pytanie
~milek: Mam pytanie odnośnie tego zadania czy ktoś wie:
https://matematykaszkolna.pl/strona/652.html
Dlaczego przy określaniu f'(X) przedziałów
gdzie jest rosnąca malejąca użyto (
∞,−4> SUMA <0,4> dlaczego właśnie użyto symbolu sumy ? W
szkole uczą, że w monotoniczności mam napisać przecinek
czyli (
∞,−4>, <0,4> czy ktoś wie o co chodzi, ponoć traci się punkt za taki zapis w postaci
sumy.
10 cze 22:57
wredulus_pospolitus:
nie nie ... symbolu sumy użyto do opisania kiedy f'(x) > 0.
Napisano, że w tych przedziałach (a nie sumie tych przedziałów) funkcja jest malejąca.
Czyli −−− w tych dwóch ODDZIELNYCH przedziałach jest malejąca
f'(x) > 0 ⇔ (−∞ , −4 > u <0 ; 4> ⇔ f(x) jest malejąca w przedziałach (−∞,−4> , <0;4>
11 cze 00:02
~milek: Ok, ten zapis ja rozumiem, ale w szkole kiedy mam wykres i określam monotoniczność np. f(x)>0
dla i MUSZĘ pisać tak dla ∊(3,4),(9,11)(100,101)
11 cze 10:11
Szkolniak : Ja byłem uczony takiego zapisu: ''funkcja f jest malejąca/rosnąca w każdym z przedziałów:'' i
wymieniasz przedziały rozdzielając je przecinkiem
11 cze 10:49
~milek: No właśnie, mi tez tak każą, wiec jak to się ma do tego zapisu ? Ktoś tu uczy, ktoś wie ?
12 cze 22:13
Maciess:
Wydaje mi się, że wredulus dobrze to wytłumaczył. Rozwiązaniem nierówności jest suma
przedziałów. Ale stąd wnioskujemy, że w każdym z tych przedziałów funkcja jest malejąca.
Wspomniany w poście zapis się broni. Najważniejsze żebys ty rozumiał te różnice. Myśle że
żaden nauczyciel po ewentualnej rozmowie nie szedłby w zaparte, że jest "jeden słuszny zapis".
Przydałoby się zmienić przykład żeby bardziej unaocznić o co chodzi. W niebieskim przedziale
funkcja maleje. Podobnie w różowym. Ale nie maleje w sumie tych przedziałów (poszliśmy
zgodnie z kierunkiem osi x, a wartość się zwiększyła)
12 cze 22:44
~milek: Pytam dalej, czy ktoś wie ?
16 cze 20:43
~milek:
16 cze 22:22
Min. Edukacji: To proste prawo logiki.
17 cze 04:56
chichi:
Wystarczy spojrzeć do definicji, a będziesz wiedział, kiedy tego można użyć, a kiedy nie
17 cze 13:18
~milek: Widać ze nikt z Was nie uczy matmy.Tu chodzi o zapis zgodny z wytycznymi na maturze, a tego nie
wiecie.
17 cze 17:18
wredulus_pospolitus:
napisz JESZCZE RAZ, ale dokładnie i POPRAWNIE w jaki sposób masz opisać sytuację, dla np.
f(x) = x2(x−1)(x+2)
17 cze 17:24