matematykaszkolna.pl
negacja alvaerz: zaneguj zdania ∀x∊R ∀ ε > 0 ∃ δ > 0: x2 δ < ε oraz ∃x∊R: (( IxI > 0 ) ⇒ (2x2 +1 < 0)) bo takie proste sobie radziłem jak było typu że z alternatywa albo koniunkcja a tutaj nie mam pojecia jak
8 paź 00:26
Krzysiek: Do drugiego implikacja (p⇒q) zaprzeczenie implikacji ∼(p⇒q)⇔(p∧ ∼q) lub taki symbol do zaprzeczenia (¬)
8 paź 01:24
8 paź 01:26
alvaerz: ale tutaj (( IxI > 0 ) jest prawdziwe oraz (2x2 +1 < 0)) jest falszywe nie bardzo wiem o co ci chodzi
8 paź 01:49
. : Po pierwsze − to ciebie nie interesuje, ty masz za negować to zdanie a nie sprawdzać czy jedt prawdziwe czy nie Po drugie |x|>0 nie jest zawsze spełniona nierównościa. Ale to akurat nie jest istotne.
8 paź 03:30
ite: 2/ ∃x∊R (IxI>0 ⇒ 2x2+1<0) − sprawdzasz, czy w zasięgu kwantyfikatora jest cała implikacja, czy tylko poprzednik − skoro cała (dzięki nawiasom), to negujesz kwantyfikator i negujesz implikację ¬[ ∃x∊R (IxI>0 ⇒ 2x2+1<0) ] ¬[ ∃x∊R ] ¬[ (IxI>0 ⇒ 2x2+1<0) ] − zaprzeczeniem kwantyfikatora szczegółowego jest ogólny, − zaprzeczeniem implikacji jest koniunkcja poprzednika (niezanegowanego) i negacji następnika − otrzymujesz ∀x∊R [IxI>0 ∧ ¬(2x2+1<0)] Te etapy nie są konieczne, pomija się je w zapisach i podaje wynik końcowy, ale przy uczeniu się są przydatne.
8 paź 11:22
ite: 1/ ∀x∊R ∀ε>0 ∃δ>0 (x2δ < ε) Tu masz trzy kwantyfikatory i formułę (zapisana w nawiasie tylko dla wygody), łącznie tworzą zdanie, które trzeba zanegować. Zaneguj najpierw kwantyfikatory, w tej samej kolejności i z tymi samymi zmiennymi, potem trzeba podać zaprzeczenie formuły.
8 paź 11:27
wredulus_pospolitus: @ite −−− ja bym jeszcze dodał, że na etapie uczenia (ale nie tylko) student powinien przynajmniej w główce sobie przeczytać SŁOWNIE zdanie które ma zaprzeczyć i zacząć (przynajmniej w główce) tworzyć to zaprzeczenie za pomocą słów.
8 paź 11:32
ite: Jak najbardziej się zgadzam. Pewnie dlatego łatwiej uczyć się tego negowania na zdaniach z języka naturalnego niż na symbolach matematycznych.
8 paź 11:48
alvaerz: bylby ktos to w stanie po kolei wytlumaczyc?
8 paź 13:06
ite: ten zapis z 11:22 nie jest jasny? co jeszcze trzeba wyjaśnić?
8 paź 13:59
alvaerz: Ale skąd zapis o 11:22 że to zapis ∀x∊R [IxI>0 ∧ ¬(2x2+1<0)] Dla każdego X? Skoro IxI>0 nie spełnia każdy x
8 paź 18:52
Krzysiek: Przeczytaj jeszcze raz bardzo powoli post z 03:30 Poza tym zapoznaj sie z prawem zaprzeczenia implikacji (tez bardzo powoli )
8 paź 18:59
chichi: zacznijmy od tego, że to wcale nie są zdania, a funkcje zdaniowe (formuły zdaniowe, czy też predykaty), które stają się zdaniem dopiero po wstawieniu wartości liczbowych, to raz, dwa piszesz, ze |x|>0 nie spełnia każdy x, to prawda, ale jaki to ma związek? po prostu dla x=0, formula przechodzi w zdanie, które się okazuje być fałszywe. Cofnij się do wykładów, weź podręcznik do ręki, bo stukanie zadań nic Ci nie da, ba nie wiesz nawet jak je ruszyć, bo nie masz żadnego podłoża teoretycznego emotka
8 paź 19:20
ite: @chichi w matematyce zapisy z 8 paź 00:26 nie są zdaniami? Bo w logice formuła zdaniowa staje się zdaniem, jeżeli wszystkie zmienne zostaną skwantyfikowane lub zastąpione stałymi. W żadnym z tych zapisów nie ma zmiennych wolnych, więc z punktu widzenia logiki są one zdaniami. Zdaniem w logice nie jest np. formuła z tego wątku https://matematykaszkolna.pl/forum/417864.html przy takich nawiasach jak w pierwszym zapisie.
8 paź 21:29
chichi: witaj @ite, miałem na myśli rzecz jasna wypowiedź z 8 paź 01:49, sorki zapomniałem dodać emotka
9 paź 13:05
ite: chichi wszystko jasne : ))
9 paź 15:10