oblicz całkę nieoznaczoną
zbiorek: Prosiłbym o pomoc w wyprowadzeniu wzoru rekurencyjnego dla całki nieoznaczonej.
∫1/(1+x2)n dx
14 mar 15:26
Mila:
Patrz Krysicki, jest wyprowadzona.
14 mar 16:42
14 mar 17:09
zbiorek: o dzięki wielkie
14 mar 17:27
Mariusz:
Co do tego gościa z youtube to oglądam go czasem
On w swoim video ma całkę oznaczoną do policzenia ale mimo to
wyprowadza wzór rekurencyjny także dla całki nieoznaczonej
14 mar 18:02
Mila:
Mariusz, ja na youtube oglądam często różne filmiki matematyczne, w różnych językach.
Hindusi są niesamowici. Wprawdzie nie znam języka, ale wszystko jest klarownie rozpisane.
Ciekawe są też filmiki z planimetrii po hiszpańsku i włosku (chyba).
Uczyłam się łaciny więc wiele określeń kojarzę i szybko zapamiętuję.
Ponadto jest ładnie przedstawione.
Rosyjskie filmiki są różne, to rozumiem doskonale.
Niektóre zadania my na forum prościej rozwiązujemy,
ale stereometria pięknie wytłumaczona, a szczególnie przekroje brył.
Zastosowanie tw. Menelausa − dużo przykładów.
14 mar 18:15
chichi:
Polecam jego materiały z teorii liczb, ma facet smykałkę do tego
14 mar 18:16
chichi:
"Niektóre zadania my na forum prościej rozwiązujemy,
ale stereometria pięknie wytłumaczona, a szczególnie przekroje brył."
Masz na myśli, że ta stereometria pięknie wytłumaczona tu na forum, czy na YouTube?
14 mar 18:18
Mila:
Nie odniosłam się do prezentacji zadań ze stereometrii na forum lecz na youtube
i to do tego co oglądałam.
Oglądałam część prezentacji rosyjskiego autora.
Materiały z teorii liczb też oglądam.
14 mar 18:34
chichi:
Rozumiem, czy mogłabyś podlinkować te materiały do stereometrii?
14 mar 18:39
Mila:
Jeśli znajdę to tak
14 mar 18:40
Mila:
Będę szukać , math24.biz jest, ale tej stereometrii nie mogę znaleźć.
14 mar 18:49
Mariusz:
Ja jak chodziłem do szkoły średniej i miałem całki
to ten wzorek samodzielnie wyprowadziłem
Co do hiszpańskiego to mam u siebie podręcznik Oskara Perlina
i książkę do gramatyki jego syna
ale to jest dobre na początek przygody z tym językiem
Zdążyłem jednak zauważyć pewne podobieństwo choć łaciny nie znam
(kilka słów i zwrotów na krzyż)
Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać że to włoski powinien być podobny do łaciny
Chichi ty się bawisz geometrią , mógłbyś zajrzeć jeszcze raz do tematu Szkolniaka
w którym opisałem konstrukcyjny sposób napisania równania dwusiecznej
tyle że wychodzą dwie wzajemne prostopadłe proste
i która z nich dzieli kąt wewnętrzny trójkąta
Skrobnąłem programik do znajdowania równań dwusiecznych w Pascalu
i chciałbym uporządkować te równania prostych co otrzymuję na wyjściu
ale aby to zrobić muszę wiedzieć która dwusieczna dzieli kąt wewnętrzny trójkąta
Iloczyn skalarny daje wartość cosinusa przeskalowaną o długości wektorów
Pole rownoległoboku daje wartość sinusa przeskalowaną o długości wektorów
ale czy to można by wykorzystać
14 mar 18:52
chichi:
l < k < m
14 mar 19:06
chichi:
m < k < l **
14 mar 19:07
chichi:
Aby dwie proste wyznaczyły nam kąt, muszą być nierównoległe, zatem ich współczynniki muszą być
różne. Mając równania tych prostych, możemy znaleźć punkt przecięcia się tych prostych − punkt
z którego wychodzą ramiona kąta (przez niego przechodzi również szukana dwusieczna, a
następnie ograniczyć tę dwusieczną prostymi, które wyznaczają ramiona kąta, którego
dwusiecznej szukamy. Natomiast to wypada jeszcze rozpatrywania mnóstwa przypadków, które
determinują wzajemne położenia tych prostych w układzie
14 mar 19:13
Mariusz:
Chichi czytałeś coś o otoczce wypukłej ?
W oryginalnym algorytmie Grahama było sortowanie punktów po współrzędnych biegunowych
(Sortowane tam były kąty , przy czym ze względów numerycznych liczyło się
wartości pól równoległoboków a dla punktów współliniowych sortowane były odległości
punktów od punktu o maksymalnej współrzędnej x,
tutaj też ze względów numerycznych nie liczyło się pierwiastków)
Może dałoby się to wykorzystać i tutaj
Komputerowi trzeba jasno napisać w jaki sposób ma wybrać tę dwusieczną
inaczej polecenia nie wykona
14 mar 19:53
chichi:
Szczerze, to pierwszy raz słyszę ten termin, musiałbym poczytać
14 mar 20:48
Mariusz:
Chichi na ważniaku mają to
https://wazniak.mimuw.edu.pl/index.php?title=Zaawansowane_algorytmy_i_struktury_danych/Wyk%C5%82ad_11
Ale mi głównie chodzi o to czy sposób porządkowania
punktów po współrzędnych biegunowych występujący w algorytmie Grahama
można wykorzystać do uporządkowania tych dwóch prostych aby
łatwo można było wybrać tę prostą w której zawiera się dwusieczna
która dzieli kąt wewnętrzny trójkąta
Samo znajdowanie równań dwusiecznych już oprogramowałem i zdaje
się że uwzględniłem przypadki takie jak dzielenie przez zero itp
15 mar 00:04
Mariusz:
Chichi co do wyboru tej dwusiecznej to już wcześniej w tablicach znalazłem wzór
na tangens kąta między prostymi a na youtube znalazłem jak go wykorzystać
i program do znajdowania równania okręgu wpisanego w trójkąt powinien działać
(Przydałoby się jeszcze przetestować wszystkie możliwe przypadki
np możliwe dzielenie przez zero ,
pierwiastka z liczby ujemnej raczej nie będzie bo pod pierwiastkiem mamy sumę kwadratów)
15 mar 10:30
chichi:
Tak, znam ten wzór. Używa się go w liceum. A dlaczego zależy Ci tak na napisaniu tego programu?
15 mar 10:50
Mariusz:
Ten pomysł od kolesi z youtube na tangens się raczej nie sprawdził
ale myślę że mój pierwszy pomysł z porządkowaniem kątów jak w algorytmie Grahama
dla otoczki wypukłej by zadziałał
Niech wierzchołek B będzie także wierzchołkiem kąta który chcemy podzielić
Niech prosta równoległa do AC i przechodząca przez B dzieli płaszczyznę na dwie półpłaszczyzny
Na jednej z dwusiecznych obieramy sobie punkt D należący do tej samej półpłaszczyzny
co punkty A oraz C
Teraz wektor BD powinien leżeć na prawo od wektora AB i na lewo od wektora BC
a sprawdzamy to badając znak wyrażenia
(xB − xA)(yC − yA) − (yB − yA)(xC − xA)
tyle że za A, B,C wstawiamy odpowiednie literki
tak jak to w artykule na ważniaku napisali
15 mar 18:29
chichi:
@
Mariusz przeczytaj linki, które Ci w tym osobnym wątku, tam jest na ten temat napisane
15 mar 18:39
15 mar 18:43
Mariusz:
Tak ale ja w swoim programie korzystam z podejścia opartego
na konstrukcji dwusiecznej jak pokazywałem u Szkolniaka
a oni korzystają z porównywania odległości od ramion kąta
15 mar 23:14
chichi:
Rozumiem, póki co nie mam czasu rozmyślać nad Twoją metodą, teraz zajmuje się równaniami
różniczkowymi. Dziś robiliśmy dogłębną analizę jednego przykładu, która zajęła 1.5h i żeśmy
nie skończyli, no ale jak to na zajęciach wszystko trwa dłużej. Jeśli chcesz to się pobaw:
Rozwiąż równanie 2y√by−y2dx − (b2 + x2)dy = 0, gdzie b > 0
15 mar 23:20
Mariusz:
Ja ten program piszę tak dla zabawy zainspirowany pytaniem Szkolniaka
Może później go wykorzystam do programu rysującego okrąg wpisany w trójkąt
Z okręgiem opisanym na trójkącie byłoby mniej zabawy
To jest zwykłe równanie o rozdzielonych zmiennych przy czym już masz pewne założenie na b
No to liczymy
2y
√by−y2dx − (b
2+x
2)dy = 0 | : (2yp{by−y
2)(b
2+x
2)
przy czym tutaj wypadałoby poczynić założenia że to przez co dzielimy nie jest równe zero
| dx | | dy | |
∫ |
| = ∫ |
| |
| b2+x2 | | 2y√by−y2 | |
Pierwsza całka jest tablicowa do drugiej ładnie się sprawdzi trzecie podstawienie Eulera
√by−y2=yt
by−y
2=y
2t
2
y(b−y)=y
2t
2
b−y = yt
2
b=y+yt
2
b=y(1+t
2)
dy=b*(−1)(1+t
2)
−2(2t)dt
| 1+t2 | 1+t2 | | −2bt | |
∫ |
|
| ( |
| dt) |
| 2b | bt | | (1+t2)2 | |
| dy | | 1 | | √by−y2 | |
∫ |
| = − |
| * |
| +C1 |
| 2y√by−y2 | | b | | y | |
1 | | x | | 1 | | √by−y2 | |
| arctg( |
| )=− |
| * |
| +C1 | b |
b | | b | | b | | y | |
| x | | √by−y2 | |
arctg( |
| ) = − |
| + C2 |
| b | | y | |
√by−y2 | | x | |
| = − arctg( |
| ) + C2 |
y | | b | |
I teraz czy zależy nam na postaci jawnej
Jak tak to rozwiązujemy dalej
by−y2 | | x | |
| = (− arctg( |
| ) + C2)2 |
y2 | | b | |
b | | x | |
| − 1 = (− arctg( |
| ) + C2)2 |
y | | b | |
b | | x | |
| = 1 + (− arctg( |
| ) + C2)2 |
y | | b | |
y | | 1 | |
| = |
| |
b | | | x | | 1 + (− arctg( |
| ) + C2)2 | | b | |
| |
| b | |
y = |
| |
| | x | | 1 + (− arctg( |
| ) + C2)2 | | b | |
| |
Problem w tym że podnoszenie do kwadratu nie jest przekształceniem równoważnym
Na koniec sprawdzamy czy przez założenie (2yp{by−y
2)(b
2+x
2) ≠ 0
nie straciliśmy rozwiązań
15 mar 23:52
chichi:
To nas uczą dużo bardziej formalnie rozwiązywania, pogubione rozwiązania, założenia przed
całkowaniem, dziedzina etc. Dlatego mówiłem o wgłębnej analizie. A co odnośnie tej stałej, czy
może być dowolna?
16 mar 00:17
Mariusz:
A to dlatego wam tyle zeszło
Ba ja samemu czytałem o równaniach różniczkowych więc możliwe
że nie rozwiązywałem tego zbyt dokładnie
Co ze stałą mieliście coś o ograniczeniach na stałą podczas waszej analizy tego równania ?
Gdy będziecie mieli zagadnienie Cauchyego to już stałej dowolnej nie będzie
Czasem np jak bierzesz funkcję wykładniczą z obu stron równania to masz stałą dodatnią
ale gdy jest to połączone z wartością bezwzględną to już w następnym kroku znowu
mielibyśmy stałą dowolną
Jakie tutaj zrobiliśmy przekształcenie abyśmy musieli ograniczyć stałą
Jeżeli zostawiamy rozwiązanie w postaci uwikłanej to poprawność sprawdzamy wstawiając
16 mar 01:04
chichi:
Tak, tego było mnóstwo. Różne granice, z de L'Hospitalem, granice z ilorazu różnicowego, osobne
badanie przypadków dla punktów wykluczonych przy założeniach przed całkowaniem, z których
jedno okazało się być rozwiązaniem szczególnym, drugie zaś rozwiązaniem osobliwym etc. Masa
pisania
16 mar 01:31
Mariusz:
Może dobrze że was tak uczą ale czy będziesz miał czas na taką analizę na egzaminie
16 mar 01:39
chichi:
Właśnie zapomniałem Ci powiedzieć, na kolokwium nie dokonujemy takie dogłębnej analizy, tylko
rozwiązujemy do tego momentu, do którego Ty rozwiązałeś (jak mawia prof. "Krysicki by tu
zakończył i my na kolokwium również, ale nie teraz i tutaj na zdjęciach") natomiast na
ćwiczeniach zagłębiamy się w te równania i bardzo dokładnie je analizujemy oraz wszystkie jego
rozwiązania. Natomiast co do egzaminu, to jest on z teorii dotyczącej równań różniczkowych i
twierdzeń z nimi związanych − dowody etc.
16 mar 01:48
Mariusz:
Chichi a mógłbyś tak w punktach wypisać jak analizowaliście to
równanie różniczkowe o rozdzielonych zmiennych ?
Jeśli chodzi o mnie to tak tutaj trochę skróciłem to rozwiązanie i na kolokwium wypadałoby
jeszcze pokazać co się dzieje w przypadku wykluczonym założeniem że nie dzielimy przez zero
16 mar 15:16
chichi:
@
Mariusz jak znajdę czas i odkopię kiedyś Twój wątek z RR, to napiszę tam dogłębną
instrukcję rozwiązywania RR tego typu
16 mar 16:00
Mariusz:
https://matematykaszkolna.pl/forum/385133.html
Tu masz spis tematów z RR którymi się zajmowałem
Niektóre punkty z tego spisu przydałoby się dokładniej rozpisać
a niektóre punkty dopisać
RR uczyłem się jednak samemu i możliwe że mam pewne braki
Skończyłem studia informatyczne i to tylko te zaoczne
16 mar 16:38
Mariusz:
A możliwe że kiedyś przekopiowałem ten spis do innego wątku
jak pisałem o RR z Damianem lub Szkolniakiem
16 mar 16:41