx 
tg(

+

) =

 4 2 1 − sinx 
6. 4 pkt Prosta przechodząca przez środek jednego z boków trójkąta równobocznego i tworząca z tym bokiem kąt ostry α dzieli ten trójkąt na czworokąt i trójkąt. Stosunek pola czworokąta do pola trójkąta jest równy 5 : 3. Oblicz tangens kąta α 7. 6 pkt W trapezie równoramiennym podstawy mają długości 9 i 12, a kąt między ramieniem trapezu i dłuższą podstawą ma miarę 60 stopni. Oblicz promień okręgu opisanego na tym trapezie. 8. 5 pkt Bok kwadratu opisanego na okręgu o równaniu x2 + y2 = 5 zawiera się w prostej o równaniu x + 2y − 5 = 0. Oblicz współrzędne wierzchołków tego kwadratu. 9. 4 pkt W prostopadłościanie długości krawędzi o wspólnym wierzchołku są równe a, b, c, długość przekątnej prostopadłościanu jest równa d. Wykaż, że a + b + c ≤ d3 10. 5 pkt Oblicz prawdopodobieństwo, że w pięciu rzutach symetryczną sześcienną kostką do gry suma uzyskanych liczb oczek będzie równa 8.
11 paź 20:04
Godzio: 2. x2 − mx + m − 1 = 0 Δ > 0 ⇒ m2 − 4m + 4 > 0 ⇒ (m − 2)2 > 0 ⇒ m ≠ 2 |x1 − x2| > 2x1x2 (x1 − x2)2 = (x1 + x2)2 − 4x1x2 > 2x1x2 m2 − 4m + 4 > 2(m − 1) (m − 2)2 > 2(m − 1) |m − 2| > 2m − 2 dla m ∊ (−, 2) −m + 2 > 2m − 2 −3m > −4
 4 4 
m <

⇒ m∊(−,

)
 3 3 
dla m ∊ (2,) m − 2 > 2m − 2 0 > m ⇒ m ∊ ∅
 4 
Odp: m∊(−,

)
 3 
11 paź 20:09
Godzio: Zadanie 3 x + y = 4 /3 ⇒ y = 4 − x x3 + 3x2y + 3xy2 + y3 = 64 x3 + 3xy(x + y) + y3 = 64 x3 + 12xy + y3 = 64 x3 + y3 = 64 − 12xy x3 + y3 ≥ 16 64 − 12xy ≥ 16 −12xy ≥ −48 xy ≤ 4 x(4 − x) ≤ 4 4x − x2 ≤ 4 x2 − 4x + 4 ≥ 0 (x − 2)2 ≥ 0
11 paź 20:18
Godzio: Zadanie 4 a,b,4 −− arytmetyczny ⇒ 2b = a + 4
 a2 
4,a,b −− geometryczny ⇒ a2 = 4b ⇒ b =

 4 
 a2 
2 *

= a + 4 /*2
 4 
a2 − 2a − 8 = 0 Δ = 4 + 32 = 36 Δ = 6
 2 + 6 
a1 =

= 4 ⇒ b = 4
 2 
 2 − 6 
a2 =

= −2 ⇒ b = 1
 2 
1) 4,4,4 lub −2,1,4 2) 4,4,4 lub 4,−2,1
11 paź 20:22
Godzio: Zadanie 5
 π x cosx 
tg(

+

) =

 4 2 1 − sinx 
 π x 
 x 
1 + tg

 2 
 
L = tg(

+

) =

=
 4 2 
 x 
1 − tg

 2 
 
 
 sin(x/2) 
1 +

 cos(x/2) 
 
=

=
 
 sin(x/2) 
1 −

 cos(x/2) 
 
 
cos(x/2) + sin(x/2) 

cos(x/2) 
 
=

=
 
cos(x/2) − sin(x/2) 

cos(x/2) 
 
 x x 
cos

+sin

 2 2 
 x x 

*U{cos

−sin

}{cos
 x x 
cos

−sin

 2 2 
 2 2 
x x 

−sin

}=
2 2 
 x x 
cos2

− sin2

 2 2 
 

=
 x x x x 
cos2

− 2sinx

cos

+ sin2

 2 2 2 2 
 
cosx 

= P
1 − sinx 
11 paź 20:31
Arni: Zad 3. x3 + 3xy(x + y) + y3 = 64 czemu sie zrobilo potem 12?
11 paź 20:55
Godzio: bo x + y = 4
11 paź 21:00
Arni: a fakt. Zad5. 4 zapis od gory, Dlaczego tak zamieniles jedynke? Nie moge sie doszukac wlasnosci zadnej ktora by t ospelnila
11 paź 21:03
Godzio: sprowadziłem do wspólnego mianownika
11 paź 21:05
Arni: to fakt zad5. Drugi zapis , sam koniec, dlaczego tam powstal ulamek?
11 paź 21:11
Arni: to fakt zad5. Drugi zapis , sam koniec, dlaczego tam powstal ulamek?
11 paź 21:12
Godzio: rysunek Zadanie 7
 12 − 9 3 
x =

=

 2 2 
 h 
tg60 =

 x 
33 

= h
2 
h2 + 10,52 = d2
27 441 

+

= d2
4 4 
d2 = 117 d = 117 Z tw. cos: d2 = 2R2 − 2R2cos120
 1 
117 = R2(2 − 2 * (−

) )
 2 
117 = R2 * 3 R2 = 39 R = 39
11 paź 21:15
Arni: i przy okazji zad 3; xy ≤ 4 x(4 − x) ≤ 4 skad to drugie?
11 paź 21:15
Godzio:
 x x 
rozszerzyłem licznik i mianownik o cos

− sin

 2 2 
11 paź 21:16
Godzio: na górze napisałem y = 4 − x
11 paź 21:16
Arni: chodzsi o 1+tgx2 / 1−tgx2
11 paź 21:22
Arni: jeju tepy jestem w porownaniu z toba . zad 7 pierwszy zapis , jest na to jakas regula ze podzieliles przez dwa?>
11 paź 21:23
Kejt: Godzio, zostaw coś dla innych
11 paź 21:27
Arni: tak przy okazji , masz jakies zestawienie wszyskich wlasciwosci i twierdzen abym mogl sie na pamiec wyuczyc? moze wtedy latwiej mi to wszystkp pojdzie
11 paź 21:29
Godzio: To jest tak tylko przy trapezie równoramiennym po drugiej stronie jest taki sam x więc:
 12 − 9 
12 − 2x = 9 => 12 − 9 = 2x =>

= x
 2 
Kejt w takim razie reszta dla Ciebie emotka
11 paź 21:31
Godzio: zestawiania własności nie mam bo raczej zapamiętuje z lekcji i później je utrwalam a trochę tego jest
11 paź 21:34
Arni: d2 = 2R2 − 2R2cos120 a to skad?
11 paź 21:35
Kejt: nie, nie, naprawdę nie trzeba zadowolę się 10.
11 paź 21:35
Godzio: z twierdzenia cosinusów emotka Pomiędzy R i R jest kąt środkowy oparty na tym samym łuku co kąt 60o więc ma miarę 120o emotka
11 paź 21:40
Arni: a mozesz przytoczyc twierdzenie?
11 paź 21:47
Święty: Twierdzenie cosinusów jest na stronie 543
11 paź 21:54
Godzio: rysunek Zadanie 8 Z góry sorki za niedokładny rysunek emotka Punkt przecięcia okręgu do prostej to środek boku: SCB = (1,2) środek okręgu: S(0,0)
 1 1 
|SCBS| =

a = r ⇒ 5 =

a ⇒ a = 25
 2 2 
 1 
|BS| =

a2 i x + 2y − 5 = 0
 2 
B(x,y) x2 + y2 = 10 /2 x2 + y2 = 10 i x = 5 − 2y 25 − 20y + 5y2 = 10 5y2 − 20y + 15 = 0 y2 − 4y + 3 = 0 (y − 3)(y − 1) = 0 y = 3 v y = 1 x = −1 v x = 3 B(3,1), C(−1,3)
 1 5 
prosta prostpadła do y = −

x +

przechodząca przez B ma równanie:
 2 2 
y = 2x + b B(3,1) 1 = 6 + b b = −5 y = 2x − 5 Długość |AB| = 25 ⇒ (3 − x)2 + (1 − y)2 = 20 9 − 6x + x2 + 4x2 − 24x + 36 = 20 5x2 − 30x + 25 = 0 x2 − 6x + 5 = 0 (x − 5)(x − 1) = 0 x = 5 v x = 1 y = 5 v y = −3 A(1,−3) (drugi punkt jest po drugiej stronie ale on nas nie interesuje)
 1 5 
Prosta równoległa do y = −

x +

przechodząca przez A:
 2 2 
 1 
y = −

x + b A(1,−3)
 2 
 1 
−3 = −

+ b
 2 
b = −2,5
 1 
y = −

x − 2,5
 2 
prosta CD: y = 2x + b C(−1,3) 3 = −2 + b b = 5 y = 2x + 5 punkt przeciecia tych prostych to punkt D :
 1 
2x + 5 = −

x − 2,5
 2 
2,5x = −7,5 x = −3 y = −1 D(−3,−1) Odp: A(1,−3), B(3,1), C(−1,3), D(−3,−1) Mam nadzieję że bardzo na około nie zrobiłem
11 paź 21:59
Arni: |x1 − x2| > 2x1x2 a to z czego wynika? Zad 2. Jkaby ktos mial jakas strone ze wszystkimi wlasciwosciami , wzorami i twierdzeniami to prosze zeby sie podzielil :<
11 paź 22:04
Godzio: rysunek Zadanie 9 wiemy że: d = c2 + a2 + b2 d2 = c2 + a2 + b2 ⇒ d2 = (a + b + c)2 − 2ab − 2ac − 2bc d2 + 2ab + 2ac + 2bc = (a + b + c)2 a + b + c ≤ d3 /2 (a + b + c)2 ≤ 3d2 d2 + 2ab + 2ac + 2bc ≤ 3d2 ab + ac + bc ≤ d2 ab + ac + bc ≤ c2 + a2 + b2 /*2 a2 − 2ab + b2 + a2 − 2ac + c2 + b2 − 2bc + c2 ≥ 0 (a − b)2 + (a − c)2 + (b − c)2 ≥ 0 c.n.d
11 paź 22:04
Godzio: Arni to wynika z polecenia
11 paź 22:05
Godzio: Dobra to teraz zostało dla chętnych banalne zadanie 1, do tego 6 i 10 emotka
11 paź 22:06
Arni: Ano tez prawda. A zapis ponizej?
11 paź 22:09
Godzio: A to trzeba już wpaść na pomysł jak to zapisać a jak wiadomo a2 = |a|
11 paź 22:09
Godzio: Ломоно́сов, masz jakieś odpowiedzi żeby to posprawdzać?
11 paź 22:10
Arni: ok. tez juz czaje. a zapis ponizej?
11 paź 22:12
Kejt: 10 jest moje!
11 paź 22:12
Arni: a te wzore Veta czy jak mu bylo
11 paź 22:14
Godzio: zgadza sie emotka
11 paź 22:16
Arni: dla m ∊ (−, 2) i ten drugi przedzial skad sie wzial?
11 paź 22:17
Ломоно́сов: Godzio, jedynie w zadaniu 8. , według szkicu rozwiązania w "Gazecie": A=(3,1) B=(−1,3) C=(−3,−1) D=(1,−3) Reszta jest dobrze zrobiona
11 paź 22:17
Kejt: zadanie 10 możliwości zdarzenia sprzyjającego: 1. 1 1 1 1 4 2. 1 1 2 3 1 3. 1 1 2 2 2
 5! 
P1=

=5
 4!*1! 
 5! 
P2=

=20
 3!*1!*1! 
 5! 
P3=

=10
 2!*3! 
5+20+10=35 wszystkie możliwości: |Ω|=nk=65
 35 
P=

 65 
powinnam to jeszcze dalej rozpisywać?
11 paź 22:19
Godzio: Z tego co widzę to rozwiązanie w 8 jest ok tylko ja mam inne oznaczenia punktów ale ich współrzędne są takie same jak u mnie emotka
11 paź 22:25
Godzio: Jak na moje oko jest ok , nigdy nie wiem kiedy używać tych permutacji bez powtórzeń
11 paź 22:29
Kejt: ale się teraz podbudowałam
11 paź 22:35
Godzio: rysunekZadanie 6
 a23 
P =

= 8x
 4 
 a23 
x =

 32 
 3a23 1 
P1 = 3x =

=

a*y*sin60
 32 2 
3a3 3 

= y *

32 4 
3a 

= y
8 
 1 1 1 3 4a − 3a 1 
a − y

a =

a − y =

a −

a =

=

a
 2 2 2 8 8 8 
z tw cos:
 1 1 a2 
z2 =

a2 +

a2 − 2 *

* cos60
 4 64 32 
po skróceniu itd.
 15a2 15a 
z2 =

⇒ z =

 64 8 
Z tw. sinusuów:
y z 

=

sinα sin60 
 y * sin60 
3a 3 

*

* 8
8 2 
 35 
sinα =

=

=

 z 15a 10 
 55 
cos2α = 1 − sin2α =

 100 
 55 
cosα =

 10 
 sinα 35 10 3 311 
tgα =

=

*

=

=

 cosα 10 55 11 11 
11 paź 22:39
mejciej: jak rozwiązywałeś zadanie nr.6 to musiałeś się gdzieś porządnie rąbnąć, ja zrobiłem metodą 3 razy krótszą (mniejsza szansa na pomyłkę) i wyszło mi, że kąt alfa to pi/3. Przemyśl jeszcze raz swoje rozwiązanie. Wskazówka: narysuj wysokość trójkąta, której spodkiem jest punk, w którym nasza prosta przecina bok w połowie i względem wysokości odbij symetrycznie tą prostą. Następnie zastosuj wzór na pole trójkąta bok*bok*sinus kąta między nimi*1/2. Wychodzi piękne pi/3.
14 kwi 01:48
mejciej: rysunekPAED=12*x*a2*sin AED oraz: PEDCB=PAED+2*12*x*a*32*sin(pi2−{AED}) oraz wiem, że: sin(pi2−{AED})=cos(AED); teraz to już tylko masz stosunek pól, niewiadome się skrócą, sincos=tg emotka
14 kwi 02:01
mejciej: sorry, tgα=33, a nie 3
14 kwi 14:47
cvb: mam pytanie do zadania 7 czemu kąt srodkowy ma miare 120 skoro lezy na przeciwko kata 120 , bo kat przy podstawie ma 60 .
15 kwi 09:55
mejciej: generalnie to suma kątów przy ramieniu trapezu NA PŁASZCZYŹNIE jest równa π, w trójkącie NA PŁASZCZYŹNIE też jest równa π. Jeżeli gdzieś wychodzi inaczej, to znaczy, że jest błąd... Jeżeli będziesz się opierał na fundamentalnych twierdzeniach, to każde zadanie rozwalisz raz − dwa. Wiem, sypię banałami, ale najtrudniej zawsze jest zauważyć rzeczy oczywiste, one zazwyczaj prowadzą do najkrótszych rozwiązańemotka
18 kwi 20:10
igor: mam pytanie do zadania 10 Kejt jak obliczyłaś poszczególne P1 P2 P3 z wariacji bez powtórzeń? czy mogła byś to jakos jasniej rozpisac?
19 kwi 22:50
Kejt: ło jeny.. teraz? to było tak dawno.. ja już nie pamiętam jak to robiłam mogę Ci to objaśnić jutro.. tylko musisz się przypomnieć.
19 kwi 22:52
;): |x1 − x2| Godziu nawet nie musiałeś liczyć tego bo gdy a = 1 to zauważamy że |x1 − x2| = Δ taki mały niuanse emotka Dopiero co wróciłem i za chwilkę również porobię te zadanka
20 kwi 00:01
;): Nie zauważyłem a przecież to jest stare sam to nawet robiłem hehe emotka
20 kwi 00:04
Aska: nie wie ktoś może, ile jest średnio zadań na maturze rozszerzonej?
20 kwi 00:19
Godzio: 11
20 kwi 00:20
;): 11 jest przeważnie chyba i 10
20 kwi 00:21
Basia: Godziu W zadaniu 8 posłużyłabym się wektorami Po wyznaczeniu punktów B i C (tak jak zrobiłeś) masz BS=SD i CSSA A i D dostaniesz błyskawicznie
20 kwi 04:54
Basia: Inny dowód zadania 3 x+y = 4 (x+y)3 = 43 x3+3x2y+3xy2 + y3 = 64 x3+y3 = 64 − 3x2y−3xy2 x3+y3 = 64 − 3xy(x+y) x3+y3 = 64 − 12xy x3+y3 = 64−12x(4−x) x3+y3 = 12x2−48x+64 x3+y3 = 4(3x2−12x+16) y = 3x2−12x+16 Δ=(−12)2−4*3*16 = 12*12−12*16 = 12(12−16) = −4*12 = −48
 −Δ 48 
q =

=

= 4
 4a 12 
stąd 3x2−12x+16≥4 stąd x3+y3 ≥ 4*4=16
20 kwi 05:06
Basia: niefortunnie użyta zmienna nie y = 3x2−12x+16 tylko f(x) = 3x2−12x+16
20 kwi 05:12
Basia: Godziu w zadaniu 4 masz wszystko dobrze oprócz odpowiedzi a=4 i b=4 ciąg arytm. 4,4,4 i ciąg geometr. 4,4,4 lub a= −2 i b=1 ciąg.arytm. −2,1,4 i ciąg geom. 4, −2, 1
20 kwi 06:10
Miłosz: Mam pytanie czy w zad 10 nie powinno być 5!3!*1!*2!
21 kwi 12:59
Miłosz: Chodzi mi o to P2 obliczane przez kejt gdyż p1 i p3 mi pasuje a to nie bardzo
21 kwi 13:00
Sasza: czy ktoś obliczy zadanie 1?emotka
21 kwi 17:22
Igor: Basia mam pytanie, czy ciąg stały jest ciągiem geometrycznym? Bo mnie uczono w szkole żeby tą odpowiedź odrzucać. Jak to jest naprawdę?
27 kwi 18:57