Na ile sposobów możemy rozdać 30 rozróżnialnych książek 20 studentom
jennifer: Na ile sposobów możemy rozdać 30 rozróżnialnych książek 20 studentom w taki sposób,
aby kazdy student otrzymał co najmniej jedną książkę
25 lis 19:31
Pytający:
| | |
∑k=020((−1)k* | *(20−k)30) = 20!*S(30, 20) |
| |
25 lis 20:00
sławek-451: @Pytający można prosić o wyjaśnienie skąd to wszystko i co oznacza S(30,20) ?
2 gru 20:19
Pytający:
Pierwszy sposób (lewa strona równości) z włączeń i wyłączeń: wszystkie 20
30 sposobów minus
takie sposoby, że przynajmniej 1 student nie dostał żadnej książki (rozumowanie analogiczne
jak tu:
394097).
Drugi sposób (prawa strona równości) z liczby podziałów zbioru 30−elementowego na 20
podzbiorów.
//
https://pl.wikipedia.org/wiki/Liczby_Stirlinga#Liczby_Stirlinga_II_rodzaju
Podzbiory w każdym takim podziale można przyporządkować po jednym do każdego studenta
na 20! sposobów.
3 gru 18:30
sławek-451: @Pytający − a czemu wszystkie sposoby to 2030? Bo myślałem, że wszyskie to:
x1 + x2 + ... + x20 = 30, gdzie xi c {1,2,3,4....}
Wobec czego mamy, że liczba sposobów to (n−1) po (k−1) czyli 29 po 19 (nie potrafię tu zrobić
symbolu Newtona)
4 gru 16:21
Pytający:
"30 rozróżnialnych książek"
5 gru 21:10
V: nie umiesz czy ci się nie chce
5 gru 21:21