matematykaszkolna.pl
Proszę o pomoc w zadaniu Werve: Oblicz:
1 1 1 1 

+

+

+...+

2*3*4 3*4*5 4*5*6 98*99*100 
15 wrz 11:24
Blee:
1 A B C 

=

+

+

=
(x−1)*x*(x+1) x−1 x x+1 
 A*x(x+1) + B(x−1)(x+1) + Cx(x−1) 
=

=
 (x−1)x(x+1) 
 x2(A+B+C) + x(A−C) + (A−B−C) 
=

 (x−1)x(x+1) 
więc: A+B+C = 0 A − C = 0 A − B − C = 1 czyli: A = 1/2 ; C = 1/2 ; B = −1 więc:
1 1 2 1 

=


+

(x−1)x(x+1) 2(x−1) 2x 2(x+1) 
więc:
1 1 1 1 

+

+

+ ... +

=
2*3*4 3*4*5 4*5*6 98*99*100 
 1 1 2 1 1 2 1 
=

(


+

+


+

+
 2 2 3 4 3 4 5 
 1 2 1 1 2 1 
+


+

+


+

+ ...
 4 5 6 5 6 7 
 1 2 1 
+


+

) = ile
 98 99 100 
15 wrz 11:36
Werve: Co oznaczją A, B i C? I jaki jest wynik końcowy?
15 wrz 12:41
Werve: A, B i C rozumiem co oznaczają ale bylbym wdzięczny za końcowy wynik
15 wrz 12:46
xyz: ktorego fragmentu tutaj nie rozumiesz? sprobuje wyjasnic
15 wrz 14:39
Werve: Napisałem w drugim zadaniu nie ma odpowiedzi więc łatwo znaleźć
15 wrz 14:41
xyz: spytalem czego nie rozumiesz, a nie ze podam Ci wynik emotka
15 wrz 14:44
Werve: Nie rozumiem od 3 równa się skąd coś takiego się wzięło
15 wrz 14:49
Werve: Przepraszam 4 równa się
15 wrz 14:50
xyz: ktory fragment to jest "4 równa się" bo nie moge go znalezc czy ten zapis jest jasny?
1 1 2 1 

=


+

(x−1)x(x+1) 2(x−1) 2x 2(x+1) 
czy juz wczesniej cos nie tak? Ogolnie po co Blee rozbil to na 3 ulamki? Bo sie wiekszosc tej sumy skroci zostanie tylko poczatek i koniec
15 wrz 14:56
xyz: Ogolnie wszystko co zostanie to bedzie to:
 1 1 2 1 1 2 1 
=

(


+

+


+

)
 2 2 3 3 99 99 100 
i to jest wynikiem. Cala reszta sie skroci
15 wrz 14:58
Werve: Ten wcześniej już niejasny
15 wrz 14:59
Werve: Jak jest x2
15 wrz 14:59
xyz: no to jak masz:
1 A B C 

=

+

+

(x−1)*x*(x+1) x−1 x x+1 
to przekształcam:
A B C A*x*(x+1) + B(x−1)(x+1) + C*x*(x−1) 

+

+

=

=
x−1 x x+1 (x−1)*x*(x+1) 
 A*(x2+x) + B(x2−1) + C(x2−x) 
=

=
 (x−1)*x*(x+1) 
 Ax2 + Ax + Bx2 − B + Cx2 − Cx 
=

 (x−1)*x*(x+1) 
Teraz wyłączając x2 przed nawias mam: x2(A+B+C) wyłączając samego 'x' przed nawias mam: x(A−C) reszta to wyraz wolny, więc tamten ułamek:
Ax2 + Ax + Bx2 − B + Cx2 − Cx x2(A+B+C) + x(A−C) − B 

=

(x−1)*x*(x+1) (x−1)*x*(x+1) 
Teraz porownujemy lewa strone i prawa
 1 
zeby to:

 (x−1)*x*(x+1) 
 x2(A+B+C) + x(A−C) − B 
bylo rowne temu:

 (x−1)*x*(x+1) 
to jak widzisz mianowniki sa takie same, tylko liczniki trzeba porownac w liczniku ulamka (ten po lewej stronie) mamy "1" czyli zadnego x2 tam nie ma, tak samo nie ma zadnego iksa czyli mozna by napisac
1 0x2 + 0x + 1 

=

(x−1)*x*(x+1) (x−1)*x*(x+1) 
bo to jest to samo wiec porownujemy tutaj mamy 0x2, tam mamy (A+B+C)*x2 więc A+B+C = 0 tak samo druga czesc 0x = x(A−C) zatem A−C = 0 i na koncu 1 = − B wiec rozwiazujac ten uklad rownan {A+B+C=0 {A−C=0 {−B=1 mamy ze B = 1, A = C wiec A = 1/2, B=1, C=1/2 jasne?
15 wrz 15:09
Werve: to jest jasne, a to poniezej możesz wytlumaczyc?
15 wrz 19:02
Blee: ale co poniżej?
1 1 1 2 1 

=

*(


+

)
2*3*4 2 2 3 4 
1 1 1 2 1 

=

*(


+

)
3*4*5 2 3 4 5 
1 1 1 2 1 

=

*(


+

)
4*5*6 2 4 5 6 
1 1 1 2 1 

=

*(


+

)
5*6*7 2 5 6 7 
itd. widzisz (w ten sposób zapisując) że większość tych ułamków się sama zredukuje
15 wrz 19:26
Blee: To zadanie to troszeczkę trudniejsza odmiana typowego (na poziomie liceum) zadania:
1 1 1 

+

+ .... +

= ....
1*2 2*3 99*100 
15 wrz 19:27
Werve: Ale od wyliczenia a,b i c nie rozumiem
15 wrz 19:35
Blee: czego nie rozumiesz? nie rozumiesz zapisu:
1 1 2 1 

=


+

(x−1)*x*(x+1) 2(x−1) 2x 2(x+1) 
15 wrz 19:41
Blee: Bo później jest to co napisałem o 19:26 ale 'w jednej kupie' A o 19:26 specjalnie tak a nie inaczej zapisałem (łącznie z tymi przerwami w nawiasach), aby było łatwiej Ci 'coś zauważyć'.
15 wrz 19:42
Blee: I jakbyś mógł − to zdradź nam swój poziom nauczania.
15 wrz 19:43
Werve: Liceum i tak tego zapisu nie rozumiem
15 wrz 19:48
Blee: skoro wyliczyliśmy: A = 1/2 B = −1 C = 1/2 to w takim razie mamy:
1 A B C 1/2 −1 1/2 

=

+

+

=

+

+

=
(x−1)x(x+1) x−1 x x+1 x−1 x x+1 
 1 1 1 
=


+

... a to dalej można zapisać jako =
 2(x−1) x 2(x+1) 
 1 2 1 
=


+

... a także jako (i z tej postaci później
 2(x−1) 2x 2(x+1) 
korzystamy)
 1 1 2 1 
=

*(


+

)
 2 x−1 x x+1 
15 wrz 20:04
Blee: To było jako zwykłe zadanie, czy jakieś zadanie 'z gwiazdką'? Jeżeli zwykłe, to nauczycielowi powinno się przywalić w łepetynę, że bez wprowadzania rozkładu na ułamki proste daje takie zadanie (no chyba że wcześniej było zadanie o jakim pisałem o 19:27)
15 wrz 20:06
Werve: z gwiazdka ale podobne przykłady sa w ksiazce
15 wrz 20:11
Werve: Dobra ogarnalem to w tym momencie
15 wrz 20:12
Werve:
 80852 
Czy może mi Pan powiedzieć czy

to dobra odpowiedz?
 1940400 
15 wrz 20:33
15 wrz 21:50
jc: Tu masz rachunek: https://matematykaszkolna.pl/forum/391727.html Wynik j.w.
15 wrz 21:55
Blee: Werve −−− z całym szacunkiem, ale odpuść sobie zadania z gwiazdką, jeżeli masz takie problemy.
15 wrz 22:41