matematykaszkolna.pl
Od czego zacząć Halinka : Dany jest Δ abc. Bok AC=5 a bc= 4. Kat leżący naprzeciw boku ab jest dwa razy większy od kąta naprzeciw bc
6 lut 12:30
Halinka : Obliczyć długość Ab. Tw. Cosinusów?
6 lut 12:30
Saizou : rysunek A co masz obliczyć? Z tw. sinusów
5 4 

=

sin(2α) sinα 
4*sin(2α) = 5*sinα 4*2sinαcosα = 5*sinα /:sinα 8cosα = 5
 5 
cosα =

 8 
β = 180−3α cos(180−3α) = cos(3α) = 4cos3α−3cosα
6 lut 13:12
chichi: rysunek
 a 4 
ΔADB ∼ ΔDCA (cecha k−k−k) ⇒

=

⇒ a2 = 36 ⇒ a = 6 emotka
 9 a 
P.S. rysunek jest tylko poglądowy, miary nie są zachowane.
6 lut 13:17
Halinka : Trzeba policzyć długość boku AB
6 lut 13:33
Mila: Popraw zapis : "ΔDCA" .
6 lut 16:50
Mariusz: DCA to trójkąt zdegenerowany ADB∼CDB Saizou tutaj źle oznaczył długości boków Halinka "Obliczyć długość Ab. Tw. Cosinusów?" Tutaj trzeba by było ułożyć dwa równania z twierdzenia cosinusów i dostaniemy wtedy układ równań który sprowadza się do rozwiązania równania dwukwadratowego x2 = 52+42−2*4*5cos(2α) 16 = x2+25 − 2*5*xcos(α) x2 = 41 − 40cos(2α) −9 = x2 −10xcos(α) 10xcos(α) = x2+9 x2 = 41 − 40(cos2(α)−sin2(α))
 x2+9 
cos(α) =

 10x 
x2 = 41 − 40(cos2(α)−(1−cos2(α)))
 x2+9 
cos(α) =

 10x 
x2 = 41 − 40(2cos2(α)−1)
 x2+9 
cos(α) =

 10x 
x2 = 81 − 80cos2(α)
 (x2+9)2 
x2 = 81−80(

)
 100x2 
 x4+18x2+81 
x2 = 81−80

 100x2 
 x4+18x2+81 
x2 = 81−4

 5x2 
5x4 = 405x2 − 4(x4+18x2+81) 5x4 = 405x2 − 4x4−72x2−324 9x4−333x2+324 =0 x4 − 37x2 + 36 = 0 t = x2 t2 − 37t + 36 =0 (t−1)(t−36)=0 Teraz x=1 należy odrzucić bo nie spełnia nierówności trójkąta
6 lut 17:13
chichi: @Mila nie poprawię, zostawię to dla autora. rzecz jasna wkradł się chochlik, dzięki za czujność emotka
6 lut 17:20
Mila: chichi Rozwiązanie piękneemotka Krótkie.
6 lut 17:24
Mariusz: Twierdzenie cosinusów to był oryginalny pomysł Halinki a dodatkowo łatwo na niego wpaść i działa Gdybyśmy po obliczeniu x sprawdzali także wartość cos(α) to nie trzeba by było korzystać z nierówności trójkąta
6 lut 17:44
ABC: Mariusz pięknie, właśnie mnie niedawno pytali uczniowie do czego im się mogą przydać równania dwukwadratowe w innych działach matematyki emotka
6 lut 17:46
Mariusz: I co im powiedziałeś ? Zaglądałeś do tematu https://matematykaszkolna.pl/forum/416112.html Chodzi o uzasadnienie że
 δn dn 

ex2e−(t−x)2|t=0 = (−1)nex2

e−x2
 δtn dxn 
i sposób na policzenie tej pochodnej
6 lut 18:49
ABC: no brakowało mi przykładów a teraz mam twój emotka takimi równaniami różniczkowymi to ja się już od wielu lat nie zajmuję
6 lut 19:45