wykazywanie
SP_ania:
Punkty zaznaczone na bokach trójkąta ABC dzielą dwa jego boki na równe części.
Wykaż, że pole każdego z trójkątów ATS, STR, RTQ,QTP stanowi 0,16 pola trójkąta ABC.
5 sty 10:58
Kacper:
5 sty 11:09
a7:
https://matematykaszkolna.pl/forum/324509.html
P
ABC=1/25a*5b*sinα=12,5absinα
P
ATS=1/2*4a*bsinα=2absinα
P
(STR}=P
ATR−P
(ATS}=1/2*4a*2bsinα−2absinα=2absinα
P
RTQ=p
ATQ−P
ATR=1/2*4a*3bsinα−1/2*4a*2bsinα=2absinα
P
QTP=P
ATP−P
ATQ=1/2*4a*4bsinα−1/2*4a*3bsinα=2absinα
2absinα | |
| =20/125=4/25=16/100=0,16 c.n.w. |
12,5absinα | |
5 sty 12:33
an: Czemu tak komplikować, proste zadanie
5 sty 13:15
a@b:
Każda środkowa dzieli trójkąt na dwa trójkąty o równych polach ( w )
5 sty 13:46
SP_ania: a7 −> Nie wiem co to sinα, w klasie ósmej jeszcze tego nie mieliśmy
| 4 | |
a@b−> Nie rozumiem skąd wziąłeś to |
| |
| 25 | |
5 sty 14:02
PW: Pomyśl najpierw o trójkącie ATP − co wiemy z twierdzenia odwrotnego do twierdzenia Talesa i co
wiemy o polach trójkątów podobnych.
5 sty 14:07
SP_ania: O ATP wiem, że jest równe 4*Pola AST i ATS=STR=RTQ=QTP, bo mają wspólną wysokość z T na
podstawę, która w tych małych trójkątach jest tej samej długości. Nie miałam twierdzenia
Talesa, a tym bardziej twierdzenia do niego odwrotnego.
5 sty 14:15
a7: zaraz to zrobię na poziomie klasy 8
5 sty 15:10
PW: a7, a nie sądzisz, że zmieniła nick, ale to ta sama osoba, co chce pomagać uczniowi
podstawówki, ale nie zna podstawy programowej?
5 sty 15:16
a7: no ale nie rozumiem, co w tym złego nie znać podstawy programowej i chcieć się dowiedzieć jak
to zrobić
chyba , że to zadanie na szóstkę...
5 sty 15:26
PW: Osoba, o której myślę, to była kandydatka na nauczycielkę matematyki, bardzo roszczeniowa i
uciążliwa.
5 sty 15:29
a7:
P
ATC=1/2*5bh=1/2*4aH czyli aH=5/4*bh czyli P
TBC=1/2aH=5/8*bh
P
ABC=P
ATC+P
TBC=1/2*5bh+5/8bh=25/8*bh
P
AST=P
SRT=P
RQT=P
QTP=1/2*bh
5 sty 15:38
a7: to mnie nie było chyba jeszcze na forum jak ona tu była, chcesz powiedzieć, żeby nie robić
zadań za nieuprzejme osoby,? ale ja też obserwuję, że osoby rozwiązujące zadania też czasami
różnie z uprzejmością itp.
jak uważasz, że to słuszne to możesz wykasować moje rozwiązanie − nie będę mieć żalu...
5 sty 15:41
chichi:
@
PW też tak domniemywam
5 sty 15:46
a7: chyba cos musiałam przegapić...
5 sty 15:56
SP_ania: Dziękuję za pomoc a7
@PW − nie jestem żadną kandydatką na nauczycielkę matematyki. W poniedziałek mam sprawdzian z
zadań z dowodzenia, wykazywania, itp. i niestety z niektórymi mam problem.
5 sty 16:02
Mila:
1) P=P
ΔABC
2) Do rysunku 10:58
PT ||CB
| 4b | | 4 | |
ΔATP∼ΔABC w skali k= |
| = |
| ⇒ |
| 5b | | 5 | |
3)
P
ΔATS=P
ΔSTR=P
{ΔRTQ}=P
ΔQTP ( jednakowe podstawy i ta sama wysokość )
Zatem:
| 16 | | 4 | |
PΔATS=( |
| P):4= |
| P=0,16P |
| 25 | | 25 | |
5 sty 18:57