Proszę o pomoc w zadaniu
Werve: Oblicz:
1 | | 1 | | 1 | | 1 | |
| + |
| + |
| +...+ |
| |
2*3*4 | | 3*4*5 | | 4*5*6 | | 98*99*100 | |
15 wrz 11:24
Blee:
1 | | A | | B | | C | |
| = |
| + |
| + |
| = |
(x−1)*x*(x+1) | | x−1 | | x | | x+1 | |
| A*x(x+1) + B(x−1)(x+1) + Cx(x−1) | |
= |
| = |
| (x−1)x(x+1) | |
| x2(A+B+C) + x(A−C) + (A−B−C) | |
= |
| |
| (x−1)x(x+1) | |
więc:
A+B+C = 0
A − C = 0
A − B − C = 1
czyli: A = 1/2 ; C = 1/2 ; B = −1
więc:
1 | | 1 | | 2 | | 1 | |
| = |
| − |
| + |
| |
(x−1)x(x+1) | | 2(x−1) | | 2x | | 2(x+1) | |
więc:
1 | | 1 | | 1 | | 1 | |
| + |
| + |
| + ... + |
| = |
2*3*4 | | 3*4*5 | | 4*5*6 | | 98*99*100 | |
| 1 | | 1 | | 2 | | 1 | | 1 | | 2 | | 1 | |
= |
| ( |
| − |
| + |
| + |
| − |
| + |
| + |
| 2 | | 2 | | 3 | | 4 | | 3 | | 4 | | 5 | |
| 1 | | 2 | | 1 | | 1 | | 2 | | 1 | |
+ |
| − |
| + |
| + |
| − |
| + |
| + ... |
| 4 | | 5 | | 6 | | 5 | | 6 | | 7 | |
| 1 | | 2 | | 1 | |
+ |
| − |
| + |
| ) = ile |
| 98 | | 99 | | 100 | |
15 wrz 11:36
Werve: Co oznaczją A, B i C?
I jaki jest wynik końcowy?
15 wrz 12:41
Werve: A, B i C rozumiem co oznaczają ale bylbym wdzięczny za końcowy wynik
15 wrz 12:46
xyz: ktorego fragmentu tutaj nie rozumiesz? sprobuje wyjasnic
15 wrz 14:39
Werve: Napisałem w drugim zadaniu nie ma odpowiedzi więc łatwo znaleźć
15 wrz 14:41
xyz: spytalem czego nie rozumiesz, a nie ze podam Ci wynik
15 wrz 14:44
Werve: Nie rozumiem od 3 równa się skąd coś takiego się wzięło
15 wrz 14:49
Werve: Przepraszam 4 równa się
15 wrz 14:50
xyz: ktory fragment to jest "4 równa się" bo nie moge go znalezc
czy ten zapis jest jasny?
1 | | 1 | | 2 | | 1 | |
| = |
| − |
| + |
| |
(x−1)x(x+1) | | 2(x−1) | | 2x | | 2(x+1) | |
czy juz wczesniej cos nie tak?
Ogolnie po co
Blee rozbil to na 3 ulamki?
Bo sie wiekszosc tej sumy skroci
zostanie tylko poczatek i koniec
15 wrz 14:56
xyz:
Ogolnie wszystko co zostanie to bedzie to:
| 1 | | 1 | | 2 | | 1 | | 1 | | 2 | | 1 | |
= |
| ( |
| − |
| + |
| + |
| − |
| + |
| ) |
| 2 | | 2 | | 3 | | 3 | | 99 | | 99 | | 100 | |
i to jest wynikiem.
Cala reszta sie skroci
15 wrz 14:58
Werve: Ten wcześniej już niejasny
15 wrz 14:59
Werve: Jak jest x2
15 wrz 14:59
xyz:
no to jak masz:
1 | | A | | B | | C | |
| = |
| + |
| + |
| |
(x−1)*x*(x+1) | | x−1 | | x | | x+1 | |
to przekształcam:
A | | B | | C | | A*x*(x+1) + B(x−1)(x+1) + C*x*(x−1) | |
| + |
| + |
| = |
| = |
x−1 | | x | | x+1 | | (x−1)*x*(x+1) | |
| A*(x2+x) + B(x2−1) + C(x2−x) | |
= |
| = |
| (x−1)*x*(x+1) | |
| Ax2 + Ax + Bx2 − B + Cx2 − Cx | |
= |
| |
| (x−1)*x*(x+1) | |
Teraz wyłączając x
2 przed nawias mam: x
2(A+B+C)
wyłączając samego 'x' przed nawias mam: x(A−C)
reszta to wyraz wolny, więc tamten ułamek:
Ax2 + Ax + Bx2 − B + Cx2 − Cx | | x2(A+B+C) + x(A−C) − B | |
| = |
| |
(x−1)*x*(x+1) | | (x−1)*x*(x+1) | |
Teraz porownujemy lewa strone i prawa
| x2(A+B+C) + x(A−C) − B | |
bylo rowne temu: |
| |
| (x−1)*x*(x+1) | |
to
jak widzisz mianowniki sa takie same, tylko liczniki trzeba porownac
w liczniku ulamka (ten po lewej stronie) mamy "1"
czyli zadnego x
2 tam nie ma,
tak samo nie ma zadnego iksa
czyli mozna by napisac
1 | | 0x2 + 0x + 1 | |
| = |
| |
(x−1)*x*(x+1) | | (x−1)*x*(x+1) | |
bo to jest to samo
wiec porownujemy
tutaj mamy 0x
2, tam mamy (A+B+C)*x
2
więc A+B+C = 0
tak samo druga czesc
0x = x(A−C) zatem A−C = 0
i na koncu 1 = − B
wiec rozwiazujac ten uklad rownan
{A+B+C=0
{A−C=0
{−B=1
mamy ze
B = 1,
A = C
wiec
A = 1/2, B=1, C=1/2
jasne?
15 wrz 15:09
Werve: to jest jasne, a to poniezej możesz wytlumaczyc?
15 wrz 19:02
Blee:
ale co poniżej?
1 | | 1 | | 1 | | 2 | | 1 | |
| = |
| *( |
| − |
| + |
| ) |
2*3*4 | | 2 | | 2 | | 3 | | 4 | |
1 | | 1 | | 1 | | 2 | | 1 | |
| = |
| *( |
| − |
| + |
| ) |
3*4*5 | | 2 | | 3 | | 4 | | 5 | |
1 | | 1 | | 1 | | 2 | | 1 | |
| = |
| *( |
| − |
| + |
| ) |
4*5*6 | | 2 | | 4 | | 5 | | 6 | |
1 | | 1 | | 1 | | 2 | | 1 | |
| = |
| *( |
| − |
| + |
| ) |
5*6*7 | | 2 | | 5 | | 6 | | 7 | |
itd.
widzisz (w ten sposób zapisując) że większość tych ułamków się sama zredukuje
15 wrz 19:26
Blee:
To zadanie to troszeczkę trudniejsza odmiana typowego (na poziomie liceum) zadania:
1 | | 1 | | 1 | |
| + |
| + .... + |
| = .... |
1*2 | | 2*3 | | 99*100 | |
15 wrz 19:27
Werve: Ale od wyliczenia a,b i c nie rozumiem
15 wrz 19:35
Blee:
czego nie rozumiesz? nie rozumiesz zapisu:
1 | | 1 | | 2 | | 1 | |
| = |
| − |
| + |
| |
(x−1)*x*(x+1) | | 2(x−1) | | 2x | | 2(x+1) | |
15 wrz 19:41
Blee:
Bo później jest to co napisałem o 19:26 ale 'w jednej kupie'
A o 19:26 specjalnie tak a nie inaczej zapisałem (łącznie z tymi przerwami w nawiasach), aby
było łatwiej Ci 'coś zauważyć'.
15 wrz 19:42
Blee:
I jakbyś mógł − to zdradź nam swój poziom nauczania.
15 wrz 19:43
Werve: Liceum i tak tego zapisu nie rozumiem
15 wrz 19:48
Blee:
skoro wyliczyliśmy:
A = 1/2
B = −1
C = 1/2
to w takim razie mamy:
1 | | A | | B | | C | | 1/2 | | −1 | | 1/2 | |
| = |
| + |
| + |
| = |
| + |
| + |
| = |
(x−1)x(x+1) | | x−1 | | x | | x+1 | | x−1 | | x | | x+1 | |
| 1 | | 1 | | 1 | |
= |
| − |
| + |
| ... a to dalej można zapisać jako = |
| 2(x−1) | | x | | 2(x+1) | |
| 1 | | 2 | | 1 | |
= |
| − |
| + |
| ... a także jako (i z tej postaci później |
| 2(x−1) | | 2x | | 2(x+1) | |
korzystamy)
| 1 | | 1 | | 2 | | 1 | |
= |
| *( |
| − |
| + |
| ) |
| 2 | | x−1 | | x | | x+1 | |
15 wrz 20:04
Blee:
To było jako zwykłe zadanie, czy jakieś zadanie 'z gwiazdką'?
Jeżeli zwykłe, to nauczycielowi powinno się przywalić w łepetynę, że bez wprowadzania rozkładu
na ułamki proste daje takie zadanie (no chyba że wcześniej było zadanie o jakim pisałem o
19:27)
15 wrz 20:06
Werve: z gwiazdka ale podobne przykłady sa w ksiazce
15 wrz 20:11
Werve: Dobra ogarnalem to w tym momencie
15 wrz 20:12
Werve: | 80852 | |
Czy może mi Pan powiedzieć czy |
| to dobra odpowiedz? |
| 1940400 | |
15 wrz 20:33
15 wrz 21:50
15 wrz 21:55
Blee:
Werve −−− z całym szacunkiem, ale odpuść sobie zadania z gwiazdką, jeżeli masz takie problemy.
15 wrz 22:41