matematykaszkolna.pl
rozłożenie wielomianów krysia: a mogę ładnie poprosić o rozłożenie wielomianu? 5x4−3x+2 i 10x4−4x+3
12 gru 14:14
Bleee: Na pewno tak wyglądają te wielomiany? Na jakim poziomie nauczania jesteś? Ich się nie da rozłożyć (jeżeli mówimy o liczbach rzeczywistych)
12 gru 14:19
ICSP: Chyba bez tej 5 i 10 z przodu ?
12 gru 14:19
Mariusz: Wyraz z x3 jest już wyrugowany więc proponuję takie podejście
 3 2 
(x2−px+q)(x2−px+r)=x4

x+

 5 5 
dla pierwszego wielomianu i
 2 3 
(x2−px+q)(x2−px+r)=x4

x+

 5 10 
dla drugiego wielomianu
12 gru 14:21
Mariusz: Chyba popełniłem błąd , w jednym nawiasie przy p powinien być plus
 3 2 
(x2−px+q)(x2+px+r)=x4

x+

 5 5 
oraz
 2 3 
(x2−px+q)(x2+px+r)=x4

x+

 5 10 
12 gru 14:24
krysia: no właśnie niestety jest i 5 i 10 licencjat 1 rok
12 gru 14:35
ICSP: W takim razie w tej granicy wystarczy zwyczajnie podstawić wartość. No chyba, że x → ±
 1 
Wtedy granica jest równa

 2 
12 gru 14:37
krysia: dokładnie to jest to funkcja
5x4−3x+2 

10x4−4x+3 
myślałam że rozłożenie na wielomiany mi pomoże, ale chyba tego nie kumam niestety
12 gru 14:38
krysia: aha tak x→+
12 gru 14:39
Mariusz:
 3 2 
(x2−px+q)(x2+px+r)=x4

x+

 5 5 
 3 2 
x4+px3+rx2−px3−p2x2−prx+qx2+pqx+qr=x4

x+

 5 5 
 3 2 
x4+(q+r−p2)x2+(pq−pr)x+qr=x4

x+

 5 5 
q+r−p2=0
 3 
pq−pr=−

 5 
 2 
qr =

 5 
q+r=p2
 3 
p(q − r)=−

 5 
 8 
4qr =

 5 
q+r = p2
 3 
q−r = −

 5p 
 8 
4qr =

 5 
 3 
2q = p2

 5p 
 3 
2r = p2+

 5p 
 8 
4qr =

 5 
 3 3 8 
(p2

)(p2+

)=

 5p 5p 5 
 9 8 
p4

=

 25p2 5 
 8 9 
p6

p2

=0
 5 25 
z=p2
 8 9 
z3

z−

=0
 5 25 
z = u+v
 8 9 
(u+v)3

(u+v)−

=0
 5 25 
 8 9 
u3+3u2v+3uv2+v3

(u+v)−

=0
 5 25 
 9 8 
u3+v3

+3(u+v)(uv−

)=0
 25 15 
 9 
u3+v3

=0
 25 
 8 
3(u+v)(uv−

)=0
 15 
 9 
u3+v3=

 25 
 8 
uv=

 15 
 9 
u3+v3=

 25 
 512 
u3v3=

 3375 
 9 512 
t2

t+

=0
 25 3375 
 9 2187 10240 
(t−

)2

+

=0
 50 67500 3375*20 
 9 8053 
(t−

)2+

=0
 50 67500 
No i teraz pytanie czy znasz zespolone Jeśli tak to można dalej rozwiązywać to równanie metodami algebraicznymi Jeśli nie to trzeba wrócić do równania
 8 9 
z3

z−

=0
 5 25 
i skorzystać z trygonometrii
12 gru 14:49
Mariusz: ICSP: jak na to wpadłeś że chodzi o granicę ? W pierwszym wpisie tego nie napisał(a)
12 gru 15:06
krysia: o Matko, dziękuję czarna magia dla mnie więc po stokroć dziękuję
12 gru 15:07
ICSP: https://matematykaszkolna.pl/forum/394832.html
 5x4−3x+2 
 3 2 
5−

+

 x3 x4 
 
limx→

= limx→

 10x4−4x+3 
 4 3 
10−

+

 x3 x4 
 
 5−0+0 1 
=

=

 10−0+0 2 
12 gru 15:18