matematykaszkolna.pl
pochodne anonim123: f(x)=−x3+3x2−1 Jak wskazać kiedy funkcja maleje a kiedy rośnie mi wychodzi po obliczeniu pochodnej x(x−2) ≤ 0 i porównaniu do zera
14 maj 16:45
a7: rysunekhttp://matematykadlastudenta.pl/strona/198.html f'(x)=−3x2+6x=3x(−x+2) przyrównujemy pochodną do zera x=0 lub x=2 funkcja rosnąca dla x∊(−,0)U(2, ) malejąca dla x∊(0,2)
14 maj 16:57
a7: rysunekprzepraszam odwrotnie
14 maj 16:58
a7: rysunek
14 maj 16:59
a7: https://matematykaszkolna.pl/strona/142.html przy rysowaniu (dla pochodnej )wężyka zaczynamy od dołu (zaczynamy zawsze od prawej) gdyż przy iksie w najwyższej potędze jest minus
14 maj 17:01
anonim123: czyli rosnąca jest pochodna od zera do dwóch przedział zamknięty?
14 maj 17:29
anonim123: bo mi wychodzi coś innego −3x(x−2) ≥ 0/:−3 x(x−2) ≤0 czy to jest źle?
14 maj 17:48
a7: funkcja jest rosnąca , gdy jej pochodna jest większa od zera (przedział otwarty), miejsca zerowe pochodnej Ci wyszły te same x=0 i x=2 funkcja jest rosnąca dla x∊(0,2)
14 maj 17:52
a7: nie robimy w ten sposób, o ile mi wiadomo tylko przyrównujemy do zera pochodną taką jaka wychodzi a potem patrzymy jak ta pochodna zmienia znak
14 maj 17:58
anonim123: Ale znak nierówności mam inny i wychodzą różne rozwiązania od twoich. Dlaczego przedział otwarty a nie zamknięty?emotka
14 maj 17:59
anonim123: Możesz wyjaśnić emotka
14 maj 18:03
a7: funkcja jest rosnąca , gdy f'(x)>0 robimy tak, że liczymy pochodną wychodzi f'(x)=−3x2+6x=−3x(x−2) teraz przyrównujemy ją do zera, (a NIE robimy nierówność) −3x(x−2)=0 x=0 lub x=2 teraz rysujemy na osi miejsca zerowe pochodnej i sprawdzamy jak zmienia znak dla x∊(0,2) pochodna jest dodatnia (większa od zera), więc w tym przedziale funkcja jest rosnąca
14 maj 18:04
a7: natomiast Twoim sposobem wyjdzie de facto to samo
14 maj 18:05
a7: rysunek3x(x−2)<0 dla x∊(0,2) funkcja jest rosnąca ale tak chyba nie robimy, bo by się wszystkim myliło
14 maj 18:07
a7: może się jeszcze wypowie jakiś większy autorytet
14 maj 18:07
anonim123: A to nie powinno być w przedziale domkniętym [0,2]?
14 maj 18:09
a7: właśnie była już kilkakrotnie dyskusja na ten temat https://matematykaszkolna.pl/forum/401352.html
14 maj 18:16