Proszę o pomoc
MACIEK: Dla jakich wartości współczynnika b podany przedział jest zbiorem wartości funkcji f(x) = −x² +
bx + 1 ?
a)(− ∞,1>
b)(− ∞;,2>
c)(−∞;5>
22 cze 22:16
Jolanta: Wiesz co to jest wartość funkcji ?
22 cze 22:54
ite:
Trzeba skorzystać z informacji podanych na stronie:
https://matematykaszkolna.pl/strona/1959.html
1/ Ramiona paraboli będącej wykresem podanej funkcji są skierowane do dołu, największą wartość
funkcja osiągnie w wierzchołku.
| −Δ | |
2/ Wzór na drugą współrzędną wierzchołka to q= |
| . |
| 4a | |
3/ W przykładzie (a) największa wartość funkcji czyli druga współrzędna wierzchołka wynosi 1.
| −Δ | |
Stąd mamy równanie 1= |
| , z którego można wyliczyć b. |
| 4(−1) | |
22 cze 22:56
MACIEK: to jest najwyzej polozony punkt na wykresie
22 cze 23:01
aa:
bez "nieśmiertelnej "delty
| b2 | | b2 | |
yw=q= f(p)= − |
| + |
| +1 |
| 4 | | 2 | |
a) q=1
b=0
b) q=2
to .....
b=2 v b= −2
c) q=5
to .....
b= 4 v b= −4
22 cze 23:11
Jolanta: Jeżeli a<0 jest to przedział od −∞ do wierzchołka
Jeżeli a>0 Jet to przedział od wierzchołka do ∞
22 cze 23:27
MACIEK : Czyli to będzie odpowiedz b?
22 cze 23:49
Little Mint:
Jak rozumiesz to zadnie?
Co masz zrobić?
Poza tym wartość funkcji o nie jest najwyższy punkt na wykresie
Wartośc funkcji to jej wartośc dla konkretnego argumentu(czyli dla konkretnego xsa
Czym innym jest zbiór wartości funkcji . Co to jest to zajrzyj do podrecznika lub sprawdz na
internecie .
23 cze 01:04
Jolanta: Z odpowiedzi znasz współrzędna y wierzcholka yw to q
ite napisał ci jak to zrobic
23 cze 08:27
Jolanta: | −Δ | |
q= |
| w a). q=1. b) q=2 c) q=5 |
| 4a | |
Δ= b
2−4ac a=−1. c=1
−4=−Δ
Δ=4 Δ=b
2−4ac
4=b
2−4(−1)*1
4=b
2+4
b
2=0
b=0
23 cze 08:46
Little Mint:
Mój wpis 01 : 04 dotyczył tego co MACIEK napisał o godzinie 23 : 49
Dlatego zapytałem go czy rozumie treść zadania .
Czy rozumie to ze dla kazdego podpunktu a) ,b) i c) ma wyznaczyć wartośc współczynnika b . a
nie wybrac czy to jest a) lub b) lub c)
23 cze 09:23
wredulus_pospolitus:
Albo jeszcze inne podejście (tylko tutaj niestety w większym stopniu uczeń powinien wiedzieć
'co się dzieje')
skoro funkcja wielomianowa W(x) = −x2 + bx + 1 ma mieć ZW = (−∞ ; 'wartość' >
to taką funkcję wielomianową można zapisać w postaci:
W(x) = −(x+ 'coś')2 + 'wartość' gdzie 'wartość' bierzemy z danego ZW.
po przekształceniu dostaniemy: W(x) = −x2 − 2*x*'coś' + 'wartość' − 'coś'2
stąd: b = −2*'coś'
natomiast: 1 = 'wartość' − 'coś'2
jak już się bawimy to możemy wyznaczyć: b = −2*√ 'wartość' − 1
i wystarczy podstawić 'wartość' podaną ze ZW. Tylko tak jak pisałem na początku − uczeń musi
mieć pojęcie 'co się dzieje' aby w ogóle dojść do tego punktu.
Natomiast nagrodą będzie to, że po poświęceniu chwili czasu na wyprowadzenie tejże zależności,
teraz każdy podpunkt robimy w 5 sekund:
a) −> b = −2√1−1 = 0
b) −> b = −2√2−1 = −2*1 = −2
c) −> b = −2√5−1 = −2*2 = −4
i kończymy zadanie ... im więcej byłoby podpunktów, tym bardziej efektywne byłoby powyższe
podejście (w porównaniu do 'standardowego podejścia').
23 cze 10:58
wredulus_pospolitus:
i oczywiście dałem dupy −−−> winno być b =
±2
√'wartość' − 1
23 cze 10:59
wredulus_pospolitus:
Jeszcze inne podejście (ale to już trochę 'kombinowanie'
)
1. Zauważamy, że funkcja W(x) = −x
2 + bx + 1 bez względu na parametr 'b' będzie zawsze
zawierać punkt (0;1).
2. Teraz musielibyśmy się odwołać do naszej wiedzy odnośnie zmiany wartości funkcji W(x) gdy
'oddalamy' się na osi liczbowej OX od wierzchołka paraboli.
3. Stosując wiedzę z (2) 'w drugą stronę' i wiedząc że punkt (0;1) zawsze należy do funkcji
dojdziemy do równania:
x
w2 = 'wartość' − 1 (gdzie 'wartość' to wartość wzięta z ZW)
| b | |
co dalej odpowiada: xw = ±√'wartość' − 1 −−−> − |
| = ±√'wartość' − 1 −−−> |
| 2a | |
−−−> b = ±2
√'wartość' − 1 (ponieważ a = −1)
23 cze 11:07
Mila:
f(x)=−x
2+bx+1
f(x)=a(x−p)
2+q − postać kanoniczna
a)
| b | | b2 | |
−x2+bx+1=−(x2−bx−1)=−[(x− |
| )2− |
| −1] ⇔ |
| 2 | | 4 | |
parabola skierowana w dół
b=0
f(x)=−x2+1
b)
b2 | |
| +1=2⇔b2=4⇔b=2 lub b=−2 |
4 | |
f(x)=−x
2−2x+1 lub f(x)=−x
2+2x+1
c)
b=4 lub=−4
f(x)=−x
2+4x+1 lub f(x)=−x
2−4x+1
24 cze 17:22