matematykaszkolna.pl
oblicz całkę nieoznaczoną zbiorek: Prosiłbym o pomoc w wyprowadzeniu wzoru rekurencyjnego dla całki nieoznaczonej. ∫1/(1+x2)n dx
14 mar 15:26
Mila: Patrz Krysicki, jest wyprowadzona.
14 mar 16:42
14 mar 17:09
zbiorek: o dzięki wielkie
14 mar 17:27
Mariusz: Co do tego gościa z youtube to oglądam go czasem On w swoim video ma całkę oznaczoną do policzenia ale mimo to wyprowadza wzór rekurencyjny także dla całki nieoznaczonej
14 mar 18:02
Mila: Mariusz, ja na youtube oglądam często różne filmiki matematyczne, w różnych językach. Hindusi są niesamowici. Wprawdzie nie znam języka, ale wszystko jest klarownie rozpisane. Ciekawe są też filmiki z planimetrii po hiszpańsku i włosku (chyba). Uczyłam się łaciny więc wiele określeń kojarzę i szybko zapamiętuję. Ponadto jest ładnie przedstawione. Rosyjskie filmiki są różne, to rozumiem doskonale. Niektóre zadania my na forum prościej rozwiązujemy, ale stereometria pięknie wytłumaczona, a szczególnie przekroje brył. Zastosowanie tw. Menelausa − dużo przykładów.
14 mar 18:15
chichi: Polecam jego materiały z teorii liczb, ma facet smykałkę do tego
14 mar 18:16
chichi: "Niektóre zadania my na forum prościej rozwiązujemy, ale stereometria pięknie wytłumaczona, a szczególnie przekroje brył." Masz na myśli, że ta stereometria pięknie wytłumaczona tu na forum, czy na YouTube?
14 mar 18:18
Mila: Nie odniosłam się do prezentacji zadań ze stereometrii na forum lecz na youtube i to do tego co oglądałam. Oglądałam część prezentacji rosyjskiego autora. Materiały z teorii liczb też oglądam.
14 mar 18:34
chichi: Rozumiem, czy mogłabyś podlinkować te materiały do stereometrii?
14 mar 18:39
Mila: Jeśli znajdę to takemotka
14 mar 18:40
Mila: Będę szukać , math24.biz jest, ale tej stereometrii nie mogę znaleźć.
14 mar 18:49
Mariusz: Ja jak chodziłem do szkoły średniej i miałem całki to ten wzorek samodzielnie wyprowadziłem Co do hiszpańskiego to mam u siebie podręcznik Oskara Perlina i książkę do gramatyki jego syna ale to jest dobre na początek przygody z tym językiem Zdążyłem jednak zauważyć pewne podobieństwo choć łaciny nie znam (kilka słów i zwrotów na krzyż) Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać że to włoski powinien być podobny do łaciny Chichi ty się bawisz geometrią , mógłbyś zajrzeć jeszcze raz do tematu Szkolniaka w którym opisałem konstrukcyjny sposób napisania równania dwusiecznej tyle że wychodzą dwie wzajemne prostopadłe proste i która z nich dzieli kąt wewnętrzny trójkąta Skrobnąłem programik do znajdowania równań dwusiecznych w Pascalu i chciałbym uporządkować te równania prostych co otrzymuję na wyjściu ale aby to zrobić muszę wiedzieć która dwusieczna dzieli kąt wewnętrzny trójkąta Iloczyn skalarny daje wartość cosinusa przeskalowaną o długości wektorów Pole rownoległoboku daje wartość sinusa przeskalowaną o długości wektorów ale czy to można by wykorzystać
14 mar 18:52
chichi: rysunek l < k < m
14 mar 19:06
chichi: m < k < l **
14 mar 19:07
chichi: Aby dwie proste wyznaczyły nam kąt, muszą być nierównoległe, zatem ich współczynniki muszą być różne. Mając równania tych prostych, możemy znaleźć punkt przecięcia się tych prostych − punkt z którego wychodzą ramiona kąta (przez niego przechodzi również szukana dwusieczna, a następnie ograniczyć tę dwusieczną prostymi, które wyznaczają ramiona kąta, którego dwusiecznej szukamy. Natomiast to wypada jeszcze rozpatrywania mnóstwa przypadków, które determinują wzajemne położenia tych prostych w układzie
14 mar 19:13
Mariusz: Chichi czytałeś coś o otoczce wypukłej ? W oryginalnym algorytmie Grahama było sortowanie punktów po współrzędnych biegunowych (Sortowane tam były kąty , przy czym ze względów numerycznych liczyło się wartości pól równoległoboków a dla punktów współliniowych sortowane były odległości punktów od punktu o maksymalnej współrzędnej x, tutaj też ze względów numerycznych nie liczyło się pierwiastków) Może dałoby się to wykorzystać i tutaj Komputerowi trzeba jasno napisać w jaki sposób ma wybrać tę dwusieczną inaczej polecenia nie wykona
14 mar 19:53
chichi: Szczerze, to pierwszy raz słyszę ten termin, musiałbym poczytać
14 mar 20:48
Mariusz: Chichi na ważniaku mają to https://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Zaawansowane_algorytmy_i_struktury_danych/Wyk%C5%82ad_11 Ale mi głównie chodzi o to czy sposób porządkowania punktów po współrzędnych biegunowych występujący w algorytmie Grahama można wykorzystać do uporządkowania tych dwóch prostych aby łatwo można było wybrać tę prostą w której zawiera się dwusieczna która dzieli kąt wewnętrzny trójkąta Samo znajdowanie równań dwusiecznych już oprogramowałem i zdaje się że uwzględniłem przypadki takie jak dzielenie przez zero itp
15 mar 00:04
Mariusz: Chichi co do wyboru tej dwusiecznej to już wcześniej w tablicach znalazłem wzór na tangens kąta między prostymi a na youtube znalazłem jak go wykorzystać i program do znajdowania równania okręgu wpisanego w trójkąt powinien działać (Przydałoby się jeszcze przetestować wszystkie możliwe przypadki np możliwe dzielenie przez zero , pierwiastka z liczby ujemnej raczej nie będzie bo pod pierwiastkiem mamy sumę kwadratów)
15 mar 10:30
chichi: Tak, znam ten wzór. Używa się go w liceum. A dlaczego zależy Ci tak na napisaniu tego programu?
15 mar 10:50
Mariusz: Ten pomysł od kolesi z youtube na tangens się raczej nie sprawdził ale myślę że mój pierwszy pomysł z porządkowaniem kątów jak w algorytmie Grahama dla otoczki wypukłej by zadziałał Niech wierzchołek B będzie także wierzchołkiem kąta który chcemy podzielić Niech prosta równoległa do AC i przechodząca przez B dzieli płaszczyznę na dwie półpłaszczyzny Na jednej z dwusiecznych obieramy sobie punkt D należący do tej samej półpłaszczyzny co punkty A oraz C Teraz wektor BD powinien leżeć na prawo od wektora AB i na lewo od wektora BC a sprawdzamy to badając znak wyrażenia (xB − xA)(yC − yA) − (yB − yA)(xC − xA) tyle że za A, B,C wstawiamy odpowiednie literki tak jak to w artykule na ważniaku napisali
15 mar 18:29
chichi: @Mariusz przeczytaj linki, które Ci w tym osobnym wątku, tam jest na ten temat napisane
15 mar 18:39
15 mar 18:43
Mariusz: Tak ale ja w swoim programie korzystam z podejścia opartego na konstrukcji dwusiecznej jak pokazywałem u Szkolniaka a oni korzystają z porównywania odległości od ramion kąta
15 mar 23:14
chichi: Rozumiem, póki co nie mam czasu rozmyślać nad Twoją metodą, teraz zajmuje się równaniami różniczkowymi. Dziś robiliśmy dogłębną analizę jednego przykładu, która zajęła 1.5h i żeśmy nie skończyli, no ale jak to na zajęciach wszystko trwa dłużej. Jeśli chcesz to się pobaw: Rozwiąż równanie 2yby−y2dx − (b2 + x2)dy = 0, gdzie b > 0
15 mar 23:20
Mariusz: Ja ten program piszę tak dla zabawy zainspirowany pytaniem Szkolniaka Może później go wykorzystam do programu rysującego okrąg wpisany w trójkąt Z okręgiem opisanym na trójkącie byłoby mniej zabawy To jest zwykłe równanie o rozdzielonych zmiennych przy czym już masz pewne założenie na b No to liczymy 2yby−y2dx − (b2+x2)dy = 0 | : (2yp{by−y2)(b2+x2)
dx dy 


=0
b2+x2 2yby−y2 
przy czym tutaj wypadałoby poczynić założenia że to przez co dzielimy nie jest równe zero
dx dy 

=

b2+x2 2yby−y2 
 dx dy 

= ∫

 b2+x2 2yby−y2 
Pierwsza całka jest tablicowa do drugiej ładnie się sprawdzi trzecie podstawienie Eulera
1 dx 


=
b2 
 x 
1+(

)2
 b 
 
1 
1 

dx
b 
 


b 
 x 
1+(

)2
 b 
 
 1 x 
=

arctg(

)
 b b 
 dy 

 2yby−y2 
by−y2=yt by−y2=y2t2 y(b−y)=y2t2 b−y = yt2 b=y+yt2 b=y(1+t2)
 b 
y=

 1+t2 
 bt 
yt =

 1+t2 
dy=b*(−1)(1+t2)−2(2t)dt
 −2bt 
dy=

dt
 (1+t2)2 
 1+t21+t2 −2bt 


(

dt)
 2bbt (1+t2)2 
 1 

∫dt
 b 
 1 

t +C1
 b 
 dy 1 by−y2 

= −

*

+C1
 2yby−y2 b y 
1 x 1 by−y2 

arctg(

)=−

*

+C1 | b
b b b y 
 x by−y2 
arctg(

) = −

+ C2
 b y 
by−y2 x 

= − arctg(

) + C2
y b 
I teraz czy zależy nam na postaci jawnej Jak tak to rozwiązujemy dalej
by−y2 x 

= (− arctg(

) + C2)2
y2 b 
b x 

− 1 = (− arctg(

) + C2)2
y b 
b x 

= 1 + (− arctg(

) + C2)2
y b 
y 1 

=

b 
 x 
1 + (− arctg(

) + C2)2
 b 
 
 b 
y =

 
 x 
1 + (− arctg(

) + C2)2
 b 
 
Problem w tym że podnoszenie do kwadratu nie jest przekształceniem równoważnym Na koniec sprawdzamy czy przez założenie (2yp{by−y2)(b2+x2) ≠ 0 nie straciliśmy rozwiązań
15 mar 23:52
chichi: To nas uczą dużo bardziej formalnie rozwiązywania, pogubione rozwiązania, założenia przed całkowaniem, dziedzina etc. Dlatego mówiłem o wgłębnej analizie. A co odnośnie tej stałej, czy może być dowolna?
16 mar 00:17
Mariusz: A to dlatego wam tyle zeszło Ba ja samemu czytałem o równaniach różniczkowych więc możliwe że nie rozwiązywałem tego zbyt dokładnie Co ze stałą mieliście coś o ograniczeniach na stałą podczas waszej analizy tego równania ? Gdy będziecie mieli zagadnienie Cauchyego to już stałej dowolnej nie będzie Czasem np jak bierzesz funkcję wykładniczą z obu stron równania to masz stałą dodatnią ale gdy jest to połączone z wartością bezwzględną to już w następnym kroku znowu mielibyśmy stałą dowolną Jakie tutaj zrobiliśmy przekształcenie abyśmy musieli ograniczyć stałą Jeżeli zostawiamy rozwiązanie w postaci uwikłanej to poprawność sprawdzamy wstawiając
 dy 
δF 

δx 
 
za


 dx 
δF 

δy 
 
16 mar 01:04
chichi: Tak, tego było mnóstwo. Różne granice, z de L'Hospitalem, granice z ilorazu różnicowego, osobne badanie przypadków dla punktów wykluczonych przy założeniach przed całkowaniem, z których jedno okazało się być rozwiązaniem szczególnym, drugie zaś rozwiązaniem osobliwym etc. Masa pisania
16 mar 01:31
Mariusz: Może dobrze że was tak uczą ale czy będziesz miał czas na taką analizę na egzaminie
16 mar 01:39
chichi: Właśnie zapomniałem Ci powiedzieć, na kolokwium nie dokonujemy takie dogłębnej analizy, tylko rozwiązujemy do tego momentu, do którego Ty rozwiązałeś (jak mawia prof. "Krysicki by tu zakończył i my na kolokwium również, ale nie teraz i tutaj na zdjęciach") natomiast na ćwiczeniach zagłębiamy się w te równania i bardzo dokładnie je analizujemy oraz wszystkie jego rozwiązania. Natomiast co do egzaminu, to jest on z teorii dotyczącej równań różniczkowych i twierdzeń z nimi związanych − dowody etc.
16 mar 01:48
Mariusz: Chichi a mógłbyś tak w punktach wypisać jak analizowaliście to równanie różniczkowe o rozdzielonych zmiennych ? Jeśli chodzi o mnie to tak tutaj trochę skróciłem to rozwiązanie i na kolokwium wypadałoby jeszcze pokazać co się dzieje w przypadku wykluczonym założeniem że nie dzielimy przez zero
16 mar 15:16
chichi: @Mariusz jak znajdę czas i odkopię kiedyś Twój wątek z RR, to napiszę tam dogłębną instrukcję rozwiązywania RR tego typu
16 mar 16:00
Mariusz: https://matematykaszkolna.pl/forum/385133.html Tu masz spis tematów z RR którymi się zajmowałem Niektóre punkty z tego spisu przydałoby się dokładniej rozpisać a niektóre punkty dopisać RR uczyłem się jednak samemu i możliwe że mam pewne braki Skończyłem studia informatyczne i to tylko te zaoczne
16 mar 16:38
Mariusz: A możliwe że kiedyś przekopiowałem ten spis do innego wątku jak pisałem o RR z Damianem lub Szkolniakiem
16 mar 16:41