Wyznaczenie wierzchołków kwadratu - geometria analityczna
Shizzer: Punkt A=(1, −1) jest wierzchołkiem kwadratu opisanego na okręgu o równaniu x
2 + y
2 − 4y −1 =
0.
Znajdź pozostałe wierzchołki tego kwadratu.
Znalazłem link z rozwiązaniem tego zadania:
https://matematykaszkolna.pl/forum/233854.html Ale niestety
nie rozumiem wszystkich rzeczy zawartych w tym rozwiązaniu. Policzyłem punkt C z tego, że
Równanie okręgu:
x
2 + (y − 2)
2 = 5
S = (0, 2), r =
√5
AS→ = SC→
AS→ = [0−1, 2+1] = [−1, 3]
C = (−1, 5)
Punkt B można policzyć w jakiś sposób z prostopadłości AS→ ⊥ BS→. Wiem, że wektory są
prostopadłe
wtedy kiedy ich iloczyn skalarny jest równy 0. Próbowałem ten fakt wykorzystać:
AS→ * BS→ = 0
AS→ = [−1, 3]
BS→ = [0 − x
b, 2 − y
b] = [−x
b, 2 − y
b]
[−1 * −x
b, 3 * (2 − y{b})] = [x
b, 6 − 3y
b] = 0
Zapewne przydałoby się ułożyć jakiś układ równań, który pozwoliłby mi to równanie zapisać za
pomocą
jednej niewiadomej. Proszę o wytłumaczenie mi tego zadania, bo nie ukrywam, że w działaniach na
wektorach dopiero zbieram potrzebne mi doświadczenie i miejscami się gubię. Być może po prostu
jeszcze nie widzę wielu rzeczy, które mógłbym wykorzystać.
8 kwi 16:51
Shizzer: Źle napisałem. Nie rozumiem NIEKTÓRYCH rzeczy z podanego wyżej rozwiązania, a nie wszystkich
8 kwi 16:52
wredulus_pospolitus:
to nie działaj na wektorach jeżeli masz z nimi problem.
I metoda alternatywna:
Krok 1)
wyznaczasz prostą zawierającą AS
Krok 2) wyznaczasz punkt C leżący na tej prostej (opis współrzędnych) taki, że środek odcinka
AC jest punktem S
Krok 3) wyznaczasz prostopadłą do (1) przechodzącą przez punkt S
Krok 4) wyznaczasz punkty B i D na prostej (3) będące odległe od punktu S o wartość |AS|
8 kwi 16:59
wredulus_pospolitus:
II metoda alternatywna:
Krok 1) wyznaczasz |AS|
Krok 2) zapisujesz równanie okręgu o środku w S i promieniu |AS|
Krok 3) wyznaczasz prostą zawierającą A i S
Krok 4) z układu równań (2) i (3) wyznaczysz współrzędne punktu A (który już masz) i punktu C
Krok 5) wyznaczasz prostopadłą do (3) przechodzącą przez S
Krok 6) z układu równań (3) i (5) wyznaczasz współrzędne punktu B i D
8 kwi 17:01
wredulus_pospolitus:
W kroku 6 oczywiście powinno być:
z układu równań (2) i (5) wyznaczasz współrzędne punktu B i D
8 kwi 17:02
Maciess: Ale tu chyba rachunek wektorowy bedzie najprostszy i najoszczędniejszy w zapisie.
8 kwi 17:06
Saizou :
bez wektorów
1) wszystkie wierzchołki kwadratu ABCD leżą na okręgu o równaniu
s: x
2+(y−2)
2=10 (r=|SA|)
2) prosta SA ma równanie l: y=−3x+2
3) prosta prostopadła do l i przechodząca przez punkt S ma równanie
4) punkty przecięcia się prostej k oraz okręgu s to szukane wierzchołki
x
2+(y−2)
2=10
8 kwi 17:07
Saizou : Spóźniłem się
8 kwi 17:08
wredulus_pospolitus:
Maciess −−− jest najprostszy ... podaję alternatywę w momencie w którym ktoś ma problemy z
wektorami
8 kwi 17:09
wredulus_pospolitus:
Saizou −−− bo Ty 'za ładnie' próbujesz robić
8 kwi 17:11
Saizou : Chyba tak, ale rysunek to podstawa
8 kwi 17:12
Shizzer:
Rysunek może nie jest zbyt piękny, ale starałem się.
Zostawię tutaj rozwiązanie zadania dla potomnych innym sposobem niż przy użyciu wektorów.
Równanie okręgu:
x
2 + (y − 2)
2 = 5 ⇒ S = (0, 2), r =
√5
Wyznaczenie równania prostej |AS|:
−1 = a + 2
a = −3 ⇒ y = −3x + 2
Punkt S jest środkiem okręgu oraz odcinka |AC|:
S = (0, 2) = ((x
c + 1) / 2, (y
c − 1) / 2)
⎧ | xc = −1 | |
⎩ | yc = 5 | ⇒ C = (−1, 5)
|
Równanie prostej |BD| prostopadłej do |AS|:
−3a = −1
a =
13
y =
13x + 2 ⇒ 3y = x + 6 ⇒ x = 3y − 6
Punkty B i D leża na prostej |BD| zatem:
B = (3b − 6, b), D = (3d − 6, d) gdzie b i d ∊ R
|BS| = |DS| = |AS|
|AS| =
√12 + (−3)2 =
√10
Wyznaczenie współrzędnych punktu B:
|BS| =
√(3b − 6)2 + (b − 2)2 =
√10
Liczby z obu stron są dodatnie zatem można podnieść obie strony równości do kwadratu.
(3b − 6)
2 + (b − 2)
2 = 10
b = 1 ⋁ b = 3
B = (−3, 1) ⋁ B = (3, 3)
Wyznaczenie współrzędnych punktu D:
Powstaje taka sama równość jak powyżej, ale niewiadomą jest d, a nie b. Wystarczy wziąć teraz
przeciwne współrzędne jako wynik.
D = (−3, 1) ⋁ D = (3, 3)
Zgodnie z rysunkiem powinno być tak: A = (1, −1), B = (3, 3), C = (−1, 5), D = (−3, 1). Pytają
o
współrzędne wszystkich punktów oprócz A, więc: (3, 3), (−1, 5), (−3, 1).
8 kwi 18:10
Shizzer: Długie te obliczenia wyszły. Mógłby ktoś mi pomóc zrozumieć lepiej wektory i rozwiązać to
zadanie
również za ich pomocą? Tylko bardzo byłoby mi miło gdyby zostały dodane jakieś opisy tłumaczące
poszczególne kroki rozwiązania wtedy.
Na maturze czas jest bardzo ważny dlatego działania na wektorach mogłyby mi się zapewne
przydać.
8 kwi 18:12
Saizou :
Niech C=(x
c, y
c)
AS
→=SC
→ (S dzieli przekątną AC na dwa równe odcinki)
[0−1; 2−(−1)]=[x
c−0; y
c−2]
−1=x
c. oraz 3=y
c−2→y
c=5
C=(−1, 5)
====
AS
→ jest prostopadły do SD
→ (przekątne kwadratu są prostopadłe)
AS
→= [−1, 3]
SD
→= [x
d; y
d−2]
AS
→ o SD
→ = 0 (iloczyn skalarny jest równy zero)
0 =−x
d+3(y
d−2)
x
d=3y
d−6
SD
→=[3y
d−6; y
d]
|SD
→|=|AS
→| (przekątne dzielą się w połowie) − od razu podnosimy do kwadratu
(3y
d−6)
2+y
d2=3
2+1
2
...
doliczasz y
d1 oraz y
d2, będą to współrzędne punktów D oraz B
PS. sprawdź rachunki
8 kwi 18:52
Shizzer: Bardzo dziękuję!
Wszystko rozumiem. Spróbuję porozwiązywać więcej tego typu zadań na
wektorach
8 kwi 19:08