matematykaszkolna.pl
Zadanie tekstowe związane z procentami noname90: Najbardziej z matematyki nie rozumiem zadań tekstowych a bardzo bym chciał je pojąć, poniżej daję zadanie: Przed miesiącem za jedną akcję firmy A trzeba było zapłacić 110 zł. W ciągu miesiąca cena akcji tej firmy spadła o 68% a) Oblicz aktualną cenę akcji firmy A b) O ile procent musiałaby wzrosnąc cena jednej akcji tej firmy aby ponownie wynosiła 110 zł c) Cena akcji firmy B jest teraz o 60% wyższa od ceny akcji firmy A. Oblicz cenę akcji firmy B. d) Cena akcji firmy A jest teraz o 60% niższa od ceny akcji firmy C. Oblicz cenę akcji firmy C. Tylko potrafię zrobić podpunkt A. B też udało mi się zrobić ale to tylko przypadek chciałbym rozumieć treść polecenia a nie klepać z pamięci jakąś regułę. Proszę aby osoba która będzie rozwiązywać to zadanie krok po kroku napisała co się robi będę bardzo wdzięczny. Pozdrawiam
15 wrz 00:07
Gustlik: ad a) Robisz proporcję: 110 zł − 100 % x zł − 32 % (100 % − 68 %)
 110*32 
x=

=35,20 zł
 100 
ad b) 35,20 zł − 100 % 110 zł − x %
 100*110 
x=

=312,5 %
 35,20 
312,5 % − 100 % = 212,5 % ad c) 35,20 zł − 100 % (cena akcji firmy A) x zł − 160 % (cena akcji firmy B)
 35,20*160 
x=

=56,32 zł
 100 
ad d) 35,20 − 40 % (cena akcji firmy A) x zł − 100 % (cena akcji firmy C)
 35,20*100 
x=

=88 zł.
 40 
15 wrz 01:55
noname90: Dzięki bardzo zazdroszczę ci wiedzy
15 wrz 10:43
Bogdan: Przedstawię alternatywne rozwiązania. Przyznam się, że wzburzam mnie stosowanie proporcji w zadaniach z cenami i procentami. Moja znajoma, która ma tylko podstawowe wykształcenie i będąc emerytką dorabia sobie sprzedawaniem warzyw na miejskim targowisku, takie zadanka rozwiązuje w mig nie stosując proporcji, bo po prostu już nie pamięta tego szablonu obliczeń. Powtórzę moje słowa tu 56551 zamieszczone: "Nauka działań z procentami jest przekazaniem wiedzy o zastosowaniu matematyki w życiu codziennym, ... jestem przeciwnikiem stosowania proporcji w zadaniach z procentami, bo ten szablon eliminuje zdroworozsądkowe myślenie. Człowiek z manierą stosowania proporcji w zadaniach z procentami lub z cenami stosuje ten schemat bezmyślnie nie rozumiejąc zagadnienia, które rozwiązuje". Przedstawiłem mój pogląd w tej sprawie, można oczywiście nie zgadzać się z nim. Wracam do zadania. a) Jeśli cena spadła o 68%, to nowa cena = 110 * 0,32 = 35,20 zł.
 1 
b) 110*(1 − 0,68)*(1 + x) = 110 ⇒ 1 + x =

⇒ x = 3,125 − 1 = 2,125 = 212,5%
 0,32 
c) B = 35,2 * 1,6 = 56,32 zł.
 35,2 
d) C * 0,4 = 35,2 ⇒ C =

= 88 zł.
 0,4 
15 wrz 10:53
noname90: Bogdan ja właśnie też nie lubie rozwiązywać zadań bez myślnie bo wystarczy wstawić inne liczby i już masz klopot z rozwiązaniem. Tylko, że ja takich typu zadań jakoś nie moge pojąć np pkt c) i d) nie wiem dlaczego w pierwszym B = a w drugim czemu C * a nie C =
15 wrz 18:13